OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor reisthijs » Di 03 Aug 2010, 09:32

Vanochtend in Utrecht de omroep "Dames en heren, de Intercity naar Amsterdam en Alkmaar is korter dan gebruikelijk, u wordt verzocht achteraan in te stappen". En wat kwam er even later binnen op spoor 9 als IC naar Alkmaar: vier stuks plan V!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Freek » Di 03 Aug 2010, 14:25

ziggy schreef:Betaald Voith ook de huur van die twee extra stellen die aangeschaft zijn omdat er te veel defect materieel is?

Geen idee, licht aan het Bestek dat Syntus heeft opgesteld, als daar een clausule in is opgenomen over schadeloosstelling bij een te veel defecten. Maar dat lijkt me weer lastig te bewijzen. Is Voith verantwoordelijk of ligt het aan iets anders? Lijkt me moeilijk juridisch te bewijzen dat het aan Voith ligt. Syntus zal dus wel zelf de kosten weer moeten dragen.

Karl
Berichten: 3631
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Karl » Di 03 Aug 2010, 14:33

Freek schreef:Syntus heeft gewoon een aanbesteding uitgeschreven die Voith heeft gewonnen, vandaar.

Ja, dat snap ik wel, maar als dochter 1 niet bij dochter 2 zaken doet, dan loopt het totale bedrijf toch geld mis?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Raymond
Berichten: 1054
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Raymond » Di 03 Aug 2010, 15:41

De defectenstand van het Veolia materieel wat in Blerick wordt onderhouden ligt echter vele malen lager als de hoeveelheid Syntus materieel die defect staat. Aan Voith zal het dan ook niet liggen denk ik. Maar wellicht dat de ouderdom van het materieel nu wel mee gaat spelen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Aug 2010, 07:53

Vanmorgen in de aanbieding: IRM i.p.v. DDAR in de t5814 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Za 07 Aug 2010, 20:03

Vanmorgen om iets voor 12:00 uur kwamen twee locs, de 1750 en de 1777 vanuit Ehv aan in Ddr. Daar werden ze ontkoppeld en bleef de 1750 achter in Ddr, de 1777 vertrok vervolgens naar Rtd. Beide locs blijven daar een weekje om als hulploc te dienen, mocht er een defecte trein stranden gedurende de werkzaamheden van volgende week.

En even wat anders: Ik zag ergens een discussie over het keren met ICRm/Bds/1700 op Arnhem Zuid en of het keren daarmee op een helling al dan niet zou mogen/kunnen/veilig zijn. Ik kan alleen niet meer vinden waar het stond.
Vallend blad maakt rails glad.

Karl
Berichten: 3631
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Karl » Za 07 Aug 2010, 20:34

Dexter schreef:(...) Ik kan alleen niet meer vinden waar het stond.
Vanaf: viewtopic.php?f=8&t=4601&start=25#p101277
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Za 07 Aug 2010, 22:05

Thnx Karl! :wink: Ik wilde er graag nog even op reageren en had alle topics al zo'n beetje doorgespit, maar alleen deze nog niet...

Het keren met een ICRm/Bds/1700-stam op een steile helling hoeft onder normale omstandigheden geen problemen te geven en de trein zal echt niet zomaar aan de rol gaan, ook niet als die geen (permanent) magneetremmen heeft. Bij het afbreken van de trein, zet je die eerst altijd goed geremd door luchtdruk uit de treinleiding te laten. Daardoor slaan de remmen vast en die zullen alleen lossen als de treinleiding weer wordt gevuld.

Maar bij het ombouwen van een ICRm/Bds/1700-stam moet je de helemaal afbreken en de stroomafnemers neerlaten, waardoor de compressor niet draait en de luchtdruk van het hoofdreservoir (waaruit de treinleiding en de remreservoir worden gevoed) zal door kleine lekkages over de koppelingen en de luchtslangen heel langzaam dalen. Als uiteindelijk de trein helemaal zonder luchtdruk komt te staan, zullen de remcilinders zonder luchtdruk komen te staan en de remmen lossen. Maar hier gaat wel uren en uren overheen voordat het zover is. (Daarom is het ook standaard voorgeschreven om een trein op de handrem te zetten als je die wegzet op een opstelspoor) Maar hiervan is tijdens een normale kering dus geen sprake. Wat heet, ik heb tijdens versperringen zelfs weleens met zo'n stam op de helling van de brug bij Ddr gekeerd en die is echt heel erg steil.

Ik zou me alleen kunnen voorstellen dat een stam langdurig zonder luchtdruk zou komen te staan en aan de rol zou kunnen gaan als er tijdens het ombouwen op Arnhem Zuid bijvoorbeeld een bommelding wordt gedaan, iedereen wordt opgedragen om het station onmiddelijk te verlaten en je in alle haast zou vergeten of niet de kans zou krijgen om de trein op te bouwen en geremd te zetten. Of er doet zich een brand of een bovenleidingbreuk voor waardoor de boel spanningsloos komt te staan en de trein moet worden geevacueerd en langdurig zonder hoogspanning en luchtdruk komt te staan. Hoewel de kans dat dit ook echt zo gebeurt heel erg klein is, hebben de betrokken instanties misschien zelfs dit soort scenario's willen uitsluiten. :wink:

Daniel schreef:Bij normaal halteren heb je nog de rem op lucht die er tijdens de haltering gewoon op blijft. Als je echter de trein gaat ombouwen om te keren is dat niet het geval (terwijl de permanent magneetremmen van IRM dan wel actief blijven)

Dat is niet zo, ook tijdens het ombouwen blijven de remmen gewoon op druk. Stel je eens voor hoe het anders was geweest voor de introductie van de permanent magneetrem. :wink:

Caspar schreef:Ik weet dat het bij DDM1+1800 loc wel het geval is. Daarom duurt het altijd eventjes voor die na het afbreken weer helemaal klaar is voor vertrek, eer overal weer genoeg luchtdruk is.

Ook een DDM1+1800 staat gewoon geremd tijdens het ombouwen en worden de remmen niet gelost. Dat het even duurt voor je met zo'n stam omgebouwd bent, heeft er meer mee te maken dat de machinist nog even de donkere machineruimte van de loc in moet duiken en daar allerlei handelingen moet uitvoeren, voordat de trein kan worden opgebouwd.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daniel » Za 07 Aug 2010, 22:29

Dexter schreef:Bij het afbreken van de trein, zet je die eerst altijd goed geremd door luchtdruk uit de treinleiding te laten. Daardoor slaan de remmen vast en die zullen alleen lossen als de treinleiding weer wordt gevuld.


Maar bij het ombouwen van een ICRm/Bds/1700-stam moet je de helemaal afbreken en de stroomafnemers neerlaten, waardoor de compressor niet draait en de luchtdruk van het hoofdreservoir (waaruit de treinleiding en de remreservoir worden gevoed) zal door kleine lekkages over de koppelingen en de luchtslangen heel langzaam dalen. Als uiteindelijk de trein helemaal zonder luchtdruk komt te staan, zullen de remcilinders zonder luchtdruk komen te staan en de remmen lossen.


Is dit niet een beetje in tegenspraak met elkaar? Bij de ene staat de trein immers geremd als er geen druk in de treinleiding is (de logische fail-safe oplossing), terwijl je in de andere quote schrijft dat de remmen lossen doordat de remcilinders zonder druk komen te staan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Caspar » Za 07 Aug 2010, 22:31

Ik zag een t4000 vanmiddag met 8 bakken Mat 64 naar Uitgeest rijden. De t4500 van 20.50 uit Hoorn naar Amersfoort Schothorst reed met 2x Virm4. Zo zag ik nog wat langer dan gebruikelijke treinen rondrijden, nog een paar setjes van de s4000 met 3x Plan V ipv 2. Aan/afvoer Dance Valley en Gayparade?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Za 07 Aug 2010, 22:38

Ja, als je goed gelezen had: :wink:
Dexter schreef:zal door kleine lekkages over de koppelingen en de luchtslangen heel langzaam dalen. Als uiteindelijk de trein helemaal zonder luchtdruk komt te staan, zullen de remcilinders zonder luchtdruk komen te staan en de remmen lossen.

Een trein staat geremd zolang er een geen druk of een drukverlaging in de treinleiding is. Maar daarvoor heb je wel druk in de remcilinders nodig en als een trein helemaal zonder luchtdruk komt te staan, worden ook de remcilinders niet meer op druk gehouden en zullen de remmen lossen. Maar dat gebeurt dus pas als een trein uren- en urenlang 'plat' staat.

En dit geldt overigens voor alle treinen, ongeacht of het treinstellen of BDs of DDM1 is, met of zonder magneetremmen.

Dus met andere woorden kan je terwijl je trein plat staat rustig even naar het toilet, maar uitgebreid gaan shoppen in winkelcentrum Kronenburg is er niet bij, tenzij je het risico wil lopen dat je je trein een station verderop terugvindt.
Laatst gewijzigd door Dexter op Za 07 Aug 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daniel » Za 07 Aug 2010, 22:42

Ik had 't eerste stuk gelezen als geen druk (nergens dus, ook niet in de remcilinders) = geremd :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Za 07 Aug 2010, 22:49

Het zit zo: Treinleiding 5 bar: remmen los, remcilinders leeg. Treinleiding <- 5 bar, remmen vast, remcilinders op druk.

Maar als het hele systeem leeg is, dus de treinleiding en het hoofdreservoir, dan is er dus ook geen luchtdruk meer om de remcilinders op druk te houden. Daarom hebben treinen ook een aparte handrem die werkt zonder luchtdruk en die je moet aandraaien of met een veer of een permanent magneetrem om een trein ten allen tijden geremd te zetten.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daniel » Za 07 Aug 2010, 22:56

Ah, precies tegengesteld als men bij een bus toepast dus... die komt namelijk niet van z'n plek zonder lucht (wat wel de meest fail-safe oplossing is natuurlijk)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Za 07 Aug 2010, 23:08

Dat is bij een trein ook zo, die komt zonder lucht in de treinleiding ook niet van zijn plek. Die wordt gevuld vanuit het hoofdreservoir en dat is in een normale situatie altijd vol. De situatie die ik beschreef is dan ook een extreme uitzondering, die eigenlijk alleen voorkomt als de bovenleiding of de trein een hele lange tijd spanningsloos is geweest.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Meltrain » Zo 08 Aug 2010, 00:03

Maar wat is dan in wezen het verschil tussen ICRm en VIRM, dat de betrokken instanties het wel veilig vinden om met VIRM te keren en niet met ICRm? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Zo 08 Aug 2010, 19:05

Eigenlijk niets. Je zou net zo goed kunnen stellen dat Mat '64 en DDAR daar ook niet mogen keren, want ook bij die materieelsoorten moet je de stroomafnemers neerlaten tijdens het ombouwen. Als er dan een hele, hele lange tijd tussen zit voordat je de stuurstroom weer inzet, kunnen die materieelsoorten even goed aan de rol gaan.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Caspar » Zo 08 Aug 2010, 19:15

Het valt me sinds een week of 3 op dat er bijna alleen nog maar Ddar rondrijdt in de s3400 serie. Nu rijden er 2 Virmen rond van de 7 composities in deze serie, tot voorkort was dat precies andersom, en reed er in het weekend en na 20.00 geen enkele Ddar in de s3400 serie. Zijn er wat Virms tekort?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Dexter » Zo 08 Aug 2010, 19:26

Ze zijn al wel VIRMs bij elkaar aan het sprokkelen voor ETMET, misschien dat het daardoor komt?
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daniel » Zo 08 Aug 2010, 19:30

Da's toch pas vanaf 6 september? En dan is er zelfs IRM vrijgemaakt middels enkele aangepaste materieelinzetten in het wijzigingsblad, lijkt me niet dat ze daar nu al mee bezig zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Gekko123 » Zo 08 Aug 2010, 20:20

Tja, de diensten zijn dan wel niet meer met VIRM, maar dat wil niet zeggen dat het materieel dan meteen op de goede plek is. Misschien dat ze daarom nu alvast beginnen?
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Daan » Ma 09 Aug 2010, 13:39

Dexter schreef:Ze zijn al wel VIRMs bij elkaar aan het sprokkelen voor ETMET, misschien dat het daardoor komt?

ETMET??


Verder bedankt voor je technische uitleg over de remmetjes van ICR :-)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Suus » Ma 09 Aug 2010, 13:47

Elke Tien Minuten Een Trein.

Ik heb zo het vermoeden dat er Plan V in de s5800 is beland vandaag, als het goed is moet hij binnen nu en een paar minuten weer langskomen hier.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 09 Aug 2010, 21:23

Klopt, waren drie Plan V'tjes.

Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Berichtdoor Maik » Ma 09 Aug 2010, 22:49

Voor het eerst sinds lange tijd reden álle treinen in de s30900 met DM'90, het gaat steeds beter met de linten blijkbaar. :mrgreen:
Pommes.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten