Pagina 3 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 11:32
door Caspar
find_your_spot schreef:Verder doelde ik niet op noodsituaties, dat woord gaf je er zelf aan. De ervaring is dat 1 iemand die niet kan uitchecken gelijk de boel ophoudt met als gevolg rijen mensen.
find_your_spot en ik hebben anders vorig jaar een keer "opgesloten" gezeten op metrostation Ganzenhoef, ... dus hebben maar een minuut of vijf staan wachten tot er een andere reiziger uit ging checken en zijn er toen pijlsnel achteraan gelopen,...
Je spreekt je zelf weer eens tegen, ben je goed in!
find_your_spot schreef:
webguy schreef:Kost als het goed is geen geld, maar ze doen het alleen als er 5 euro of meer op staat...
De 5 euro grens is voor uitbetalen van je saldo. Saldo wordt alleen uitbetaald bij 5 euro of meer minus 2,50 administratiekosten.
Als je geld wilt laten overzetten, dat kan vanaf 1 eurocent kan gratis bij elke OV balie.
Verklaar je dan eens nader FYS waarom ook een bedrag van 19 cent aan saldo keurig werd teruggestort op de bankrekening bij inleveren van de OV chipkaart? Niets minus 2,50€ bij een ondergrens van 5€
Als je iets zo hoog van de toren blaast, moet het wel kloppen wat je zegt. Blijkbaar is die ondergrens die jij denkt dat er is niet voor alle abbonementen en of kaarten het zelfde?

Vinny schreef:Mijn vraag: Waarom kan een poortje niet precies hetzelfde werken als een paaltje waarbij als extra feature ook nog eens het poortje open gaat als een geldige transactie gemaakt is?
Omdat jij dan staat te schelden op de OV-chipkaart als je wilt uitchecken en het poortje GOEDE REIS zegt, daarom!
Je begrijpt toch wel dat een poortje niet kan bedenken wat je incheck locatie was als jij niet hebt ingecheckt!
Als straf betaal je dan de volle borg van 4 euro.
Als je nou eens goed leest FYS, blijkt dat het hier om de trein gaat, op station Amsterdam Centraal. Daar gaat het niet om 4€ maar om 10€...
Als ik bij een paaltje wil uitchecken en er staat GOEDE REIS dan betekend het dat ik niet heb ingecheckt. Dan is het je eigen schuld, maar dat bedoelt Vinny helemaal niet.
Vinny bedoelt heel wat anders als waar jij op antwoord. Het gaat er dus om dat hij vindt (en ik ook) dat een poortje gewoon zou moeten werken zoals een paaltje, klaar. Je zou naar zijn mening moeten kunnen inchecken op een geopend station als Amsterdam centraal aan de uitcheckkant van het poortje, en als er dan nog geen geldige incheck op je pas staat, zou dat poortje GOEDE REIS moeten tonen. Als ik elders bij een paaltje of (geopend) poortje aan een willekeurige kant weer uitcheck, moet er TOT ZIENS oid. staan :wink:
Je hebt ook reizigers zoals Vinny die het gewoon niet willen snappen. Dat is een groot verschil.
Volgens de dame bij de klantenservice gebeurt dit dagelijks tientallen keren op een station als Amsterdam centraal.
Jij hebt een erg slecht inlevingsvermogen in een gemiddelde reiziger FYS, ik hoop maar dat je nooit iets met het OV te maken krijgt qua werk, zal de klanttevredenheid niet ten goede komen als je alles meteen afschuift op het inlevingsvermogen van de reiziger.
Hoe denk je dat ze bij mij kijken naar mijn Friesland kaart met SRP?
Twee opties: In het Noorden van Nederland zal niemand raar opkijken.
In Amsterdam denkt men: Ah een toerist, of misschien in het geval van jou als je al een paar uren doelloos rondreist in een nachtbus: Wat een freak.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 12:44
door webguy
Caspar schreef:Verklaar je dan eens nader FYS waarom ook een bedrag van 19 cent aan saldo keurig werd teruggestort op de bankrekening bij inleveren van de OV chipkaart? Niets minus 2,50€ bij een ondergrens van 5€
Als je iets zo hoog van de toren blaast, moet het wel kloppen wat je zegt. Blijkbaar is die ondergrens die jij denkt dat er is niet voor alle abbonementen en of kaarten het zelfde?
Hier staat in de FAQ van TLS dat er 2,50 administratie kosten worden gerekend. Misschien dat de NS voor (oude?) VDUs andere procedure heeft.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 12:50
door Chauf21
Wellicht speelt het ook nog mee waar die collega de kaart heeft ingeleverd. Is dat bij een personeelsbalie van Prorail/NS of is dat via de gebruikelijke kanalen voor de reizigers gegaan?

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 12:57
door Caspar
Via personeelszaken. Maar het terugbetaalde saldo kwam via Translink volgens mij.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 13:35
door Daniel
Ik heb ooit een VDU tussentijds stopgezet toen ik een OV-jaarkaart kocht. De chipkaart met het voordeelurenabonnement moest ik toen opsturen naar NS, waarna het erop staande saldo volledig door Translink teruggestort werd op m'n rekening. Zonder inhouding van administratiekosten dus.

Alleen TLS even moeten bellen omdat er een onjuist rekeningnummer stond in de brief over de terugbetaling...

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 15:41
door find_your_spot
Caspar schreef:
find_your_spot en ik hebben anders vorig jaar een keer "opgesloten" gezeten op metrostation Ganzenhoef, ... dus hebben maar een minuut of vijf staan wachten tot er een andere reiziger uit ging checken en zijn er toen pijlsnel achteraan gelopen,...
Je spreekt je zelf weer eens tegen, ben je goed in!
Mag toch aannemen dat je begrijpt dat die tekst door STF is geschreven en niet door mij.
find_your_spot schreef: Verklaar je dan eens nader FYS waarom ook een bedrag van 19 cent aan saldo keurig werd teruggestort op de bankrekening bij inleveren van de OV chipkaart? Niets minus 2,50€ bij een ondergrens van 5€
Als je iets zo hoog van de toren blaast, moet het wel kloppen wat je zegt. Blijkbaar is die ondergrens die jij denkt dat er is niet voor alle abbonementen en of kaarten het zelfde?
Zoals webguy al zei: https://tls.helptu.nl/%28vm5fsy55xvbcyq ... odeID=1392
De 2,50 administratiekosten worden alleen ingehouden bij een BALIE

Stuur je je kaart terug naar een OV bedrijf of TLS betaal je uiteraard nooit administratiekosten.
Caspar schreef: Als je nou eens goed leest FYS, blijkt dat het hier om de trein gaat, op station Amsterdam Centraal. Daar gaat het niet om 4€ maar om 10€...
Tien euro ook goed.
Caspar schreef: Als ik elders bij een paaltje of (geopend) poortje aan een willekeurige kant weer uitcheck, moet er TOT ZIENS oid. staan :wink:
Nog meer reden om alle NS poortjes te sluiten. Dan kunnen reizigers geen fouten meer maken.
Caspar schreef: Volgens de dame bij de klantenservice gebeurt dit dagelijks tientallen keren op een station als Amsterdam centraal.
Dat gebeurde in het begin ook bij de metro poortjes van RET en GVB. Na het sluiten van de poortjes was dit probleem voorbij.
Caspar schreef: Jij hebt een erg slecht inlevingsvermogen in een gemiddelde reiziger FYS, ik hoop maar dat je nooit iets met het OV te maken krijgt qua werk, zal de klanttevredenheid niet ten goede komen als je alles meteen afschuift op het inlevingsvermogen van de reiziger.
Jammer voor jou werk ik al zo'n 4 jaar in het openbaar vervoer. En nee, ik schuif niet alles meteen af op de reiziger.
Wel kan ik ze in alle rust alles uitleggen over de OV-chipkaart.
Hoe denk je dat ze bij mij kijken naar mijn Friesland kaart met SRP?
Caspar schreef:Twee opties: In het Noorden van Nederland zal niemand raar opkijken.
In Amsterdam denkt men: Ah een toerist, of misschien in het geval van jou als je al een paar uren doelloos rondreist in een nachtbus: Wat een freak.
De enige die mijn kaart te zien krijgt zijn trein conducteurs. Vreemd genoeg kreeg ik de vreemdste reacties van Arriva conducteurs in het Noorden.
Overigens werkt het SRP niet in de nachtbus.


Laatste vraag, klopte het dat je vader met een OV-chipkaart reist die niet van NS is en dat hij meer dan 16 euro saldo moet hebben?

