OVer Missers in de Reisinformatie #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er zo verschrikkelijk inconsistent wordt omgegaan met de s2600?
@VIRM: Dat komt omdat het een treinserie is met een identiteitscrisis: Vanaf Asd tot Shl ben je in feite een stoptrein en vanaf Shl tot Gvc feitelijk een Intercity. Maar de s2600 is een van de drie overgebleven treinseries die officieel nog steeds als Sneltrein te boek staan en ook zo hoort te worden aangekondigd. En daarvan krijgt het personeel dat op die serie rijdt dan weer een identiteitscrisis... :lol: Ik betrap mezelf ook erop dat ik het tot/vanaf Shl ineens over een IC heb.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er zo verschrikkelijk inconsistent wordt omgegaan met de s2600?
@VIRM: Dat komt omdat het een treinserie is met een identiteitscrisis: Vanaf Asd tot Shl ben je in feite een stoptrein en vanaf Shl tot Gvc feitelijk een Intercity. Maar de s2600 is een van de drie overgebleven treinseries die officieel nog steeds als Sneltrein te boek staan en ook zo hoort te worden aangekondigd. En daarvan krijgt het personeel dat op die serie rijdt dan weer een identiteitscrisis... :lol: Ik betrap mezelf ook erop dat ik het tot/vanaf Shl ineens over een IC heb.
:lol: dat ken ik

Vanuit Asd begin ik idd meestal braaf met sneltrein naar... en vanaf Shl noem ik het idd nog wel eens IC


en een sprinter blijft bij mij nog altijd gewoon halsstarrig een stoptrein :Y
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door VIRM »

Dexter schreef:
VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er zo verschrikkelijk inconsistent wordt omgegaan met de s2600?
@VIRM: Dat komt omdat het een treinserie is met een identiteitscrisis: Vanaf Asd tot Shl ben je in feite een stoptrein en vanaf Shl tot Gvc feitelijk een Intercity. Maar de s2600 is een van de drie overgebleven treinseries die officieel nog steeds als Sneltrein te boek staan en ook zo hoort te worden aangekondigd. En daarvan krijgt het personeel dat op die serie rijdt dan weer een identiteitscrisis... :lol: Ik betrap mezelf ook erop dat ik het tot/vanaf Shl ineens over een IC heb.
:mrgreen: 'Identiteitscrisis' is eigenlijk wel een heel mooi woord. Het valt gewoon op als regelmatige reiziger in de s2600. En uiteraard hoort het in het Engels dan weer te worden vertaald als 'semi-fast train' (ben benieuwd wat de toeristen daarvan vinden). :D Het zijn gewoon van die kleien inconsistentiedingetjes die opvallen (zoals dat niet alle Sneltreinen op Sneltreinstations stoppen (denk haan Den Haag LvN), niet alle IC-treinen stoppen op IC-stations volgens de dienstregeling, een IC stopt wel op een bepaald station maar een Sneltrein niet zoals bij Hoofddorp, enz.).
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:
Dexter schreef:
VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er zo verschrikkelijk inconsistent wordt omgegaan met de s2600?
@VIRM: Dat komt omdat het een treinserie is met een identiteitscrisis: Vanaf Asd tot Shl ben je in feite een stoptrein en vanaf Shl tot Gvc feitelijk een Intercity. Maar de s2600 is een van de drie overgebleven treinseries die officieel nog steeds als Sneltrein te boek staan en ook zo hoort te worden aangekondigd. En daarvan krijgt het personeel dat op die serie rijdt dan weer een identiteitscrisis... :lol: Ik betrap mezelf ook erop dat ik het tot/vanaf Shl ineens over een IC heb.
:mrgreen: 'Identiteitscrisis' is eigenlijk wel een heel mooi woord. Het valt gewoon op als regelmatige reiziger in de s2600. En uiteraard hoort het in het Engels dan weer te worden vertaald als 'semi-fast train' (ben benieuwd wat de toeristen daarvan vinden). :D Het zijn gewoon van die kleien inconsistentiedingetjes die opvallen (zoals dat niet alle Sneltreinen op Sneltreinstations stoppen (denk haan Den Haag LvN), niet alle IC-treinen stoppen op IC-stations volgens de dienstregeling, een IC stopt wel op een bepaald station maar een Sneltrein niet zoals bij Hoofddorp, enz.).
Ach volgens het omroepvoorbeeld in de railpoket hebben we: an Intercity, a Through train, a Sprinter, and a Slow train
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door webguy »

Een "slow train" is echt dramatisch... De NS moet eens een stijlgids engels opstellen, want dit lijkt nergens op. De vertrekstaat van schiphol van 2006 meldt nog "local train" voor stoptrein (hangt hier boven m'n laptop aan de muur).
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door VIRM »

Mij lijken gewoon de volgende vertalingen logisch:
Intercity = Intercity (IC's kom je in meerdere landen tegen).
Sneltrein = Fast Train (klinkt beter dan Semi-fast trein)
Stoptrein = Stop Train. Of iets van 'All-Stations Train'.
Internationale Trein = International Train (wat een creativiteit!).
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Een "slow train" is echt dramatisch... De NS moet eens een stijlgids engels opstellen, want dit lijkt nergens op. De vertrekstaat van schiphol van 2006 meldt nog "local train" voor stoptrein (hangt hier boven m'n laptop aan de muur).
Tja. a local train service dekt voor een stoptrein eigenlijk nog gewoon de beste lading. maar ik blijf me ook verbazen hoor.
Zo was er ook een periode dat we ineens voluit "Amsterdam Schiphol International Airport" moesten gaan omroepen. terwijl Schiphol Airport voor alle gebruikers gewoon duidelijk is.

Kijk maar eens op Asd spoor 13a, zo'n 75% vraagt naar Schiphol (met wat voor tongval, klank of accent dan ook) en de rest vraagt gewoon naar The Airport.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Mij lijken gewoon de volgende vertalingen logisch:
Intercity = Intercity (IC's kom je in meerdere landen tegen).
Sneltrein = Fast Train (klinkt beter dan Semi-fast trein)
Stoptrein = Stop Train. Of iets van 'All-Stations Train'.
Internationale Trein = International Train (wat een creativiteit!).
Doet me weer denken aan die reiziger die wilde weten waarom we zo langzaam reden, het was toch immers een sneltrein!!! (we reden gewoon keurig baanvaksnelheid)


Als je fast train gaat gebruiken, vind ik dat ook weer zo verwarrend met Hispeed

Je zou ook nog express train kunnen gebruiken

Of nog beter gewoon dat hele sneltrein gebeuren eens helemaal opdoeken zoals ooit de bedoeling was.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Justin »

IN de communicatie naar studenten van m'n opleidingen heb ik het ook altijd over Intercity's en Local Trains... België hanteert ook de L-trein term, so why not...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Of nog beter gewoon dat hele sneltrein gebeuren eens helemaal opdoeken zoals ooit de bedoeling was.
Zoals nog steeds de bedoeling is. (De Sneltreinen s2200, s2600 en s3400 worden eind dit jaar omgedoopt in Intercity)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Ennes schreef:Of nog beter gewoon dat hele sneltrein gebeuren eens helemaal opdoeken zoals ooit de bedoeling was.
Zoals nog steeds de bedoeling is. (De Sneltreinen s2200, s2600 en s3400 worden eind dit jaar omgedoopt in Intercity)
ja dat was 3 jaar geleden al de bedoeling, net als het stoptrein vs sprinter gebeuren.

Alleen ik heb de voordelen er nog nooit van gezien, IC, S en St is zo ingeburgerd, nog steeds weten veel mensen niet wat dat "Sprinter" nou precies inhoudt.

Kan je een leuk raadseltje van maken " Het klinkt snel, maar stopt bij elke boom"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door AppleMoose »

Ennes schreef: Kan je een leuk raadseltje van maken " Het klinkt snel, maar stopt bij elke boom"
Een racehond met blaasproblemen :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Alleen ik heb de voordelen er nog nooit van gezien, IC, S en St is zo ingeburgerd, nog steeds weten veel mensen niet wat dat "Sprinter" nou precies inhoudt.
Ondanks dat die termen bij iedereen bekend zijn weten veel mensen niet wat nou precies het verschil is tussen IC en S... (veel mensen denken heel simpel: een stoptrein stopt vaak en een sneltrein is snel - of: de sneltrein is de trein die niet stopt bij het station waar je moet zijn - dus een IC is ook een sneltrein).

Dat veel mensen niet weten wat de naam "Sprinter" precies inhoudt is ook niet raar, NS lijkt het zelf ook niet eens meer te weten... (er was ooit een logsich verband met de materieelinzet) maar de term wordt nu echt lukraak gebruikt).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Mij lijken gewoon de volgende vertalingen logisch:

Stoptrein = Stop Train. Of iets van 'All-Stations Train'.
"Local train"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Justin »

" We stoppen langs elke plek langs de rails waar 5 of meer stoeptegels bij elkaar liggen " :mrgreen:

Anyway, het was vrijdag op zaterdag, dus dan is t2295 een stopper tussen Rtd en Ddr. De CTA's op Asd en Ass geven echter aan dat het al een stopper vanaf Gv is. Nee dat is het juist op maandag tot en met donderdag... :roll: De rest van de t2295 stations gaf het overigens wel goed aan.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Gekko123 »

Aan het eind van de ochtend stond er op de CTA van Den Haag Moerwijk het volgende vermeld:

Vertrek: 11:23 Sprinter
Den Haag HS Achterste treindeel blijft in Dordrecht
Beverwijk, Castricum, Den Haag Centraal
Heiloo, Uitgeest


Een tijd later, toen ik in de s500 zat, bij het naderen van Utrecht Centraal:
Station Den Haag, na een korte stop zal deze trein verder rijden naar Amersfoort, Zwolle en Groningen. Het treindeel naar Leeuwarden wordt hier in Utrecht bijgeplaatst. Station Utrecht Centraal
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

In de categorie vertalingen... de s9200 gaf net volgens de omroep aansluiting richting "Point de Hollande" op Rotterdam Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Caspar »

Op het ARGOS bord in Amsterdam centraal stond: In verband met een wisselstoring rijden er minder intercity's tussen Zaandam en Uitgeest. :roll:

Beetje wazig bericht, want je kan er niet uit opmaken wat er dan niet zou rijden. Bovendien vind ik dat je niet Uitgeest moet noemen, daar stopt immers niet eens een IC... Zeg dan tussen Zaandam en Alkmaar ofzo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Daniel »

Deel van de IC's via Haarlem omgeleid wellicht? Dan komen ze immers nog wel langs Uitgeest :wink: (In dezelfde categorie me ooit verbaasd toen er wegens een aanrijding geen treinen tussen Tilburg en Vught reden... dat station ligt immers helemaal niet op de lijn Tb - Ht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Mij lijken gewoon de volgende vertalingen logisch:
Intercity = Intercity (IC's kom je in meerdere landen tegen).
Sneltrein = Fast Train (klinkt beter dan Semi-fast trein)
Stoptrein = Stop Train. Of iets van 'All-Stations Train'.
Internationale Trein = International Train (wat een creativiteit!).
Treinproductnamen als de Fyra en de Thalys worden ook niet (meer) vertaald. Wellicht moet je sprinter en intercity ook onvertaald laten en de enig overgebleven sneltrein in het engels maar gewoon intercity noemen :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Caspar »

Grappig dat Sprinter in Duitsland juist de snelste trein is. Volgens mij rijdt die een paar keer per dag tussen Berlijn en Frankfurt zonder te stoppen (iets van 600 km?) Een heel andere invulling dus dan hier.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Geert »

Ja klopt, ICE Sprinter is daar de snelste treinsoort.

"Sprinter" suggereert snelheid, het is maar net hoe je het verder invult. Snel als in met 300 km/h doorkachelen of snel als in snel optrekken nadat je bij elke stoeptegel gestopt bent ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Fles »

Justin schreef:De rest van de 2295 stations gaf het overigens wel goed aan.
Zo zo, dat is nogal een rit geweest :shock:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Treinproductnamen als de Fyra en de Thalys worden ook niet (meer) vertaald. Wellicht moet je sprinter en intercity ook onvertaald laten en de enig overgebleven sneltrein in het engels maar gewoon intercity noemen :wink:
Als je ziet wat ze nu al in het "Nederlands" Intercity durven te noemen moet daar ook geen enkele schaamte voor zijn lijkt me :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10

Bericht door Stefan »

Fles schreef:
Justin schreef:De rest van de 2295 stations gaf het overigens wel goed aan.
Zo zo, dat is nogal een rit geweest :shock:
Scherp. :mrgreen: :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten