
OVer je reiservaringen in maart 2011
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12491
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
... en daarin staat hoe bijvoorbeeld wordt omgegaan met een vertraagde trein (of aansluitingen worden overgenomen en in welke volgorde de treinen worden weggestuurd).
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29193
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Ik zat zojuist in een BRU-Amba met daarin een briefje met de volgende tekst: "Bus laten staan voor TD dienst". Hmm... wat deed die dan op de lijndienst
(En zowiezo... een technische dienstdienst?
)


Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
De RandstadRail E van 07.42 uit Pijnacker Centrum naar Den Haag was 3 minuten te laat. De oorzaak werd algauw duidelijk, er werd gereden met een enkel metrostel (in de ochtendspits !!!!!!
) 


5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie
Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.
Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29193
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Wat heeft ProRail met het getal acht? Las onlangs al dat op station Hilversum de perrons na de miljoenenverbouwing van het station 8 centimeter te hoog zijn volgens Europese normen.
Hetzelfde blijkt nu aan de hand op het nieuwe perron van Dordrecht Stadspolders wat 8 cm hoger ligt dan de vloer van de trein. In het laatste geval is de reden volgens ProRail overigens dat het spoor ter hoogte van het station al jaren acht centimeter te laag ligt. Bijzonder want dan zou het een soort van achtbaan zijn daar met een niet-meezakkend viaduct aan het einde van het perron en een niet-meezakkende tunnel halverwege
Heel wat anders: vanmiddag met de 2861 van Den Dolder tot de Vlasakkers langzaam rijden als gevolg van politie langs het spoor die op zoek was naar een verdacht persoon (in Amersfoort aangekomen was op de ARGOS-borden te zien dat de 2800 geheel werd opgeheven).
Eén overweg voor Soestduinen stonden maarliefst vijf politiewagens, een auto van ProRail en eentje van de toezichthouders van gemeente De Bilt. De verdachte persoon zal zich goed verstopt hebben want heb alleen de politie langs het spoor zien lopen. (Aardige wandeling voor ze trouwens als heel dat stuk waarvoor de lastgeving gold afgelopen moest worden)
Hetzelfde blijkt nu aan de hand op het nieuwe perron van Dordrecht Stadspolders wat 8 cm hoger ligt dan de vloer van de trein. In het laatste geval is de reden volgens ProRail overigens dat het spoor ter hoogte van het station al jaren acht centimeter te laag ligt. Bijzonder want dan zou het een soort van achtbaan zijn daar met een niet-meezakkend viaduct aan het einde van het perron en een niet-meezakkende tunnel halverwege

Heel wat anders: vanmiddag met de 2861 van Den Dolder tot de Vlasakkers langzaam rijden als gevolg van politie langs het spoor die op zoek was naar een verdacht persoon (in Amersfoort aangekomen was op de ARGOS-borden te zien dat de 2800 geheel werd opgeheven).
Eén overweg voor Soestduinen stonden maarliefst vijf politiewagens, een auto van ProRail en eentje van de toezichthouders van gemeente De Bilt. De verdachte persoon zal zich goed verstopt hebben want heb alleen de politie langs het spoor zien lopen. (Aardige wandeling voor ze trouwens als heel dat stuk waarvoor de lastgeving gold afgelopen moest worden)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
"Wij moeten even wachten op de tegentrein die met vertraging binnenkomt omdat de baan er niet zo lekker bij ligt. Daardoor moeten wij zelf straks ook wat langzamer gaan rijden."
Ra ra, op welk station was dit?
Ra ra, op welk station was dit?

-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Bodegraven?
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Inderdaad 

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
De afgelopen maanden ben ik 3x heen en weer gereisd tussen Den Haag Centraal en Eindhoven in de 1900, en in geen van die gevallen ben ik gecontroleerd. Geen van de treinen was dusdanig vol dat het niet had gekund. Is hier wat speciaals aan de hand ofzo? Het begint me echt op te vallen...
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Wubbo schreef:De afgelopen maanden ben ik 3x heen en weer gereisd tussen Den Haag Centraal en Eindhoven in de 1900, en in geen van die gevallen ben ik gecontroleerd. Geen van de treinen was dusdanig vol dat het niet had gekund. Is hier wat speciaals aan de hand ofzo? Het begint me echt op te vallen...
Speciaal? Neuh. Luiheid

- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29193
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem 

Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011

Hihi

DDM-1 in trein 4542 en 4557 en dezelfde in 1540, 1557 en 1556. Dus eventjes Asd-Ekz-Amfs met DDM-1 gedaan.
Daarna met de 5656 die een makkelijke overstap gaf in Amersfoort op trein 2856, omdat er een persoon bij het spoor liep.
16.46: 5656 (2xDDAR) krijgt veilig. Uiteraard met 40km/h naar Dld, omdat daar dingetje liep.
16.50: 2856 krijgt beilig, uiteraard met 40 km/h naar Dld.
17.14 komen wij Ut binnen, op spoor 8.
17.18 mogen we alweer richting Gd. Trein 1756 staat voor de rooie thv de Landstraat
- Bij Wd zachter gereden, omdat de 4000 ervoor moest.
Bij Gdg naar links, alsnog achter de 4000. Op Gdg wachten, voor Gd wachten... Rechts zien we de s1756 voorbij(!) komen.
17.44 we mogen eindelijk Gd binnen. Geen spoor meer van de 1756.
Kon dat nu niet anders*...? 2856 reed zo ongeveer in het pad van de 22756... Zou je dat door blijven rijden, heb je +15 te Rtd. Mensen die nu naar Rtd gingen hadden +30...
2856 via spoor 4(Gdg) naar spoor 8(Gd). Evt kun je zelfs nog spoor 11 gebruiken (A 17.37, vertrek 17.38... Dan staat de 19500 nog in Wad, dus die heeft daar geen last van). Hij had 7 bakken, dus lengte is het probleem ook niet.
4000 via spoor 3(Gdg) naar spoor 8 (Gd). Gevolg is +2 ongeveer, en dan de 1756 over spoor 4(Gdg) naar spoor 10(Gd). vertraging wordt niet veel groter; en reizigers uit de 2856 krijgen geen +30...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Arriva deed vandaag op de MLL aan andersom-dag: de 10407 reed de volledige route, terwijl de 10501 de spitsdienst t/m Gorinchem voor zijn rekening nam.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Ik heb het niet over korte stukjes, ik heb het over lange stukken. Den Haag - Eindhoven is ruim anderhalf uur, dat is niet te vergelijken met dat kwartier Utrecht - Amersfoort. Ter vergelijking: tussen Den Haag en Utrecht word ik ook niet in de helft van de gevallen gecontroleerd, maar dat is altijd nog meer dan die trieste 0% waar ik nog op sta in de 1900...Daniel schreef:Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem![]()
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29193
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Oow, maar ik heb ook al vele keren Amersfoort - Dordrecht zonder controle, Dordrecht - Amsterdam zonder controle en dat soort langere trajecten afgelegd hoor 
Opmerkelijk genoeg is de controlekans gelijk gebleven ondanks dat ik nu maar een kwartiertje reis op Amf-Ut tegen ca. een uur op Ddr-Ut. Schommelt op een enkele uitzondering na rond de 15%.

Opmerkelijk genoeg is de controlekans gelijk gebleven ondanks dat ik nu maar een kwartiertje reis op Amf-Ut tegen ca. een uur op Ddr-Ut. Schommelt op een enkele uitzondering na rond de 15%.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Wubbo schreef:De afgelopen maanden ben ik 3x heen en weer gereisd tussen Den Haag Centraal en Eindhoven in de 1900, en in geen van die gevallen ben ik gecontroleerd. Geen van de treinen was dusdanig vol dat het niet had gekund. Is hier wat speciaals aan de hand ofzo? Het begint me echt op te vallen...
Daniel schreef:Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem
Wat ik me afvraag, op die stukken helemaal geen HC gezien, of wel een HC langs zien wandelen voor een zogenaamde service ronde, maar alleen geen controle gehad?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 29193
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Dat varieert... maar in het meerendeel van de gevallen helemaal geen HC gezien. Soms zelfs niet in een trein bestaande uit een los stel.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Wubbo schreef:Ik heb het niet over korte stukjes, ik heb het over lange stukken. Den Haag - Eindhoven is ruim anderhalf uur, dat is niet te vergelijken met dat kwartier Utrecht - Amersfoort. Ter vergelijking: tussen Den Haag en Utrecht word ik ook niet in de helft van de gevallen gecontroleerd, maar dat is altijd nog meer dan die trieste 0% waar ik nog op sta in de 1900...Daniel schreef:Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem![]()
Nou enigszins vergelijkbaar is het toch wel hoor. Het aanschaffen van een maandtrajectkaart Ut - Amf is economisch gezien gewoon onzin aangezien je in een maand ongeveer 2 hooguit 3 keer gecontroleerd wordt. 3 keer een boete betalen is goedkoper dan een maandkaart

Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Tijdens m'n rijexamen zag ik dat een bus 130 (Delft <> Den Haag) verkeerd was gereden in de Plaspoelpolder. Jammer dat de chauffeur dan een halte oversloeg waar een passagier stond te wachten. 

5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie
Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.
Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 4467
- Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Op http://www.ns.nl is in de reisplanner de aangepaste dienstregeling te vinden voor 30 april. Ik heb uitgezocht wat er anders is dan in de normale dienstregeling. Dit staat hieronder, maar voor mijn gevoel ben ik nog wat wijzigingen vergeten.
ICE/Nachttreinen vanaf Duitsland: rijden vanaf/tot Utrecht Centraal.
140: rijdt vanaf/tot Amersfoort.
700: rijdt niet vanaf/naar Schiphol, maar vanaf/naar Amsterdam Centraal.
800: rijdt alleen Alkmaar – Eindhoven v.v.
900: rijdt vanaf/tot Schiphol.
1500: rijdt niet.
1600: rijdt niet vanaf/naar Schiphol, maar vanaf/naar Amsterdam Centraal
1900: rijdt alleen Den Haag Centraal – Eindhoven v.v.
2800: start/eindigt op Amersfoort Schothorst.
3400: rijdt alleen Hoorn – Haarlem v.v. (maar dat is volgens mij normaal op zaterdag).
3500: rijdt door naar/vanaf Maastricht.
3700: rijdt niet.
3900: rijdt alleen Lelystad Centrum – Amsterdam Centraal v.v.
4000: heeft een knip te Amsterdam Centraal.
4300: rijdt door naar/vanaf Lelystad Centrum.
4400: is niet aan de 9600 gekoppeld.
4500: stopt op alle Purmerendse stations.
5200: rijdt als stoptrein het traject Venlo – Helmond – Eindhoven – Tilburg – Tilburg Universiteit.
6300: rijdt door/vanaf Amsterdam Centraal.
6400: is niet aan de 5200 gekoppeld en rijdt het traject Eindhoven – Weert – Roermond – Sittard – Maastricht – Maastricht Randwyck.
6800: vervalt; zie de 6400.
6900: rijdt 2x/uur.
9200: rijdt vanaf/tot Schiphol.
9300: rijdt vanaf/tot Schiphol.
9600: rijdt door naar/vanaf Venlo; is niet aan de 4400 gekoppeld.
s28700: stoptrein Amsterdam Centraal – Hoofddorp v.v.
ICE/Nachttreinen vanaf Duitsland: rijden vanaf/tot Utrecht Centraal.
140: rijdt vanaf/tot Amersfoort.
700: rijdt niet vanaf/naar Schiphol, maar vanaf/naar Amsterdam Centraal.
800: rijdt alleen Alkmaar – Eindhoven v.v.
900: rijdt vanaf/tot Schiphol.
1500: rijdt niet.
1600: rijdt niet vanaf/naar Schiphol, maar vanaf/naar Amsterdam Centraal
1900: rijdt alleen Den Haag Centraal – Eindhoven v.v.
2800: start/eindigt op Amersfoort Schothorst.
3400: rijdt alleen Hoorn – Haarlem v.v. (maar dat is volgens mij normaal op zaterdag).
3500: rijdt door naar/vanaf Maastricht.
3700: rijdt niet.
3900: rijdt alleen Lelystad Centrum – Amsterdam Centraal v.v.
4000: heeft een knip te Amsterdam Centraal.
4300: rijdt door naar/vanaf Lelystad Centrum.
4400: is niet aan de 9600 gekoppeld.
4500: stopt op alle Purmerendse stations.
5200: rijdt als stoptrein het traject Venlo – Helmond – Eindhoven – Tilburg – Tilburg Universiteit.
6300: rijdt door/vanaf Amsterdam Centraal.
6400: is niet aan de 5200 gekoppeld en rijdt het traject Eindhoven – Weert – Roermond – Sittard – Maastricht – Maastricht Randwyck.
6800: vervalt; zie de 6400.
6900: rijdt 2x/uur.
9200: rijdt vanaf/tot Schiphol.
9300: rijdt vanaf/tot Schiphol.
9600: rijdt door naar/vanaf Venlo; is niet aan de 4400 gekoppeld.
s28700: stoptrein Amsterdam Centraal – Hoofddorp v.v.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 25-03-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 23-04-2018
Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 23-04-2018
Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12491
- Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contact:
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Daniel schreef:Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem![]()
Dat stukje 1900 wat je reisde is natuurlijk ook wel vergelijkbaar met Utrecht - Amersfoort. Dat is ook ongeveer 15 minuten reistijd. Fles heeft natuurlijk wel gelijk dat het bij weinig controle economisch voordeliger is om geen maandkaart aan te schaffen, maar er is wel een verschil tussen korte stukken geen controle en lange stukken geen controle. Dat je op korte stukjes niet gecontroleerd wordt is inherent aan het feit dat er maar een paar conducteurs zijn op een groot reizigersaanbod wat niet volledig gecontroleerd kan worden gedurende het korte ritje. Als je tussen Eindhoven en Den Haag echter geen conducteur ziet is dat niet helemaal meer in proporties en in die anderhalf uur tijd moet het toch wel lukken om de hele trein eens gecontroleerd te hebben...
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
In die tijd zou je toch wel een keer een HC gezien moeten kunnen hebben ja!Geert schreef:Daniel schreef:Niet iets van de laatste tijd ook trouwens, dat weinige controleren... 'tis al tijden zo. Vandaag overigens voor de eerste keer in 2011 op zowel m'n heen- als terugreis gecontroleerd. Moest er wel twee treinen voor nemen die ik normaal zelden neem![]()
Dat stukje 1900 wat je reisde is natuurlijk ook wel vergelijkbaar met Utrecht - Amersfoort. Dat is ook ongeveer 15 minuten reistijd. Fles heeft natuurlijk wel gelijk dat het bij weinig controle economisch voordeliger is om geen maandkaart aan te schaffen, maar er is wel een verschil tussen korte stukken geen controle en lange stukken geen controle. Dat je op korte stukjes niet gecontroleerd wordt is inherent aan het feit dat er maar een paar conducteurs zijn op een groot reizigersaanbod wat niet volledig gecontroleerd kan worden gedurende het korte ritje. Als je tussen Eindhoven en Den Haag echter geen conducteur ziet is dat niet helemaal meer in proporties en in die anderhalf uur tijd moet het toch wel lukken om de hele trein eens gecontroleerd te hebben...
Ik heb trouwens eens een beetje voor mezelf nagekeken, maar bij een VIRM VI (ongeveer voor 50% - 75% gevuld qua zitplaatsen), doe je gemiddeld ongeveer 1 uur over een controle ronde. Dit is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de treinserie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Ennes schreef:Ik heb trouwens eens een beetje voor mezelf nagekeken, maar bij een VIRM VI (ongeveer voor 50% - 75% gevuld qua zitplaatsen), doe je gemiddeld ongeveer 1 uur over een controle ronde. Dit is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de treinserie.
Precies, ik heb het dikwijls meegemaakt dat ik na een rit Ddr - Asd met een losse VIRM VI de hc van mijn trein zowat bezweet tegenkwam op Asd en dan nog niet de hele trein heeft kunnen knippen, omdat hij op elk stuk wel een keer of twee moest schrijven met alle rompslomp van dien en soms zelfs S&V erbij moest halen.
Het kan natuurlijk in veel gevallen altijd beter, maar mensen die hier klagen over de trefkans hc moeten eerst even bedenken dat een VIRM VI in feite telt als 12 bakken! En als ie aardig bezet is, is dat veel werk voor 1 hc.

Toen NS nog op de Zoetermeer Stadslijn reed, hoorde ik eens een verhaal over een bedrijf waarvan alle medewerkers zwartreden en gezamelijk een collectief potje aanlegden. Als er dan eens iemand een boete kreeg bij een controleactie, dan betaalden alle collega's samen de boete van de inhoud van het potje. Is dat calculerend, economisch, of slim?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Maar een VIRM-VI moet je met zijn tweeën doen toch?
Rame à l'approche
Re: OVer je reiservaringen in maart 2011
Nee hoor, één hc mag in zijn/haar eentje tot 7 bakken meenemen. Twee mogen er tot 12 bakken meenemen en vanaf 13 of meer moeten ze met z'n drieën zijn. Voor getrokken materieel zoals ICRm/BDs (en ook de oude DDM1 valt daaronder) gelden andere regels en moet je altijd met twee zijn. Maar de regels veranderen nogal eens, he Ennes? 

Vallend blad maakt rails glad.
Terug naar “OVer je Reiservaringen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten