OVer Missers in de Reisinformatie #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OVer Missers in de Reisinformatie #3

Bericht door Daniel »

Die stelling klopt wel redelijk ja. Hoewel het dan weer opvallend is dat "Barendrecht Station" er nooit in terecht gekomen is, verder zit elke buurtbus- en taxibusbestemming er wel in op enkele weinig voorkomende eindpunten voor laatste ritten na.
(Er zijn trouwens ook weer bestemmingen aanwezig waar geen eindhalte bij hoort...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Ardan »

(waar is dat DAV-topic ook alweer gebleven? :roll: )
Sorry, even meligheid tussendoor :lol:
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

Ik had vandaag voor het eerst een gemoderniseerde ICM IV, de m4204. Erg mooi geworden, maar helaas werkte het OBIS-systeem niet en was er dus geen reisinformatie en internet. Helaas werkten de handmatige omroep en de treintelefoon ook niet in het stel.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Meltrain »

Marc schreef:Op de AV van Maastricht stond vanmiddag bij de stoptreinen naar Kerkrade: "Stopt niet in Heerlen woonb". Lijkt me logisch dat de trein niet stopt op een station dat nog niet geopend is...
Ja, in Eindhoven wordt op de AV en "CTA's" (ben de naam voor die nieuwe dingen even vergeten :oops: ) bij de s6400 ook aangegeven dat hij niet in Maarheeze stopt. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Etienne »

Trein t6342 wilde voor de verandering vandaag na Heemstede-Aerdenhout terug naar Ztm en daarna pas naar Haarlem, aldus de CTA op spoor 10. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

Het werd een beetje een onverstaanbaar zooitje in de t2874 toen HC en machinist door elkaar station Gouda omriepen. Duurde nog best lang voor de HC het door had trouwens en die stopte dan ook halverwege z'n omroep :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

Je hoort de ander (of jezelf) ook niet terug door de hoorn als je aan het omroepen bent. Vaak hoor je dat vagelijk op de achtergrond uit de trein of zie je het pas aan het 'Bezet'-lampje naast de omroephoorn. Maar dan heb je vaak beiden al een half verhaal opgehangen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Meltrain »

Vanochtend in de t5028 een ietwat voorbarige HC of mcn. :wink: Net nadat we de Willemsspoortunnel inreden, kwam de omroep: "U bevindt zich in de stoptrein naar Leiden Centraal. De volgende stop is Rotterdam Centraal."
Net voor stilstaand bij Rotterdam Blaak kwam de correctie: "Foutje, het volgende station is pas Rotterdam Blaak."
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Etienne »

VIRM m9426 wilde voor de verandering eens naar Nijmegen Dukenburg. :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

De DRIP van halte Ziekenhuis Dordwijk in Dordrecht gaf vanmorgen een lijn 168 naar Heinenoord met -9 aan, toch niet zo handig dat die dingen vervroegingen beginnen te tonen als de bus toevallig al aangemeld is voor de rit maar nog gewoon op de buffer van 't station staat te wachten.
Iets soortgelijks ook ooit met m'n Qliner op 't station gezien waarbij de vervroeging niet steeds verder afnam maar de bus op 'n zeker moment van de DRIP verdween terwijl hij nog nieteens naar z'n halteplaats gereden was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

Dat is toch heel simpel te voorkomen? Door de chauffeurs te instrueren dat ze zich pas bij de daadwerkelijke aanvang van de rit aanmelden. Laatst zag ik zelfs op de DRIP bij het Leerpark een '16 Rijnstraat' staan met -24. :shock: Tja, moet je dan als onwetende reiziger als een gek naar de halte rennen of er maar vanuit gaan dat het niet klopt?
Vallend blad maakt rails glad.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Marc »

Vanmorgen in de t1924 werd het volgende omgeroepen bij nadering van Breda: "U kunt hier overstappen voor de richting Den Bosch-Utrecht". Tuurlijk, ik ga eerst naar Breda en stap daar pas over op de IC richting Den Bosch...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

@Dexter: in HWGO werd alles volledig automatisch dus dan gaat dat niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Chauf21 »

Och, alles is softwarematig, dus daar valt wel iets moois van te maken hoor. Desnoods plak je er een extra (loze) rit tussen om te voorkomen dat de eerstvolgende rit al is geselecteerd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door VIRM »

Hmmm, de automatische 'trein-vertrekt-later/ander-spoor stemmetje' lijdt soms echt zijn eigen leven...

Ik zat in de IC richting Den Helder die om 21:42 uit A'dam CS gekomen... aangekomen op A'dam Sloterdijk:
*pling plong plang*
"Damens en heren. De Intercity naar Zaandam, Castricum, Alkmaar en Den Helder van 21:48 vertrekt over enkele minuten"
*Fluitje van de trein gaat*
"Herhaling."
*Fluitje gaat en de deuren gaan dicht*
"De Intercity naar Zaandam..." etc. etc.

Oops...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Och, alles is softwarematig, dus daar valt wel iets moois van te maken hoor. Desnoods plak je er een extra (loze) rit tussen om te voorkomen dat de eerstvolgende rit al is geselecteerd.
Je zou zeggen dat er al zoiets tussen zit. Althans, de films van die bussen gaan bij aankomst automatisch op "Sorry, Buiten dienst"
Ze tonen nu ook belbussen waarvoor niet gebeld is op een moment dat je er ook niet meer tijdig voor kunt bellen, dus tja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door robert55 »

Softwarematig is het één opdracht in het DRIP [en daar zou het ook moeten worden opgelost, niet door speciale instructies voor chauffeurs]
In mensentaal: ALS vertragingstijd is kleiner dan 0: TOON 'op tijd'
Chauf21 schreef:Och, alles is softwarematig, dus daar valt wel iets moois van te maken hoor. Desnoods plak je er een extra (loze) rit tussen om te voorkomen dat de eerstvolgende rit al is geselecteerd.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Hmmm, de automatische 'trein-vertrekt-later/ander-spoor stemmetje' lijdt soms echt zijn eigen leven...

Ik zat in de IC richting Den Helder die om 21:42 uit A'dam CS gekomen... aangekomen op A'dam Sloterdijk:
*pling plong plang*
"Damens en heren. De Intercity naar Zaandam, Castricum, Alkmaar en Den Helder van 21:48 vertrekt over enkele minuten"
*Fluitje van de trein gaat*
"Herhaling."
*Fluitje gaat en de deuren gaan dicht*
"De Intercity naar Zaandam..." etc. etc.

Oops...
Dat is inderdaad een veelvoorkomend en hinderlijke situatie die je daar beschrijft. Mensen vragen vaak waarom er nog wordt omgeroepen als een trein al aan het vertrekken is of wanneer er net een goederentrein voorbij dendert, maar daar kunnen ze op Post T ook niets aan doen, want die kunnen niet zien of een trein al stilstaat of al aan het vertrekken is. En de Automatische Omroep is daar al helemaal onafhankelijk van.
Vallend blad maakt rails glad.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door lint41 »

robert55 schreef:Softwarematig is het één opdracht in het DRIP [en daar zou het ook moeten worden opgelost, niet door speciale instructies voor chauffeurs]
In mensentaal: ALS vertragingstijd is kleiner dan 0: TOON 'op tijd'
Chauf21 schreef:Och, alles is softwarematig, dus daar valt wel iets moois van te maken hoor. Desnoods plak je er een extra (loze) rit tussen om te voorkomen dat de eerstvolgende rit al is geselecteerd.
Maar dat mag dan alleen bij haltes met een buffer, want op andere haltes kan een bus wél met bijvoorbeeld -3 rijden ;)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Jurjen »

Kan, maar mag in veel (sommige?) concessies niet. Infoxx geeft ook duidelijk aan wanneer een chauffeur mag vertrekken. Vandaag stond ik bij een of andere halte in de Bijlmer met lijn 158 Amsterdam ZO - Almere ook 2 minuten stil, zonder dat er in- of uitstappers waren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

Nou mocht het hier in DAV niet mogen dan kan de provincie maar beter een automatische incasso om de boete bij Arriva af te schrijven opzetten. De bussen zijn hier te vroeg of te laat, op tijd komt eigenlijk niet voor (vermelden van vervroegingen is ook pas na lange tijd doorgevoerd omdat de chauffeurs ertegen protesteerden, tja gek he als reizigers dan ineens sluitend bewijs middels een foto van de DRIP hebbben als voor de zoveelste keer de bus te vroeg vertrekt)
Dexter schreef:Mensen vragen vaak waarom er nog wordt omgeroepen als een trein al aan het vertrekken is of wanneer er net een goederentrein voorbij dendert, maar daar kunnen ze op Post T ook niets aan doen, want die kunnen niet zien of een trein al stilstaat of al aan het vertrekken is.
Ehm, ze kunnen toch hopelijk wel de rijweg voor de goederentrein ingesteld zien staan en zien verdwijnen als hij daadwerkelijk van het bewuste spoor af is?

In ieder geval ooit wel 'n leuke handmatige omroep gehoord bij zo'n geval: "Dames en heren, de intercity naar Rotterdam Centraal van 16.32 uur is zojuist vertrokken"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Wubbo »

Ik mag hopen dat ze ook in DAV in het contract hebben opgenomen dat je niet te vroeg mag rijden, want te vroeg rijden is zo'n beetje het klantonvriendelijkste dat je kan doen. Dat een bus soms te laat is vanwege het verkeer etc kan ik inkomen, maar voor te vroeg rijden is wat mij betreft geen excuus, en dan heb ik het niet over een half minuutje ofzo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

Neuj, er komen hier bussen doodleuk met -5 op het station aan. Om dat voor elkaar te krijgen moet je toch zeker wel 5 haltes daarvoor al begonnen zijn met iets te vroeg vertrekken wat de helft van de route is (met lijn 3 als voorbeeld zijn er slechts 10 haltes tussen beginpunt en station).
Overigens, en dat valt ze op de vestiging ook op, zijn het toch veelal de nieuwere chauffeurs die na de concessiewisseling zijn aangenomen die hier wel erg makkelijk in zijn.

En de reden: ze schijnen de maatregelen ter verbetering van de punctualiteit niet door te hebben wat ook weer komt door teveel op het dienstenboek (met beperkt aantal tijden) rijden i.p.v. op de complete dienstregeling. Zo heeft lijn 4 hier in Wielwijk een vrij korte kering en gaan de chauffeurs vervolgens hard rijden en soms vroeg vertrekken omdat ze kost wat het kost die kering willen halen. Vervolgens zitten ze ook op de terugweg te vroeg omdat er juist wat extra rijtijd is op het eerste stukje na vertrek van het beginpunt, waarmee een eventuele vertraging bij vertrek opgevangen kan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef: maar voor te vroeg rijden is wat mij betreft geen excuus
En als er op de route ergens een ongeluk gebeurd is, waardoor je een andere kortere route moet rijden? En ja kan onderweg nergens stilstaan zonder het andere verkeer op te houden?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Geert »

Dat zijn uitzonderingen, daar gaat het hier niet over. Het gaat om buschauffeurs die gewoon lekker doorjakkeren om op tijd thuis te zijn of bij de eindhalte lekker lang koffie kunnen drinken, niet om situaties die af en toe voorkomen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten