OVer Missers in de Reisinformatie #10
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Okee dan heb ik die over het hoofd gezien.
Laatst gewijzigd door JeePee op ma 28 feb 2011, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nogmaals quote verwijderd.
Reden: Nogmaals quote verwijderd.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
De liefhebbers van de lege blauwe halaanwijzer in Utrecht Centraal hebben voortaan pech, bij grote stremmingen zal het bord niet meer gesperd worden als het goed is. Dat (lege) bord is een beetje een symbool geworden van alles wat er mis kan gaan bij de spoorwegen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Ok, dus ze gaan gewoon alle treinen aankondigen alsof er niks aan de hand is? Lekker klantvriendelijk dan...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Treinen waarvan met enige zekerheid kan worden gezegd dat ze kunnen gaan rijden, worden dan wel op dat bord getoont. Nu is hij altijd helemaal leeg, en moet je het van de CTA's en omroep hebben in de hal.
Maargoed, als Utrecht centraal gestremd is voor meer dan een uur dan zou dat bord ook wel leeg zijn...
Maargoed, als Utrecht centraal gestremd is voor meer dan een uur dan zou dat bord ook wel leeg zijn...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
ik vind dit wel een goede keus
het is toch het bord waar de meeste mensen zich op richten met verstoringen en dus wel handig als de treinen waarvan je vrij zeker weet dat ze rijden dat die daar op aangegeven worden. Ik vind dat zo'n bord ook opgehangen moet worden in Amsterdam en Rotterdam. Vooral omdat je veel verder in de 'toekomst kan kijken' wat betreft de treinen met vertraging.
het is toch het bord waar de meeste mensen zich op richten met verstoringen en dus wel handig als de treinen waarvan je vrij zeker weet dat ze rijden dat die daar op aangegeven worden. Ik vind dat zo'n bord ook opgehangen moet worden in Amsterdam en Rotterdam. Vooral omdat je veel verder in de 'toekomst kan kijken' wat betreft de treinen met vertraging.
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Bij de laatste grote stremming die ik meemaakte (begin december, met de sneeuwperikelen) is ook lange tijd het bord gevuld geweest. Op een gegeven moment moest het bord op last van de politie leeggemaakt worden...Caspar schreef:De liefhebbers van de lege blauwe halaanwijzer in Utrecht Centraal hebben voortaan pech, bij grote stremmingen zal het bord niet meer gesperd worden als het goed is. Dat (lege) bord is een beetje een symbool geworden van alles wat er mis kan gaan bij de spoorwegen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Amsterdam heeft toch zo'n bord? Of is dat tegenwoordig weg?Thom91 schreef:Ik vind dat zo'n bord ook opgehangen moet worden in Amsterdam en Rotterdam. Vooral omdat je veel verder in de 'toekomst kan kijken' wat betreft de treinen met vertraging.
In ieder geval: wat is het voordeel van zo'n bord ten opzichte van een groot uitgevallen TV-scherm zoals ze dat op andere stations hebben (oa Den Haag Centraal)?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Heb die van Den Haag centraal niet gezien. Maar het is een punt van herkenning en heel groot.
Ik heb in amsterdam voor die 24" (als ze niet kleiner zijn) schermen gestaan met 300 man, dan zie je dus niks.
Zo'n bord is groot, overzichtelijk en een herkenningspunt voor menig reizer.
Als je Utrecht Centraal denkt, denk je vaak aan het grote bord.
Heb hem op Amsterdam Centraal nooit gezien ;)
Ik heb in amsterdam voor die 24" (als ze niet kleiner zijn) schermen gestaan met 300 man, dan zie je dus niks.
Zo'n bord is groot, overzichtelijk en een herkenningspunt voor menig reizer.
Als je Utrecht Centraal denkt, denk je vaak aan het grote bord.
Heb hem op Amsterdam Centraal nooit gezien ;)
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Rotterdam had ook zo'n bord voordat de sloophamer door de stationshal ging.
Ik vind het voordeel van die flapperborden dat ze wat groter zijn (zelfs het grootste scherm met vertrektijden is kleiner dan een ouderwetse halaanwijzer) en dat ze beter te lezen zijn (groter lettertype). En je ziet uiteraard duidelijk als er een trein verdwijnt, bij de schermen verdwijnen er na een minuut ineens wat treinen (als het scherm wordt geüpdatet) en dat is minder overzichtelijk: het scherm is nog steeds een grote brij van letters.
Ik vind het voordeel van die flapperborden dat ze wat groter zijn (zelfs het grootste scherm met vertrektijden is kleiner dan een ouderwetse halaanwijzer) en dat ze beter te lezen zijn (groter lettertype). En je ziet uiteraard duidelijk als er een trein verdwijnt, bij de schermen verdwijnen er na een minuut ineens wat treinen (als het scherm wordt geüpdatet) en dat is minder overzichtelijk: het scherm is nog steeds een grote brij van letters.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Die flapperborden kan ik zelfs nog zonder bril zien, die beeldschermen helaas niet. dus is het jammer dat die flapperborden verdwijnen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Daar is wel iets mis mee. De stations omroep zou beknopt moeten zijn, zonder overbodig toevoegingen. Zeker op een groot station waar veel wordt omgeroepen. Ik erger me er ook altijd aan dat bij omroepen over de s3000 richting Den Helder steevast wordt gezegd dat deze Intercity na Alkmaar op alle tussengelegen stations stopt: dat is geen bijzonderheid, want dat doet-ie altijd! Dus laat dat dan beter gewoon weg... daar is die omroep niet voor.Ardan schreef:Niks mis mee toch? Dat achtervoegsel van 'stopt op alle tussengelegen stations' hoor je zo vaak..Michael schreef:Vergeet de omroep op Zwolle niet: De stoptrein naar Utrecht Centraal vertrekt van spoor 4. Deze stopt op alle tussengelegen stations
Amsterdam heeft al een hele tijd niet meer zo'n bord en moet het zien te reden met van die pieterpeuterige tv-schermpjes.Wubbo schreef:Amsterdam heeft toch zo'n bord? Of is dat tegenwoordig weg?
Het voordeel is simpelweg dat het GROTER is. Ik kan op dat grote bord in Utrecht terwijl ik door de stationshal loop ondertussen op dat bord kijken dat vanuit de hele hal leesbaar is. Bij die TV-schermen die overal hangen gaat dat niet: daar moet je echt vlakbij voor gaan stilstaan, want er staat gewoon te veel op in te kleine lettertjes. Vaak kan je daar niet eens op kijken door al die mensen die er voor staan (om op dat scherm te kijken).Wubbo schreef:In ieder geval: wat is het voordeel van zo'n bord ten opzichte van een groot uitgevallen TV-scherm zoals ze dat op andere stations hebben (oa Den Haag Centraal)?
Die schermen met alleen de eerstvolgende 7 treinen erop (zoals in Amersfoort) zijn wel beter leesbaar, alleen dan heb je het probleem dat 7 veel te weinig is: grote kans dat de trein die je moet hebben er nog niet op staat.
De enige goede uitwerking met TV-schermen die ik ken zijn de schermen op Schiphol, waarop voor een stuk of 30 belangrijke bestemmingen te lezen valt hoe laat de volgend trein die kant op vertrekt. Ideaal!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Tenzij je (zoals ik de eerste keer op Schiphol) niet door hebt dat de het niet de eindbestemmingen zijn die worden weergegeven. Normaal zoek je op eindbestemming, dat deed ik dus ook. Enschede zoeken, Amersfoort zien staan en denken nee die moet ik niet hebben. Wel dus, Enschede te laat gezien, trein weg.reisthijs schreef:De enige goede uitwerking met TV-schermen die ik ken zijn de schermen op Schiphol, waarop voor een stuk
of 30 belangrijke bestemmingen te lezen valt hoe laat de volgend trein die kant op vertrekt. Ideaal!
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #9
Heel veel mensen zijn het gewend om hun trein aan de hand van de uiteindeijke eindbestemming op te zoeken, dus wat mij betreft zijn die schermen op Schiphol Plaza echt gedrochten. Je zal niet de laatste zijn die er zijn neus aan stoot.Freek schreef:Tenzij je (zoals ik de eerste keer op Schiphol) niet door hebt dat de het niet de eindbestemmingen zijn die worden weergegeven. Normaal zoek je op eindbestemming, dat deed ik dus ook. Enschede zoeken, Amersfoort zien staan en denken nee die moet ik niet hebben. Wel dus, Enschede te laat gezien, trein weg.reisthijs schreef:De enige goede uitwerking met TV-schermen die ik ken zijn de schermen op Schiphol, waarop voor een stuk
of 30 belangrijke bestemmingen te lezen valt hoe laat de volgend trein die kant op vertrekt. Ideaal!
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat omroepberichten komen op het moment dat de betreffende trein net weg is, het is echt opvallend gewoon.
Of, roep gewoon NIKS om, dat is goedkoper
Of, roep op tijd om, dat heeft zin.
Maar dit slaat nergens op.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3hnJM_bjVU4[/youtube]
Of, roep gewoon NIKS om, dat is goedkoper
Of, roep op tijd om, dat heeft zin.
Maar dit slaat nergens op.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3hnJM_bjVU4[/youtube]
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Dat is mij ook al eens overkomen, inclusief de spontane en onbedoelde toevoeging aan het omroepbericht: "ah nee hè nu rijdt ie al weg" wat niet zo werd gewaardeerd.
Met internationale treinen gaat het soms zo: trein rijdt in omgekeerde samenstelling. Hispeed belt met de NS-reisinformant om het door te geven, reisinformant loopt naar de omroeper toe om aan te geven dat er een bandje moet worden gedraaid dat de trein in omgekeerde samenstelling rijdt. Omroeper geeft aan: ja maar hij staat nu al veilig. Antwoord, nou draai hem toch maar even, dan hoort Hispeed dat we het in ieder geval geprobeerd hebben.
Met internationale treinen gaat het soms zo: trein rijdt in omgekeerde samenstelling. Hispeed belt met de NS-reisinformant om het door te geven, reisinformant loopt naar de omroeper toe om aan te geven dat er een bandje moet worden gedraaid dat de trein in omgekeerde samenstelling rijdt. Omroeper geeft aan: ja maar hij staat nu al veilig. Antwoord, nou draai hem toch maar even, dan hoort Hispeed dat we het in ieder geval geprobeerd hebben.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
En daarnaast kunnen ze op de Post niet zien of een trein al aan het vertrekken is. Dat zien ze pas als de trein het sein heeft afgereden, maar dan is ie al vertrokken en is het dus al te laat.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Toch wel bijzonder dat het de laatste tijd steeds vaker lijkt te gebeuren. Of ligt dat aan mij?
In ieder geval bijzonder dat er kennelijk niets aan gedaan kan worden...
In ieder geval bijzonder dat er kennelijk niets aan gedaan kan worden...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Van voertuig 1 van het GVB stond de omroep zo zacht dat hij niet meer te verstaan was.
Op het Amstelstation waren 5 aan de NS-gelieerde medewerkers (groene hesjes met NS-logo achterop) bezig een klok te repareren.
Op het Amstelstation waren 5 aan de NS-gelieerde medewerkers (groene hesjes met NS-logo achterop) bezig een klok te repareren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
De t2861 werd vandaag om een of andere reden op de AV, het grote blauwe bord en de CTA's te Utrecht Centraal als vertrekkend van spoor 9a (normaal heel 9) aangekondigd. Echter werd er wel een rijweg over het kruiswissel heen naar 9b ingesteld, waardoor meer dan de helft van de trein dus op 9b stond
Heeft iedereen zich een keer keurig verspreid (langs spoor 9a), krijg je alsnog iedereen door de voorste deur met onjuiste informatie :neg:
Heeft iedereen zich een keer keurig verspreid (langs spoor 9a), krijg je alsnog iedereen door de voorste deur met onjuiste informatie :neg:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
In grote lijnen waar, alleen is wel te zien dat de trein beweegt voor het sein afgereden wordt, het nummer kan vaak op meerdere plekken binnen een blok getoond worden. Veel scheelt dat natuurlijk niet.Dexter schreef:En daarnaast kunnen ze op de Post niet zien of een trein al aan het vertrekken is. Dat zien ze pas als de trein het sein heeft afgereden, maar dan is ie al vertrokken en is het dus al te laat.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
In Amsterdam kan je dat op de camera zien.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Kan je ook niet al heel veel zien aan de tijd in vergelijking tot de geplande vertrektijd? Als je om 7.25 uur een bandje start voor een ICE die om 7.26 vertrekt kan je er bijvoorbeeld al wel vanuit gaan dat je er te laat mee bent...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Nou dat is niet altijd waar, de treinen van Hispeed blinken door verschillende oorzaken niet uit in de punctualiteit. Zelf vind ik het storend als het bandje al wordt gedraaid op 5 minuten voor vertrektijd dat de Thalys gaat vertrekken van spoor 14a in Amsterdam, terwijl die trein op dat moment nog niet eens is vertrokken uit de Watergraafsmeer. Als je zo'n berichtje hoort, denk je toch: Ah hij komt eraan (ik zou hem al moeten kunnen zien binnenrijden bijna...)
Is dat ook nog met Trots zo? Het is mij nog nooit opgevallen dat die nummers verplaatsen. Alleen als ik het nummer zelf veranderde in procesleiding, kwam het nieuwe nummer soms aan de andere kant van het gele blok terecht.M57 schreef:In grote lijnen waar, alleen is wel te zien dat de trein beweegt voor het sein afgereden wordt, het nummer kan vaak op meerdere plekken binnen een blok getoond worden. Veel scheelt dat natuurlijk niet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Ook op Schiphol wordt het niet makkelijk gemaakt voor de buitelandse reizigers voor de 9200 of 900
fyra komt xx:10 bnl xx:07
''Dames en heren, fyra naar Rotterdam centraal vertrekt van spoor 5 OF 6 daarna in het engels)''
Waarna je de reizigers kunt zien ine mine mutten welke trein ze moeten hebben.
Gelukkig lijken ze totaal niet op elkaar... -o-
fyra komt xx:10 bnl xx:07
''Dames en heren, fyra naar Rotterdam centraal vertrekt van spoor 5 OF 6 daarna in het engels)''
Waarna je de reizigers kunt zien ine mine mutten welke trein ze moeten hebben.
Gelukkig lijken ze totaal niet op elkaar... -o-
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #10
Bij de bushalte Bijlmerplein hangen de dienstregeling voor de Qliners richting Holendrecht bij de halte waar juist de bussen richting Waterland stoppen. Maar de juiste dienstregelingen hangen er gelukkig ook, bij de nachtlijnen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten