Pagina 8 van 15

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 23:03
door Bart
Daniel schreef:Terwijl ik met de s5100 langzaam Rotterdam Centraal verliet stond er trouwens wel een Beneluxtrein te wachten om daar binnen te komen, waarbij me ook iets opviel: de lengte. Het ding paste in ieder geval in z'n geheel tussen inrijsein en het werkelijke begin van de tunnel (zegmaar waar het dak begint), hoe lang is het daar? Twijfel namelijk een beetje aan mezelf nu, maar volgens mij had 'ie maar vier rijtuigen.
Toch zeker 300 meter.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 23:15
door Daniel
Hmm, dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben want dan zou daar zelfs nog een TD10 tussen passen :P Anyway, het was in ieder geval ook nog een Priostam met een van de geel-blauwe ICRm's ertussen :wink:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 23:25
door GTW
diekwam ik onderweg tegen zat achterop kwam uit de ri Rsd

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 12:25
door Frank
De s3600 van 11:34 uit Elst richting Roosendaal stopte niet te Ahz, Est en Nml omdat hij +11 had. De daarop volgende Sprinter (s7600) reed uiteraard met +6.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 17:54
door Mark
Buslijn 12 in Hengelo heeft sinds kort een kleine routewijziging ondergaan: de lijn rijdt nu vanaf de Geerdinksweg het rondje Boerhaavelaan-Ziekenhuis-P.C. Borstlaan-Deldenerstraat-Woolderesweg en verder op de oorspronkelijke route.
Daarmee wordt de halte Koningin Juliana Ziekenhuis naast scholierenlijn 99 van Syntus weer bediend door een frequent rijdende buslijn. Ook stopt de bus bij twee nieuwe haltes: Aletta Jacobslaan en P.C. Borstlaan, hoewel die nog nergens te bekennen is in planners en omleidingsinfo van Connexxion... ;)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:17
door Caspar
Hmm, dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben want dan zou daar zelfs nog een TD10 tussen passen
Wat is een TD10?

Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP, en in de trein stond ook A'dam Centraal als bestemming op het display. Voor Amsterdam centraal kwam dan nog de omroep: Dames en heren, over enkele ogenblikken station Amsterdam centraal, eindpunt. U wordt vriendelijk verzocht deze trein te verlaten, en denk daarbij aan uw eigendommen. Amsterdam, eindpunt. Tsja ik moest naar Hoorn, en dacht, zou er dan een mat wisseling plaatsvinden ofzo, dat die HC zo stellig volhoudt dat Amsterdam het eindpunt is? Toch maar mijn jas aantrokken, krantje opgevouwen en spullen ingepakt en naar het balkon gelopen, iedereen stapte immers uit... Al snel zag ik dat het gewoon de s4500 werd en weer terug gelopen. Beetje suf wel van die HC :x

Verder zaten mensen in een ICMm de hele tijd te wachten op actuele reisinfo, omdat het scherm toont: Nu gratis internet, straks actuele reisinformatie. Het oudere echtpaar heeft het bijna 20 minuten volgehouden om naar het scherm te staren in afwachting tot de actuele reisinformatie nou eens op het scherm zou komen...

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:20
door Mark
Een TD10 is een loc met 10 rijtuigen ICR.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:21
door Daniel
Caspar schreef:Wat is een TD10?
Een Trek-Duw-compositie ICRm van 10 rijtuigen :wink:
Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP
In Amersfoort staat er toch Enkhuizen op? Of hebben ze dat met de ingang van drgl 2011 weer teruggewijzigd?

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:22
door Caspar
Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:25
door Daniel
Kennelijk is de constructie om de gekoppelde serie te tonen dan weer verloren gegaan met het laden van de nieuwe dienstregeling. 't was juist naar Enkhuizen veranderd om gelijk te zijn aan de AV (die trouwens nog gewoon Ekz toont) en de vertrekstaten.
Je zou zeggen dat men wel makkelijk zoiets realiseert, het lukt met de s5000 / s5700 ook immers.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 00:45
door someone-unreal
Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Apart, want ik zag in weesp laatst gewoon enkhuizen staan op de display van een VIRM. Volgens mij krijgen de HC's veel vragen hierover.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 00:56
door Dexter
Caspar schreef:Vanavond in de s1500 van 20.29 uit Amersfoort naar Amsterdam riep de HC telkens om dat het om de trein naar Amsterdam centraal ging. In Amersfoort en Hilversum staat dat ook op de TBP, en in de trein stond ook A'dam Centraal als bestemming op het display. Voor Amsterdam centraal kwam dan nog de omroep: Dames en heren, over enkele ogenblikken station Amsterdam centraal, eindpunt. U wordt vriendelijk verzocht deze trein te verlaten, en denk daarbij aan uw eigendommen. Amsterdam, eindpunt. Tsja ik moest naar Hoorn, en dacht, zou er dan een mat wisseling plaatsvinden ofzo, dat die HC zo stellig volhoudt dat Amsterdam het eindpunt is? Toch maar mijn jas aantrokken, krantje opgevouwen en spullen ingepakt en naar het balkon gelopen, iedereen stapte immers uit... Al snel zag ik dat het gewoon de s4500 werd en weer terug gelopen. Beetje suf wel van die HC :x
Misschien dat het een hc was die niet bekend was met die doorkoppeling. s'Avonds gaat de s5800 in Asd ook ineens over op de s3900 naar Hfd. Als je dan vanuit Amf maar tot Asd hoeft te rijden, staat dat niet op je kaartje en kan je dat dus ook niet weten. Hc's uit Mt of Gn zullen ook niet weten dat de s5000 en de s5700 in Ledn op elkaar overgaan en ik zou zelf ook niet weten hoe dat met bv. stoptreinen rondom Ah zit. Dat zijn van die plaatselijke bijzonderheden, die je maar net moet weten.

@Daniel: Leuk gevonden, die TD10. Eens kijken of we die binnen NS ook in zwang kunnen krijgen. :wink:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 00:57
door Caspar
Het was in ieder geval een HC met een oer Amsterdamse tongval. Maar snap je wel :)

En over TD 10, ik was al aan het beredeneren, dat de T voor werkplaats Tilburg stond etc. Zoals een LA v(DDAR?) voor mat van Leidschendam staat en OA (Virm6?)van Onnen etc. De eerste letter is van de werkplaats, en de 2e letter heeft dan weer te maken met de lengte van het/de treinstel/stam, maar te ver doorgedacht.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 13:59
door Mark
TD is geen omloopcode. ;)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 17:02
door Dexter
Dat LA en OA enzovoorts zijn wel vaste codes die voor het materieel gebruikt worden. De eerste letter staat voor het onderhoudsbedrijf waar ze in onderhoud zijn. Die codes worden vooral gebruikt door de logistieke afdelingen (bijsturing, knooppuntcontrole, plp's) maar onder het rijdend personeel zijn ze nooit erg in zwang geraakt. Ik vind het persoonlijk ook veel makkelijker om te spreken van een DDAR-etje of een VIRM VI.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:23
door Vinny
Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Hoera. Een groot voordeel voor alle incidentele reizigers. Nu nog Schagen eruit fietsen in Limburg. Dat knudde-dorp (ik hoop niet dat ik iemand beledig) hoort natuurlijk niet als "belangrijkste" station van de 800 serie te worden aangegeven. Of moeten reizigers een cursus topografie volgen voordat ze met de trein reizen?

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:39
door Wubbo
Dat zou niet eens zo'n slecht idee zijn :X
(een van de laatste dagen dat ik NSer was heb ik het voor elkaar gekregen iemand vanuit Utrecht via Parijs naar Tiel te sturen. Ze vonden wel dat ze er lang over deden...)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:56
door Fles
Meteen duidelijk waarom dat één van je laatste dagen daar was dan :lol:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 19:54
door Daniel
Vinny schreef:
Caspar schreef:Ja blijkbaar. In Hoorn staat trouwens ook Amsterdam centraal als eindbestemming op de TBP :roll:
Hoera. Een groot voordeel voor alle incidentele reizigers. Nu nog Schagen eruit fietsen in Limburg. Dat knudde-dorp (ik hoop niet dat ik iemand beledig) hoort natuurlijk niet als "belangrijkste" station van de 800 serie te worden aangegeven. Of moeten reizigers een cursus topografie volgen voordat ze met de trein reizen?
Er is toch wel een essentieel verschil hoor... Schagen is de daadwerkelijke bestemming voor de s800 :wink: Amersfoort Schothorst is dat natuurlijk niet voor de s4500, Amsterdam Centraal daarentegen wel. (Of wil jij bij de NoordOost in Rotterdam ook "Utrecht Centraal" als bestemming op de CTA soms... da's immers daar de voornaamste bestemming, over het algemeen stroomt de trein er leeg en weer vol)

Voor de incidentele reizigers zou het meer helpen als de reisplanner de eindbestemming van de trein onder "richting" vermeldt. Immers staat die in koeieletters op de CTA, waarom zou je dan reizigers laten zoeken naar een tussenstation in kleine lettertjes. (Of in geval van een TBP bij een serie met veel stops: laten wachten tot het tussenstation een keer voorbij komt)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:10
door Wubbo
Daniel schreef:Er is toch wel een essentieel verschil hoor... Schagen is de daadwerkelijke bestemming voor de s800 :wink: Amersfoort Schothorst is dat natuurlijk niet voor de s4500, Amsterdam Centraal daarentegen wel.
Waarom is Amsterdam Centraal de eindbestemming van een s4500? Omdat ie daar een ander nummertje wordt? Da's natuurlijk, vanuit de reiziger redenerend, flauwekul en alleen maar systeemdenken. Iets is een eindbestemming omdat je vanaf daar niet meer verder kan reizen: de trein gaat terug (of leeg verder, of blijft een aantal uur staan).

Een eindbestemming is maar een raar ding wat dat betreft. Belangrijke bestemmingen zijn veel interessanter, maar hoe voorkom je dat mensen de treinen gaan herkennen aan hun eindbestemming ("Nee, ik moet niet de trein naar Alkmaar hebben, ik moet de trein naar Uitgeest hebben, want die stopt in Amsterdam Muiderpoort").

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:40
door tsov
Lijnnummers *O*
Vind het jammer dat die proef destijds in Amersfoort niet doorgezet is. Dan kun je gewoon spreken over lijn 15 naar Amsterdam (rijdt verder als lijn 45 naar Enkhuizen). De stoptrein is dan lijn 58. Heb je nog het gezeik met vroege en late treinen, maargoed.

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:56
door Fles
Je kan ook gewoon kijken hoe dat in Duitsland en België gaat natuurlijk. Maar nee, hier in Nederland moet er weer een wiel uitgevonden worden :roll:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:57
door Mark
Maar dan heb je straks lijn 1,2 naar Frankfurt Hbf en lijn 1,4 naar Berlijn... ;)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 21:58
door tsov
:')
Geef die dingen dan ook een normaal nummer. :Y

Re: OVer je reiservaringen in januari 2011

Geplaatst: di 18 jan 2011, 22:03
door Suus
Dat hebben ze al. De ICE is lijn 78, en de IC naar Berlijn is lijn 77.