OVer Missers in de Reisinformatie #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door MdJ »

Probleem is dat je in Dv geen ruimte (nog?) geen ruimte hebt voor twee eilandperrons. Hoevaak de IC naar Es voor Dv nog moet wachten omdat de IC naar Roosendaal er nog staat...En je dus ergens moet wachten; Apeldoorn dus. Ja, je kunt ook in Amersfoort wachten, maar dan heb je geen overstap voor het treintje naar Zutphen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Mark »

In Deventer liggen toch drie sporen?
Intercity naar Enschede op spoor 1 en het probleem is opgelost lijkt me. Als je dan 5 minuten eerder kunt binnenkomen en vertrekken is het extra traplopen voor de IC naar Zwolle ook geen probleem, die haal je dan alsnog met gemak. :idea:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Wubbo »

Het extra traplopen van de IC uit Zutphen richting Enschede is dan wel een probleem. Die trein Apeldoorn - Zutphen is ook niet te verschuiven, die zit in Zutphen nu keurig in de overstapknoop. Gelijktijdig vertrekken met de trein Apeldoorn - Zutphen en de IC naar Enschede kan ook niet, of je moet tot Deventer links rijden maar dat lijkt me niet zo geslaagd...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Ardan »

..en die langere stops zijn wel keurig in de dienstregeling verwerkt, hetgeen ook een buffer oplevert. In Apeldoorn sta je planmatig 4 minuten stil bij aankomst om .32. Ik heb het al eens meegemaakt dat we zelfs al om .29 aankwamen! Planmatige aankomst te Dv is .47, vertrek .49. Het is slechts 10 minuten rijden ipv de ingeplande 11. 's Avonds laat kom ik soms zelfs aan om .46. Ook in Amersfoort sta je planmatig 3 minuten stil. Met andere woorden: de NO naar Enschede zwemt in de rijtijd. Je bussen in Apeldoorn en Deventer haal je met het grootste gemak.
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door MdJ »

Apeldoorn is bij voorbaat kansloos. Ja, lijn 4 omdat die standaard met +5 richting Matenhoeve vertrekt, maar een andere stadslijnen heb ik nooit gered uit de richting Amersfoort.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Ardan »

Okee, ik had het over de busknoop op .16 en .46 :')
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door MdJ »

Ardan schreef:Okee, ik had het over de busknoop op .16 en .46 :')
Ja, oke... :') :lol: Maar daar heb je dan ook zo'n 15 minuten voor :X
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Daniel »

Vanmorgen in de t2818: "Dames en heren, over enkele ogenblikken rijden wij station Arnhem binnen" :mrgreen: Werd overigens wel vrij snel gecorrigeerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door VIRM »

Het ging vandaag weer geweldig. :)

Op Leiden Centraal stond de s2100 van 12:00 aangegeven met +15 op de borden (+11 op AV) en vertrok van zijn normale vertrekspoor op spoor 5; dit waarschijnlijk vanwege een defecte trein op het traject Den Haag HS-Roosendaal. De stoptrein naar Haarlem had volgens AV +7 en vertrok van spoor 4a (normaal toch 4? Werd niet omgeroepen voor zover ik hoorde), ondanks dat deze trein uit Den Haag CS kwam.
De bezetting op spoor 5 betekende dat de s5700, die normaal op 5b vertrekt, werd gespoorwijzigd naar 4a; voor zover ik hoorde werd dit niet omgeroepen. Hierdoor werd de s2600 gespoorwijzigd van 4 naar 4b, wat ook niet werd omgeroepen (goed, dit is dan geen drastische wijziging).

Aangekomen op Amsterdam Sloterdijk werd er meteen door Tuffy (zo heet dat automatische akelige stemmetje toch?) en de stationsomroepster omgeroepen dat de IC naar Den helder van 12:47 vanaf spoor 7 zou vertrekken en niet in Zaandam zou stoppen. Aan de AV te zien was er wat vertraging en uitval van treinen op het traject Amsterdam-Zaandam-Uitgeest. De reden werd niet omgeroepen (en m.ns.nl liet op dat moment ook geen storinen zien). Later zag ik dat er een defecte trein op het traject Amsterdam-Alkmaar stond. Gezien de omleiding van de s3000 was dat dan ergens tussen Zaandam en Uitgeest (is er weer een SLT defect gegaan?). De s3000 werd dus omgeleid via Haarlem en de s800 kreeg als eindpunt Zaandam voor zover ik kon zien. De Sprinters moet je maar geluk mee hebben (ik zag zojuist op de AV van Zaandam eentje met +70).
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Dexter »

Ik hoopte eraan te ontkomen, maar ik heb vanochtend toch nog de volle lading Libelle Zomerweek gekregen in de vorm van 2 bomvolle mDDM-en met kakelende kippen, de vering kwam gewoon omhoog na het stationnement op Alms.

Dus heb ik er maar even een aangepast omroepberichtje uitgegooit: "Goedemorgen dames, speciaal voor u maken wij vandaag een extra stop op station Almere Libelle Zomerweek. Vergeet bij het uitstappen niet om uw grote, lege tassen en paraplues mee te nemen. Namens het treinpersoneel wens ik u veel plezier en vanmiddag komen wij u weer ophalen!" En een golf van gegiechel steeg op uit mijn trein. :lol:

Overigens dacht ik dat alle treinen in beide richtingen een stop zouden maken rond openingstijd, maar toen ik er stopte kwam er een DDAR vanuit Almere met reizigers op volle snelheid door het station. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Daniel »

Owja, de omroep daarvan op Utrecht Centraal is ook niet volledig standaard... Dames en ook heren, vanwege de Libelle Zomerweek stopt de IC naar Almere Centrum extra op station Almere Strand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door VIRM »

Dexter schreef:Ik hoopte eraan te ontkomen, maar ik heb vanochtend toch nog de volle lading Libelle Zomerweek gekregen in de vorm van 2 bomvolle mDDM-en met kakelende kippen, de vering kwam gewoon omhoog na het stationnement op Alms.

Dus heb ik er maar even een aangepast omroepberichtje uitgegooit: "Goedemorgen dames, speciaal voor u maken wij vandaag een extra stop op station Almere Libelle Zomerweek. Vergeet bij het uitstappen niet om uw grote, lege tassen en paraplues mee te nemen. Namens het treinpersoneel wens ik u veel plezier en vanmiddag komen wij u weer ophalen!" En een golf van gegiechel steeg op uit mijn trein. :lol:
:lol: :pos:

Kun je overigens dan zoveel horen vanuit de machinistencabine? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Dexter »

Ik hoor alles. :wink: Nee hoor, ligt aan het materieeltype. DDAR heeft dunne cabinewandjes dus dan hoor je al veel van wat er in de reizigerscompartimenten gebeurt. In VIRM, SGM en SLT ook, maar bij BDs en Mat '64 zitten er een coupé en een balkon tussen, dan zit je wat verder weg en hoor je minder. In ICM zit je hoog en in een loc 1700 ben je altijd eenzaam. :cry:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Owja, de omroep daarvan op Utrecht Centraal is ook niet volledig standaard... Dames en ook heren, vanwege de Libelle Zomerweek stopt de IC naar Almere Centrum extra op station Almere Strand.
Haha :pos:
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door visgraat »

Ardan schreef:..en die langere stops zijn wel keurig in de dienstregeling verwerkt, hetgeen ook een buffer oplevert. In Apeldoorn sta je planmatig 4 minuten stil bij aankomst om .32. Ik heb het al eens meegemaakt dat we zelfs al om .29 aankwamen!
Dat is om de trein naar Zutphen voor te laten. Als je toch zit met de knopen in Amersfoort en Deventer lijkt het geen slechte keuze. Bovendien is er ook vaak vertraging vanuit de randstad die dan hier (deels) ingehaald kan worden. Wel zou er een minuut later uit Amersfoort vertrokken kunnen worden, tegelijk met de trein naar Groningen, omdat dit idd ruim is gepland.
Ardan schreef:Planmatige aankomst te Dv is .47, vertrek .49. Het is slechts 10 minuten rijden ipv de ingeplande 11. 's Avonds laat kom ik soms zelfs aan om .46. Ook in Amersfoort sta je planmatig 3 minuten stil. Met andere woorden: de NO naar Enschede zwemt in de rijtijd. Je bussen in Apeldoorn en Deventer haal je met het grootste gemak.
In Deventer wordt vaak gekoppeld wat ook tijd met zich meebrengt. Vaak moet de IC idd wel wachten voor Deventer omdat de sporen nog bezet zijn. Wat dat betreft kan ook beter een minuut later uit Apeldoorn vertrokken worden. De overstap in Deventer is niet bijzonder ruim.
Ardan schreef:Okee, ik had het over de busknoop op .16 en .46 :')
Deze overstap is idd wel vervelend, omdat je die van .01 en .31 vaak net ziet wegrijden.

Op zich sluit de .16 en .46 prima aan op de spitsintercity Rotterdam C. - Deventer v.v. Die komt uit beide richting aan om .13 en .43 en vertrekt om .15 en .45. Het is wel wat krap, maar meestal goed te doen als je goed te been bent, zeker als je van of naar spoor 1 moet. En als je slecht te been bent, kan je de andere intercity nemen.
Laatst gewijzigd door visgraat op do 19 mei 2011, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Klaasje »

Het mooie bij Almere strand is dat je je bank bijna uitschuift als de trein stilstaat. De verkanting van het spoor is daar geoptimaliseerd om zo comfortabel mogelijk 160 km/h te rijden. Dat er nog bijna nooit zo hard treinen hebben gereden maakt het dan wel weer interessant. Het mooiste komt nog: Voordat er regulier in de dienstregeling 160 op dat stuk baan is gereden wordt bij de bouw van station Almere Poort de verkanting verminderd zodat reizigers wat makkelijker kunnen uitstappen.. :mrgreen:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Ik hoopte eraan te ontkomen, maar ik heb vanochtend toch nog de volle lading Libelle Zomerweek gekregen in de vorm van 2 bomvolle mDDM-en met kakelende kippen, de vering kwam gewoon omhoog na het stationnement op Alms.

Dus heb ik er maar even een aangepast omroepberichtje uitgegooit: "Goedemorgen dames, speciaal voor u maken wij vandaag een extra stop op station Almere Libelle Zomerweek. Vergeet bij het uitstappen niet om uw grote, lege tassen en paraplues mee te nemen. Namens het treinpersoneel wens ik u veel plezier en vanmiddag komen wij u weer ophalen!" En een golf van gegiechel steeg op uit mijn trein. :lol:

Overigens dacht ik dat alle treinen in beide richtingen een stop zouden maken rond openingstijd, maar toen ik er stopte kwam er een DDAR vanuit Almere met reizigers op volle snelheid door het station. :roll:
De Barneveld expresse van Ut naar Alms :lol:

Afbeelding
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Kun je overigens dan zoveel horen vanuit de machinistencabine? :)
Heb je die kippen weleens horen kakelen? Dat horen ze op de Maan nog :lol:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Owja, de omroep daarvan op Utrecht Centraal is ook niet volledig standaard... Dames en ook heren, vanwege de Libelle Zomerweek stopt de IC naar Almere Centrum extra op station Almere Strand.
Dat is net zoiets als mijn omroep in de trein tijdens de huishoudbeurs.

"Goedemorgen DAMES het eerstvolgende station is Station Huishoudbeurs, en voor de overige reizigers is dit Station Amsterdam Rai"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door visgraat »

Sorry, maar ik vind dit niet echt opbouwend voor het OV. Wat is het nut van dit soort discussies?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Klaasje »

We mogen hier best een lolletje hebben toch? :X
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Stefan »

Klaasje schreef:We mogen hier best een lolletje hebben toch? :X
Schijnbaar niet. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Dexter »

Toen ik vanmorgen vroeg met de s2200 uit Had vertrok en net de 140 km/h bereikt had, moest ik meteen weer in de ankers voor een geel sein. Begon een van de hc's ineens om te roepen: "Goedemorgen dames en heren, we komen nu aan op station Leiden Centraal..."(Heel verhaal met overstapmogelijkheden, vergeet uw bagage niet, uitchecken etc...) Terwijl we pas bij Vogelenzang-Bennebroek stonden. Nou ja, hij was in ieder geval ruim op tijd. :lol:

De reden dat ik voortijdig in de ankers moest (en ook nog voor Vh en Ledn), was overigens omdat de t3433 als stoptrein reed tussen Hlm en Gvc, want de eigenlijke stopper - de t6333 - was opgeheven.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Geert »

Ik zat wel eens in een s800 van Utrecht naar Den Bosch en toen riep de conducteur vlak voor Geldermalsen alvast Den Bosch om. Die was ook ruim op tijd ;)

In Den Haag HS zijn trouwens de oude CTA's van spoor 3 en 4 nu ook vervangen door TBP's.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #12

Bericht door Fles »

Er zijn ook landen waar het gebruikelijk is om meteen na vertrek van het ene station al om te roepen wat het volgende station is. Hoe ver dat ook weg is :) Eigenlijk maakt het niet zo veel uit gewoon.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten