Mijn eerste Fyra rit

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Mijn eerste Fyra rit

Bericht door hidihi »

Vorige week maandag was ik iets eerder klaar op school en ik besloot eens te kijken of de toeslag die de NS speed normaal vraagt(nu niet *O* ) te recht vaardigen is.
Voordat ik op R,dam CS ben moet ik nog even de metro nemen, ik loop vanaf de hogeschool naar station Colhaven. Lijn C is net weg maar aangezien de metro naar Nesselanden maar Een minuut later is dan lijn C naar Capelle a d Ijssel, hoef ik niet lang te wachten :) . De metro die mij gaat vervoeren is een oude type T, dit is een metro die naar mij mening nog karakter heeft. Ik twijfel of ik er op de Eendrachtsplein uit gaat of pas in Beurs, ik heb het stuk Beurs- Centraal de laatste tijd niet vaak gedaan en aangezien ik tijd over heb reis ik eens via Beurs.

Nadat ik vrij snel over gestapt ben op de beurs naar Centraal moet ik nog 10 minuutjes door brengen op perron 11, gelukkig is de sprinter naar Uitgeest al open :) , dus de 10 bakken SLT treinen zijn een prima wachtlokaal.
Na een paar minuten komt de 189 lok met z’n bakken vanuit Feijenoord aangereden. Inmiddels ben ik benieuwd hoe m’n eerste ervaring gaat zijn met een Hogesnelheidstrein.
De trein vertrekt en we worden door een wat zwaar accent begroet :?: die de eindbestemming van de trein meldt en zegt dat de drankkar voorbij gaat.
Volgens de treinplanner gaat de rit naar Schiphol 25 minuten duren en ik zie dat in de personenwagon waar ik zit ongeveer voor een derde gevuld is.
Vlak voor schiphol komt de drankkar langs, wat er te koop is en hoeveel het kost weet ik niet want het A4 papiertje op het wagentje is erg moeilijk te lezen als ze je voorbij rijden. Voor het gevoel heeft de rit langer dan 25 minuten geduurd misschien komt het door al die tunnels en geluidsschermen die we gepasseerd hebben, deze dingen maakt het naar buiten kijken niet zo interessant :neg: . Ik heb een paar uur uit getrokken om schiphol te bekijken en ik moet zeggen dat het kleiner is dan ik dacht, wel komen er veel streekbussen van Connexxion langs en een pendelbusje van de HTM.


Om 15.10 uur neem ik de trein terug naar Rotterdam, de spits begint langzaam op gang te komen maar in de Fyra is het niet te merken, de personenrijtuig waar ik plaats heb genomen is slechts voor een kwart gevuld :?: . Nu op de terug weg ga ik eens beter kijken naar de uitstraling en service van de trein, de stoelen zijn licht bruin een mooie kleur, ik moet bij het zien van deze kleur denken aan de oude stadsbussen van de Stadsvervoer Dordrecht die mij als kleine schreeuwlelijken vervoerde, ik geloof dat deze bewuste bussen er al meer dan 10 jaar uit zijn, maar ze hadden een vergelijkbaar interieur.
Nadat de conducteur en de drankenwagentje kort na elkaar langs gekomen zijn besluit ik om het sanitair eens te bekijken. Ik zit in de achterste bak en ik loop drie bakken vooruit maar ik zie nog steeds geen WC :N , ik geef het maar op ik pis wel in een gewone trein . Om 15.35 stap ik uit en ik heb net zoals op de heen reis een bak gekozen die dichtbij de uitgang stopt. Ik heb nog een paar minuten over en ik kijk even naar het perron voor internationaal busvervoer, er staat een bus naar de hoofdstad van Polen klaar, er zitten slechts 4 passagiers in deze bus, ik zou niet graag als nummer 5 melden.

Om 15.45 staat de stopper naar Dord klaar en in de trouwe DDM 2 is gelukkig wel een WC die ook nog open is ook *O* . Om 16.03 stap ik in Zwijndrecht uit, onverwachts heb ik het genoegen om de 88 naar H.I. Ambacht nog net te halen *bus* .
Rond 16.15 ben ik thuis en als je mij vraagt wil je een toeslag betalen voor de service die verleend is op de trein, dan zou ik nee zeggen het is te spartaans voor de prijs die je betaald en ik reis wel een halfuurtje langer met een beter uitzicht voor een zachter prijsje :Y .
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Caspar »

Meestal zijn de rijtuigen in de Fyra blauw in de 2e klas en rood inde 1e. Volgens mij zitten er ook wat rijtuigen tussen met het interieur van een normaal ICRm rijtuig, en dat zal je dan wel met licht bruin bedoelen denk ik. Er zit trouwens in ieder Fyra rijtuig een toilet.
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door GTW »

KLein? leer het ondergrondse gangenstelsel maar eens kennen. en de gangen onder de start en landingsbanen en kom dan nog eens terug met je verhaal over dat het klein is!
spoorkilometers 2011: 1458 km.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Fles »

waar gaat dit nu weer over? :? Ondergronds gangenstelsel? We hebben het over een OV-knooppunt. Maar voel je vrij om meer te vertellen over dat ondergrondse gangenstelsel, als het zo interessant is :pos:
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door htm_tram »

Leuk verslag, ik neem alleen de. Fyra als het toeslag vrij is ;)

@fles, wilco heeft een bijbaantje op schiphol gehad. Volgens mij alleen om reizigers te helpen naar de goede gate.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Lyntus »

Fles schreef:waar gaat dit nu weer over? :? Ondergronds gangenstelsel? We hebben het over een OV-knooppunt. Maar voel je vrij om meer te vertellen over dat ondergrondse gangenstelsel, als het zo interessant is :pos:
Slaat wss. op dit:
Ik heb een paar uur uit getrokken om schiphol te bekijken en ik moet zeggen dat het kleiner is dan ik dacht, wel komen er veel streekbussen van Connexxion langs en een pendelbusje van de HTM.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Vinny »

Om de grootte van Schiphol op waarde te schatten moet je eigenlijk gewoon ook vliegen. Als je vliegtuig ontijsd (is dat Nederlands?) wordt en daarna van de 5e baan vertrekt zul je nooit meer Schiphol "klein" vinden. Ook niet trouwens als je weer eens een half uur op je bagagge moet wachten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:ontijsd (is dat Nederlands?)
Nee dat is geen Nederlands. Tenminste, het werkwoord ontijzen komt niet voor in de Van Dale :P
Maak er maar "ontdaan van ijs" van ofzo...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door hidihi »

Ik heb inderdaad een ter loopse opmerking over schiphol gemaakt, @ GTW geef me maar een keer een rondleiding over schiphol heen,
Trouwens bedankt HTM tram voor het compliment, verhalen schrijven is absoluut niet mijn sterkste punt, maar ik doe me zelf graag uitdagen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mijn eerste Fyra rit

Bericht door Meltrain »

Kleine opmerking: de loc van de Fyra is een 186 (gebouwd door Bombardier).
De 189's (gebouwd door Siemens) worden vijwel uitsluitend in de goederendienst gebruikt en zijn o.m. te vinden op de Betuweroute.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten