Pagina 2 van 11

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Geplaatst: do 15 jul 2010, 23:27
door webguy
In Arnhem liggen bij het informatie punt in de brug over de sporen 2 verschillende folders zelfs...

Verder las ik vandaag een artikel, dat in New York op Grand Central Station, alle treinen officieel een minuut later vertrekken dan dat overal vermeld staat, zodat mensen niet al te veel hoeven te haasten, maar altijd nog een minuut hebben... Bij de NS doen ze het omgekeerde: een minuut eerder beginnen met vertrekken :) Overigens interessant artikel over het hele station, niet alleen vertrektijden :)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Geplaatst: do 15 jul 2010, 23:32
door Dexter
Geert schreef:Is de topokennis van de gemiddelde Nederlander nou echt zo slecht? -o-
Ja die is echt zo slecht. :Y Daarnaast is het weer de tijd van het jaar dat er zich weer een meer-dan-gemiddeld aantal dagjesmensen in de treinen begeven. En die kenmerken zich door: Onwetendheid - onzekerheid - goed humeur.

@webguy: Nee, dat is niet zo. Bij NS beginnen we een halve minuut / 30 seconden met de vertrekprocedure zodat er exact op het springen van de klok kan worden weggereden. Er zijn daartoe afspraken met Prorail dat zij de uitrijseinen 60 seconden / 1 minuut voor vertrektijd veilig zetten. Iedereen die eerder begint met vertrekken, is te vroeg.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Geplaatst: do 15 jul 2010, 23:48
door webguy
Ok, halve minuut dus... En met "beginnen met vertrekken" bedoelde ik dus inderdaad de vertrekprocedure... Maar het is dus precies de omgekeerde denkwijze als daar.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:07
door Caspar
Wat is het verschil trouwens? Als je als forens merkt dat iedere keer je trein 1 minuut later vertrekt dan aangegeven, dan ga je daar toch ook rekening mee houden na verloop van tijd?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:19
door Dexter
Reizigers zouden er nu juist een rekening mee moeten leren houden dat een trein ook vaak genoeg op tijd vertrekt. Want eigenlijk is het ook nooit goed, te laat of te vroeg zoiezo niet, maar als je op tijd vertrekt krijg je veelal scheve gezichten van mensen die net te laat zijn. Ik meen me een oude, maar nog steeds geldende huisregel te herinneren dat reizigers die met een bepaalde trein meewillen, 5 minuten voor het vertrek op het perron aanwezig dienen te zijn. :idea:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:26
door Caspar
Oja, ik zat in t3353 naar Amsterdam centraal vandaag afwijkend. De HC liep keurig de trein door om te vragen of er mensen waren voor Schiphol en Hoofddorp, en dat deze mensen dan over moesten stappen. Op de Argos borden stond dat er geen rechtstreekse treinen waren tussen Zaandam en Hoofddorp. En de CTA's tenslotte gaven aan dat de trein naar Hoofddorp ging.

Nu komt het vervelende: in Zaandam stapte bijna de helft van de mensen uit, die ik even later in Amsterdam centraal uit de t4000 zag stappen. Men was er dus vanuit gegaan dat de trein niet naar Amsterdam centraal zou rijden (zelf had ik eigenlijk ook geen enkel idee op dat moment, ik dacht echt van: ik merk het allemaal wel). Omdat ik op het voorste balkon zat, kon ik nog even een gesprekje met de HC opvangen, die zei dat ze het wel 3x had omgeroepen dat vandaag Amsterdam centraal het eindpunt was. Maar de hele rit is er niet 1 omroep bericht geweest. De conclusie was dus ook dat de omroep installatie het niet had gedaan. Toch wel zuur voor al die reizigers dat ze overbodig over hadden gestapt.
Wel suf ook dat men niet Amsterdam centraal in de CTA's zet als eindbestemming voor de s3300 met de storing bij Schiphol.

Maar uit ervaring weet ik dat NS dat doorgaans niet willen, zelf de eindbestemming op CTA's aanpassen ten opzichte van de gele vetrekstaten bij een stremming.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:44
door Dexter
Nee dat klopt. Het beleid van NS en Prorail is om bij zowel geplande (bv. werkzaamheden) als ongeplande (aanrijding, verstoring) inkortingen de originele eindbestemming te tonen in zowel de CTA's als op de koersborden van de trein. Er wordt uiteraard wel om een begeleidend omroepbericht gevraagd of in de CTA zonodig het plaatje 'Let op omroepbericht' of 'Trein wordt omgeleid'.

Wat betreft die koersborden werk ik daar lekker niet aan mee :6 en zet ik zoveel mogelijk de echte eindbestemming op de trein. Dat lijkt me uiteindelijk toch het meest duidelijke voor de reizigers. En omroepen doet altijd wonderen. :wink:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:47
door Freek
Geert schreef:Is de topokennis van de gemiddelde Nederlander nou echt zo slecht? -o-
Dat misschien niet, maar de spoorkennis misschien wel. Neem treinen die vanuit Gvc en Rotterdam in Utrecht aankomen. Topografisch gezien (en voor het gevoel helemaal) zouden deze treinen 'gewoon' door moeten rijden naar Amersfoort, toch rijdt men weer 'achteruit' Utrecht uit.
Wat te denken van een ritje Ede-Veenendaal Centrum ook die klopt topografisch niet.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:48
door Caspar
@Dexter:
Ja dit zorgt altijd voor mooie discussies. Ik doe/ deed het altijd volgens de regels. Maar dan wordt je toch ook van tijd tot tijd weer gebeld door service medewerkers die het graag anders zien. En dan moet je toch uitleggen dat hun eigen organisatie dat niet wil. Maar wil ook niet de boeman uithangen dan, maar enige speelruimte is er niet.
Zelf ben ik van mening dat het met een wat langer durende stremming zoals nu bij Schiphol prima kan.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 00:51
door VIRM
Caspar schreef:Wel suf ook dat men niet Amsterdam centraal in de CTA's zet als eindbestemming voor de s3300 met de storing bij Schiphol.
Inderdaad, dat viel mij vanochtend ook al op. Op het station wordt wel omgeroepen dat hij naar Centraal gaat, maar de CTA bleef gewoon op Hoofddorp staan. De flapjes voor een stoptreintje naar Centraal zijn neem ik aan zo tevoorschijn te toveren.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 01:06
door Daniel
Dexter schreef:Nee dat klopt. Het beleid van NS en Prorail is om bij zowel geplande (bv. werkzaamheden) als ongeplande (aanrijding, verstoring) inkortingen de originele eindbestemming te tonen in zowel de CTA's als op de koersborden van de trein.
Wat eigenlijk vanuit reizigersoogpunt ook weer onhandig is. Ik als reiziger wil weten waar m'n trein heen gaat, niet waar 'ie als er niks aan de hand was geweest heen had moeten gaan want dat wist ik al van tijdens het plannen van de reis :wink:
Er wordt uiteraard wel om een begeleidend omroepbericht gevraagd of in de CTA zonodig het plaatje 'Let op omroepbericht' of 'Trein wordt omgeleid'.
Waarbij het ook wel praktisch kan zijn om dan ook daadwerkelijk iets om te roepen... afgelopen dinsdag, over de TBP's had ik 't al eerder in dit topic, bijvoorbeeld geen omroep terwijl de TBP's op "Let op omroepbericht" stonden en dat komt wel vaker voor.
Of er is wel iets omgeroepen maar dan juist te lang van tevoren (bv. bij een cross-platform-overstap). Of juist te kort van tevoren waarmee je frustrerende situaties kunt krijgen als dat wanneer het omroepbericht te horen is je alternatieve reismogelijkheid juist net is vertrokken. Kijk zelf tegenwoordig dan ook maar op NS Mobiel zodra een dergelijk flapje wordt voorgedraaid om te zien wat er nu aan de hand is, werkt vaak 'n stuk beter.

In zo'n geval is het handiger de gewijzigde informatie op de CTA te zetten want wat daar op staat kan je immers op elk gewenst moment lezen. En vooral: ook als er net een goederentrein passeert tijdens het omroepbericht :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 01:09
door Caspar
Wat eigenlijk vanuit reizigersoogpunt ook weer onhandig is. Ik als reiziger wil weten waar m'n trein heen gaat, niet waar 'ie als er niks aan de hand was geweest heen had moeten gaan want dat wist ik al van tijdens het plannen van de reis
Ja dat is dus dat punt van de eeuwige discussie die ik wel vaker ben aangegaan. Als je de bestemming aanpast, dan gaan reizigers weer zeuren dat het niet meer klopt ten opzichte van wat er op de gele vertrekstaten of op hun uitdraai van internet staat. En daarom is er dus voor gekozen om de bestemming niet aan te passen, maar te begeleiden met een omroep bericht.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 01:15
door Daniel
En als je de bestemming nu aanpast met een vermelding erbij dat er iets aangepast is.

Trouwens, de uitvoer van de reisplanner op internet is zowiezo al waardeloos aangezien die geen eindbestemmingen weergeeft en je dus moet gaan zoeken naar tussenstations. Leuk als je op Rotterdam Centraal in de tunnel staat en je trein is gespoorwijzigd: de trein van 7.20 uur naar Deventer zou je dan nog wel kunnen vinden, maar met het vinden van de trein van 7.20 uur richting Gouda wens ik je veel succes aangezien de kleine schermen in de tunnel alleen eindbestemmingen tonen :wink:
En owja, die uitdraai klopt ook niet bij een spoorwijziging. Maar stel dat origineel van spoor 12 vertrokken werd: dan laten ze 'm daar toch ook niet op de CTA staan omdat er toch wel wordt omgeroepen dat het gewijzigd is. Komt op 'tzelfde neer natuurlijk, de reiziger is net zo zeer z'n trein kwijt.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 10:49
door webguy
Inderdaad, uitdraaien geven de meest nutteloze informatie ooit. De trein van 11:16 uit Arnhem richting Utrecht Centraal zou theoretisch ook een vertraagde s3000 ipv een s3100 kunnen zijn. Den Helder of Schiphol zul je er niet in vinden tenzij je daar naartoe reist.
Die reisplanner is sowieso nog altijd stom, dat er reizen in komen te staan die niet kunnen met de mededeling "Deze reis kan niet", laat 'm dan niet zien als er een grote storing is

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 13:45
door Dexter
Ik heb het idee dat de reisplanner enkele jaren geleden gesimplificeerd is tot een soort reis-zoekmachine voor Dummy's. Treinnummers worden tegenwoordig ook weggelaten en stationsafkortingen (vooruit, die kent lang niet iedereen) pakt ie ook al niet meer.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 13:51
door tsov
Ik gebruik de gewone reisplanner eigenlijk nooit, maar m.ns.nl pakt nog wel verkortingen. Is sowieso een feel fijnere (en vooral snellere) interface :pos:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 14:12
door webguy
Dexter schreef:Treinnummers worden tegenwoordig ook weggelaten en stationsafkortingen (vooruit, die kent lang niet iedereen) pakt ie ook al niet meer.
Stationsafkortingen pakt 'ie wel, als je maar even de auto-suggest kan omzijlen, dat is erg lastig, dat wel. Treinummers staan er nog wel in: even met je muis over de treintype hangen, dan krijg je een tooltip te zien met die informatie. Erg handig dat dat er wel instaat, zonder is intelligent een reisplannen een ramp.
Verder is de NSHispeed planner nog erger. "Rotterdam" kent 'ie niet, nee, je moet expliciet "Rotterdam Centraal" typen, anders krijg je een keuze scherm, bedoelde u Rotterdam centraal, Rotterdam blaak of ...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 14:25
door VIRM
@Dexter: hoe kom je dan achter je treinnummer? Ze zijn ook al weggehaald bij de Actuele Vertrektijden. Ik zie hier regelmatig mensen bij Reiservaringen treinnummer (of verwar ik het nu met treinserie :s) posten.

Overigens gebruik ik liever zelf 9292ov: veel duidelijker met de layout en er zijn ook nog andere vervoersmogelijkheden. Enig punt is uiteraard wel dat je wat kritisch moet zijn: soms komen er reismogelijkheden uit, terwijl als je er een beetje mee gaat 'spelen' er wat makkelijkers/beters uit kan komen. :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 16:05
door Marc
Vijf foto's van afgelopen dinsdag in Dordrecht:

De Internationale trein naar Rotterdam (ipv Amsterdam door de huldiging) werd aangekondigd als sneltrein. Normaal moest hier "let op omroepbericht" staan.
Afbeelding

Volgens de CTA op spoor 2a stopte de sneltrein naar Amsterdam twee keer op Rotterdam C en Schiedam C. Let ook op het oude flapje met Rotterdam CS.
Afbeelding

Een IC naar Leiden Centraal ipv Den Haag Centraal.
Afbeelding

Geen commentaar :mrgreen:...
Afbeelding

En ook de stoptrein naar Den Haag Centraal zou volgens de CTA naar Leiden rijden.
Afbeelding

Afgelopen woensdag op Sloterdijk: de stoptrein naar Rotterdam stopt niet in Voorschoten.
Afbeelding

Door de defecte bovenleiding op Schiphol reed de stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd van/naar Amsterdam. Volgens de CTA op 10a ging dit via een alternatieve route.
Afbeelding

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 17:03
door Karl
Wat betreft die treinnummers, ik vind het ook irritant dat ze niet aanklikbaar zijn. Op bahn.de kan je ze aanklikken zodat je kan zien waar de trein vandaan komt en naartoe gaat. Dan weet je of je een vertraging kan verwachten bij een verstoring op een eerder trajectdeel en je kan zien op welke bestemming je moet letten als je opzoek gaat naar je trein.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 23:23
door Geert
VIRM schreef:@Dexter: hoe kom je dan achter je treinnummer? Ze zijn ook al weggehaald bij de Actuele Vertrektijden. Ik zie hier regelmatig mensen bij Reiservaringen treinnummer (of verwar ik het nu met treinserie :s) posten.
Treinnummers kun je vinden door je muis boven de treinsoort te houden in de planner. Voor de AV heb ik ooit eens een handig tooltje gemaakt: http://www.calips.nl/index.php

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: vr 16 jul 2010, 23:47
door Jurjen
webguy schreef: Stationsafkortingen pakt 'ie wel, als je maar even de auto-suggest kan omzijlen, dat is erg lastig, dat wel.
Niet echt lastig, je moet alleen even weten hoe: afkorting intypen, gevolgd door 'pijltje omhoog'. :pos:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: za 17 jul 2010, 16:35
door Caspar
De HC vanochtend: goedenmorgen allemaal, even een vraagje aan jullie: hebben jullie allemaal een geldig kaartje? Nadat iedereen instemmend knikte liep ie weer naar de volgende coupé met dezelfde vraag. :D

Andere HC omroepen: Dames en Heren, we zijn met 2 minuten vertraging uit Utrecht vertrokken omdat we ook te laat waren binnengekomen, en we eerst nog even moesten remmen op Utrecht centraal. Is 'remmen' vakjargon voor een remproef bij combineren? Paar mensen naast me: ja logisch dat je eerst moet remmen voor je kan vertrekken...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: za 17 jul 2010, 19:04
door Dexter
@Caspar: Ja, remmen is NS-slang 8-) voor de remproef nemen. Dit kan zijn na splitsen, combineren of kopmaken.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Geplaatst: za 17 jul 2010, 23:24
door Daniel
Ik zie net op Somda het volgende plaatje gelinkt staan: zelfs digitale flapjes blijven weleens plakken...
Afbeelding