Pagina 10 van 18

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:28
door Klaasje
Je moet niet zo happen Vinny :wink:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 18:35
door iljitsch
Komt de oudste gammelste metro die ik ooit buiten Amsterdam gezien heb aanrijden op Schiedam C, twee minuten te vroeg. Geen passagiers aan boord. Bestuurder stapt uit, verdwijnt ergens achter. Drie minuten later komt-ie terug en we vertrekken. Hoge nood? Papierwerk begin dienst/rit?

Afbeelding [Mobiele post]

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 20:03
door lamar
Je zal wel een Type-T bedoelen. Schiedam centrum is het eindpunt, maar kopmaken doen ze een stukkie verderop. Aan het einde van het perron (richting Rotterdam) zit een hok voor de bestuurders om een bakkie pleur te halen en af te lossen. :D

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 21:53
door ODRAIL
Vandaag op Rta een nieuwe digitale CTA's zien hangen. Ben beniewd of er ook niewe CTA's komen op de stations Nwk Cps en Rtn in de richting van Rtd, want daar hangen geen CTA's in de genoemde richting.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:01
door Xanland
Vandaag begon de eerste reiservaring van de dag al 's ochtends vroeg. Lijn 294, want ik moet zoals elke dag naar Zwolle, de chauffer had volgens mij wat vertraging onderweg naar de remise/busstation. Hij kwam uiteindelijk met +7 bij mijn halte aan, en vertrok de snelweg op met +9 (ja, kwam door de stoplichten). Op Transf. Horsth. kwamen we inmiddels aan met +6 en we hielden lijn 90 en 694 (omdat die erachter stond) inmiddels al op. Overigens wel netjes dat lijn 90 bleef wachten! Uiteindelijk met +1 Zwolle netjes binnen en +3 op station. Pluim voor de chauffeur overigens, want die reed wel lekker & flink door! :pos:

Op station Zwolle was inmiddels ook een aardige groep Deltion-studenten aan het wachten op de bus, maar dat was zo weggewerkt door een normale 9 en een Extra Bus Deltion.

Op de terugweg ging alles wel goed en kwamen we mooi met -4 aan in Apeldoorn.
Wel zag ik op weg naar de sportschool een 294 die met een (bijna) lege gelede aankwam, want die ging niet linksaf de Zevenhuizenseweg op. Die ging namelijk rechtdoor en er stond volgens mij nog wel 294 op.
Vervolgens toen ik weer naar huis ging kwam ik de laatste bug tegen, namelijk een 8[725] (volgorde weet ik alleen niet meer) tegen op opnieuw de Zevenhuisenseweg. Die ging richting TSN, aangezien die afgesleept werd. :P

Oh, en niet te vergeten. Ik hoorde op twitter dat er een MAN kapot was gegaan bij de halte Markt in Apeldoorn. Wel een pokkeplek om stil te staan.

Al met al een mooie dag, om morgen weer om 8 uur op te staan! :+

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:03
door Daniel
In Dordrecht verlangt men zo erg naar nieuw materieel dat ze het oude spul vast aan het slopen zijn: http://www.thymenstolk.nl/2011/06/20/botsende-bussen/

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:06
door Suus
Ik zat vandaag in bus 108 van Apeldoorn naar Ede. De rit waar ik inzat reed met een standaard Citaro gasbus, de tegenrit die bij Otterlo Rotonde stond met een Optare. Daarachter stond ook een Mercedes Sprinter voor lijn 106a, maar die was 30 meter voor de halte defect geraakt :? Wel een leuke lijn die lijn 108, die staat hoog op de mooie lijnen lijst :D

Overigens, op het busstation van Apeldoorn en bij de halte Hoofdstraat stonden veel mopperende mensen omdat er twee ritten van lijn 91 achter elkaar uitvielen. Is dat de nieuwe probleemlijn van Syntus Veluwe?

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:10
door Milco
Xanland schreef:Vervolgens toen ik weer naar huis ging kwam ik de laatste bug tegen, namelijk een 8725, Maxx Almere, tegen op opnieuw de Zevenhuisenseweg. Die ging richting TSN, aangezien die afgesleept werd. :P
Wat bedoel je hiermee precies? Zag je Connexxion 8725? Had deze echt Maxx Almere-logo's op de zijkanten? Want dat is geen Maxx Almere-bus. Of vergis ik me en bedoel je wat anders?

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:12
door Klaasje
De 8725 is bij mijn weten een IJsselmond-bus. Vaak te vinden op de 159. Het laatst zag ik echter ook al een 86xx op de stadsdienst in Almere rijden dus het verbaasd me niets als ze weer aan het schuiven zijn.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:15
door MdJ
Ik zag vandeweek wel een MAXX-amba al bij de stalling staan... :wink:
Bee schreef:Ik zat vandaag in bus 108 van Apeldoorn naar Ede. De rit waar ik inzat reed met een standaard Citaro gasbus, de tegenrit die bij Otterlo Rotonde stond met een Optare. Daarachter stond ook een Mercedes Sprinter voor lijn 106a, maar die was 30 meter voor de halte defect geraakt :?
Zeker defect? De 106-a staat meestal bijna op het gras, aan het begin van die halte te bufferen.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:17
door Xanland
Milco1995 schreef:
Xanland schreef:Vervolgens toen ik weer naar huis ging kwam ik de laatste bug tegen, namelijk een 8725, Maxx Almere, tegen op opnieuw de Zevenhuisenseweg. Die ging richting TSN, aangezien die afgesleept werd. :P
Wat bedoel je hiermee precies? Zag je Connexxion 8725? Had deze echt Maxx Almere-logo's op de zijkanten? Want dat is geen Maxx Almere-bus. Of vergis ik me en bedoel je wat anders?
Heb me bericht maar aangepast, want om eerlijk te zijn weet ik niet meer welke bus het is. :P

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:20
door Suus
MdJ schreef:Ik zag vandeweek wel een MAXX-amba al bij de stalling staan... :wink:
Bee schreef:Ik zat vandaag in bus 108 van Apeldoorn naar Ede. De rit waar ik inzat reed met een standaard Citaro gasbus, de tegenrit die bij Otterlo Rotonde stond met een Optare. Daarachter stond ook een Mercedes Sprinter voor lijn 106a, maar die was 30 meter voor de halte defect geraakt :?
Zeker defect? De 106-a staat meestal bijna op het gras, aan het begin van die halte te bufferen.
Er was de hele tijd een mannetje tussen dat busje en de bushalte aan het rennen en er stond een busje van het bedrijf die dat busje rijdt bij die met allerlei troep elke keer dat busje inliep.

Waar is die lijn eigenlijk goed voor? Het bezoekerscentrum Veluwe wordt toch ook aangedaan door lijn 108?

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:27
door Milco
@Xanland: Stiekem hoop ik dat je het niet verkeerd had; de 8725 is een ZF-bus. *bus* Dat zou wel gaaf zijn, nu de 8826 - 8828 naar Breng zijn gegaan.
Stel dat jij, of iemand anders, een dezer dagen de 8725 wèl met Maxx-logo's ziet, dan mag diegene het hier even melden of mij een PB'tje sturen. Ik begin nieuwsgierig te worden...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 22:28
door MdJ
Ik ben overtuigd :oops:

@Bee
De 106 bedient het Kroller Muller-museum.

De 106 is daar gaan rijden, toen BBA kwam en de 110 ophefte tussen Otterlo en Apeldoorn. Die reed toen Otterlo-Harskamp-(route huidige 107) Ede.

De 107 reed toen Putten-Wittenberg-Stroe-Harskamp-Otterlo-Arnhem, de 105 Harderwijk-Voorthuizen-Barneveld-Lunteren-Ede.

Toen veranderde weer wat (met komst van CXX op de kippenlijn?) zodat de 105 niet meer parallel aan de kippenlijn ging rijden, maar vanaf Barneveld richting Stroe en vanaf daar de route van de toenmalige 107 naar Arnhem.

De 107 hield zijn oude route tussen Putten en Harskamp, maar ging vanaf Harskamp de oude route van de 110 naar Ede.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 23:12
door webguy
En de 107 en 105 bieden weer geen aansluiting jammer genoeg... Gevolg is dat Arnhem -> Wittenberg sneller is via Ede :)

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 23:19
door MdJ
De 107 is blijkbaar belangrijker in Wittenberg dan in Stroe, evenals de 105/205 in Voorthuizen :wink:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 23:40
door Mark
Ik zat vanmiddag in trein t7047, deze reed voor de verandering met ICM.
Het OBIS-scherm was ook in verwarring en toonde: "IC naar Enschede", met daaronder "Welkom in de Sprinter naar Enschede." :')

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 00:22
door webguy
MdJ schreef:De 107 is blijkbaar belangrijker in Wittenberg dan in Stroe, evenals de 105/205 in Voorthuizen :wink:
Ja, maar als 'ie nou 3 km om zou rijden en via Wittenberg naar Voorthuizen zou rijden, dan zijn er denk ik veel betere aansluitingen...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:07
door Etienne
Een heleboel overstappende mensen hadden zojuist in Ehv +30, omdat de machinist van de s1900 wegreed toen de s800 met een minimale + binnen kwam.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:39
door Caspar
Welke kant op? Richting Amsterdam/Tilburg hoeft er niet meer gewacht te worden voor een betere punctualiteit. Er rijden die kant op meer treinen is de redenatie van de NS. Zo is de stopper die even later vertrekt een alternatief :roll:

Zelfde geldt in Amersfoort, de treinen naar Rotterdam/Den Haag hoeven/mogen niet meer wachten op de treinen naar Amsterdam/Schiphol en omgekeerd, aangezien NS vindt dat er daar een kwartiersdienst is met alternatieven. Daarbij rekent NS de s5800 ook voor het gemak mee als alternatief voor de IC... Andersom richting Enschede/Groningen en Leeuwarden is er nog wel een TAD.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 08:43
door Stefan
Ik zag gisteren op de Coolsingel in Rotterdam dat ze bij de tramhalte Beurs de 'originele' TramPlus displays vervangen hebben. Nu staan er namelijk de displays die ook voor de bus gebruikt worden. Zeker een verbetering, zeker aangezien dit display 6 regelig is.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 10:25
door Daniel
Caspar schreef:Zelfde geldt in Amersfoort, de treinen naar Rotterdam/Den Haag hoeven/mogen niet meer wachten op de treinen naar Amsterdam/Schiphol en omgekeerd, aangezien NS vindt dat er daar een kwartiersdienst is met alternatieven. Daarbij rekent NS de s5800 ook voor het gemak mee als alternatief voor de IC... Andersom richting Enschede/Groningen en Leeuwarden is er nog wel een TAD.
Lekker alternatief voor Den Haag inderdaad... krijg je een overstap op de s2800 en in Utrecht de s9800, waarna je in Gouda net de volgende NoordOost niet meer haalt :P (Met veel geluk als het goederenpad voor de s2800 leeg is kunnen snelle reizigers nog wel een kwartier winst pakken met de s2000)

De TAD ri. Es is een opvallende gezien daar juist een echt alternatief is in de vorm van een IC in de spits.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 10:32
door Caspar
Ik moet mezelf even aanvullen, er is nog wel een TAD in Amersfoort, maar geen WRT meer op de TAD richting het Westen.
WRT= wachttijden rezigerstreinen. WRT is dus een onderdeel van een Trein Afhandelings Document :)

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 10:35
door Ronald
Caspar schreef:Welke kant op? Richting Amsterdam/Tilburg hoeft er niet meer gewacht te worden voor een betere punctualiteit. Er rijden die kant op meer treinen is de redenatie van de NS. Zo is de stopper die even later vertrekt een alternatief :roll:
Het is inderdaad erg jammer dat het tegenwoordig belangrijker is om losse treintjes op tijd te laten rijden dan reizigers ergens op tijd te laten aankomen. Er wordt natuurlijk compleet niet nagedacht over hoe een reiziger verder zijn reis vervolgt (overstap op uurdienst, op bus, op internationale trein...). Over "eilandjes denken" gesproken...
Caspar schreef: Andersom richting Enschede/Groningen en Leeuwarden is er nog wel een TAD.
Ik begrijp uit de context wat er zo'n beetje met de afkorting "TAD" bedoeld wordt, maar wat betekent het precies?

Edit: ik zie dat het hierboven is uitgelegd...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2011

Geplaatst: di 21 jun 2011, 10:59
door Caspar
Een TAD heeft juist wel als doel om het een en ander logistiek goed te laten verlopen, daarom wordt er soms juist niet meer gewacht op overstappen terwijl een gemiddelde reiziger denkt, wat zijn die 3 minuten nou?

Zo is een deel van het TAD in Amsterdam Sloterdijk gemaakt rondom de knoop in Zaandam. Er staat voor Sloterdijk bijvoorbeeld in dat de s3300 moet wachten op een vertraagde s4000 in Sloterdijk tot een bepaalde vertraging in minuten (bij vertrek uit Amsterdam centraal als meetpunt). Ik geloof zelfs tot een minuut of 10 maar dat zou ik dan eens moeten opzoeken. Het heeft dan weer te maken met de capaciteit in Zaandam.

In Keverdijk is er ook ziets, de s4900 moet soms ook vrij lang wachten daar voordat ie naar Naarden- Bussum verder door mag rijden om problemen daar en verder bij Hilversum te voorkomen.
In het geval van de s4900 ligt het beslispunt al bij meetpunt Almere Muziekwijk.

Het is soms voor een machinist enigzins frustrerend dat het TAD een beslispunt heeft (meetpunt) waar de treindienstleider zijn keuze moet maken. Zo kan het dus zijn dat trein A op het beslispunt 5 minuten vertraging heeft, en dat het TAD dan zegt dat trein B voor hem uit mag de vrije baan op/ de overstap niet meer wordt overgenomen. De machinist van trein A denkt: ik heb 5 minuten vertraging laat ik eens wat tijd gaan inlopen en komt uiteindelijk met 2 minuten vertraging op het daadwerkelijke punt uit waar het TAD over gaat. Machinist denkt: waarom is de aansluiting al weg/mag die andere trein toch eerst voor me uit? Tsja, meester op het beslispunt had u nog +5, uw sportieve rijgedrag wordt niet beloond in dit geval...

TAD is dus ook een handig hulpmiddel om logistieke problemen elders (bij je buurtreindienstleider/andere post) te voorkomen.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaaltje is? :D