OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door deadlock »

Waar stond je ongeveer?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Wubbo »

Op de kop van de b-zijde van spoor 8/9.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door deadlock »

Daar kom ik er normaliter meestal uit, maar ik wilde niet in een stel met airco zitten :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Cookie »

Gisteren reed in CNL t319 (rijdend met +20) een Bcvmh-wagen mee met EETC-logo's :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Daniel »

- de keerpuntreininging in Dordrecht is ook niet meer wat'ie geweest was... in theorie kan je in een half uur toch aardig wat opruimen, maar de bak van de t2146 waar ik in zat was zo'n beetje één grote krant :roll:
- onderweg was bij Brd al een rookpluimpje in de verte te zien, wat uiteindelijk uit helemaal uit Delft afkomstig bleek...
- de t2169 kwam ergens tussen Hfd en Ledn tot stilstand, blijkbaar 'n seinstorinkje ofzo want de laatste trein die ervoor zit rijdt 25 minuten eerder
- nog 'n geweldige prestatie van 't treinpersoneel: van Ddr naar Shl en terug geen HC gezien, dat was op de heenweg dus zo'n beetje het hele traject wat die trein aflegt :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door JeePee »

Er was aan het begin van de middag een kortstondige storing tussen O en Nm. Hierdoor heeft de s3600 van 12.50 uit Ht naar Rsd niet gereden. Verder ging het rondje Lw - Zl - Ut - Ht - Bd - interview - Bd - Gv - Ledn - Shl - Zl - Lw zonder veel problemen. Wel had de s2200 van 18.32 uit Gv naar Ledn +15, magoe dat kan gebeuren he :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door mb90 »

Rond 13:25 uur kwam er een SGMm-III'tje door Rotterdam Zuid richting het noorden over spoor 4 (het normale spoor voor de IC's naar het Zuiden, waarover nog geen 5 minuten eerder de IC naar Venlo nog langskwam) langsgeraced. Ik heb geen flauw idee wat hij daar deed.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Nielske1990 »

Trein t3662 ri.Ah was defect op station Breda op spoor 3 (vastgelopen rem). De t1961 ri.Vl kon dus niet naar 3 en mocht de complete wisselstraat van Breda twee keer doorkruisen om op spoor 8 te komen. :P
Deze spoorwijziging had weer grote reizigersstromen tot gevolg ná de omroep. Gelukkig had ik dit al voorzien en stond ik al lang op spoor 8 toen de mensenmassa in de tunnel liep... :mrgreen: :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Freek »

En we sturen maar weer eens een GTBV'tje op. Het begint onder tussen vaste prik te worden voor de s3700 die om 17.58 vertrekt vanaf Nijmegen. De s3600 van 17.44 was vertraagd en vertrok met een +8, dus op de vertrektijd van de s2000 van 17.52. Deze vertrok met een kleine plus, vervolgens mocht de s3700 vertrekken. Vanaf de aansluiting met de betuweroute (dus niet de lijn!) mogen file rijden naar Arnhem. Daar vertrokken met een +10, in Zutphen waren natuurlijk de aansluitingen al weer weg. En wederom zeg ik: "ik kijk uit naar de dienstregeling van 2009". :?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Thijs »

Nou ja, de 3700 heeft in zoverre geen last meer van de 3600, omdat de 3700 er natuurlijk uit vliegt...

De 3600 is in mijn ogen een van de meest onbetrouwe intercitylijnen in (zuidoost) Nederland. De buffer van de nieuwe 3600 is straks een minuut of 7. Vertragingen met +10, +15, +20 komen echter veelal voor. Het nieuwe gedrocht 3600 zal dus ook niet de betrouwbaarheid hebben die op papier blijkt, omdat de praktijk anders uitpakt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

Waardoor komen die grote vertragingen dan? Kan het niet zo zijn dat met de nieuwe dienstregeling andere treinen minder in de weg zitten en de vertragingen (die vaak steeds groter worden doordat de trein inmiddels vertraagd is) daardoor niet hoeven te ontstaan? Lange keringen kunnen de makkelijke weg zijn om structurele problemen te verdoezelen i.p.v. aan te pakken.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Thijs »

De problemen zitten em in Brabant, met name bij Den Bosch en nog daarvoor richting Roosendaal. Het gaat hier dus om de 3600 richting Arnhem. En in die hoek verandert er vanaf december niks, voorzover ik weet.

De andere kant op heeft momenteel minder problemen heb ik het idee, dat gaat aardig, zeker met de 2 minuten speling die ie heeft. De problemen die er nog zijn (in Arnhem kruisen) zullen in december worden opgelost (want hij gaat dan naar 7).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Freek »

Thijs schreef:Nou ja, de 3700 heeft in zoverre geen last meer van de 3600, omdat de 3700 er natuurlijk uit vliegt...
Ik doel er ook op dat de nieuwe 3600 ook gaat zorgen (en dan ook buiten de spits) voor het missen van overstappen.

Chauf21 schreef:Waardoor komen die grote vertragingen dan?
Ik heb geen idee, de s3600 komt, zoals gezegd door Thijs, zeer regelmatig aan met grote vertragingen van +10, 15. Volgens mij zit er tussen Ht en Nm geen andere trein in de weg, de stopper tussen Ht en Nm is volgens mij vrij punctueel. De vertragingen moeten dus in Ht of daarvoor al worden opgelopen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door IC3 »

Het niet in mogen rijden van station 's-Hertogenbosch is de grootste bron van vertraging, eruit is soms ook nog een probleem... In Roosendaal/Breda/Tilburg zijn eigenlijk geen echt grote problemen voor de s3600.
Laatst gewijzigd door IC3 op do 15 mei 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door playertwo »

Probleem met de s3600 is de stuk tussen Breda en Tilburg-aansluiting. Er zijn erg veel goederentreinen en ook redelijk wat overig verkeer, dat allemaal gebruik wil maken van hetzelfde baanvak. De korte kering (10 minuten in Roosendaal) werkt ook niet erg mee. Dit was vroeger 25 minuten en nog eens 2x 5 minuten halteren in Breda. Als deze trein wat laat komt bij Vught-aansluiting, moet deze wachten totdat de s800 is gepasseerd. Als de vertraging wat meer is geldt dit ook voor de s3500 en/of s9600.

Tussen Vught-aansluiting en Den Bosch werd in de oude situatie standaard linkerspoor gereden, waardoor de kruising werd verplaatst naar het emplacement van Den Bosch. Dit wordt nu niet meer gedaan. Bij +10 zal de s4400 eerder weg zijn in Den Bosch, en dan mag de 3600 daar achteraan hobbelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Daniel »

Tussen Rsd en Ht heb je natuurlijk te maken met redelijk druk goederenverkeer in combinatie met niet al te ruime gaten tussen de treinen.
Vlak achter de s1900 kan je eigenlijk geen goederentrein kwijt omdat de s5200 daar vanaf Tbwt al maar 5 minuten achter zit en de s13600 er al vanaf Bd achteraan hobbelt en ook maar net 4 minuten achter de s5200 zit. Als er een goederentrein tussendoor moet, dan zal deze dus altijd in het gat van 10 minuten voor of na de s3600 moeten rijden.
Gezien de hoeveelheid goederenvervoer aldaar kan je wel zeggen dat er dus altijd wel zo'n ding vlak voor de s3600 zit, wat vanwege de niet bepaald ruime gaten vrij snel vertragingen kan veroorzaken.

Waar je ook nog mee te maken hebt is dat Tilburg-aansluiting geen vrije kruising is: de s3600 vertrekt namelijk naar Ht als de s1900 uit Ehv binnenkomt. Als die laatste maar iets vertraagd is heb je dus al een conflicterende rijweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Freek »

Kortom, de problemen op de s3600 kunnen niet 1,2,3 worden opgelost. Dus de punctualiteit blijft laag. Dus met aan elkaar knuppen van de s3600 en de s3700 zal het gedeelte van de s3700 ook te maken krijgen met een slechte punctualiteit. Welke ook de andere kant op weer kan doorwerken omdat ook in Zwolle een korte kering is ingebouwd.

Enig voordeel: ik kan veel GTBV'tjes gaan indienen en dus rijk worden :wink:
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Thijs »

@Bovenstaanden: dank voor deze verhelderende uitleg! Zo goed ben ik in dat deel niet thuis ;)
Hebben jullie enig idee of er vanaf december (of daarna) zicht is op verbetering?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Thijs »

Freek schreef:Kortom, de problemen op de s3600 kunnen niet 1,2,3 worden opgelost. Dus de punctualiteit blijft laag. Dus met aan elkaar knuppen van de s3600 en de s3700 zal het gedeelte van de s3700 ook te maken krijgen met een slechte punctualiteit. Welke ook de andere kant op weer kan doorwerken omdat ook in Zwolle een korte kering is ingebouwd.
Wat betreft overstappen in Zutphen en Deventer deel ik jouw vrees....

Wat betreft de korte kering heb je het mis: er gaat in Zwolle een lange kering komen! Ding gaat ook een cross-platform overstap leveren met de trein van Zwolle naar Groningen, en wordt daarna gerangeerd.

Wat ik me alleen afvraag: hoe gaan ze dat doen in Zwolle, aangezien je ook nog de IC Zwolle-Leeuwarden hebt die tegenover Zwolle-Groningen staat?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door JeePee »

IC Rtd - Lw zal verplaatsen naar spoor 6. Die zal geen problemen opleveren dus. Op de Brabantroute zal met het meer in gebruik nemen van de betuweroute het aantal cargo's aardig gaan dalen. In theorie zou de nieuwe s3600 dus een stukje robuuster moeten worden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Freek »

Thijs schreef: Wat betreft de korte kering heb je het mis: er gaat in Zwolle een lange kering komen! Ding gaat ook een cross-platform overstap leveren met de trein van Zwolle naar Groningen, en wordt daarna gerangeerd.
Oja, dat is waar, daar komt een verbetering t.o.v de huidige situatie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Wubbo »

Thijs schreef:De problemen die er nog zijn (in Arnhem kruisen) zullen in december worden opgelost (want hij gaat dan naar 7).
Dat lijkt me in ieder geval in het begin van drgl 2009 niet het geval: volgens mij kun je dan niet van spoor 7 en 8 naar Arnhem Velperpoort ivm de tunnelbouw van Arnhem.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

Er zijn m.b.t. de s3600 dus twee problemen: 1) (te) intensief spoorgebruik Bd-Tb en 2) beperkte kruisingsmogelijkheden bij Ht en Vught.
Reiziger Ddrs schreef:Als er een goederentrein tussendoor moet, dan zal deze dus altijd in het gat van 10 minuten voor of na de s3600 moeten rijden.
Gezien de hoeveelheid goederenvervoer aldaar kan je wel zeggen dat er dus altijd wel zo'n ding vlak voor de s3600 zit, wat vanwege de niet bepaald ruime gaten vrij snel vertragingen kan veroorzaken.
Als er dan toch zoveel goederentreinen rijden en de kans op vertraging daardoor erg groot wordt, kan er besloten worden om de rijtijden van de s3600 wat te verruimen en de trein in te leggen met een lagere snelheid. Daarnaast is er het streven meer goederentreinen via de Betuweroute te laten rijden, wat meer ruimte laat op het traject tussen Bd en Ht.
Reiziger Ddrs schreef:Waar je ook nog mee te maken hebt is dat Tilburg-aansluiting geen vrije kruising is: de s3600 vertrekt namelijk naar Ht als de s1900 uit Ehv binnenkomt. Als die laatste maar iets vertraagd is heb je dus al een conflicterende rijweg.
Op dit moment wordt er dus gekruisd voorbij station Tilburg (gezien vanuit de richting Bd), maar komt men binnen op spoor 1. Als de s1900 en de s3600 dicht na elkaar aankomen op Tilburg, is het wellicht een idee om al vóór binnenkomst op Tilburg te kruisen en de s3600 binnen te nemen op spoor 3. Vervolgens is er een redelijke vrije baan en komt men de tegemoetkomende trein pas tegen iets voorbij het industrieterrein.
playertwo schreef:Als deze trein [s3600] wat laat komt bij Vught-aansluiting, moet deze wachten totdat de s800 is gepasseerd. Als de vertraging wat meer is geldt dit ook voor de s3500 en/of s9600.
Tussen Vught-aansluiting en Den Bosch werd in de oude situatie standaard linkerspoor gereden, waardoor de kruising werd verplaatst naar het emplacement van Den Bosch. Dit wordt nu niet meer gedaan.
Waarom wordt dat dan niet meer gedaan? Als ik het zo snel bekijk, is linkerspoorrijden (of ander creatief spoor- en wisselgebruik) d� oplossing voor het hierboven genoemde tweede probleem zonder dat er drastische wijzigingen hoeven worden doorgevoerd :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door deadlock »

Twee elektrische GTW's van Arriva in Deventer ongeveer een half uur geleden. Vertrokken in de richting Zwolle of Apeldoorn, dat kan ik vanuit mijn raam net niet zien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2008

Bericht door playertwo »

Het wisselen nabij Tilburg-industrie kan slechts met 60km/h gebeuren. De trein zal dus 2x extra moeten afremmen, wat ook weer een extra reistijd oplevert van 1 minuut. Vught-aansluiting via rechterspoor/middenspoor kan namelijk met 70-100km/h. Voorts is het niet mogelijk om de 3600 op spoor 3 binnen te nemen in Tilburg. De 1900 en de 5200 gebruiken perronsporen 2/3 op hetzelfde moment. Spoor 1 blijft dan dus alleen nog over, tenzij je het postperron (net voorbij perronspoor 1)terug in dienst wil nemen. Wat dan over blijft is de 5200 (richting Tilburg West) afhandelen op 1, de 1900 (richting Breda) op 2 en de 3600 op 3 (richting Den Bosch).
Laatst gewijzigd door playertwo op do 15 mei 2008, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten