Pagina 4 van 11

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: zo 17 okt 2010, 21:22
door huibe
Ronald schreef:Tot zo ver prima, maar dan staat er in klein eronder: "stopt niet in Zaandam", en daar weer onder "stopt ook in Hoogkarspel, Bovenkarspel-Grootebroek en Bovenkarspel Flora".
Zaandam is een IC station en hier stopt de trein niet (ondanks dat dit natuurlijk planmatig is). Het omgekeerde geld voor de andere stations. Dit zijn geen IC stations, maar de IC stopt hier wel. Dit alles is afwijkend routestrips van de gele vertrekstaten en wordt dus gemeld.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: zo 17 okt 2010, 21:28
door Ronald
Daniel schreef:Trouwens toevallig dat er dus gisteren twee Amersfoortse OVNL-leden een rondje Noord-Holland aan 't maken waren. En ook ik ben trouwens met de s1500 -> s4500 begonnen (Amersfoort - s1500 / s4500 - Hoorn - s3400 - Uitgeest - s4000 - Amsterdam Centraal - s3000 - Utrecht Centraal - s2800 - Amersfoort werd m'n rondje)

Ja, wel aardig dezelfde richting. Mijn rondje was als volgt:

s1500 naar Sloterdijk (sorry, Amsterdam Sloterdijk :P ), s4000 naar Uitgeest, s3400 naar Hoorn, s4500 naar Enkhuizen, s4500 naar Hoorn, bus 135 naar Den Helder Strand, bus 135 naar Den Helder Station, s3000 naar Amsterdam Centraal, s1500 naar Amersfoort.
huibe schreef:Zaandam is een IC station en hier stopt de trein niet (ondanks dat dit natuurlijk planmatig is). Het omgekeerde geld voor de andere stations. Dit zijn geen IC stations, maar de IC stopt hier wel. Dit alles is afwijkend routestrips van de gele vertrekstaten en wordt dus gemeld.
Nou wil ik het weten ook, even de vertrekstaat er bijgehaald. Hierop staan idd de stations na Hoorn niet als IC-station aangegeven, maar wel bij elke trein "stopt na Hoorn op alle stations". Zet dan ook een "IC-bolletje" bij deze stations. De vertrekstaten (en dus ook de CTA's) worden nodeloos ingewikkeld door dit soort "uitzonderingen-die-geen-uitzondering-zijn"). Dit kan echt veel simpeler en duidelijker :| .

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: zo 17 okt 2010, 23:11
door Meltrain
Net zoals bij Deurne, Horst-Sevenum en Blerick voor de s1900, Olst en Wijhe voor de s3600, Dalfsen en Nieuw-Amsterdam voor de s3800 (oke, Sneltrein, maar hetzelfde idee) en tegenwoordig zelfs Kruiningen-Yerseke en Vlissingen Souburg voor de s2100. :shock:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: zo 17 okt 2010, 23:49
door VIRM
Tijdens de invoering van het nieuwe type dienstregeling werd de lijn naar Enkhuizen omgezet van 2x Stoptrein en 2x spits-IC naar 2x IC en 2x spits-IC, waarbij de stations van Zaandam Kogerveld en de drie stations van Purmerend werden bediend door de Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kerssenboogerd. Dat heeft aanvankelijk de nodige verwarring (en 'terugreizen') veroorzaakt.

Weet overigens iemand wat de redenatie achter het niet-stoppen van de IC naar Enkhuizen op station Zaandam is? Da's een van de maffe dingen aan de dienstregeling: als je een IC stations hebt, dan zou je wat mij betreft alle IC's daar moeten alten stoppen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 08:03
door Daniel
Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 08:20
door JeePee
Ding zwemt ook in de rijtijd ja. Gisteren zelf uit Hn naar Amf gereisd. Tegentrein kwam al om .09 aan in Hn, terwijl hij pas om .15 verder kan naar Ekz. Mijn trein met rustig rijden al om .41 in Ass. Ook -3 ofzo.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 18:05
door Klaasje
Vanmiddag in de Connexxion 5725... Overstapinformatie op de halte "toekomstig station" in Almere Poort. Alle overstappen van Amsterdam Bijlmer-Arena werden getoond. (cxxbus en trein!) Alvast een voorproefje voor 2012? :mrgreen:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 19:04
door Jurre
CXX 8775(?) op lijn 107 (Huizen-Hilversum) had aan het begin van de avond 'Stad en Lande' als eindbestemming op de displays. Nog nooit gezien hier in omgeving Hilversum...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 19:09
door Suus
Klinkt als een eindbestemming van lijn 114 of 115.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 20:58
door Ronald
VIRM schreef:Weet overigens iemand wat de redenatie achter het niet-stoppen van de IC naar Enkhuizen op station Zaandam is? Da's een van de maffe dingen aan de dienstregeling: als je een IC stations hebt, dan zou je wat mij betreft alle IC's daar moeten alten stoppen.
Tsja, sinds de status van een IC-station de laatste jaren nogal "verlaagd" is, zijn er nog wel meer IC-stations waar niet alle IC's stoppen: Utrecht Overvecht, Woerden, Amsterdam Bijlmer Arena, ...
Als de s4500 ook nog in Zaandam zou stoppen, zie ik toch echt meer in een sprinter die overal stopt en dan een strakke kwartiersdienst biedt op het traject Hoorn-Amsterdam Sloterdijk...
Daniel schreef:Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.
Alle treinen boven het Noordzeekanaal maken geen bijzonder vlotte indruk, de s3000 vindt ik ook maar een trage IC (met bijvoorbeeld een stop in Castricum).

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 22:28
door Dexter
In de regio Eindhoven was er vanmorgen een storing waardoor de digitale CTA's blanco waren.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 22:35
door Raymond
Draait er van die reisinformatiesystemen geen backup computer of iets dergelijks? Was namelijk al de tweede keer in anderhalve week dat het systeem er helemaal is uitgevlogen in ook gelijk het hele gebied wat onder post Eindhoven valt (alles binnen Tilburg - Den Bosch - Venlo - Weert?) Gelukkig was de omroepinformatie wel goed in orde en goed getimed.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 22:43
door Geert
Wellicht was het onderliggende netwerk uitgevallen, of zit er een fout in de software die ook bij de backupcomputer optrad...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 23:16
door MdJ
Op het apeldoornse busstation is het DRIS uitgevallen; alleen op het display op perron voor de lijnen in de richting Zwolle staat in noodplan (= als gewon haltebord, niet actueel), eentje verder voor o.a. lijn 43 stond de 43 naar Dieren van 23.41 met +6 op het bord. De andere borden waren uit/zwart.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 23:21
door Wubbo
Raymond schreef:Draait er van die reisinformatiesystemen geen backup computer of iets dergelijks?
Volgens mij niet. Dat spul draait nog op software van voor de oorlog (ongeveer), da's echt houtje-touwtjewerk. Ik weet niet of InfoPlus zo'n functionaliteit wel heeft.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: di 19 okt 2010, 08:47
door Reiziger Delft
Vanochtend weer een staaltje slecht onduidelijk omroepen; te Rijswijk kwam het bericht dat vanwege problemen in een tunnel bij Dordrecht de stoptreinen via Den Haag HS naar Leiden en de stoptreinen naar Dordrecht niet reden. De overige treinen zouden wel rijden. Ik wist meteen dat dus de s5000 er uit gegooid was en de s5100 bleef rijden. De CTA van spoor 1 (richting Dordrecht) werd echter op blanco gedraaid, omdat het op een tijdstip was dat de s5000 zou vertrekken. Gezien het bericht dat er geen treinen richting Dordrecht zouden rijden, dachten alle reizigers richting het zuiden dus dat er helemaal niets zou rijden die kant op, en liepen allemaal het station uit. Roep dan om: de stoptreinen van :22 en :52 rijden niet; die van :09 en :39 wel.

Daar kan je als omroeper toch wel even 3 seconden over nadenken. :?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: di 19 okt 2010, 16:55
door Caspar
Dexter schreef:In de regio Eindhoven was er vanmorgen een storing waardoor de digitale CTA's blanco waren.
Ook de CTA's in Amsterdam waren een half uur niet te bedienen.

Daniel schreef:Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.


Ronald Schreef:
Alle treinen boven het Noordzeekanaal maken geen bijzonder vlotte indruk, de s3000 vindt ik ook maar een trage IC (met bijvoorbeeld een stop in Castricum).
De s4500 mag maar met 40km/u over de overweg in Zaandam. De reden dat ie niet in Zaandam stopt, is dat de s4500 's ochtends en 's middags aan de maximale capaciteit zit, en er meer dan genoeg andere treinen in Zaandam stoppen.
Verder vind ik de s4500 best snel, 39 kilometer in 24 minuten tussen Hoorn en Sloterdijk, is een gemiddelde van ongeveer 98 km/u als ik dat goed reken. Best aardig toch?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: di 19 okt 2010, 19:56
door Daniel
In cijfers lijkt het misschien snel, maar in gevoel heb je het idee dat die trein erg langzaam rijdt. Althans dat gevoel had ik erbij, krijg bij andere IC's veel meer het idee van dat ze lekker doorrijden.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: di 19 okt 2010, 20:13
door Caspar
Ja, het is jammer dat er zo langzaam door Zaandam gereden wordt, bij Purmerend een paar keer wordt afgeremd. Tussen Purmerend en de boog bij Kwadijk mag er volgens mij 110kmu gereden worden, maar ik denk dat het met geen enkel materieel te halen valt door de twee spanningloze bruggen op dit stukje van slechts 3 km.
Verder heb ik jarenlang tussen Alkmaar en Amsterdam op en neer gereden, en nu een paar jaar tussen Hoorn en Amsterdam. Dat verschil is wel heel goed merkbaar in snelheidsbeleving. De baanvaksnelheid is ook 140kmu tussen Zaandam en Purmerend, en tussen Purmerend en Hoorn. Naar Alkmaar is het alleen 130 tussen Castricum en een stuk voor Wormerveer en tussen Castricum en Alkmaar, waar dan ook weer vaak in Heiloo gestopt wordt. Ook gaan de IC's naar Alkmaar via spoor TC tussen Sloterdijk en de Hemtunnel, waardoor ze nog door de langzamere wissels heen moeten voor de Hemtunnel. De IC's naar Hoorn hebben daar geen last van.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 10:41
door webguy
Welke slimmert bij het GVB heeft trouwens bedacht dat "OV-Chipkaart" in het engels "public transport chipcard" is? Ten eerste is het veel te letterlijk, ten tweede veel te lang...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 11:17
door reisthijs
Ik zou niet weten hoe je "OV-chipkaart" anders naar het Engels kan vertalen? Het enige alternatief is niet vertalen. Of gewoon het "OV" weglaten, al ze het houden bij "chipcard" zullen de toeristen het ook wel snappen.

Je kan beter vragen welke slimmerik heeft verzuimd een goede naam te bedenken voor de OV-chipkaart.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 11:21
door Suus
Hij wordt ook wel de PT-Smart Card genoemd op de website.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 11:22
door Stefan
Strippenkaart hebben we toch ook nooit naar het Engels vertaald?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 13:32
door Ardan
Strip ticket ;)
PT-Smartcard vind ik wel de beste vertaling, bekt ook lekker. Ik gebruik die term zelf ook altijd als ik het tegen toeristen over de OV-chipkaart moet hebben..
Duits is iets makkelijker: ÖPNV-chipkarte. En met een klein beetje oefening nog snel uit te spreken ook :)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6

Geplaatst: wo 20 okt 2010, 16:19
door Caspar
Vandaag een rondje door Noord Holland Noord gemaakt, en vanaf Schagen met buurtbus 411 naar Tuitjenhorn gereden.
Omdat ik nog nooit met een buurtbus ben gereden, vroeg ik eerst eens aan de chauffeur hoe ik bij hem kan betalen:
Ja met geld natuurlijk, en toen begon ie te lachen. Oke, dat was me wel duidelijk, maar ik doelde meer op strippenkaart, ov-chip of contant. Contant maar betaald, hij had ook strippenkaartjes voor de buurtbus, waar per rit 1 strip werd afgestempeld. De bus komt langs allemaal kleine plaatsjes zoals Kalverdijk, Sint Maarten, Stroet en Dirkshorn. Menigmaal moest de bus uitwijken voor een tractor met witte kolen beladen of een SRV-wagen. (had ik al in geen jaren meer ergens gezien) De buurtbus gaf in Tuitjenhorn helaas geen aansluiting op bus 157 naar Alkmaar zoals wel op de halte stond vermeld in Schagen. Ik moest 25 minuten wachten.
De halte info in Tuitjenhorn was niet bepaald actueel meer, en van de tijden klopt helemaal niets meer intussen:

Afbeelding

En tot slot de halte bij mij in de straat:
Afbeelding
Word je ook niet vrolijk van...