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: do 08 sep 2011, 22:00
door Daantje
Geert schreef:
Daantje schreef:Ik heb een jaartrajectabonnement en ontvang elk jaar een nieuwe OV-chipkaart waarbij ik automatisch opladen van m'n oude kaart moet af laten halen en op m'n niejuwe kaart moet laten zetten. Het saldo kan je beter opmaken is mijn ervaring, kost minder geld en moeite dan wanneer je het over laat zetten.
Kost het geld om je saldo over te laten zetten dan (wanneer je verplicht aan een nieuwe kaart moet)?
Toen ik er vorig jaar naar informeerde bij de RET zeiden ze dat het geld kostte, maar wel alleen als je saldo hoger dan x of lager dan x ofzo was, weet het niet meer precies. Heb toen gewoon m'n oude kaart in de min gereisd op stukken helemaal buiten m'n abonnement om en toen geld op m'n nieuwe gezet. Kan best zijn dat het nu is afgeschaft om nog meer klachten over de chipkaart te voorkomen.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: vr 09 sep 2011, 07:48
door find_your_spot
Daantje schreef:Kan best zijn dat het nu is afgeschaft om nog meer klachten over de chipkaart te voorkomen.
Al sinds 19 oktober 2010

http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/nieuw ... afgeschaft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: vr 09 sep 2011, 13:31
door VIRM
Stelletje faalapen! De NS-klantenservice wilde graag dat ik specifieke toegankelijkheidsproblemen met de OV-chipkaart ging melden. Doe je dat, wordt je uiteindelijk doorverwezen naar ProRail. De klantenservicemeneer van ProRail was verbaasd, want daar gaat ProRail immers niet over, maar ging wel zijn best doen om het nummer van de desbetreffende afdeling van de NS op te zoeken.
Als de NS Klantenservice niet weet dat hun eigen bedrijf over de OV-chipkaartapparatuur gaat...

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: vr 09 sep 2011, 14:51
door webguy
Volgende keer vragen voor een specifieke naam/nummer/emailadres, werkt altijd beter. Wel beetje triest dat ze dat zo opvangen...

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 00:14
door Daantje
find_your_spot schreef:
Daantje schreef:Kan best zijn dat het nu is afgeschaft om nog meer klachten over de chipkaart te voorkomen.
Al sinds 19 oktober 2010

http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/nieuw ... afgeschaft
Kan kloppen. Het ging om m'n OV-chipkaart waarvan m'n abonnement verliep op 3 oktober 2010.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 11:36
door ODRAIL
Bij het overzetten van saldo op anonieme kaarten kost het nog steeds € 2,50. Dit heb afgelopen maand nog ondervonden.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 11:40
door hauptbahnhof
Hangt ervan af waar je het hebt gedaan... En of de betreffende baliemedewerker ook zijn werk goed heeft gedaan.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 11:43
door ODRAIL
Bij de NS op Rtd.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 17:43
door find_your_spot
KM46 schreef:Bij de NS op Rtd.
Waarom ben je niet naar een RET balie gegaan?

Voor 2,50 had je veel leukere dingen kunnen doen.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 19:39
door ODRAIL
find_your_spot schreef:
KM46 schreef:Bij de NS op Rtd.
Waarom ben je niet naar een RET balie gegaan?

Voor 2,50 had je veel leukere dingen kunnen doen.
Ja, dat weet ik. Maar ik wilde geen RET kaart meer. Aangezien deze kaarten rood zijn en ik ben kleurenblind (kan de kleuren rood, oranje en geel moeilijk zien). De NS kaart daarintegen kan ik juist goed zien.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: za 10 sep 2011, 22:37
door deadlock
find_your_spot schreef:
KM46 schreef:Bij de NS op Rtd.
Waarom ben je niet naar een RET balie gegaan?

Voor 2,50 had je veel leukere dingen kunnen doen.
Alsjeblieft... 2,50. Astronomisch bedrag hoor.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 08:17
door find_your_spot
Afgezien van dat had de vrouw bij de NS balie jouw saldo ook gratis moeten overzetten. Ze had in het systeem moeten kiezen voor de COULANCEREGELING in plaats van saldo over zetten.

Heb nu al tien tallen keren saldo bij een NS balie kosteloos laten over zetten.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 18:14
door Suus
Ik kwam erachter dat ik mijn adresgegevens van mijn OV-Chipkaart nog niet had aangepast. Vroeger werkte dat online überhaupt niet en heb ik via een papieren formulier gedaan, maar twee jaar later is het nog steeds niet perfect, want na het aanpassen krijg je het volgende bericht:
De wijziging is verstuurd. Uw gegevens worden binnen twee werkdagen verwerkt in onze administratie. Door een systeemfout zijn uw gewijzigde gegevens nog niet zichtbaar in uw Mijn OV-chipkaartaccount. Wij lossen dit zo spoedig mogelijk op.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 18:24
door Suus
Oja, en als je dan declareert bij de RET moet je aangeven of je met een reisproduct of met saldo reisde. Nou, beiden eigenlijk :roll:

Waarom zit die website eigenlijk niet achter een versleutelde verbinding? Lekker veilig zo met gironummers en al je persoonlijke gegevens :roll:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 13:27
door Ruben
Ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed gaat met overstappen van GVB naar NS en v.v. (op station Duivendrecht)
Voorheen nooit problemen gehad, maar nu zowel op mijn heenreis als terugreis dat de overstap niet goed verwerkt wordt.

De uitcheck bij GVB dan wel NS wordt niet geregistreerd, maar de incheck bij de aansluitende vervoerder wel. Daardoor betaal ik voor het eerste deel van de reis het inchecktarief van 4 respectievelijk 10 euro, als ware ik niet uitgecheckt maar gelijk ingecheckt bij de volgende vervoerder.

Heb bij GVB al een claim neergelegd, maar moet dat nu ook bij NS gaan doen. Kan dit bij een balie? Echt ergerlijk dat dit niet online kan.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 18:47
door ODRAIL
Ruben schreef:Heb bij GVB al een claim neergelegd, maar moet dat nu ook bij NS gaan doen. Kan dit bij een balie? Echt ergerlijk dat dit niet online kan.
Misschien een formuliiertje halen aan het loket?

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:09
door find_your_spot
NS doet alleen geld terug geven per telefoon. Er is een handig lokaal tarief nummer waarmee je de dure 0900 kunt omzeilen. Maar die mag ik niet meer noemen. Lekker 0900 à 10 cent per minuut bellen dus.

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:13
door Oud forumgebruiker
afgelopen zaterdag was er bij het programma Kassa een item over de OVC.
hierin werden weer wat problemen met de kaart aangehaald.

vanavond was er op WDR het programma Markt en daar werden de aanstaande bezuinigignen bij de loketten van de DB en de moeilijke kaartautomaten aangekaart.
in dit programma werd ook het Nederlandse systeem van de OVC genoemd en aangehaald, dat dit systeem een stuk klantvriendelijker zou zijn, dan het Duitse.

ik heb daarop een berichtje gestuurd aan het Duitse programma, dat zo op eerste oog inderdaad de OVC het reizen makkelijker zou maken, maar ze hebben in het item niet genoemd, dat de kasrt eerst gekocht moet worden en over de extra kosten bij overstappen tussen verschillende spoorvervoerders is ook niets gemeld.

ze prezen de lange openingstijden van de loketten, maar als voorbeeld werd alleen Vennlo genoemd.
daarop ik heb ook gemeld, dat menig loket inmiddels gesloten is en dat niet alle loketten tot 's avonds laat open zijn.
ook heb ik er ook maar even bijgemeld, dat kaartjes gekocht aan het loket wel 50 cent duurder zijn dan kaartjes uit de automaat.

het schijnt wel, dat onze automaten in 7 stappen een kaartje geeft, terwijl de Duitse automaten gemiddeld 23 stappen hebben.
daarop heb ik gemeld, dat dit voornamelijk komt, omdat ons tariefsysteem bij automatenverkoop niet zo ingewikkeld is als in Duitsland...

Re: OVer je OV-Chipkaart

Geplaatst: di 13 sep 2011, 00:37
door Ardan
Bahncard, geen bahncard, zo ja, wat voor bahncard, direct vertrekken, andere dag, wel of geen ICE, 1e of 2e klas, omreizen, extra ketchup of mayo, het kan allemaal...

Bij mij staan de hc's vaak ook raar te kijken.. Ik heb een GVB-P-kaart met SRP, en met het plaatje naar voren in de hoes. Nooit een probleem geweest. Niemand die naar de achterkant met mijn foto vroeg. Ik kan mijn kaart net zo goed aan mijn vriend meegeven.
Laatst was er echter wel een hc die het ook geen probleem vond, maar alleen adviseerde om de kaart even om te draaien om dat soort misverstanden te voorkomen. Okee, prima. Twee dagen gedaan. De achterkant van de kaart is roze, en ernaast heb ik een rode ledenkaart van het COC, dus al die conducteurs zijn in de war welke nou de OVC is.... :roll: