OVer je reiservaringen in april 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Xanland »

Gisteren (26-04) ook een best aparte reiservaring.

Ben met de 90 van 16:04 begonnen op het station van Zwolle om richting het Transferium te gaan. Tot zo- en dusver ging het goed, vertrokken met +2. Uiteindelijk kwamen we mooi op tijd aan en hebben uiteindelijk niet gewacht op de 294, na overleg met de persoon die daar stond voor checken qua rijtijden en aansluitingen, want die reed met +3. Vervolgens heb ik dus gewacht op 294, en daar begon het verhaal.
Op het Transferium kreeg ik al te horen dat er een ongeluk was gebeurd op de A50 ter hoogte van afslag Apd / Apd-N. Chauffeur wist het dus al en het plan was om bij Epe eraf te gaan. 2km voor de afrit stonden we al in de file, en zijn er daar maar afgegaan. Vervolgens door Emst gereden, en nog even een keer naar de lijnfilm moeten wijzen, omdat iemand dacht dat we de 90 waren. Vervolgens bij rotonde voor Vaassen rechtdoor om even later aan de linkerkant (richting Apd gezien) van het kanaal te rijden. Uiteraard kwamen we met +29 aan (bij Laan v/d D) en mensen hadden in ieder geval begrip. Bij de kruising met Laan v Z kwamen we een Optare Solo tegen die onze omloop (264) aan het rijden was. Toen we richting halte Fauststraat reden bleek er ook een file te staan wegens een ongeluk bij tankstation Firezone. Mensen die bij die halte stonden even naar ons toe gehaald, en toen maar verder gereden volgens de route van 8/9 via Sleutelbloemstraat t/m Pinksterbloem. Al met al toch netjes gedaan, en geleed kon daar perfect rijden. Het was in ieder geval een goede chauffeur die ook alle lijnen kende (ook een voordeel imo).

Vanochtend ging alles in ieder geval goed, maar het was volgens mij wel drukker dan normaal.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

mb90 schreef:Ook nog opvallend naar aanleiding van de ontsporing bij Zlw vond ik het niet rijden van de s5000 tussen Gv en Ddr. Je zou toch zeggen dat deze makkelijk kan keren bij Rtst of Rlb zonder dat andere treinen er last van hebben en bovendien hebben minder reizigers zo last van de verstoring. :?
Rotterdam mist een paar spoortjes, en aangezien de s2100 en s2200 in eerste instantie keerden op Rtd was er een tekort aan perrons, vandaar dat men de s5000 op Gv heeft laten keren. Dat ze er verder een puinhoop van hebben gemaakt is dan weer een heel ander verhaal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Daniel »

Tja, maar waarom keerde men die series dan ook in Rotterdam... kering in Dordrecht zou gezien de locatie van de stremming logischer zijn. Of in het uiterste geval omrijden via Rotterdam Stadion zoals men met de Fyra deed toen die nog niet naar Breda reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Tja, maar waarom keerde men die series dan ook in Rotterdam... kering in Dordrecht zou gezien de locatie van de stremming logischer zijn. Of in het uiterste geval omrijden via Rotterdam Stadion zoals men met de Fyra deed toen die nog niet naar Breda reed.
Misschien dat dat in eerste instantie nog te maken gehad zou kunnen hebben met de werkzaamheden van afgelopen weekend tussen Rtd en Ddr. Later die dag zijn er meerdere series die tot Ddr hebben gereden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Justin »

Vandaag de t5183 vanaf Gvc willen pakken... ding kwam al om 21:15 binnen vanaf de Bkh, maar het duurde nog tot 21:40 voordat we vertrokken. +12 dus. En geen omroep e.d. Zeker geen mcn?

Enfin, uiteindelijk met +9 in Zwd aangekomen, wil ik de bus pakken --- shiiiiit, blijkbaar rijdt het op ma-vr na 19:00 weer anders dan op za en zo :S.

Je hebt gewoon daar vier aparte dienstregelingen in een week voor eenzelfde lijn

ma-vr tot 19:30
ma-vr na 19:30
za
zo

Je bent zo gewend dat alles om .32 vertrekt, ook op zondags, en je bent meestal wel gewend dat de drgl 's avonds en op zondag wel hetzelfde is. En sure, meestal is het maar paar minuutjes, maar als het verschil 25/35 minuten is :neg: ...

Misschien moet ik me maar aanmelden bij het rocov voor de DAV :neg: Bussen sluiten echt nergens op aan...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door VIRM »

Het ging gisteravond lekker in de s5700, uitgevoerd door treinstelletje m7858. Na het bereiken van ongeveer 80 km/h begon de linker voordeur voor passagiers (t.o.v. van de rijrichting, dus meteen achter de cabine van de machinist) hevig te beven en de wind was heel duidelijk te horen. Nu ben ik, vooral in tunnels, wel wat gewend van deze oude dubbeldekkers waarbij de duren klappen, maar dit was weer iets nieuws. Toch maar voor alle zekerheid een mailtje richting NS gestuurd ('better safe than sorry'). :)
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Het ging gisteravond lekker in de s5700, uitgevoerd door treinstelletje m7858. Na het bereiken van ongeveer 80 km/h begon de linker voordeur voor passagiers (t.o.v. van de rijrichting, dus meteen achter de cabine van de machinist) hevig te beven en de wind was heel duidelijk te horen. Nu ben ik, vooral in tunnels, wel wat gewend van deze oude dubbeldekkers waarbij de duren klappen, maar dit was weer iets nieuws. Toch maar voor alle zekerheid een mailtje richting NS gestuurd ('better safe than sorry'). :)
Als je van mening bent dat het echt een accuut onveilige situatie betreft, is het het beste en het snelste om het treinpersoneel in te lichten (liefst de mcn, maar de hc kan ook), zij kunnen eventueel met tussenkomst van een monteur de situatie direct beoordelen, zo nodig maatregelen nemen en in het uiterste geval het treinstel uit de dienst nemen. Dat is natuurlijk ook veel sneller en directer dan een mailtje naar de klantenservice. Maar toch bedankt voor je alertheid!
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
VIRM schreef:Het ging gisteravond lekker in de s5700, uitgevoerd door treinstelletje m7858. Na het bereiken van ongeveer 80 km/h begon de linker voordeur voor passagiers (t.o.v. van de rijrichting, dus meteen achter de cabine van de machinist) hevig te beven en de wind was heel duidelijk te horen. Nu ben ik, vooral in tunnels, wel wat gewend van deze oude dubbeldekkers waarbij de duren klappen, maar dit was weer iets nieuws. Toch maar voor alle zekerheid een mailtje richting NS gestuurd ('better safe than sorry'). :)
Als je van mening bent dat het echt een accuut onveilige situatie betreft, is het het beste en het snelste om het treinpersoneel in te lichten (liefst de mcn, maar de hc kan ook), zij kunnen eventueel met tussenkomst van een monteur de situatie direct beoordelen, zo nodig maatregelen nemen en in het uiterste geval het treinstel uit de dienst nemen. Dat is natuurlijk ook veel sneller en directer dan een mailtje naar de klantenservice. Maar toch bedankt voor je alertheid!
Aanvulling op Dexter: En zou het om een of andere reden niet lukken om het treinpersoneel te waarschuwen, zou je altijd nog gebruik kunnen maken van de info/alarmzuil op het station waar je uitstapt (en dan bij voorkeur onder vermelding van stel, en deur nummer)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Fles »

deurnummer? :?:

Enneh, de noodrem mag alleen als die deur er letterlijk uit klapt begrijp ik? :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ardan »

Nog nooit opgevallen dat elke deur genummerd is? Zit een sticker naast, binnen.
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Deurnummers daar let de gemiddelde reiziger niet op. :wink:

@Fles: De noodrem is alleen een optie als er direct gevaar ontstaat, dus ja als die deur van de trein af waait, dan graag ja. En als je ziet dat we op een grote vrachtwagen af rijden dan ook. :wink:

Maar als Marietje out gaat na teveel drank en pillen, wordt ze er echt niet beter van als iemand aan de noodrem gaat hangen. Er zijn mensen die aan de noodrem trekken omdat ze hun maandverband vergeten zijn. Dat heb ik nooit begrepen. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Deurnummers daar let de gemiddelde reiziger niet op. :wink:

@Fles: De noodrem is alleen een optie als er direct gevaar ontstaat, dus ja als die deur van de trein af waait, dan graag ja. En als je ziet dat we op een grote vrachtwagen af rijden dan ook. :wink:

Maar als Marietje out gaat na teveel drank en pillen, wordt ze er echt niet beter van als iemand aan de noodrem gaat hangen. Er zijn mensen die aan de noodrem trekken omdat ze hun maandverband vergeten zijn. Dat heb ik nooit begrepen. :N
Maar Dexter we hebben het hier niet over de gemiddelde reiziger hé :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Er zijn mensen die aan de noodrem trekken omdat ze hun maandverband vergeten zijn.
_O- en dat ook nog gewoon zeggen he :') :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Vinny »

Maar goed, een gemiddelde reiziger weet ook niet dat het onverstandig is om de noodrem te gebruiken bij: Bruggen, Tunnels, Stroomloze spoorsecties, etc. etc.

Vandaar dat ik eigenlijk vind dat al het materieel met noodremoverbrugging zou moeten worden uitgerust :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Frank »

Nadat vorige week een s3600 station Nijmegen Lent voorbij reed, was het vandaag de beurt aan een s7600. Werd vorige keer na het even stilstaan vlak voorbij het station besloten zonder enige omroepbericht door te rijden naar Elst; dit keer werd (in stukjes) iets van twintig meter achteruit gereden met het verzoek aan reizigers om bij de achterste deur in en uit te stappen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door VIRM »

@Dexter/Ennes: ik zat eerlijk gezegd wel even te twijfelen om naar het infoloket te gaan. Volgende keer zal ik dat ook doen. :)
Het viel mij bij Mat'64 op dat de deurnummers daar echt MEGAGROOT staan aangegeven. Ik heb dat ook uitgebreid staan kijken of er een deurnummer was in het desbetreffende treinstel, maar niet gezien (sja, mijn ogen zijn ook waardeloos...).

Overigens nog een paar opvallende dingen vandaag:
1. De s4000 vanochtend werd op Zaandam gespoorwijzigd van 5 naar 4 omdat de s3300 met +5 binnenkwam. Na ongever tegelijk te zijn vertrokken viel het mij op dat de SLT toch wat sneller optrok dan de SGMm. En vervolgens doken we ongeveer tegelijk de Hemtunnel in. :) We moesten echter een half minuutje voor Sloterdijk wachten (geen idee waarom), waardoor diezelfde SGMm ons weer inhaalde. :P
2. De aansluitende s2600 had op Leiden Centraal weer het bekende 'niet helemaal langs het perron staan'-probleem. De conducteur, die ergens achterin de trein aan het controleren was, was kennelijk heel alert (of Ennes was aanwezig op de s5700 op het spoor achter ons), want de deuren werden niet ontgrendeld. De trein ging nog een stukje naarvoren en de conducteur riep de reden netjes om. :)
3. Vanmiddag rond 16:05 had de s2100 volgensmij een beetje vertraging (die gaan toch om :04 en :34 vanuit Leiden richting Den Haag?), want ik zag hem (vanaf spoor 4) met een aardige vaart binnendenderen op spoor 8.
Laatst gewijzigd door VIRM op do 28 apr 2011, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Geert »

VIRM schreef:3. Vanmiddag rond 16:00 had de s5100 volgensmij een beetje vertraging (die gaan toch om :04 en :34 vanuit Leiden richting Den Haag?), want ik zag hem (vanaf spoor 4) met een aardige vaart binnendenderen op spoor 8.
Om .04 en .34 gaat er inderdaad een stopper naar Den Haag, serie s6300. De s5100 rijdt tussen Den Haag en Roosendaal ;)

Vanmiddag was in Rotterdam spoor 13/14 afgesloten en stond er een ambulance aan de achterkant bij de tunnel. Kennelijk was er iemand onwel geworden. De NO ging daarom van spoor 11. Misschien dat het om dezelfde reden was: de s2800 die ervoor zat had een aardige vertraging (+10) en dat vertraagde ook wat mijn trein, maar vanaf Woerden kon de machinist lekker doorrijden en kwamen we zelfs wat te vroeg aan. 8-)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door VIRM »

Oops, verkeerde treinserie... *wijzigt post*
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Maar goed, een gemiddelde reiziger weet ook niet dat het onverstandig is om de noodrem te gebruiken bij: Bruggen, Tunnels, Stroomloze spoorsecties, etc. etc.

Vandaar dat ik eigenlijk vind dat al het materieel met noodremoverbrugging zou moeten worden uitgerust :)
In de toekomst zal al het (nieuwe) materieel ook wel met een noodremoverbrugging worden uitgerust, het wordt steeds meer de standaard en als bescherming van de reiziger tegen zichzelf.

Want wat jij zegt dat de gemiddelde reiziger niet kan bedenken dat het onverstandig is om op moeilijk bereikbare plekken aan de noodrem te gaan hangen, gaat er bij mij niet helemaal in: "Tjee, de trein staat in brand en we rijden bovenop de Moerdijkbrug (1100 meter lang) of middenin de Willemspoortunnel (3,4 km lang) laat ik eens aan de noodrem trekken, dan is de brandweer vast zo bij ons!" Ja ik weet ook wel dat de gemiddelde reiziger daar niet aan denkt, maar is dat niet gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken? :roll:

@VIRM: Nogmaals, je hebt goed gehandeld, maar het is sneller om het direct aan het treinpersoneel van de betrokken trein te melden, die kunnen direct actie ondernemen. Zeker als er sprake is van accuut gevaar is dat het beste.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Ik weet op een hele hoop trajecten niet waar spanningloze bruggen zijn etc. En daarbij vraag ik me af als je echt op de brug zelf aan de noodrem trekt, of je dan niet een paar honderd meter verderop pas tot stilstand komt waar weer gewoon een waslijn hangt? Met andere woorden, een paar honderd meter voor een brug aan de noodremtrekken is veel onhandiger?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

@Caspar: Ja, want als je op de brug zelf aan de noodrem trekt, sta je veelal na de brug stil. Bij 140 km/h is het ongeveer 800 tot 1000 meter (afhankelijk van het materieeltype) voordat je stilstaat.

Maar wat ik bedoelde met de Moerdijkbrug (die is niet spanningsloos) als voorbeeld, doelde ik er meer op dat de brandweer onmogelijk met blusmiddelen (laat staan wagens) op of bij zo'n brug kan komen, want er zijn alleen 2 smalle looppaadjes. En 1200 reizigers evacuren 20 meter boven het kolkende water is ook niet echt een feestje.

Met andere woorden: Als je een grote brand hebt en je staat middenop zo'n brug, dan brand de trein gewoon af. Kijk maar naar de brand op de IJsselbrug bij Zwolle, een paar jaar geleden. Je moet dan maken dat je wegkomt met z'n allen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Geert »

Pff, als er echt acuut gevaar is (zoals een deur die wegwaait ofzo) ga ik niet eerst bedenken of we misschien zometeen een tunnel inrijden of dat er net een stroomloze sectie is. Dat is dan volgens mij het laatste waar je aan denkt.

Ik snap je zorgen wel Dexter, maar daarom is het juist prima dat er noodremoverbrugging komt in nieuw materieel. Een machinist kent het traject waarschijnlijk een stuk beter en kan ook beter inschatten wat de remweg is.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Dexter »

@Geert: Ja, ok bij een deur die wegwaait snap ik dat wel. Maar bij een flinke brand wordt je er ook als reiziger op zijn zachtst gezegd niet echt beter van door aan de noodrem te trekken in een tunnel of op een lange brug.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Caspar »

Als de trein verder rustig is dan zou ik niet eens aan de noodrem trekken als de deur wegwaait. In Oost Europa zouden ze je zelfs vierkant uitlachen daarom. Ik zou het wel melden natuurlijk (maar denk dat de machinist dat ook wel ziet aan zijn lamp deuren dicht?), maar denk pas op het eerste stopstation. Een afgeladen balkon is natuurlijk wat anders.
Ook vervelend, een noodremtrekking midden in een wisselstraat, bv de Asra o.i.d. Er wordt trouwens best vaak gebeld dat de machinist vermoed dat er aan de noodrem is getrokken, en even op onderzoek uitgaat, maar dat er een ander probleem is met luchtlekkage.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Bericht door Michael »

In de Fyra mag je de noodrem niet eens gebruiken. Daar moet je dat kastje wat ernaast hangt gebruiken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten