OVer Missers in de Reisinformatie #7

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Daniel »

Al foto's bewerkend kom ik zojuist deze tegen. Mist een lettertje...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Daniel »

Ook in Amersfoort zijn de teksten op de digitale CTA's aangepast... de s1500 gaat niet meer naar "Schothorst" maar naar "Amersfoort Schot". Kunnen die dingen niet gewoon in een iets kleiner lettertype (net als op de ouderwetse CTA's) de volledige bestemming tonen?

Overigens gaan de treinen naar Rotterdam nog altijd via Alexander, daar is dus juist weer niks aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door reisthijs »

Ik zag gisteren in Den Bosch ook zo'n afgekorte stationsnaam op een digitale CTA bij de Sprinter naar Breda:
"via Tilburg, Tilburg Univ, Reeshof".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Ederveen »

Zojuist voorbij mijn woning in Breugel een bus met op de lijnfilm '9 Son en Breugel' voorbij zien komen. Lijn 9 rijdt sinds gisteren niet meer (is nu lijn 11 geworden), en op dit punt zou de bestemming 'Eindhoven Station' moeten zijn (woon bij halte 'Pallaspad' in de buurt, is na de eindhalte).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Dexter »

Dat OBIS is maar een raar en eigenwijs systeem. Gisteren moest ik een s1700 rijden, al vanaf Gvc (vanwege de werkzaamheden Rtd - Gd) bestaande uit 3 stellen ICMm: 2 drietjes en een viertje, allemaal met OBIS. Volgens AMOR op mijn RP gaan het voorste viertje en middelste drietje er in Dv af en gaat het achterste drietje door naar Es.

Dat achterste drietje toont echter Dv als eindbestemming op de binnen- en buitendisplays, dus ik loop naar binnen en zet 'm met de programmeerunit in de ex-doorloopkop handmatig op Es. Toen ik naar buiten stapte om naar voren te lopen, stonden de displays idd op Es. Maar toen sprongen ze ineens weer over naar Dv. De hc ook proberen, zelfde resultaat.

En grappig genoeg geeft OBIS ook de verwachte aankomsttijd aan bij het perron als de trein uit de tuin wordt gehaald. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Wubbo »

Kan iemand even een viltstift pakken en wat flapjes Sprinter maken? In Den Haag Centraal stonden nu een IC-trein met toeslag naar Gouda Goverwelle en een D-trein met toeslag naar Utrecht Centraal. Voor beide treinen stond een SLT klaar, ik zou er de toeslag niet voor over hebben ;-).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Dexter »

Dat is een voorloper op toilettoeslag, maar de flapjes daarvoor waren nog niet klaar. :mrgreen:

Ik heb vandaag een paar keer de s5100 gereden en het viel me op dat ook de CTA's op andere stations, zoals Rsw en Dt dat flapje toonden. Ik kreeg 2x de serieuze vraag of er toeslag verschuldigd was. Vast een programmeerfoutje.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door reisthijs »

Aha, het is weer zover? Dit is een jaarlijks terugkerend verschijnsel (maar steeds op een andere lijn) als ergens de stoptreinen worden omgedoopt in Sprinters. Dan raken de CTA's van slag en duiken er ineens allemaal vreemde toeslagtreinen op.

Het is ook niet echt een programmerfoutje: die oude CTA's zijn gewoon niet gebouwd om de treinsoort Sprinter te tonen. Dat duurt blijkbaar altijd even voordat het is aangepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Aha, het is weer zover? Dit is een jaarlijks terugkerend verschijnsel (maar steeds op een andere lijn) als ergens de stoptreinen worden omgedoopt in Sprinters. Dan raken de CTA's van slag en duiken er ineens allemaal vreemde toeslagtreinen op.

Het is ook niet echt een programmerfoutje: die oude CTA's zijn gewoon niet gebouwd om de treinsoort Sprinter te tonen. Dat duurt blijkbaar altijd even voordat het is aangepast.
Maar in Den Haag Centraal zouden in alle CTA's al lang het Sprinterflapje moeten zitten. s9800 was afgelopen jaar al een sprinter volgens mij.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Justin »

Ja ik heb het gemerkt, nu serie s5100 officieel Sprinter is geworden.

Op Zwd en Rtz werd alles als D-Trein met Toeslag genoemd, op Brd was er geen treinsoort meer te bekennen!

Ironisch genoeg was trein t5116 juist een enkele DD-AR :cry: :lol:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Suus »

Goed, de InfoXX van Connexxion Citea 3491 in de Zaanstreek was dus een beetje heel erg van slag.

- Alle haltes werden twee keer omgeroepen, en veel te vroeg. Ik drukte op de stopknop toen de halte Buikslotermeerplein voor de eerste keer werd omgeroepen, de buschauffeur wilde vervolgens stoppen bij de Scheurleerweg. Maar geroepen dat het niet hoefde, scheelde weer een keer volledig tot stilstand komen en lastig wegrijden...
- De schermen vielen om de haverklap uit
- De bestemming van de bus wisselde continue, tussen Amsterdam CS, Amsterdam CS via Oostzaan en Breukelen Markt. Bij die laatste bestemming veranderde het lijnnummer ook, maar ik weet niet naar welk lijnnummer dat dan moest zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Dat OBIS is maar een raar en eigenwijs systeem. Gisteren moest ik een s1700 rijden, al vanaf Gvc (vanwege de werkzaamheden Rtd - Gd) bestaande uit 3 stellen ICMm: 2 drietjes en een viertje, allemaal met OBIS. Volgens AMOR op mijn RP gaan het voorste viertje en middelste drietje er in Dv af en gaat het achterste drietje door naar Es.

Dat achterste drietje toont echter Dv als eindbestemming op de binnen- en buitendisplays, dus ik loop naar binnen en zet 'm met de programmeerunit in de ex-doorloopkop handmatig op Es. Toen ik naar buiten stapte om naar voren te lopen, stonden de displays idd op Es. Maar toen sprongen ze ineens weer over naar Dv. De hc ook proberen, zelfde resultaat.

En grappig genoeg geeft OBIS ook de verwachte aankomsttijd aan bij het perron als de trein uit de tuin wordt gehaald. :lol:
AMOR ?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door MdJ »

Sinds vandaag heeft bijna de hele Apeldoornse stadsdienst een "via" erbij gekregen, namelijk "Via Station" (muv de korte lijn 5 en 10, lijnen 6, en 17)

Maar die "via" blijft constant staan, ook wanneer er net van het station weggereden wordt. Dus dat klopt niet :wink:. (Lijn 2/3 krijgt dus [scroll]"Rijkskantoren/Apenheul"[/scroll] verspringend naar: "Via Station"...

Bussen tot station Apeldoorn krijgen "Apeldoorn Station NS" voor de streekbussen (ook op de stadslijnen), en "Busstation/NS" voor de stadbussen.

Daarnaast de displays van de volvo's die niet werken, van de baby-ambassadors die geen bestemmingen erin hebben staan... Achja, het zullende kinderziektes zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Daniel »

MdJ schreef:Sinds vandaag heeft bijna de hele Apeldoornse stadsdienst een "via" erbij gekregen
Maak er maar sinds gisteren van hoor :P En tja, die combi scrollen en verspringen is erg apart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Raymond »

Dat analoge schermen niet goed kunnen omgaan met het begrip Sprinter oke, maar ook op de digitale schermen gaat het in de regio Eindhoven mis: Bij de regel volgende trein wordt geen Sprinter getoond, maar staat er SGM. Ook aardig was dat de t9600 richting Deurne een Sprinter was als treintype, maar de t9600 richting Den Bosch toch echt een stoptrein zou zijn. Om het nog verwarrender te maken sprak Tuffy nog over de stoptrein naar Deurne.

Verder een InfoXX update die in het SRE gebied niet heel lekker gegaan lijkt te zijn, waardoor er diverse bussen met verkeerde bestemmingen reden, bestemmingen niet automatisch aangepast werden op de eindbestemming en daardoor maar bestemmingen als Pendelvervoer en Extra Vervoer gebruikt werden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Freek »

Vorige week zijn er meetingen gedaan voor het DRIS systeem op het Nijmeegse station. Het is er echter niet op vooruit gegaan. Het lijkt namelijk wel op het systeem is vastgelopen. Zo gaven vanmorgen meerdere displays aan 'kijk op bus' terwijl er geen bus stond. Ook bleef het systeem volhouden dat er een lijn 300 van het Heyendaalshuttle perron ging vertrekken richting de uni. Welke bus dat moest zijn weet ik niet, een paar perrons verderop werd deze namelijk goed aangegeven. Lijn 3 richting werd 2 keer aangekondigd als een vertrekkende bus op 2 perrons, maar de bus zelf was nergens te bekennen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door mb90 »

Ook ik merkte vandaag dat er D-treinen met toeslag als s5100 reden, bij mij stond de D alleen volgens mij voor Dubbeldekstrein met toeslag, want ik kreeg na het maken van deze foto een DD-AR voorgeschoteld :P:
Afbeelding

Ook de s5000 werd te Rotterdam Centraal als Sprinter aangegeven en te Rotterdam Blaak weer als D-trein met toeslag.. :roll:

In Dordrecht komt nu Qbuzz-lijn 144 i.p.v. 140. Nu was die lijn altijd het vergeten lijntje op het busstation en dat is met de komst van de 144 nog niet veranderd. Alleen de lijnsticker is gewijzigd, maar men dacht zeker dat Arriva hier alles rijdt, want op de 144 rijdt Arriva al 2 jaar niet meer:
Afbeelding
Verder is de 144 (net als de 140) nog steeds niet op de dynamische halteinfoschermen te zien en hangt er nog een vertrekstaat van lijn 140 bij alle vertrekstaten aan de Arriva Klantenservice.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Reiziger Delft »

Het flapje ''sprinter'' komt in de CTA's in plaats van het flapje met "D-trein met toeslag". De CTA's staan als zo ingesteld, dus als deze flapjes nog niet zijn verwisseld krijg je dat treintype.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:AMOR ?
Ennes, schaam je! Heb je de update nog niet gedaan? :wink: AMOR = Actuele Materieelsamenstelling Op de Railpocket. Via een zoekschermpje kan je op treinnummer zoeken wat de treinsamenstelling is en wat die had moeten zijn, als je vermoed dat die niet klopt. Ook vleugeltreinen voor en na combineren en splitsen worden getoond. Werkt via GPRS.

Ik heb het van de week een paar keer uitgeprobeerd en telkens klopte het. AMOR wist me zelfs te vertellen dat er in Gvc voor vertrek nog een stel bij mijn trein zou worden bijgeplaatst, voordat we dat zelf wisten. Zo goed werkt het. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:AMOR ?
Ennes, schaam je! Heb je de update nog niet gedaan? :wink: AMOR = Actuele Materieelsamenstelling Op de Railpocket. Via een zoekschermpje kan je op treinnummer zoeken wat de treinsamenstelling is en wat die had moeten zijn, als je vermoed dat die niet klopt. Ook vleugeltreinen voor en na combineren en splitsen worden getoond. Werkt via GPRS.

Ik heb het van de week een paar keer uitgeprobeerd en telkens klopte het. AMOR wist me zelfs te vertellen dat er in Gvc voor vertrek nog een stel bij mijn trein zou worden bijgeplaatst, voordat we dat zelf wisten. Zo goed werkt het. :lol:
Soms verdwaal ik nog wel eens in het grote donkere afkortingenbos :roll:

Maar als dit echt goed lijkt te werken dan zou de treinsamenstelling op de CTA's ook een stap dichterbij kunnen zijn!
Dan zouden we gelijk van al die reizigers via 1 deur af moeten zijn :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Daniel »

Als er consequent gestopt wordt wel ja... de trein moet dan immers wel tot stilstand komen op een plek die overeenkomt met de info op de CTA's.
Want je zult dan toch met de vakletters moeten gaan werken: 'tis leuk om te kunnen zien dat de trein 6 bakken heeft, maar zeker de incidentele reiziger kan dan echt niet inschatten waar 'ie gaat stoppen. Het is eenvoudig uit te leggen dat de voorkant dan bij het bordje "6" stopt, maar om te weten waar de achterkant dan terecht komt heb je meer info nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Wubbo »

Inkleuren op de perrons die dingen. Inclusief kleurverschil voor 1e klas en 2e klas, stilte en normale coupe, en ruimte voor fietsen en rolstoelen. Als je kan vertellen dat je een VIRM-IV bent, moet je ook kunnen vertellen welke cabine er voorop zit en dus waar al die zones zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Suus »

En mensen die verkeerd staan laten afvoeren door Service & Veiligheid en verplicht een cursus treinreizen geven. Misschien draaf ik door, maar als het in Japan kan, kan het hier ook, als de mensen maar even worden opgevoed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:Als er consequent gestopt wordt wel ja...
Je gaat nu toch niet weer over de situatie in Utrecht beginnen he? :wink: Je kunt niet stoppen bij borden die er niet staan...

En je denkt toch zeker niet dat wij machinisten onze trein zomaar ergens neerkwakken he? Ik niet in ieder geval en dat heb je zelf kunnen zien. Als Prorail consequent zou zijn met het plaatsen van cijferborden en seinbediening (want je krijgt lang niet altijd de a en de b-zijde van het spoor veilig) zou dat het probleem al grotendeels moeten oplossen.

En aangevuld met een indeling van de perrons in lettervakken of een perronmarkering in combinatie met intelligente aankondigingssystemen kan je dan ook de reizigers goed informeren. Grote vraag blijft of de reizigers hier in Nederland er ook daadwerkelijk wat mee doen, want daar zijn we hier natuurlijk niet aan gewend.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #7

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:
Daniel schreef:Als er consequent gestopt wordt wel ja...
Je gaat nu toch niet weer over de situatie in Utrecht beginnen he? :wink: Je kunt niet stoppen bij borden die er niet staan...
Utrecht is daar één voorbeeld van ja, maar er zijn er meer te bedenken. Ook waar wel bakkenborden staan maar waar de lengte van de trein er niet op voorkomt bijvoorbeeld.
Als Prorail consequent zou zijn met het plaatsen van cijferborden en seinbediening (want je krijgt lang niet altijd de a en de b-zijde van het spoor veilig) zou dat het probleem al grotendeels moeten oplossen.
Kijk je zegt zelf al wat ik ook deels bedoelde met het consequent stoppen. Zijn uiteraard meerdere mogelijke redenen voor.
(Heb in Dordrecht overigens ook nooit een trein gezien die werkelijk op 1bc stond, toch komt dat voor in de reisinfo)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten