OVer je OV-Chipkaart

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:
KM46 schreef:
hauptbahnhof schreef:Balietoeslag bij NS afgeschaft? Sinds wanneer? En waar heeft NS dat verteld?
Ja, sinds 1 oktober 2011. Het is mijn ook niet verteld. Maar ik heb een bewijs "ontheffing transactiekosten" vanwege mijn handicap. Echter dit kaartje is sinds deze datum overbodig.

Over de communicatie dat dit afgescfhaft heb ik tot op heden nergens iets kunnen vinden.
Gold de balietoeslag ook voor het opladen van tegoed op de chipkaart? Het maken van een transactieoverzicht bij de NS balie is trouwens gratis en bovendien veel handzamer dan de kassabon die je uit de automaat van het GVB krijgt...
Voor zover ik weet is de balietoeslag nog niet afgeschaft. Ik koop op mijn eigen station wel eens in het weekend een kaartje en ik heb nog niks vernomen over het afschaffen van een toeslag.
Overigens heb ik de indruk dat loket-medewerkers deze balietoeslag gewoon met een druk op de knop kunnen kwijtschelden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

KM46 schreef:
Vinny schreef:Gold de balietoeslag ook voor het opladen van tegoed op de chipkaart?
Ja, dit gold voor alle lokethadelingen.
Vinny schreef:Het maken van een transactieoverzicht bij de NS balie is trouwens gratis en bovendien veel handzamer dan de kassabon die je uit de automaat van het GVB krijgt...
Die kassabon krijg je ook bij de RET, zowel uit de automaat als aan het loket.
Ook bij Novio, die zullen allemaal dezelfde apparatuur/systeem gebruiken om die uitdraaien te maken.
Raymond schreef:
Raymond schreef:Ritten op de OV-chipkaart die de nachtgrens van 0:00 uur overschrijden worden door InfoXX blijkbaar pas de daaropvolgende nacht uitgelezen in de garage (in plaats van gelijk dezelfde nacht alle aanwezige gegevens uit te lezen). Gevolg: in het transactieoverzicht staat gedurende een dag alleen de check-in met het afgetrokken instaptarief. Ik vond het al zo twijfelachtig dat ik vergeten zou hebben uit te checken. Was dus ook wel verbaasd nu ik de check-uit wel opeens weer tegenkwam.
Hierop terugkomend: lijkt erop dat bij de Connexxion klantenservice echt puur op de datum zelf is gekeken naar de rechtmatigheid van een claim. Check-in voor 0:00, check-uit na 0:00 uur blijkt genoeg reden om mijn claim te honoreren. (A) Mij hoor je niet klagen: dat was een gratis ritje + bonus.
Ik heb een keer iets soortgelijks bij mijn ouders gehad, echter gewoon overdag. Daar stond na twee dagen een check-in van hun reis, maar geen check-out. Ze wisten ook niet zeker of ze goed uitgecheckt hadden. Claimformulier ingevuld, binnen een dag had ik antwoord van Arriva dat er niets aan de hand was en dus ook niets te restitueren viel. Pas een dag daarna verscheen die transactie ook op ov-chipkaart.nl. Arriva had schijnbaar de data wel tegelijk, waarom ze niet samen werden doorgegeven aan ov-chipkaart.nl weet ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:
Vinny schreef:
KM46 schreef:
hauptbahnhof schreef:Balietoeslag bij NS afgeschaft? Sinds wanneer? En waar heeft NS dat verteld?
Ja, sinds 1 oktober 2011. Het is mijn ook niet verteld. Maar ik heb een bewijs "ontheffing transactiekosten" vanwege mijn handicap. Echter dit kaartje is sinds deze datum overbodig.

Over de communicatie dat dit afgescfhaft heb ik tot op heden nergens iets kunnen vinden.
Gold de balietoeslag ook voor het opladen van tegoed op de chipkaart? Het maken van een transactieoverzicht bij de NS balie is trouwens gratis en bovendien veel handzamer dan de kassabon die je uit de automaat van het GVB krijgt...
Voor zover ik weet is de balietoeslag nog niet afgeschaft. Ik koop op mijn eigen station wel eens in het weekend een kaartje en ik heb nog niks vernomen over het afschaffen van een toeslag.
Overigens heb ik de indruk dat loket-medewerkers deze balietoeslag gewoon met een druk op de knop kunnen kwijtschelden.
Het gaat volgens mij over eventuele toeslag bij OVC transactie, niet het kopen van fysieke treinkaartjes. Daar geldt in ieder geval zeker nog toeslag voor, heb het deze maand nog zien gebeuren. Echter weet ik niet of bij de NS überhaupt ooit balietoeslag bestaan heeft om je saldo op te waarderen. Ik zie mensen wel eens hun saldo daar opwaarderen en zag nooit een toeslag voorbij komen. Ik heb daar twee maanden terug een anonieme kaart gekocht en er meteen tien euro op laten zetten, kostte ook geen toeslag (maar dat zou wellicht te verklaren zijn omdat ik ook meteen kaart koop, dat kan bij NS automaten niet).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

In Utrecht hingen er een half jaar geleden briefjes dat iedere lokethandeling met de ov-chipkaart 50 cent kost. Dat is dus ook voor saldo opladen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:In Utrecht hingen er een half jaar geleden briefjes dat iedere lokethandeling met de ov-chipkaart 50 cent kost. Dat is dus ook voor saldo opladen.
Hangen deze briefje er nu nog?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Ik zal straks even kijken, als ik er aan denk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:In Utrecht hingen er een half jaar geleden briefjes dat iedere lokethandeling met de ov-chipkaart 50 cent kost. Dat is dus ook voor saldo opladen.
Wellicht alleen in Utrecht? In Nijmegen kan ik me zulke briefjes niet herinneren.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Geert schreef:In Utrecht hingen er een half jaar geleden briefjes dat iedere lokethandeling met de ov-chipkaart 50 cent kost. Dat is dus ook voor saldo opladen.
Dat verbaast me enorm, want in Amersfoort was het printen van een reisoverzicht (en dat lijkt me ook een lokethandeling met de OV chipkaart) gratis. Dus kennelijk hanteert elk loket zijn eigen regels... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Nee, een reisadvies kan ook zonder ov-chipkaart, dus die telt niet mee.
Overigens ben ik vergeten te kijken bij het loket, sorry ;)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Morgen weer een kans :wink:.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Nee, een reisadvies kan ook zonder ov-chipkaart, dus die telt niet mee.
Overigens ben ik vergeten te kijken bij het loket, sorry ;)
Een uitdraai van de laatste OVC transacties was ook altijd gratis (tenminste in Eindhoven en Nijmegen). Maar wellicht dat daar sowieso al ontheffing voor was omdat dit bij een automaat niet kan (NS automaten in ieder geval), daar kun je ze alleen inzien.

En we horen het morgen wel :)

Verder hingen er in Nijmegen wel briefjes, maar die verwittigden reizigers dat vanwege de OVC er langere rijen dan gebruikelijk bij het loket zouden kunnen zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Vandaag eens een chipkaart "Dagkaart scholieren / begeleider" van het GVB gebruikt. Dit product kost overigens 2 euro. Ik was ingezet om groep 4 van een bassisschool mee te nemen naar het centrum van Amsterdam. Nou nou nou wat een belevenis weer. Voorlopig heb ik het wel weer even gehad met kinderen. Vooral de meldingen "U bent al ingecheckt/uitgecheckt" / "ongeldigie transactie" vanwege ongeduldige kinderen die wel de hele tijd met die kaart lopen te zwaaien, maar niet doorlopen als het poortje opengaat of bij het verkeerde poortje incheken. Ik heb het in ieder geval overleefd. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Ik kom met mijn twee chipkaarten bij het loket van Novio om uitdraaien te maken...op de weg terug merk ik op dat ik twee keer een uitdraai van kaart 1 heb. Loop terug en geef kaart 2 nog een keer af. Vrouwtje kijkt al raar, ze had toch echt twee verschillende uitdraaien gemaakt en ik dacht ook dat ze daadwerkelijk beide kaarten op de scanner heeft gehad. Goed, nog een uitdraai en als ik het station uitloop zie ik dat het weer een uitdraai van kaart 1 is! Helaas stonden er al weer mensen bij het loket en had ik niet meer veel tijd. Even vlug naar de NS balie gelopen waar toevallig niemand stond en kaart 2 gegeven en zie: correcte uitdraai. Dit is erg vreemd. Morgen ga ik nog eens bij Novio langs.
"Een touringcar is geen bus"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door STF »

Vinny schreef:Vandaag eens een chipkaart "Dagkaart scholieren / begeleider" van het GVB gebruikt.
Heb je die toevallig nog? Ik geloof dat find_your_spot die nog niet in zijn verzameling heeft, is tenslotte niet een erg courant kaartje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Het is net zo'n vodje als alle andere eenmalige chipkaarten, er staat alleen met zwarte inkt wat anders opgedrukt. Persoonlijk vind ik dat (zeker omdat veel jonge kinderen ermee reizen) het wel wat steviger papier mag zijn, sommige waren helemaal verrommeld na een dagje reizen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

fogeltje schreef:Ik kom met mijn twee chipkaarten bij het loket van Novio om uitdraaien te maken...op de weg terug merk ik op dat ik twee keer een uitdraai van kaart 1 heb. Loop terug en geef kaart 2 nog een keer af. Vrouwtje kijkt al raar, ze had toch echt twee verschillende uitdraaien gemaakt en ik dacht ook dat ze daadwerkelijk beide kaarten op de scanner heeft gehad. Goed, nog een uitdraai en als ik het station uitloop zie ik dat het weer een uitdraai van kaart 1 is! Helaas stonden er al weer mensen bij het loket en had ik niet meer veel tijd. Even vlug naar de NS balie gelopen waar toevallig niemand stond en kaart 2 gegeven en zie: correcte uitdraai. Dit is erg vreemd. Morgen ga ik nog eens bij Novio langs.
Misschien een traag reagerende kaartlezer? Daar heeft men bij de RET ook zeer vaak last van.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

KM46 schreef:
fogeltje schreef:Ik kom met mijn twee chipkaarten bij het loket van Novio om uitdraaien te maken...op de weg terug merk ik op dat ik twee keer een uitdraai van kaart 1 heb. Loop terug en geef kaart 2 nog een keer af. Vrouwtje kijkt al raar, ze had toch echt twee verschillende uitdraaien gemaakt en ik dacht ook dat ze daadwerkelijk beide kaarten op de scanner heeft gehad. Goed, nog een uitdraai en als ik het station uitloop zie ik dat het weer een uitdraai van kaart 1 is! Helaas stonden er al weer mensen bij het loket en had ik niet meer veel tijd. Even vlug naar de NS balie gelopen waar toevallig niemand stond en kaart 2 gegeven en zie: correcte uitdraai. Dit is erg vreemd. Morgen ga ik nog eens bij Novio langs.
Misschien een traag reagerende kaartlezer? Daar heeft men bij de RET ook zeer vaak last van.
De eerste keer wilde ik dat nog geloven, maar ik kwam na twee minuten terug en overhandigde alleen de tweede kaart, de eerste kaart heb ik niet meer gegeven.

Het heel vreemde is dat ik vrijdagmorgen nog een keer ging...toen ze mijn kaarten wilde scannen liep de hele zooi vast (ik weet niet welke kaart ze probeerde).
"Een touringcar is geen bus"
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ThisRulez »

M'n nieuwe OVC met weekend OV doet het nu iig :) Ik heb er nu dus 2. Maar hoe controleren ze of je er uberhaupt met twee reist en hoe bepalen ze dan welke ze stopzetten?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

TLS kan zien dat je 2 SRP in bezit hebt. Binnen 14 dagen wordt er in het systeem en blokkade op je oudste kaart klaar gezet. De eerstvolgende keer dat jij wilt inchecken met die kaart zal er staan: PRODUCT GEBLOKKEERD met een groen lampje en ven je voor 0,79 cent ingecheckt als een normale kaart.

Overigens zou ik die oude kaart ergens opbergen en niet meer mee reizen. Levert vaak gezeik op als je met twee kaarten reist.
For Your Railroad Adventures
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ThisRulez »

Ik reis er ook niet meer mee :) Heb het saldo eraf laten halen en op de nieuwe laten zetten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Ben je eigenlijk in overtreding als je nog met de oude kaart reist om het saldo op te maken?
Ik zou theoretisch bijna denken van wel omdat dit fraude in de hand werkt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:Ja, dit gold voor alle lokethadelingen.
Ik heb nog nooit toeslag betaald voor het opladen van mijn OV-chipkaart aan het loket met contant geld en dat heb ik toch regelmatig gedaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

ThisRulez schreef:Ik reis er ook niet meer mee :) Heb het saldo eraf laten halen en op de nieuwe laten zetten.
Heeft je dit nog enige vorm van transactie of loketkosten gekost?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Ben je eigenlijk in overtreding als je nog met de oude kaart reist om het saldo op te maken?
Ik zou theoretisch bijna denken van wel omdat dit fraude in de hand werkt.
Waarom? Als het reisproduct geblokkeerd is, de kaart op zijn naam staat en er saldo op de kaart staat, dan is er niets illegaals aan om met die kaart verder te reizen, zolang de eigenaar van de kaart (op wiens naam hij staat) de reis maakt. Het is geldig vervoersbewijs. Het is pas illegaal als de reiziger op een of andere manier nog het product gebruikt op die kaart of uitleent aan iemand anders om mee te reizen (het is immers een p-kaart).
"Een touringcar is geen bus"
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ThisRulez »

KM46 schreef:
ThisRulez schreef:Ik reis er ook niet meer mee :) Heb het saldo eraf laten halen en op de nieuwe laten zetten.
Heeft je dit nog enige vorm van transactie of loketkosten gekost?
Nee, niets. Ik ben bij de NS-balie geweest in Breda en ze waren heel behulpzaam
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten