Supplement is een woord dat ook te begrijpen is door mensen die het Engels niet zo goed beheersen. In de Romaanse en Slavische talen bestaan namelijk woorden die er op lijken. Surcharge is voor die (grote) doelgroep niet te begrijpen.VIRM schreef:misschien een idee om in de automatische oproep voor de Fyra's het woordje 'supplement' (echt, wie heeft dat ooit bedacht?) te vervangen door 'surcharge'?
OVer Missers in de Reisinformatie #11
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Een supplement is echter voor mij meer iets dat mogelijk extra is, dan een surcharge. Een surcharge is verplicht, een supplement is dan zwakker.
Als ik beide opzoek in een woordenboek krijg je bij "supplement" iets als "uitbreiden van een geheel of toevoegen er aan", terwijl "surcharge" echt een belasting is of extra kosten zijn.
Als ik beide opzoek in een woordenboek krijg je bij "supplement" iets als "uitbreiden van een geheel of toevoegen er aan", terwijl "surcharge" echt een belasting is of extra kosten zijn.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Maar het supplement is wel 'required' ;) Maar hoe roepen ze dit in andere landen om?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ik heb nog nooit ergens iemand iets horen omroepen in het Engels over een toeslag in een ander land dan Nederland. Opzich is dat natuurlijk al een pluspunt van Nederland. Oke ik ben niet in Amerika geweest of een ander Engelstalig land buiten de EU.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
In andere landen waar al langer hogesnelheidstreinen of andere hoogwaardige treinsoorten rijden, zoals Frankrijk, Duitsland of Spanje is het zo goed als vanzelfsprekend dat er een toeslag moet worden betaald bij het normale kaartje.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Inderdaad is Nederland uniek dat er maar een tarief is voor de meeste treinen. In Duitsland heb je ook verschillende tarieven voor verschillende soorten treinen (IC, ICE, etc)
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ja, in Belgie is dat ook uniek, en in Luxemburg, en in Zwitserlandwebguy schreef:Inderdaad is Nederland uniek dat er maar een tarief is voor de meeste treinen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Woordje redelijk wilde ik er nog voor zetten :) Overigens is Zwitserland slecht voorbeeld: hoeveel toeristentreintjes zijn daar niet waar je extra voor moet betalen die ook over het normale rijden?
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Bijna geen
Op het SBB-net mag je met een kaartje gewoon met alle reguliere treinen, inclusief TGV, ICE en Cisalpino, zonder toeslag. Hetzelfde geldt voor alle andere spoorwegmaatschappijen, waarbij de toeristische natuurlijk wel duurder zijn. Enige toeslagen die ik me kan bedenken is voor de nacht S Bahn van Zuerich (5 francs) en de Glacier en Bernina express. Die laatste 2 rijden over spoorlijnen waar ook gewoon regulier treinverkeer is.
Op het SBB-net mag je met een kaartje gewoon met alle reguliere treinen, inclusief TGV, ICE en Cisalpino, zonder toeslag. Hetzelfde geldt voor alle andere spoorwegmaatschappijen, waarbij de toeristische natuurlijk wel duurder zijn. Enige toeslagen die ik me kan bedenken is voor de nacht S Bahn van Zuerich (5 francs) en de Glacier en Bernina express. Die laatste 2 rijden over spoorlijnen waar ook gewoon regulier treinverkeer is.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Zo zijn er in wel meer landen bepaalde regeltjes en uitzonderingen, In Portugal moet je voor een IC een plaatsreservering kopen naast de ritprijs, en in Noorwegen bijvoorbeeld was op de Flåmsbana mijn vrij vervoer niet geldig bij een retour Flåm - Myrdal. Terwijl als je bijvoorbeeld een retour Voss - Flåm zou kopen hij wel geldig zou zijn. (raar volk die Noren)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ik las het op intranet ja, zal wel zijn omdat de Flåmsbana een hoog toeristisch gehalte heeft. (Vooral nu All You Need Is Love er is geweest)Ennes schreef:Noorwegen bijvoorbeeld was op de Flåmsbana mijn vrij vervoer niet geldig bij een retour Flåm - Myrdal. Terwijl als je bijvoorbeeld een retour Voss - Flåm zou kopen hij wel geldig zou zijn. (raar volk die Noren)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ach het was het zeker waard om er gewoon voor te betalen. Maar heb jij tijd om op intranet rond te neuzen?Dexter schreef:Ik las het op intranet ja, zal wel zijn omdat de Flåmsbana een hoog toeristisch gehalte heeft. (Vooral nu All You Need Is Love er is geweest)Ennes schreef:Noorwegen bijvoorbeeld was op de Flåmsbana mijn vrij vervoer niet geldig bij een retour Flåm - Myrdal. Terwijl als je bijvoorbeeld een retour Voss - Flåm zou kopen hij wel geldig zou zijn. (raar volk die Noren)
Laatst gewijzigd door Ennes op di 05 apr 2011, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Met mijn broodtrommel op schoot wel ja. Je moet er toch wat voor over hebben om voor een habbekrats naar het buitenland te sporen?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ja dat is waar, moet tegenwoordig via DZD, voorheen was dat ook een stuk simpeler.Dexter schreef:Met mijn broodtrommel op schoot wel ja. Je moet er toch wat voor over hebben om voor een habbekrats naar het buitenland te sporen?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Op Utrecht Centraal werd vanmiddag omgeroepen dat de IC naar Schiphol zou vertrekken van spoor 7A. Terwijl ik nog enkele reizigers in beweging zag komen in reactie daarop reed juist de bewuste trein weg... (waarbij opgemerkt moet worden dat ze wellicht initiatief hadden mogen tonen om even bij die trein op de A-fase te kijken, want ze stonden op 7B te wachten )
Internationale reizigers waren ook even ondergeschikt... de aankondiging van de ICE naar Duitsland werd rond 16.55 uur afgebroken na Duisburg (in de Nederlandse versie) om Tuffy het vertrekspoor van de Sprinter naar Veenendaal Centrum te laten omroepen. Juist ja, da's zo'n spoorwijziging die gewoon het complete wijzigingsblad geldt en dagelijks te horen is
Vervolgens nog een aankondiging van de ICE uit Duitsland en een IC naar Schagen erachteraan, maar de ICE is niet mer omgeroepen voor deze binnenkwam.
En nou past de t2861 een keer op 9A met de nieuwe materieelinzet, wordt 'ie naar heel 9 gespoorwijzigd (Maar gelukkig daarmee nu eens wel in overeenstemming met de uiteindelijke stopplaats, stuk beter als op 9A aankondigen en op 't hele spoor binnennemen)
Internationale reizigers waren ook even ondergeschikt... de aankondiging van de ICE naar Duitsland werd rond 16.55 uur afgebroken na Duisburg (in de Nederlandse versie) om Tuffy het vertrekspoor van de Sprinter naar Veenendaal Centrum te laten omroepen. Juist ja, da's zo'n spoorwijziging die gewoon het complete wijzigingsblad geldt en dagelijks te horen is
Vervolgens nog een aankondiging van de ICE uit Duitsland en een IC naar Schagen erachteraan, maar de ICE is niet mer omgeroepen voor deze binnenkwam.
En nou past de t2861 een keer op 9A met de nieuwe materieelinzet, wordt 'ie naar heel 9 gespoorwijzigd (Maar gelukkig daarmee nu eens wel in overeenstemming met de uiteindelijke stopplaats, stuk beter als op 9A aankondigen en op 't hele spoor binnennemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ja. Maar als je dat weer terug gaat vertalen naar het Nederlands krijg je volgens mij 'een aanvulling/toevoeging is verplicht'.tsov schreef:Maar het supplement is wel 'required' ;) Maar hoe roepen ze dit in andere landen om?
Je zou bijna al deze berichtjes over Engelstalige omroepen kunnen afsplitsen in een nieuw topic. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Volgens mij hebben ze bij Arriva geen idee meer wat ze aan het doen zijn.. De omroepen en bestemmingen liggen in HWGO compleet overhoop en er klopt weinig meer van..
Gisteren zat ik in de 8359 op lijn 174 richting Numansdorp en 3 haltes werden verkeerd omgeroepen: Mijnsheerenland, Provincialeweg werd Beukenhof (Ligt wel in Mijnsheerenland, maar langs die halte komen alleen de 164 en 864), Klaaswaal, Kreupeleweg werd Oldebarneveltstraat (Ligt in Zuid-Beijerland, what the..?! :') ) en Klaaswaal, Molendijk werd iets met camping.. Maar dat kon ik niet verstaan, het was in ieder geval geen halte in HWGO.
Gisteren zat ik in de 8359 op lijn 174 richting Numansdorp en 3 haltes werden verkeerd omgeroepen: Mijnsheerenland, Provincialeweg werd Beukenhof (Ligt wel in Mijnsheerenland, maar langs die halte komen alleen de 164 en 864), Klaaswaal, Kreupeleweg werd Oldebarneveltstraat (Ligt in Zuid-Beijerland, what the..?! :') ) en Klaaswaal, Molendijk werd iets met camping.. Maar dat kon ik niet verstaan, het was in ieder geval geen halte in HWGO.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Dan zie je maar weer hoe vol die omroep zit met allemaal berichtjes. Het kan best zijn dat de omroeper een verkeerd bandje voor de ICE had gestart, en dat snel even afbrak. Nog voordat je dan zelf het goede bandje kan starten, of zelf iets wil omroepen komt tuffie er alweer doorheen. Het is soms echt een crime wat dat betreft de hoeveelheid berichtjes...Internationale reizigers waren ook even ondergeschikt... de aankondiging van de ICE naar Duitsland werd rond 16.55 uur afgebroken na Duisburg (in de Nederlandse versie) om Tuffy het vertrekspoor van de Sprinter naar Veenendaal Centrum te laten omroepen. Juist ja, da's zo'n spoorwijziging die gewoon het complete wijzigingsblad geldt en dagelijks te horen is
Vervolgens nog een aankondiging van de ICE uit Duitsland en een IC naar Schagen erachteraan, maar de ICE is niet mer omgeroepen voor deze binnenkwam.
@Ennes +Dexter. Blijkbaar hebben jullie nog wel informatie over die coupons etc. Bij Prorail is het een enorme speurtocht om überhaupt te vinden waar je ze kan bestellen. Na een hoop clicken op intranet kom je uiteindelijk bij een webformulier aan waar je ze kan bestellen. Ik heb dat formulier een keer uitgeprint en de daarop volgende keren gewoon handmatig ingevuld en per post opgestuurd, scheelt een hoop tijd :pos: Verdere info over geldigheid, tarief etc staan daar niet bij. Als je het aan collega's vraagt komen ze meestal met antwoorden die nog uit de tijd stammen dat ze met de Internationale sneltrein naar Parijs gingen, of met de nachttrein naar Parijs, of de Internationale trein naar Basel via Luik en Luxemburg. Of ik daar dan wat aan heb...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ook bij ons was het nooit echt duidelijk (hoe het nu gaat via DZD weet ik niet, maar tot vorig jaar was er ook alleen een overjarig boekje beschikbaar over "op bezoek bij de buren" met tariefstelsel en dergelijke.Caspar schreef:Dan zie je maar weer hoe vol die omroep zit met allemaal berichtjes. Het kan best zijn dat de omroeper een verkeerd bandje voor de ICE had gestart, en dat snel even afbrak. Nog voordat je dan zelf het goede bandje kan starten, of zelf iets wil omroepen komt tuffie er alweer doorheen. Het is soms echt een crime wat dat betreft de hoeveelheid berichtjes...Internationale reizigers waren ook even ondergeschikt... de aankondiging van de ICE naar Duitsland werd rond 16.55 uur afgebroken na Duisburg (in de Nederlandse versie) om Tuffy het vertrekspoor van de Sprinter naar Veenendaal Centrum te laten omroepen. Juist ja, da's zo'n spoorwijziging die gewoon het complete wijzigingsblad geldt en dagelijks te horen is
Vervolgens nog een aankondiging van de ICE uit Duitsland en een IC naar Schagen erachteraan, maar de ICE is niet mer omgeroepen voor deze binnenkwam.
@Ennes +Dexter. Blijkbaar hebben jullie nog wel informatie over die coupons etc. Bij Prorail is het een enorme speurtocht om überhaupt te vinden waar je ze kan bestellen. Na een hoop clicken op intranet kom je uiteindelijk bij een webformulier aan waar je ze kan bestellen. Ik heb dat formulier een keer uitgeprint en de daarop volgende keren gewoon handmatig ingevuld en per post opgestuurd, scheelt een hoop tijd :pos: Verdere info over geldigheid, tarief etc staan daar niet bij. Als je het aan collega's vraagt komen ze meestal met antwoorden die nog uit de tijd stammen dat ze met de Internationale sneltrein naar Parijs gingen, of met de nachttrein naar Parijs, of de Internationale trein naar Basel via Luik en Luxemburg. Of ik daar dan wat aan heb...
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Om precies te zijn wordt de halte Klaaswaal, Molendijk nu Camping Elizabeth Hoeve genoemd. Dat is een oude halte van lijn 802 in Melissant. Maar sinds de albatros update van 3 weken geleden loopt het niet zo soepel meer. Een voordeel van de update is wel dat de albatros minder vaak vast loopt.Stefan schreef:Volgens mij hebben ze bij Arriva geen idee meer wat ze aan het doen zijn.. De omroepen en bestemmingen liggen in HWGO compleet overhoop en er klopt weinig meer van..
Gisteren zat ik in de 8359 op lijn 174 richting Numansdorp en 3 haltes werden verkeerd omgeroepen: Mijnsheerenland, Provincialeweg werd Beukenhof (Ligt wel in Mijnsheerenland, maar langs die halte komen alleen de 164 en 864), Klaaswaal, Kreupeleweg werd Oldebarneveltstraat (Ligt in Zuid-Beijerland, what the..?! :') ) en Klaaswaal, Molendijk werd iets met camping.. Maar dat kon ik niet verstaan, het was in ieder geval geen halte in HWGO.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Zoals Ennes al zei, was het bij ons ook altijd zoeken geblazen. Maar de coupons kan je nu online via het intranet bestellen en er is ook redelijk up-to-date informatie beschikbaar. Er was tot voor kort alleen het boekje wat Ennes al noemde (dat stamt uit 2003!) en de collega's van T&S achter de servicebalies wisten vaak ook niet van hoe of wat als je wilde boeken.Caspar schreef:@Ennes +Dexter. Blijkbaar hebben jullie nog wel informatie over die coupons etc. Bij Prorail is het een enorme speurtocht om überhaupt te vinden waar je ze kan bestellen. Na een hoop clicken op intranet kom je uiteindelijk bij een webformulier aan waar je ze kan bestellen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Ehmm waar gaan we heen?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Heb je ook vrij vaak met de Noord-Oost in Utrecht, dat er 2 keer Rotterdam Centraal op de borden staat :)
wel heel grappig om te zien ja
wel heel grappig om te zien ja
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Die bovenste is ook een flinke misser die er al sinds de s2800 in de huidige vorm bestaat in zit... als de CTA's op 't perron op "Deventer" staan gaan de tunnel-CTA's naar "Deventer/Enschede".
Zou heel goed kunnen dat daar nog een instelling in Bepac gebruikt wordt die oorspronkelijk voor de spitsserie 17000 gebruikt werd. Dat was immers een spitsverdubbelaar van de s1700 waarbij de overstap voor Enschede wel van toepassing is.
Zou heel goed kunnen dat daar nog een instelling in Bepac gebruikt wordt die oorspronkelijk voor de spitsserie 17000 gebruikt werd. Dat was immers een spitsverdubbelaar van de s1700 waarbij de overstap voor Enschede wel van toepassing is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #11
Die Enschede's kloppen dus allebei niet, en ook Lw / Gn voor die onderste zou niet goed geweest zijn, dat ding ging alleen maar naar Lw
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten