Pagina 4 van 10

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 13:36
door Oud forumgebruiker
Ik zat net toevallig weer in de Citea, maar nu een langer stuk dan de vorige keer. En ik vind het toch echt een verbetering t.o.v. de Ambassador. Rammelt minder erg, maakt niet van die hoge toeren (de motor klinkt lekker rustig), de deuren gaan snel open en dicht... Misschien durft Wubbo dan ook weer in de bus te komen in Amsterdam :wink: Er is alleen een klimaatprobleem. Goeiedag, snikheet zeg...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 14:27
door VIRM
Oopsies, gisteren weer een minpuntje bij het GVB. In lijn 50 om 09:55 vanaf Amsterdam Lelylaan deed de automatische halte-afroep het niet. Is het toeval of gebeurt dat wel vakaer in GVB-metro's?

Daarnaast weer wat ov-chip pret op Amsterdam Lelylaan: ik kwam van de trein en ging naar de metro. Je moet dan eerst door de 'treinstation'-poortjes en vervolgens moet je inchecken bij de metro. Alleen ik had even niet door dat het eenrichtingsverkeerpoortjes waren: BLIEP BLIEP BLIEP doet het poortje. Naja, er staan dus pijltjes en stikkertjes, maar als je minder ziet dan ik wordt je waarschijnlijk nog ongelukkiger met die ov-chipkaart -o-.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 14:51
door STF
ziggy schreef:Ik zat net toevallig weer in de Citea, maar nu een langer stuk dan de vorige keer. En ik vind het toch echt een verbetering t.o.v. de Ambassador. Rammelt minder erg, maakt niet van die hoge toeren (de motor klinkt lekker rustig), de deuren gaan snel open en dicht... Misschien durft Wubbo dan ook weer in de bus te komen in Amsterdam :wink: Er is alleen een klimaatprobleem. Goeiedag, snikheet zeg...
Dat de motor niet zoveel toeren maakt zal ongetwijfeld te maken hebben dat er een versnellingsbak met zes stappen in zit i.p.v. het gebruikelijke vier bij al het andere GVB materieel. En mochten ze ooit tot bestellen van dit type bus overgaan kun je er donder op zeggen dat ze een vier-bak nemen dus heb je het geraas van de motor ook weer terug.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 22:14
door les7
Vandaag heb ik bijna vastgeplakt gezeten aan een voorkant van een Citadis. Ik ging met tramlijn 23 naar huis en stapte uit bij de Parijslaan. Ik stapte bij de 3e deur uit, en liep naar de voorzijde om over te steken. Het voetgangerslicht was groen, en ging knipperen toen ik mijn eerste stap zette om over te steken. Nee wat gebeurt er, tegelijkertijd gooit meneer de bestuurder z'n pookie lekker naar voren terwijl het negenoog nog op rood stond (ja dat kon ik zien). Het scheelde nog geen 20 centimeter of ik zat tegen de voorruit. Meneer ging keihard tringelen, en ik wees naar het voetgangerslicht. Meneer zei wat door de buitenluidspreker waar ik moeilijk de woorden "geldt niet voor tram" kon verstaan. Dan vraag ik me eigenlijk waarvoor die voetgangerslichten er staan (voor de sier ofzo?). -o-

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 22:23
door Karl
Een rood negenoog bij een trambaan lijkt mij sowieso voor de tram gelden. Overigens geldt een groen voetgangerslicht niet perse dat je vrije doorgang hebt.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 22:41
door webguy
Nog een leuke... Gisteren stond er in Leiden bij de halte Posthof een groene Connexxion Amba met een paar (wat oudere) mensen en achterin een boel vistroep: hengels en van die zilveren kisten zag ik zo snel. Even later reed de bus weg naar de Connexxion stalling om de hoek, dus het zal wel een personeelsuitje/-kamp/-vereniging iets geweest zijn :)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: do 12 aug 2010, 23:12
door les7
at karl:

Je kent de situatie daar niet. Daar is een vrije trambaan die in een hoek van 90 graden een weg + 2 fiets- en voetpaden kruisen (Het paralel lopende fietspad langs de trambaan buiten beschouwing gelaten, is namelijk niet relevant). Die voetgangerslichten staan er dus puur alleen om voetgangers "tegen te houden" voor de tram.

(En het negenoog geldt idd voor de tram.)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: vr 13 aug 2010, 19:18
door Daniel
De t1759 zal vandaag wel knus geworden zijn... ding rijdt met drie stellen en mocht ook nog omreizende reizigers uit de t12759 en t759 meenemen (bij elkaar al meer bakken dan de 1759) die vanwege een aanrijding tussen Putten en Zwolle niet verder dan Amersfoort reden.
Was kennelijk nog erg net gebeurd allemaal want in Utrecht werd er nog niks over omgeroepen. In Amersfoort in de trein overigens ook niet, merkte alleen op toen ik uitstapte dat er een IC naar Rotterdam op de CTA stond met de vermelding dat de 12759 niet zou rijden.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: za 14 aug 2010, 20:46
door Daniel
Vanmiddag kruiste mij ter hoogte van Barneveld Noord een VIRM rijdend richting Apeldoorn vlak voor de t241 uit. Vraag me nu toch af of het een vertraagde t2861 is geweest of dat er een voortrein voor de 241 uit reed i.v.m. drukte vanaf Schiphol of iets dergelijks.
'tis in ieder geval hoe dan ook afwijkend dat er daar een VIRM rijdt :P

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 00:33
door Geert
Vanavond samen met Wubbo naar het vuurwerkfestival in Scheveningen geweest. Goedkoop ritje dankzij de HTM :P Ik had al met ov-chipkaart gereisd met tram 6 naar het station, daarna checkte ik in in tram 9K (die pendelde tussen CS en Scheveningen) en in Scheveningen checkte ik weer uit. Bleek 0.00 euro te kosten :pos: Een stelletje voor ons dacht slim te zijn en checkte na het inchecken gelijk weer uit, maar dat kostte hen basistarief + 10 cent. Net goed :lol:

Kennelijk zat de route niet helemaal goed in het systeem, op de terugweg (andere tram, zelfde pendellijn) was de reis ook niet meer dan het instaptarief. Ik klaag niet hoor 8-)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 12:50
door VIRM
Gisteravond was ik met een paar mensen naar Amsterdam gegaan.
Op de heenweg een stampvolle tram 5 vanaf Amsterdam Centraal (haringen in een ton)...

Op de terugweg, in lijn 2, werd bij de halte Dam door de conducteur ook nog 'Red Light District' omgeroepen... Misschien vroegen een paar toeristen ernaar?
Overigens bij de halte Amsterdam Centraal wilde ik uitstappen bij de achterste deur. Na het utichecken vloog de deur opeens dicht... Nu is het een deurtje teruglopen (en uitstappen bij de conducteur) het probleem niet, maar het gaf niet echt een klantvriendelijke indruk... Of de bestuurder had mij over het hoofd gezien en dacht dat iedereen was utigestapt?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 14:36
door Dexter
Ik dacht dat de meeste trams een infraroodbeveiliging bij de deuren hadden en dus pas sloot als de deur vrij was?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 20:54
door Daniel
Vanavond haalde ik vanuit de t9245 (heerlijk zeg die Belgische 1e-klas rijtuigen :) ) in Rotterdam nog de vertraagde t21771 die achter twee flink vertraagde andere treinen aan mocht rijden.
In Utrecht zodoende ook +15 (na lang wachten voor 'n rood inrijsein), maar daar kwam 't uitzonderlijke pas... de AV kon het niet helemaal bijbenen met alle last-minute wijzigingen, maar gezien wat de CTA's in Utrecht en Amersfoort toonden en dat de eindbestemming ineens Deventer was geworden zijn we er gecombineerd met de t2873. Scheelt weer een vertraagde trein natuurlijk...

Edit: en owja, in Dordrecht zag ik ook nog 'n mooie vanuit de bus... blijft toch een eigenwijze stad in verkeersmaatregelen, maar is het wellicht een uniek geval om een busbaan op een rotonde te hebben?? :P Dacht ik te zien op de, nog niet volledig in gebruik zijnde, nieuwe rotonde achteraan het busstation.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 00:24
door JeePee
Ik zag om 19:10 in Mp zo'n railhummer van Hispeed binnenkomen. Opvallend genoeg zat ie tussen de t763 en de t10763 in. Dat terwijl die toch echt 3-4 minuten achter elkaar horen te rijden. De t10763 had dan ook +10 en dat was dan ook bye bye overstap richting Hlg. De overige zetpilletjes van Arriva stonden nog wel te wachten in Lw.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 08:29
door VIRM
Dexter schreef:Ik dacht dat de meeste trams een infraroodbeveiliging bij de deuren hadden en dus pas sloot als de deur vrij was?
Geen idee. Ik ben ietsje trager met uitstappen dan de gemiddelde reiziger, dus misschien stond ik net buiten bereik van de infraroodbeveiliging. In ieder geval lukte het niet om door middel van op het knopje te drukken de deur weer open te krijgen. En de conducteur die keek alleen maar en deed/zei verder niets...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 12:26
door Mikos
JeePee schreef:Ik zag om 19:10 in Mp zo'n railhummer van Hispeed binnenkomen. Opvallend genoeg zat ie tussen de t763 en de t10763 in. Dat terwijl die toch echt 3-4 minuten achter elkaar horen te rijden. De t10763 had dan ook +10 en dat was dan ook bye bye overstap richting Hlg. De overige zetpilletjes van Arriva stonden nog wel te wachten in Lw.
Ze hebben die stofzuiger maar vooruit laten gaan, nadat we in Zwolle niet weg konden komen, omdat iemand verzonnen had om een ICM-IV bij te plaatsen en er bij het bijplaatsen schijnbaar iets niet goed ging, want van dat viertje konden we de deuren niet ontgrendelen.
Ding is dan uiteindelijk maar in opzending meegekomen. Heb nog wel gebeld voor de aansluitingen in Leeuwarden, maarja, het is en blijft Arriva... Wel een fijne reis gehad verder? :wink:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 12:31
door M57
Mikos schreef:maarja, het is en blijft Arriva...
Volgens mij neemt Arriva eerder een aansluiting over van een vertraagde NS-trein dan andersom. :roll:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 13:02
door Mikos
Het is jammer dat jij daar zo over denkt, want dat is niet het geval. Zeker niet in het hoge noorden. Maar, dat is ook afhankelijk van het dienstdoend wal-personeel. Ik als HC weet meestal niet dat een trein vertraagd binnenkomt. Als mij dan gevraagd wordt of ik wil wachten, is het natuurlijk heel simpel... :wink:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 17:48
door Marc
Vanochtend was men in Hilversum bezig om de oude CTA-bakken aan de trappen te vervangen door digitale schermen.

De twee losgekoppelde bakken:
Afbeelding
Afbeelding

Hmm, zullen ze zoiets missen :mrgreen: :mrgreen:...
Afbeelding

Dit zou dan de kabel moeten zijn waarmee de CTA wordt aangestuurd (de digitale code waar de boekjes moeten stoppen)...
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 18:01
door Dexter
M57 schreef:Volgens mij neemt Arriva eerder een aansluiting over van een vertraagde NS-trein dan andersom. :roll:
Ik zou eerder zeggen dat het omgedraaid is. Ik zie ze op Gdm bijvoorbeeld heel vaak ijskoud vertrekken terwijl er net een NS-stoptrein binnenkomt en dan staat er weer een hele horde reizigers een half uur te wachten... :| En dat niet alleen, ze vertrekken vaak ook veel te vroeg, dat vind ik al helemaal ongehoord. Het lijkt ze bij Arriva totaal niet te boeien.

@Marc: Hoelaat heb je die foto's in Hvs genomen? Ik ben daar vanochtend vroeg nog langsgekomen en toen hingen die oude CTA's er nog. En hebben die perronnummerbordjes nou een afwijkend lettertype of lijkt dat zo? Is me nooit opgevallen.

Vanmorgen stond er op Ztm een SLT VI-je defect, waardoor het treinverkeer over 1 spoor gaande moest worden gehouden. Diverse series, zoals de s2000 en de s19800 werden opgeheven en ik heb zelf met de s1700 bij Ztmo 10 minuten staan wachten op een tegentrein uit Gvc. Die moest vanaf de Binckhorst tot Ztmo over het linkerspoor en dat kostte veel tijd.

Verder is de winterdienstregeling weer van start gegaan, dus de mutsen, sjaals en handschoenen mogen weer uit de kast! :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 18:09
door Marc
De foto's zijn rond 10:00 gemaakt, maar zoals je ziet zijn de CTA's rond half negen afgekoppeld. En nu je het zegt, het lettertype is inderdaad afwijkend (het valt me ook nu pas op).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 18:20
door Dexter
Dan hebben we elkaar net gemist, ik kwam daar een half uurtje eerder langs met de s5700. Buiten de overkapping hingen er toen al digitale CTA's. Die onder de kap hingen er (in ieder geval aan de Baarnse kant) nog.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 19:53
door Daniel
Dexter schreef:Verder is de winterdienstregeling weer van start gegaan, dus de mutsen, sjaals en handschoenen mogen weer uit de kast! :mrgreen:
Was alleen nog niet echt te merken aan de materieelinzet, maar dat zal wel met het wijzigingsblad komen.

Scheelt gelijk weer in de vindbaarheid van de t12759 ('s zomers is die 'n stel korter) in Utrecht... toen ik vanmiddag het perron op kwam dacht ik serieus dat 'ie er nog niet was. Men had 'm echter verstopt op spoor 12b (vrij onopvallend door de bocht in 't perron) :mrgreen:
In die trein werd een vouwfietseigenaar aangesproken op het bezet houden van de fietsplaats door de HC. Die wist te melden dat de vouwfiets daar niet mag staan omdat 't handbagage is en dat een reiziger met fiets die nog buiten stond daar wel voor betaald had. Nou was het eigenlijk een discussie om niets, immers, de dagkaart fiets is helemaal niet geldig tussen 16.30 en 18.00 uur dus de reiziger met normale fiets mocht helemaal niet met die trein mee :roll:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 20:20
door Tochjo
Ware het niet dat het augustus is en die beperking dan niet geldt.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 20:20
door Mikos
Is het al september, dan? :roll: