OVer je OV-Chipkaart

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Denk dat het hoog tijd wordt voor een OV-Chipkaart verhalen topic...

Zodoende hoorde ik vandaag van een vriendin dat ze zonder korting zou reizen volgens een HC. De NS palen gaven bij in en uitcheck wel "Student OV Week" en korting aan, maar de Railpocket van de HC dus niet. HC liet de railpocket zien, en d'r stond geen korting en geen week-ov, maar de palen gaven aan van wel.
Ik heb nu maar gezegd dat ik een fout van de HC of Railpocket software vermoed, en dat ze bij een NS loket kan proberen te vragen of alles klopt... Heb ik al wel eens gezegd dat dit hele verhaal veel te ingewikkeld is, en dat HCs ook allemaal maar wat zeggen. Het zijn mensen, maar geloof dat ze eerst allemaal nog eens een cursus van 2 weken moeten krijgen. Als het personeel het al niet weet, hoe moeten 65+ers het dan snappen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Nou ja, als de software van de conducteurs niet volledig is kun je trainen wat je wilt maar dan kan men nog steeds geen goede adviezen geven...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Denk dat het hoog tijd wordt voor een OV-Chipkaart verhalen topic...
Daar gaan zo'n beetje al mijn posts over op die forum.
Tevens is onze Ardan al bijna 7 weken slachtoffer van de chipkaart.
webguy schreef: en dat ze bij een NS loket kan proberen te vragen of alles klopt...
Ze kan toch ook even bij een NS automaat kijken of de producten er goed op staan. Eventueel daar een foto van laten maken en aan een HC laten zien.
webguy schreef: en dat HCs ook allemaal maar wat zeggen.
Klopt. Zo'n railpocket vereist een groot acteurs inlevingsvermogen van NS personeel. Eens in de zoveel random kaarten zegt zo'n railpocket dat er niet is ingecheckt en moet er een boete worden uitgeschreven.
For Your Railroad Adventures
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Ik heb dat ook een keer gehad, en zelfs na 3 keer controleren stond er nog steeds: check-in ontbreekt. Gelukkig was de hc in kwestie zo slim om mijn reishistorie te bekijken, en daar stond dat ik wel was ingecheckt.

En laatst was ik aan het werk, waren er hc's bezig met een controleronde. Bij één van de hc's gaf de railpocket constant aan dat de kaart niet geldig was (ofwel: check-in ontbreekt ofwel reisproduct ontbreekt). In zo'n geval is het wel handig dat ze met z'n tweeën zijn :Y
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door STF »

find_your_spot schreef:Tevens is onze Ardan al bijna 7 weken slachtoffer van de chipkaart.
Haha, de manier waarop je dat zegt. Wanneer gaan we met de collecte bussen voor de stichting "help Ardan op pad" Deventer door? :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Nog zo'n OVC eigenaardigheidje... Mn vriendin krijg per 1 september (weer) SOV, en kon d'r product ophalen zodat ze vanaf 1 september weer kan reizen, prima dus. Ik wilde tegelijk mn product bijwerken zodat 't 1 september verloopt. Ga je dus naar de NS kaarautomaat, staat er "niet toepasbaar" en een rood kruis. Als je de andere producten die klaar staan ophaalt krijg je te horen dat het inderdaad niet lukte om het "studentenreisproduct stoppen" toe te passen. Prima, maar vervolgens is de lijst met producten helemaal leeg, todat je stop druk en weer producten gaat bekijken. Hij verdwijnt dus nadat 'ie niet toepasbaar is.

Vermoed dus dat je gewoon pas na het verloop van je product het kan bijwerken. Is enorm stom, want je kan wel van te voren ophalen, maar niet eerder stoppen, terwijl er gewoon een geldigheidsdatum tot 2030 op staat nu. Vervolgens wordt er ook flink gedreigd met een "boete van het OV-bedrijf" als je in de 5 dagen die je hebt om het product te verwijderen, er mee reist...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding

Lalallalala. Als je in het verleden had gelezen had je kunnen zien dat htm_tram dit probleem ook had.

Mag ik je erop attenderen dat het SOV sinds 1 juni 2011 niet meer bestaat maar is ingeruild voor het SRP.

Kwestie van een AVM of AVM Light opzoeken, daar waar je je SRP wel kunt ophalen.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Ah, faal NS software dus... Zit ook echt geen logica in, want ophalen kan wel? Of zal wel aan mijn kaart liggen ofzo...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Ah, faal NS software dus... Zit ook echt geen logica in, want ophalen kan wel? Of zal wel aan mijn kaart liggen ofzo...
Waarschijnlijk heb jij nog een Studenten OV-chipkaart model a la NS met magneetstrip en streepjescode...?

TLS heeft nooit toestemming gegeven om voor die kaarten de producten bij NS kaartautomaten op te halen of eraf te laten schrijven.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Ja, dat moet je ook maar ruiken als student :') WAAROM moeten die NS-automaten weer anders zijn dan andere oplaad/ophaalautomaten? :roll:
Mag ik je erop attenderen dat het SOV sinds 1 juni 2011 niet meer bestaat maar is ingeruild voor het SRP.
Someone call the care police! ;)
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Als iemand met een ernstige visuele beperking (en stoklopend :D) dacht ik aan het begin, toen de OV-chipkaart nog niet in gebruik was, dat het een goed idee was: geen gedoe meer met kaartjes en vooral niet meer met de strippenkaart.

Toen ik eenmaal mijn OV-chipkaart kreeg (met een SOV erop), probeerde ik met een goede vriendin van mij bij Amsterdam Centraal er geld op te zetten. Ik was niet onder de indruk van het oplaadapparaat en heb er heel snel automatisch opwaarderen op laten zetten. Geen geklungel meer met die waardeloze oplaadapparaten.
Overigens, als ik nu iets erop moet zetten, moet ik altijd even aan een familielid/vriend vragen om even mee te lopen naar een automaat, omdat ik het dus zelf niet kan.
In diverse trams/bussen van verschillende vervoerders heb ik al zo'n 8 a 9 verschillende posities ontdekt hoe de CiCo kan hangen ten opzichte van de deur. De consistentie is absoluut waardeloos, waardoor je vaak dus moet gaan zoeken naar waar dat ding nu hangt: rechts van de ingang, links van de ingang, al bij het gangpad of toch links van de bestuurder?
Bij de NS is het soms verstoppertje spelen met CiCo palen, omdat die niet altijd naast geleidelijnen willen staan (en soms zijn er helemaal geen geleidelijnen, zoals in Haarlem). Poortjes maken vaak te weinig of helemaal geen geluid, en aan zo'n lichtsignaal heb ik helemaal niks.
De website van ov-chipkaart.nl was lange tijd een beetje onoverzichtelijk en onhandig ingedeeld, al is dat nu beter geworden.
De klantenservice van de NS heeft mij verteld dat ze niet kunnen garanderen dat de OV-chipkaart bij hen per eind 2012, als het papieren kaartje wordt afgeschaft, ook daadwerkelijk toegankelijk is.

Oftewel: ik gebruik het als ik de kosten kan declareren of als ik er echt zin in heb. Maar vanuit mijn oogpunt zijn er wat betreft toegankelijkheid toch nog wel wat verbeterslagen te maken...
Beul van de blindegeleidelijn
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Marc »

Gisteravond heb ik m'n VDU verlengt. Ik had eerst het "uitgestudeerd-aanbod" dat één jaar geldig was, nu ga ik over op een doorlopend VDU-abbonnement. Nu krijg ik een mail terug van NS met informatie over mijn aanvraag en daarin staat ook: "U ontvangt na 10 dagen een nieuwe OV-chipkaart". Nu moet ik dus ROS opnieuw aanvragen voor de nieuwe kaart, het geld wat op de oude kaart staat moet worden overgezet en ik moet naar Veolia om het dalurenproduct opnieuw op de kaart te laten zetten.

Dit wordt dus m'n derde OV-chipkaart op tijd van anderhalf jaar (Studentenkaart, VDU met uitgestudeerd-aanbod en nu het doorlopend VDU-abbonnement).
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Michael »

Voor zover ik weet staat Reizen op Saldo al automatisch op de VDU-Chipkaart
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Sinds wanneer is dat dan?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Marc »

Ik heb ROS apart moeten aanvragen op "Mijn NS". Later kon ik het product afhalen aan de automaat.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Michael schreef:Voor zover ik weet staat Reizen op Saldo al automatisch op de VDU-Chipkaart
Klopt
hauptbahnhof schreef:Sinds wanneer is dat dan?
Let op: heeft u één van de nieuwe abonnementen van NS of een Voordeelurenabonnement van na 6 september 2010, dan is deze al voorzien van reizen op saldo bij NS. U hoeft het dan niet aan te vragen en te activeren.

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... saldo.html
Marc schreef:Ik heb ROS apart moeten aanvragen op "Mijn NS". Later kon ik het product afhalen aan de automaat.
Zeer nutteloze handeling want er stond al ROS op je kaart. Je had alleen 6 euro saldo of meer hoeven opladen.


Overigens kun je met de standaard voorgeladen ROS ook direct inchecken bij Arriva zonder extra handelingen.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

6 Euro? Het is toch 10 euro wat je als ondergrens moet aanhouden?

Een leuke; een vriend van mij met reizen op saldo haalde voor aanvang van een treinreis in Amsterdam centraal zijn chipkaart langs een lezer bij een van de poortjes in de West-tunnel. Er stond -10 euro, tot ziens of iets dergelijks.

Wat bleek het geval, hij haalde de kaart aan de verkeerde kant (binnenkant tunnel) langs de kaartlezer, waardoor hij werd uitgecheckt terwijl het de bedoeling was in te checken. Bij navraag bij de conducteur bleek dat er inderdaad 10 euro was afgeboekt.

Let dus goed op in Amsterdam Centraal!
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Marc »

Dan klopt het raadsel wel. Ik heb m'n chipkaart voor 6 september besteld, daarom had ik geen ROS erop. Gelukkig gaat dat nu automatisch...
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Caspar schreef:6 Euro? Het is toch 10 euro wat je als ondergrens moet aanhouden?

Een leuke; een vriend van mij met reizen op saldo haalde voor aanvang van een treinreis in Amsterdam centraal zijn chipkaart langs een lezer bij een van de poortjes in de West-tunnel. Er stond -10 euro, tot ziens of iets dergelijks.

Wat bleek het geval, hij haalde de kaart aan de verkeerde kant (binnenkant tunnel) langs de kaartlezer, waardoor hij werd uitgecheckt terwijl het de bedoeling was in te checken. Bij navraag bij de conducteur bleek dat er inderdaad 10 euro was afgeboekt.

Let dus goed op in Amsterdam Centraal!
Dat is logisch. We hadden ook hetzelfde probleem bij de metro (en dan vooral op een station Bijlmer ArenA). Je hebt altijd een betaalde en een onbetaalde zijde op een poortje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Merkwaardig. Waarom werkt een poortje dan zo anders dan een paaltje?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:6 Euro? Het is toch 10 euro wat je als ondergrens moet aanhouden?
Deze discussie heb ik te vaak op dit forum gevoerd.
Vinny schreef:Merkwaardig. Waarom werkt een poortje dan zo anders dan een paaltje?
Omdat een reiziger bij niet inchecken dan het station niet kan verlaten.
Dan komt de veiligheid in het geding.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

@FYS, als ik met mijn vader op pad ga, en er staat minder dan 10euro aan saldo op de kaart, lukt het inchecken bij NS niet... Vandaar mijn verbazing dat jij met 6euro komt aanzetten.

En waarom zou het op Asd onveilig zijn als je anderhalve meter verderop in of uitcheckt?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

find_your_spot schreef:
Vinny schreef:Merkwaardig. Waarom werkt een poortje dan zo anders dan een paaltje?
Omdat een reiziger bij niet inchecken dan het station niet kan verlaten.
Dan komt de veiligheid in het geding.
Die snap ik niet. In een noodsituatie staan de poortjes open, dus dan kan er nooit een probleem zijn. Als je niet ingecheckt hebt heb je (technische storingen daargelaten) zelf iets foutgedaan. Wil je dan het station uit, haal je je OV-chipkaart langs het poortje en check je in ipv uit. Dan kost het jou geld, maar hoe dat 'de veiligheid' in het geding brengt snap ik niet.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mark »

Ik heb mijn studentenreisproduct op mijn oude NS-chipkaart staan. Vaak zijn conducteurs uiterst verbaasd als ze de kaart scannen, blijkbaar is het iets totaal nieuws?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Op Amsterdam Centraal staan alle automaten buiten de poortjes. Overal waar poortjes staan. Ik noem dat logisch verstand!?!

Als je dan van binnen uit probeert in te checken is dat al onnatuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten