OVer je reiservaringen in april 2011

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Klaasje » Vr 22 Apr 2011, 17:55

Het was een turbulent spoorreisje vanmiddag van Amf naar Alm:
De s140 had een paar minuten vertraging en de s1500 was netjes op tijd op Amf. Er werd alleen niet op tijd vertrokken omdat op de vertrektijd van de s1500 een goederentrein vertrok. Gevolg: de s1500 zat een paar minuutjes in de plus. De s140 had +10 te pakken. Om de reizigers te compenseren nam de s1500 de toeristische route over Amfge.
In Hvs kon de s1500 vlot vertrekken en kwam tegelijkertijd de s4900 richting Alm het station binnen op spoor 4 waar de CPB aangaf dat dit de IC naar Schiphol was. Dit gaf wat stress bij een aantal mensen. Op de vertrektijd van de s4900 kwam de s140 binnen op spoor 5. Het sein voor zowel spoor 4 als 5 bleef rood.
Toen werd er twee minuten na vertrektijd voor de s4900 (mijn trein) gefloten en vertrok deze om... meteen weer in de ankers te gaan. Na nog twee minuten vertrokken we eindelijk. Ik wil niet weten wat de schade voor de s140 uiteindelijk geworden is. -o-

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Apr 2011, 18:41

Wat een heerlijke rust vanmorgen... zelfs de normaal al rustige t12518 bleek nog rustiger te kunnen zijn (al was dat nog niks vergeleken met de t5618 waar we vanaf Overvecht naast reden. Die's normaal bomvol en was nu zo goed als leeg). Vanmiddag niet helemaal eerlijk want na 'n korte werkdag had ik de t2855 al naar Amersfoort, maargoed, ook die was doodstil

Overigens... het eerste stuk van de oude kap van perron 8/9 in Utrecht is inmiddels verdwenen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Caspar » Vr 22 Apr 2011, 20:16

Afbeelding
Even een lentegroet uit West Friesland tussendoor hier :D
Station Wognum-Nibbixwoud, stoomtram naar Hoorn.

Tussen de bosjes stonden nog een paar mensen met mega telelensen te fotograferen waarvan er eentje nogal brutaal een vrouw wegjoeg die daar net langsliep en die in de weg zou staan voor een goede foto :roll:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Dexter » Vr 22 Apr 2011, 20:53

Zo, mooie plaat zeg! :pos: Zou je bij de stoomtram ook al kunnen reizen met de OV-Chipkaart? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Suus » Vr 22 Apr 2011, 21:00

VIRM schreef:[..]

:pos: Vanaf de s5700 zou je volgensmij best goed zicht hebben op de binnenkomende s2600. :)
Waar ik mij wel zorgen over maak, is dat iemand zo'n situatie niet doorheeft en falikant op z'n waffel valt. Zijn er oplossingen mogelijk?

In Leiden lijkt het mij niet. Vind maar eens ruimte voor een extra perron zodat treinen naast elkaar kunnen staan in plaats van achter elkaar. Juist, die is er niet :wink: Bovendien behoren de overstappen in Leiden op de huidige manieren van treinen naast het perron plaatsen wel tot de comfortabelste van het land, want alle belangrijke overstappen in dezelfde richting zijn nu cross-platform.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Ennes » Vr 22 Apr 2011, 21:22

Bee schreef:
VIRM schreef:[..]

:pos: Vanaf de s5700 zou je volgensmij best goed zicht hebben op de binnenkomende s2600. :)
Waar ik mij wel zorgen over maak, is dat iemand zo'n situatie niet doorheeft en falikant op z'n waffel valt. Zijn er oplossingen mogelijk?

In Leiden lijkt het mij niet. Vind maar eens ruimte voor een extra perron zodat treinen naast elkaar kunnen staan in plaats van achter elkaar. Juist, die is er niet :wink: Bovendien behoren de overstappen in Leiden op de huidige manieren van treinen naast het perron plaatsen wel tot de comfortabelste van het land, want alle belangrijke overstappen in dezelfde richting zijn nu cross-platform.

Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.

Nou ben ik niet zo´n spoorofiel dat ik echt alle mogelijke opties gaat zitten bedenken en berekenen, maar misschien zou er iets te halen vallen bij het wisselen tussen de s2200 en de s2600. Of gewoon de s2600 die met 2 stellen rijdt standaard bij de 10 laten stoppen, en of de borden iets minder krap neer zetten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Dexter » Vr 22 Apr 2011, 21:38

Ennes schreef:Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.

Daar noem je ook een overstap. De s2200 zouden ze gewoon op de s2600 moeten laten aansluiten, dan hoeven ze niet zover te rennen en de treinen in de s2600 hebben over het algemeen veel meer capaciteit dan de s5700.

Maar hoewel er altijd wel vraag is naar een overstap van de s2200 naar treinen richting Shl, ontgaat heel het nut van een overstap s2200 / s2600 / s5700 me, want ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het merendeel gewoon de rechtstreekse s2100 heeft gemist of daar niet op wil wachten.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Suus » Vr 22 Apr 2011, 22:08

De s2200 stopt natuurlijk wel een op ruim aantal stations waar de s2100 niet stopt en dan is de overstap in Leiden wel het kortste wachten volgens mij (en de laatste mogelijkheid). Want de s2100 stopt toch echt niet in Schiedam, of Delft, of Laan van NOI.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Ennes » Vr 22 Apr 2011, 22:18

Dexter schreef:
Ennes schreef:Nou comfortabel..... moet je de reizigers vanuit de s2200 eens richting s5700 zien rennen.

Daar noem je ook een overstap. De s2200 zouden ze gewoon op de s2600 moeten laten aansluiten, dan hoeven ze niet zover te rennen en de treinen in de s2600 hebben over het algemeen veel meer capaciteit dan de s5700.

Maar hoewel er altijd wel vraag is naar een overstap van de s2200 naar treinen richting Shl, ontgaat heel het nut van een overstap s2200 / s2600 / s5700 me, want ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het merendeel gewoon de rechtstreekse s2100 heeft gemist of daar niet op wil wachten.

Bee schreef:De s2200 stopt natuurlijk wel een op ruim aantal stations waar de s2100 niet stopt en dan is de overstap in Leiden wel het kortste wachten volgens mij (en de laatste mogelijkheid). Want de s2100 stopt toch echt niet in Schiedam, of Delft, of Laan van NOI.


Het zijn idd veel reizigers vanuit Rlb, Sdm, Dt, Laa die de overstap s2200 / s2600 maken richting Hfd - Shl maken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Bart » Vr 22 Apr 2011, 22:43

Wat als je de s2200 niet en de s2600 wel in Laa laat stoppen? De s2600 staat lang stil in Gvc en kan dus wel een paar minuten eerder vertrekken. De s2200 is dan eerder in Ledn en biedt een betere overstap op de s5700. En reizigers van Laa naar Had/Hlm kunnen nog de s3400 gebruiken.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Geert » Vr 22 Apr 2011, 23:24

Reizigers vanaf Laa hebben dan alleen nog maar de s5000 om naar HS en verder richting Rotterdam te reizen, dat lijkt me niet genoeg als ik zie hoeveel de s2200 neemt. Lijkt me geen goed plan dus.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Apr 2011, 23:32

Met de omklap van de oude lijn heb je dan trouwens helemaal geen verbinding Laa - Gv meer, dat lijkt me ook niet echt gewenst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor VIRM » Vr 22 Apr 2011, 23:34

Zou je dan eventueel het volgende kunnen doen?
- s2200 niet laten stoppen op Laan van NOI en s2600 wel, zoals eerder is voorgesteld.
- De s2200 en s2600 vergelijkbare of dezelfde vertrek- een aankomsttijden geven in Leiden.
Richting Den Haag: aankomst :16/:46, vertrek :20/50.
Richting Amsterdam zou ik het even niet weten (is ook een beetje laat :P), maar er valt vast wel iets te puzzelen.
- Richting Amsterdam de s2200 verplaatsen naar spoor 5b, de s2600 op spoor 4 houden (eventueel een klein stuke nar achteren plaatsen zodat hij hoofdzakelijk op 4b staat) en de s5700 naar 5a. Dit maakt een cross-platform overstap tussen de s2200 en de s2600 veel makkelijker.
Laatst gewijzigd door VIRM op Vr 22 Apr 2011, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Geert » Vr 22 Apr 2011, 23:35

Juist wel, s2100 én s2200 gaan dan stoppen op Laa. Alleen de stoptrein (s5000 nu) is niet meer doorgaand, die gaat dan naar Gvc.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Apr 2011, 23:41

We hebben het nu over het niet meer laten stoppen van de s2200 op Laa, dan heb je als de s5000 er zowiezo al niet meer komt dus geen verbinding Gv-Laa he :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Wubbo » Za 23 Apr 2011, 00:25

Het vervelende van Leiden (icm Den Haag Mariahoeve) is dat het eigenlijk niet is ingericht op de stromen Schiphol - Den Haag Centraal en Haarlem - Den Haag HS. Die kruisen elkaar altijd, hoe je het ook in elkaar timmert. Het gelijktijdig rijden van s2600 en s2200 tussen Leiden en Den Haag Laan van NOI betekent dus dat je voor een van de series een lang stationnement in Leiden creëert (namelijk minimaal 5 minuten), en de vraag is of je je doorgaande reizigers daarmee op wil zadelen.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Dexter » Za 23 Apr 2011, 02:47

Dat klopt en in het verleden kruisten de treinen elkaar voor binnenkomst in Ledn, dat leverde een slechte aankomstpunctualiteit op. Sinds een aantal jaren kruisen de treinen na vertrek en dan heb je dikwijls vertrekvertraging.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Daniel » Za 23 Apr 2011, 09:52

Kunnen ze dan niet vast voorsorteren bij de wissels vlak voor Den Haag Mariahoeve? Dan heb je nog even de tijd om vertraging die hierdoor ontstaat eruit te rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor reisthijs » Za 23 Apr 2011, 11:25

Wubbo schreef:Het gelijktijdig rijden van s2600 en s2200 tussen Leiden en Den Haag Laan van NOI betekent dus dat je voor een van de series een lang stationnement in Leiden creëert (namelijk minimaal 5 minuten), en de vraag is of je je doorgaande reizigers daarmee op wil zadelen.
NS heeft allang een antwoord op die vraag, en dat antwoord luidt: Ja. Ze willen doorgaande reizigers vanaf 2012 opzadelen met 'robuuste' aansluitingen van 10 minuten in Leiden. Nee, dan liever een iets langer stationnement (5 minuten stilstaan in plaats van de huidige 2 minuten, dat valt nog wel mee, er zijn genoeg IC's die langer stilstaan op een knooppunt) als je daarmee tenminste wel een cross-platform overstap kan bieden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Apr 2011, 11:46

In de DRGL 2012 speelt mee dat er door een verbouwing van Den Haag CS tussen Den Haag CS en Laan v NOI er alleen maar enkelspoor beschikbaar is. Dat is nogal bepalend voor de dienstregeling. Als het goed is wordt het vanaf ongeveer 2013 beter met een betere overstap van ca. 7 minuten.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Apr 2011, 12:08

Je hebt toch de RandstadRail? Die rijdt toch vaak genoeg om dat gat op te vangen?
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Apr 2011, 12:21

Toch zullen de sprinters en intercity's door moeten rijden tot CS. Dat kan, maar alleen als je dat goed inpast in de dienstregeling. Daardoor wordt de overstap op Leiden automatisch slecht.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Apr 2011, 12:30

Je kan toch 2 keer per uur een stoptrein naar CS laten gaan, de intercity's/sneltreinen op Laa laten stoppen en die gaten opvangen met RR.
Wat ook kan is een stoptreint 4x per uur laten pendelen tussen Laa en Gvc en net als in optie 1 alle intercity's en sneltreinen laten stoppen op Laa. Wat je moet doen met de sneltreinen die naar Gvc gaan heb ik zo 1-2-3 geen oplossing. Wellicht de s3400 tot Hlm, de trein Asd - Gvc naar Gv sturen. De sprinter Hlm - Gvc opheffen tussen Hlm en Laa. De sneltreinen via Hlm laten stoppen tussen Hlm en Ledn en de sneltreinen via Shl/Ledn laten stoppen tussen Ledn en Laa. Mocht daar ruimte voor zijn.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Apr 2011, 12:33

Alle treinen gaan stoppen op Laa. De vraag is volgens mij alleen: Kun je wel keren met al die treinen op Laa en Gv.?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in april 2011

Berichtdoor Chauf21 » Za 23 Apr 2011, 13:24

Daniel schreef:Kunnen ze dan niet vast voorsorteren bij de wissels vlak voor Den Haag Mariahoeve? Dan heb je nog even de tijd om vertraging die hierdoor ontstaat eruit te rijden.

Dat maakt natuurlijk niet zo veel uit. In beide gevallen wissel je tussen Laan van NOI en Leiden en in beide gevallen heb je evenveel rijtijd. Waar je wisselt, maakt dan niet zo veel uit.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten