Pagina 15 van 16

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 00:22
door Dexter
Nou, door je sleutel voortijdig terug te draaien. :idea: En daarmee kan je helemaal zelf bepalen of je 'm 1, 2 of 3 seconden laat fluiten. :lol: Je kan het hele Wilhelmus fluiten, als elke toon maar niet langer dan 3 seconden is.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 00:52
door Mikos
_O- En daarna bij de machinist mijn excuses aanbieden voor de tijdelijke doofheid die hij door de gong heeft opgelopen?

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 02:45
door Dexter
Na dat afgrijselijke voorprogramma voor het Lady Gaga-concert van gisteren ben ik echt niet meer zomaar horendol te krijgen, dus leef je uit zou ik zeggen! :lol:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 04:53
door STF
Dexter schreef:Nou, door je sleutel voortijdig terug te draaien. :idea: En daarmee kan je helemaal zelf bepalen of je 'm 1, 2 of 3 seconden laat fluiten. :lol: Je kan het hele Wilhelmus fluiten, als elke toon maar niet langer dan 3 seconden is.
Maar dat bedoelde ik niet. De fluittoon werd nooit onderbroken, toch varieerde de tijd van het fluiten regelmatig. Kennelijk onderhand zo goed als opgelost, als het jullie niet bekend voorkomt.

In Luxemburg kun je bij sommige materieelsoorten zo lang zoemen als je wilt, sleutel linksom zoemtoon, sleutel rechtsom deuren sluiten.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 15:40
door Ennes
Bee schreef:Wat ik ook irritant vind, zijn conducteurs die de hele tijd de deuren van VIRM laten fluiten, maar voordat ze dichtgaan dat weer stoppen. Als ze zo proberen de mensenmassa sneller in te laten stappen, is dat geen succes, want mensen gaan vreemde dingen doen als ze nog niet in de trein zitten terwijl de deuren lijken te gaan sluiten.
Het helpt wel degelijk hoor!!! en wat zou je anders willen? Op het gemakkie blijven wachten tot de kudde makke schapen zich eindelijk eens knus via 1 deur op hetzelfde balkon hebben genesteld? De automatische sluitfluit heeft veel meer effect als de mondfluit.

Dus jij mag het irritant vinden, het haalt nog iets uit om enigzins snel te kunnen vertrekken. En daarom zullen we het ook vast en zeker blijven doen... jullie willen immers (naast met zijn allen door 1 deur om maar dicht bij de uitgang te zijn op het station van aankomst) ook nog eens op tijd vertrekken en aankomen.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 15:58
door Reiziger Delft
Als ik weet dat een bepaald deel van de trein gunstig uitkomt bij een uitgang, ga ik daar juist niet zitten, precies om die reden. :P Je bent uiteindelijk zelfs sneller bij de uitgang, omdat je veel sneller kan uitstappen. Delft-Den Haag is een bekend voorbeeld; de s5100 en s1900 zitten vaak stampvol in de voorste bak, terwijl achter zeeen van ruimtes zijn en je gewoon een 2-zitter voor jezelf hebt in de spits.

De conducteurs van deze treinen zijn het ook zat, omdat sinds de hoofdingang in Delft is gesloten iedereen zich echt letterlijk door 1 deur naar binnenperst in Delft; de deuren worden dan ook vaak al gesloten als er nog mensen in willen stappen. (Eigen waarneming, meerdere keeren)

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 16:53
door Suus
Ja, maar ik heb ook gezien dat een mevrouw van schrik naar buiten springt omdat haar man nog buiten stond, daarbij de mensen die nog naar binnen wilden omver duwend. Een oude meneer viel bijna tussen trein en perron :X

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 17:06
door Ennes
Bee schreef:Ja, maar ik heb ook gezien dat een mevrouw van schrik naar buiten springt omdat haar man nog buiten stond, daarbij de mensen die nog naar binnen wilden omver duwend. Een oude meneer viel bijna tussen trein en perron :X
Voor zulke taferelen hoef je geen sluitfluit te gebruiken hoor, ik zou boeken kunnen schrijven van wat ik dagelijks zie gebeuren.

Op het moment dat de deuren echt al sluiten, (met of zonder sluitfluit) tassen, koffers, kinderwagens, echtgenotes enz enz tussen de sluitende deuren mieteren bijvoorbeeld. En zo zou ik nog wel een tijdje door kunnen gaan.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 17:58
door Daniel
Ennes schreef:naast met zijn allen door 1 deur om maar dicht bij de uitgang te zijn op het station van aankomst
Een betere wereld begint bij het treinpersoneel zelf... 't zou ook weleens helpen als de trein stopt op de plek waar 'ie volgens de reisinformatie hoort te stoppen. Anders krijg je inderdaad iedereen door één deur... al die reizigers die zich verspreid hadden en nu achter hun trein aan moeten rennen. Met als resultaat vervolgens minder spreiding...

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 18:54
door Ennes
Daniel schreef:
Ennes schreef:naast met zijn allen door 1 deur om maar dicht bij de uitgang te zijn op het station van aankomst
Een betere wereld begint bij het treinpersoneel zelf... 't zou ook weleens helpen als de trein stopt op de plek waar 'ie volgens de reisinformatie hoort te stoppen. Anders krijg je inderdaad iedereen door één deur... al die reizigers die zich verspreid hadden en nu achter hun trein aan moeten rennen. Met als resultaat vervolgens minder spreiding...
Dat zal ongetwijfeld wel eens voorkomen, maar in de meeste gevallen waar de reizigers zich door 1 deur wurmen, staat de trein gewoon op de juiste plaats, en heeft de trein zijn normale lengte.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 19:08
door Chauf21
Ennes schreef:Dat zal ongetwijfeld wel eens voorkomen, maar in de meeste gevallen waar de reizigers zich door 1 deur wurmen, staat de trein gewoon op de juiste plaats, en heeft de trein zijn normale lengte.
Het gaat niet alleen om díe trein die op dat moment naast het perron staat.
Wanneer je normaal gesproken wel verder het perron oploopt en je een aantal keer hard mag terug rennen omdat er een te korte trein komt, ga je het snel genoeg afleren om de volgende keer weer helemaal naar voren te lopen. Als ik op tijd op het perron sta, loop ik ook niet meer door tot waar het ongeveer rustig begint te worden. Het is mij al te vaak overkomen dat de trein korter is en ik daardoor hutje-mutje moet staan (terwijl ik had verwacht te kunnen zitten doordat ik wel verder was doorgelopen).

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 19:46
door Daniel
Ennes schreef:Dat zal ongetwijfeld wel eens voorkomen
Weleens? Zeg maar gerust bijna dagelijks met de spitsverdubbelaars van de NoordOost in Utrecht. (met als bijkomend nadeel dat juist daardoor de voorste deur bij 't drukste stuk perron terecht komt, waar vervolgens de reizigers die zich verspreid hadden ook nog bij komen)

Net als Chauf21 al beschrijft: ook ik loop tegenwoordig minder ver naar voren. Absoluut niet verder dan de middentunnel meer, vanaf dat punt is het nog net mogelijk snel de goede kant op te lopen afhankelijk van de snelheid van de trein bij binnenkomst. (En dan zijn er in een incidenteel geval nog machinisten die rustig binnenrijden om als ze bijna stil staan nog even op te trekken, daarmee gaat natuurlijk elke inschatting de mist in)

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:13
door Ennes
Ik ben anders nog nooit treinen van een halve bak lengte tegengekomen, waardoor iedereen door de voorste/achterste oftewel enige deur moet. En ik zit volgens mij dagelijks toch voldoende uren in de trein zodat ik daar over wel kan oordelen.

Maar goed... iemand moet de schuld hebben toch... dan "De NS" maar.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 20:41
door iljitsch
Natuurlijk is het niet allemaal de schuld van de NS.

Ik zou de mensen die hun ogen niet gebruiken toch de meeste schuld willen geven.

Maar helemaal onbegrijpelijk is het ook weer niet dat mensen niet doorlopen naar een andere deur: je weet nooit hoe lang een trein blijft staan, en meestal is het toch zo dat een conducteur de deur niet sluit zolang er nog mensen in willen stappen. Als je echter naar een andere deur loopt en dan gaat de fluit, dan kan je niet nog even een wanhoopssprong maken maar dan gaat de deur dicht en is de trein weg.

Als het druk is loop je ook het risico dat je er bij de volgende deur niet meer in kan omdat het vol is. En als-ie dicht is dat-ie niet open gaat.

Wat dus zou helpen is iets waaraan de reizigers kunnen zien hoe lang de trein nog blijft staan, zodat ze met een gerust gevoel durven door te lopen naar de volgende deur.

Het zal voor NS-personeel vast allemaal stom klinken, maar een gemiddelde reiziger snapt het allemaal niet zo en neemt liever geen risico.

Wat conducteurs zouden kunnen doen is op het perron gaan staan, op een meter of meer afstand van de deur. Dan weten reizigers dat de trein niet de komende drie tellen weg is.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:12
door Reiziger Delft
Je kan echt wel goed inschatten of een trein snel vertrekt of dat hij nog even stil staat; zeker als vaste reiziger. Staan er nog enorme massa's mensen bij de deuren, gaat een conducteur echt niet al fluiten. Ook kan je op het treinpersoneel letten en nog een erg leuke; je kan ook gewoon de vertrektijd in de gaten houden. :P Als een trein pas over 3 minuten moet vertrekken kan je gewoon rustig langs de trein lopen.

In Utrecht weet je weer dat een Noord-Oost IC nooit binnen 10 seconden weer zal vertrekken; dat ding moet immers kopmaken. Dit weten niet alleen treinliefhebbers; veel mensen weten dat de treinen daar van richting veranderen. Den Haag Centraal; als je Noord-Oost IC 12 bakken is en netjes op tijd klaar staat, kan je gewoon helemaal langs de trein naar voren lopen om een rustig plekje te zoeken. Hetzelfde geldt voor de IC naar Venlo, die vaak een lange ICRm trein is.

Ik zelf sta in Utrecht altijd aan de Arnhem-zijde iets voorbij de roltrap; als de trein binnenkomt loop ik dan eventueel helemaal naar het einde van het perron als de trein lang blijkt te zijn. Er moeten toch eerst een heleboel reizigers uitstappen, dus tijd genoeg. Dit geldt overigens voor de IC's naar Arnhem, als ook voor de IC's richting Rotterdam.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:19
door Dexter
Daniel schreef:Een betere wereld begint bij het treinpersoneel zelf... 't zou ook weleens helpen als de trein stopt op de plek waar 'ie volgens de reisinformatie hoort te stoppen. Anders krijg je inderdaad iedereen door één deur... al die reizigers die zich verspreid hadden en nu achter hun trein aan moeten rennen. Met als resultaat vervolgens minder spreiding...
Ik vind het erg kort door de bocht om daarvan alleen het treinpersoneel de schuld te geven en je betrekt dit kennelijk alleen op jouw dagelijkse ervaringen op Ut. Je moet dit breder zien. Ik stop zelf altijd netjes op de voorgeschreven plaats, bij het cijferbord dat overeenkomt met de lengte van mijn trein.

Zelfs bij treinen die dagelijks dezelfde lengte hebben, zie je steeds weer reizigers die denken dat elke trein standaard uit 18 bakken of meer bestaat en vervolgens verontwaardigd stampvoetend en booskijkend terug komen lopen. Maar ook als ik een trein sta op te wachten om een collega af te lossen, lopen mensen me soms zowat ondersteboven om verderop te gaan staan, terwijl ze er toch wel van uit kunnen gaan dat een mcn wel weet waar zijn trein gaat stoppen...

En natuurlijk zijn er dan nog de reizigers die zich op een reeds mutvol balkon wurmen om maar zo dicht mogelijk bij de roltrap/trap/stationshal uit te kunnen stappen. Zelfs in doorzichtige en doorloopbare SLT's zie je vaak dat uitsluitend de voorste bakken uitpuilen.

Ik kan me meer vinden in de suggesties die Iljitsch aandraagt: Een dynamisch systeem dat de treinlengte weergeeft. (Dat zou met de nieuwe CTA's en Infoplus toch mogelijk moeten zijn?) En dat hc's zo mogelijk verder op het perron stappen.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:23
door Ennes
Reiziger Delft schreef:Je kan echt wel goed inschatten of een trein snel vertrekt of dat hij nog even stil staat; zeker als vaste reiziger. Staan er nog enorme massa's mensen bij de deuren, gaat een conducteur echt niet al fluiten. Ook kan je op het treinpersoneel letten en nog een erg leuke; je kan ook gewoon de vertrektijd in de gaten houden. :P Als een trein pas over 3 minuten moet vertrekken kan je gewoon rustig langs de trein lopen.

In Utrecht weet je weer dat een Noord-Oost IC nooit binnen 10 seconden weer zal vertrekken; dat ding moet immers kopmaken. Dit weten niet alleen treinliefhebbers; veel mensen weten dat de treinen daar van richting veranderen. Den Haag Centraal; als je Noord-Oost IC 12 bakken is en netjes op tijd klaar staat, kan je gewoon helemaal langs de trein naar voren lopen om een rustig plekje te zoeken. Hetzelfde geldt voor de IC naar Venlo, die vaak een lange ICRm trein is.

Ik zelf sta in Utrecht altijd aan de Arnhem-zijde iets voorbij de roltrap; als de trein binnenkomt loop ik dan eventueel helemaal naar het einde van het perron als de trein lang blijkt te zijn. Er moeten toch eerst een heleboel reizigers uitstappen, dus tijd genoeg. Dit geldt overigens voor de IC's naar Arnhem, als ook voor de IC's richting Rotterdam.
Jij snapt het!

(en zo zouden de meeste forensen - die dagelijks in dezelfde trein stappen - dat ook gewoon kunnen weten.)

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:31
door Bart
Dexter schreef:Ik kan me meer vinden in de suggesties die Iljitsch aandraagt: Een dynamisch systeem dat de treinlengte weergeeft. (Dat zou met de nieuwe CTA's en Infoplus toch mogelijk moeten zijn?) En dat hc's zo mogelijk verder op het perron stappen.
Lampjes in het perron die gaan branden. Je kunt dan eventueel nog gaan spelen met rood voor eerste klas en blauw voor tweede klas.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:40
door Ennes
Bart schreef:
Dexter schreef:Ik kan me meer vinden in de suggesties die Iljitsch aandraagt: Een dynamisch systeem dat de treinlengte weergeeft. (Dat zou met de nieuwe CTA's en Infoplus toch mogelijk moeten zijn?) En dat hc's zo mogelijk verder op het perron stappen.
Lampjes in het perron die gaan branden. Je kunt dan eventueel nog gaan spelen met rood voor eerste klas en blauw voor tweede klas.
Alle 2 deze opties zouden - zeker met de moderne treinen, die op display de samenstelling herkennen - in combinatie met GPS en dergelijke niet erg moeilijk, en ook net een niet al te hoge investering in te voeren moeten zijn.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:42
door Wubbo
Mag ik dan ook nog een markering voor de fiets- cq rolstoelplek toevoegen. Zeker met een fiets is het hoogst irritant als je naar de andere kant van de trein moet omdat daar de fietsafdeling is (ICM is daar goed in).

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:48
door Ennes
Wubbo schreef:Mag ik dan ook nog een markering voor de fiets- cq rolstoelplek toevoegen. Zeker met een fiets is het hoogst irritant als je naar de andere kant van de trein moet omdat daar de fietsafdeling is (ICM is daar goed in).
wat dacht je van (vouw)fietsen helemaal weren uit de trein.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:51
door Wubbo
Goede manier om mensen uit de trein weg te pesten :pos:

Waarom zou je fietsen in de trein willen verbieden? Het is bekend dat vouwfietsers goed zijn in het aan de laars lappen van de regels (maar ik heb het nog nooit mee mogen maken dat zo iemand met een niet-ingeklapte vouwfiets bekeurd werd voor het meenemen van een fiets, dus voor zover ik kan zien wordt daar ook niet erg tegen opgetreden), maar treed dan daar tegen op in plaats van tegen de vouwfiets zelf. Je moet de trein zien in de transportketen, en een vouwfiets is een ideaal ding voor met name natransport.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:53
door Mark
Laatst ook twee mensen die in Enschede in wilden stappen met hun fietsen, terwijl er al redelijk veel mensen op de fietsplek stonden/zaten. Na een woordenwisseling met de conducteur zijn de twee met fiets weer afgedropen, onder het mom van "fiets kan alleen mee als er plek voor is" aldus de conducteur... :pos:

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:54
door Dexter
Er is nu een nieuwe functionaliteit op de RP om de actuele treinsamenstelling van je trein op te halen, je kunt eventueel bij combineren en splitsen van vleugeltreinen zelfs nog vooruit en terugkijken wat de treinsamenstelling wordt/is.

Als dat al naar een draadloos apparaat kan, lijkt het me niet erg moeilijk om dat in de toekomst naar de CTA's of een vaste perronmarkering op de vaste wal door te sturen en in het voordeel van de wachtende reizigers te laten werken.

Re: OVer je reiservaringen in november 2010

Geplaatst: wo 01 dec 2010, 21:59
door Ennes
Wubbo schreef:Goede manier om mensen uit de trein weg te pesten :pos:

Waarom zou je fietsen in de trein willen verbieden? Het is bekend dat vouwfietsers goed zijn in het aan de laars lappen van de regels (maar ik heb het nog nooit mee mogen maken dat zo iemand met een niet-ingeklapte vouwfiets bekeurd werd voor het meenemen van een fiets, dus voor zover ik kan zien wordt daar ook niet erg tegen opgetreden), maar treed dan daar tegen op in plaats van tegen de vouwfiets zelf. Je moet de trein zien in de transportketen, en een vouwfiets is een ideaal ding voor met name natransport.
Ik heb er toch een aantal uitgedeeld, voor het niet "willen" inklappen van een vouwfiets. Maar als ik regelmatig zie hoe - en moet optreden tegen- fietsen die op onmogelijke plaatsen neergezet zijn, waar andere reizigers zich aan kunnen bezeren, vluchtwegen geblokkeerd zijn door die dingen, en de discussies over fietskaartjes, en het wel of niet meekunnen met een fiets omdat de fietsplaatsen al vol zijn, of omdat het op een tijdstip is waarbij het meenemen van fietsen uitgesloten is. Dan denk ik dat er meer mensen last van hebben als dat er reizigers voordeel aan hebben om een fiets mee te mogen nemen.