Pagina 9 van 10

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 23:11
door The best
Ach, zo erg is het niet. Ik hoefde iets minder te lopen en hij was eerder klaar. Win-winsituatie.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 23:14
door Meltrain
Dexter schreef:
Caspar schreef:Vandaag een ritje van Neurenberg naar Amsterdam gemaakt via Frankfurt am Main met Dexter.
Dexter liep zich op te winden dat de machinist van de ICE "slechts" 228km/u reed op een gegeven moment tussen Frankfurt en Keulen.
Ja, wat is dat nou voor een prutser? Als je kan knallen, dan moet je ook knallen! Vooral op een HSL. 8-)
Kwam je al in de verleiding om gewoon naar de cabine te lopen en te vragen of jij de trein mocht overnemen en te laten zien hoe het WEL moet? :lol: :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 23:26
door Klaasje
In dat traject zitten ook wel forse hellingen waar het tempo soms behoorlijk kan teruglopen. Het enige toegelaten treinstel is vanwege die hellingen de ICE 3(M). TGV's mogen er niet komen omdat "ze te weinig power" hebben. *O*

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 00:48
door Suus
Klaasje schreef:In dat traject zitten ook wel forse hellingen waar het tempo soms behoorlijk kan teruglopen. Het enige toegelaten treinstel is vanwege die hellingen de ICE 3(M). TGV's mogen er niet komen omdat "ze te weinig power" hebben. *O*
De TGV's hebben genoeg power, alleen hebben ze niet de juiste remmen. Treinen die over dat traject rijden moeten wervelstroomremmen hebben. En dat hebben TGV's niet, alleen ICE 3's. Hetzelfde geld voor de SFS Nürnberg - München, als je daar 300 wil rijden moet je wervelstroomremmen hebben, anders moet je langzamer rijden. Op de overige HSL-trajecten in Duitsland wordt (nog) geen 300 gereden.

Er zijn trouwens (vage?) plannen om 55 TGV's type Duplex te voorzien van wervelstroomremmen, vanaf eind dit jaar wil de SNCF de TGV's die naar Duitsland gaan door Duplexen gaan vervangen.

Maar misschien had de machinist stiekem maar twee strepen op zijn machinistenjack en mocht hij maar 200 :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 08:32
door deadlock
TGV's in Duitsland hebben meerdere problemen. Ze mogen er trouwens wel komen maar met een aangepaste snelheid. De eerste reden is hierboven genoemd, de tweede is dat ze heel slecht presteren onder 15KV~. Ze ontwikkelen dan slechts marginaal meer vermogen dan onder 1500V= en dus is de maximumsnelheid beperkt tot 220km/u.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 13:38
door Klaasje
Bee schreef: De TGV's hebben genoeg power, alleen hebben ze niet de juiste remmen. Treinen die over dat traject rijden moeten wervelstroomremmen hebben. En dat hebben TGV's niet, alleen ICE 3's. Hetzelfde geld voor de SFS Nürnberg - München, als je daar 300 wil rijden moet je wervelstroomremmen hebben, anders moet je langzamer rijden. Op de overige HSL-trajecten in Duitsland wordt (nog) geen 300 gereden.
Toch is power de enige verklaring die ik eenvoudig op internet kan vinden. De power/gewichtsverhouding van een ICE3 is ook fors beter dan die van TGV's.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 13:45
door Suus
Er zijn eerder dit jaar proefritten met TGV Duplextreinstellen op de SFS Siegburg - Frankfurt geweest. Hoe die zijn afgelopen weet ik niet, maar aangezien de introductie van de Duplex in Duitsland nog steeds door lijkt te gaan kan dat nooit heel slecht afgelopen zijn.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 14:00
door Klaasje
Die nieuwe motorkoppen die in de "Duitsland"-treinen rijden, hebben onder 15 Kv 75% van het maximum vermogen i.t.t. de oudere TGV stellen die het met 45% moesten doen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 15:24
door Caspar
Klaasje schreef:In dat traject zitten ook wel forse hellingen waar het tempo soms behoorlijk kan teruglopen. Het enige toegelaten treinstel is vanwege die hellingen de ICE 3(M). TGV's mogen er niet komen omdat "ze te weinig power" hebben. *O*
Het was gewoon een tamme machinist hadden wij het idee. De heenweg werd er op dit bewuste stuk in ieder geval veel harder gereden. Hij liet de trein heel lang uitrollen... Tsja dan zakt de snelheid wel terug op de hellingen daar.

Verder stond er nog een s3100 defect vandaag op de fly-over in Bkl zo vlak voor 12u. De reizigers zijn door het ballast terug gelopen naar Bkl om daar in een vervangende bus te stappen. Het heeft wel een uur of twee geduurd helaas.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 15:38
door Freek
De dienstregeling op Koln-Frankfurt is toch ook dusdanig dat een vertraging vereist is om 300 km/u te rijden. Standaard rijdt men er dacht ik langzamer, maar in het geval van vertragingen kan op de HSL dan tijd gewonnen worden.

Volgens de twitteraccount van de NS Arnhem is er vandaag tot ongeveer 16 vanwege herstelwerkzaamheden kans op uitval van treinen en vertragingen van ongeveer 20 minuten. En inderdaad een s3600 (die van 13.15) in Nm maar werd 8 minuten na vertrektijd opgeheven. Aan de reactie van de Hc te merken wist deze van niets, de trein was namelijk wel op tijd in Nm. Ook de s3000 van 13.40 heeft niet gereden. Actuele vertrektijden laten zien dat er nu ook nog vertragingen en opgeheven treinen rond Arnhem zijn. Het vreemde is dat de storingspagina van ns.nl, de argosborden en teletekst niets melden over een verstoring.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 15:46
door webguy
Ns.nl melde inderdaad dat de storing verholpen was, en vond het al merkwaardig, want dat was rond 13:00, en dus niet 16:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 17:23
door Etienne
In een RSG3 van RandstadRail E lijkt een van de koelsystemen defect te zijn, vanuit de wand bij een deur stroomt allemaal water weg. :roll:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 19:50
door Daniel
Vanmiddag maakte de HC van de t1759 het er zich wel heel makkelijk vanaf door de reizigers de schuld te geven van de vertrekvertraging. Goed, het was propvol in een groot deel van de trein maar gezien het moment waarop we voor het eerst in beweging kwamen was het gewoon mogelijk geweest exact op tijd te vertrekken.
Het enige wat dat verhinderde was dat dat in beweging komen diende om de trein een stukje te verplaatsen. Er moest namelijk een rolstoel uit, maar de deur van het rolstoelbalkon stond precies recht voor een paal op het perron. Dat was op zich al een knap stukje toeval, met de nieuwe kap staan er immers een stuk minder palen langs de perronrand (alleen nog die van de tijdelijke bovenleidingsconstructie)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 19:54
door Daantje
Blijkbaar rijdt bus 37 (Den Haag Leyenburg - Delft) sinds kort wel via het ziekenhuis in Delft waardoor ik nu ineens een extra verbinding van/naar m'n werk heb. Was nu ultrasnel thuis, had de bus van vijf voor vijf, s1900 van 17.08 en was om 17.20 uur al op Rotterdam Centraal :D Eens kijken of het me 's ochtends nog wat op kan leveren.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 20:02
door Meltrain
Klopt, dat is sinds 21 augustus (eindelijk) doorgevoerd. :Y

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: di 30 aug 2011, 20:37
door Daantje
Okee :) Ik ben pas sinds gisteren weer aan het werk na m'n vakantie en was gister met de HTM-pendelbus dus had het nog niet eerder gezien. Werd wel tijd idd, volgens dienstregeling zou het in februari al zo zijn.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 15:26
door marvinkok
Vandaag is de laatste dag dat het "Twents Tarief" nog geldig is. Vanaf morgen zijn de kaartjes bij de chauffeur duurder dan reizen met de OVC.

En sinds afgelopen maandag is het busstation in Hengelo verplaatst naar de zuidkant ivm renovatie van het stationsplein. Ook de taxi's zijn naar de zuidkant gegaan, waar ze na de verbouwingen ook zullen blijven. Het busstation zal ook worden afgezet met zakpalen. het tijdelijke station ligt er best netjes bij, maar is wel een tikkie aan de krappe kant met draaien. Maar volgens de tekeningen moet ook een gelede bus er zonder problemen kunnen halteren en wegrijden.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 15:28
door The best
marvinkok schreef:Vandaag is de laatste dag dat het "Twents Tarief" nog geldig is. Vanaf morgen zijn de kaartjes bij de chauffeur duurder dan reizen met de OVC.

En sinds afgelopen maandag is het busstation in Hengelo verplaatst naar de zuidkant ivm renovatie van het stationsplein. Ook de taxi's zijn naar de zuidkant gegaan, waar ze na de verbouwingen ook zullen blijven. Het busstation zal ook worden afgezet met zakpalen. het tijdelijke station ligt er best netjes bij, maar is wel een tikkie aan de krappe kant met draaien. Maar volgens de tekeningen moet ook een gelede bus er zonder problemen kunnen halteren en wegrijden.
Een enkeltje binnen de stad kost nu toch 2,20 ofzo? Echt schandalig duur.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 15:36
door marvinkok
wijk-station is 2,20 idd.
maar bijvoorbeeld van Helmerhoek naar Deppenbroek is 3,30. Je betaalt 1,10 per zone en 1,10 starttarief zeg maar. En uiteraard mag je niet overstappen, tenzij je 6,60 hebt betaald, dan is je kaartje gewoon je rit of 2 uur geldig. Je mag overigens wel overstappen op Oldenzaal station van/naar lijn 65 en op Westerhaar busstation.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 16:00
door The best
Afzetters, ben ik wat dat betreft toch blij dat ik nu in Groningen woon.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 19:17
door Daniel
De t21759 stopte vandaag in Utrecht in 't midden van spoor 11. De machinist die ermee verder moest kreeg echter de machinist die eraf ging niet meer te pakken, dus werd eerst maar gewoon gecombineerd. Stond zodoende iets van anderhalve bak van de t1759 buiten het perron.
Op vertrektijd ging het daarom eerst even de verkeerde kant op zodat de rijweg richting Amersfoort ingesteld kon worden.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 22:04
door Justin
Getver... zit hier in trein t1677 (Hvs-Es), en nu pas bij Apd zie ik dat er schuinachter me tegen het raam en de wand gekotst is... die kon zo te zien niet de drie blikjes Heineken binnen houden :neg:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: wo 31 aug 2011, 23:03
door hauptbahnhof
marvinkok schreef:wijk-station is 2,20 idd.
maar bijvoorbeeld van Helmerhoek naar Deppenbroek is 3,30. Je betaalt 1,10 per zone en 1,10 starttarief zeg maar. En uiteraard mag je niet overstappen, tenzij je 6,60 hebt betaald, dan is je kaartje gewoon je rit of 2 uur geldig. Je mag overigens wel overstappen op Oldenzaal station van/naar lijn 65 en op Westerhaar busstation.
Ik blijf het apart vinden waarom er niet mag worden overgestapt met die kaartjes...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: do 01 sep 2011, 00:29
door Freek
Ik vind het vreemder dat die kaartjes in prijs zijn veranderd. Binnen een jaar na uitschakelen van het NVB moet er een neutraliteit zijn om zo te kunnen toetsen of het km-tarief voor de OVC klopt.

In Nm werd de trein naar zwolle (s3600) van 17.45 aangekondigd met het feit dat deze trein tot Arnhem niet zou stoppen ivm een te grote vertraging, daarbij werd overigens niet omgeropen hoe groot de vertraging was. Wel volgende enkele minuten na de handmatige omroep Tuffy met de mededeling dat de vertraging 5 minuten zou zijn. Geen reden lijkt mij om Lent, Elst en Arnhem-Zuid over te slaan. Nog vreemder werd het toen de trein met +2 binnen kwam. Niet dat er vertrokken werd, rond 18.00 kwam namelijk de mededeling dat de trein helemaal niet meer verder zou rijden. Geen idee waarom, er was namelijk een HC, een Mcn en het pad werd ook niet gebruikt door een andere trein. Storing aan de infra was er ook niet want alle andere treinen reden wel gewoon. Reizigers gingen massaal voor de Sprinter naar Zutphen van 18.03. De conducteur zag de bui al hangen en riep om dat de eerste klasse gebruikt mocht worden en hij hoopte dat iedereen mee kon, "Anders wacht u 10 minuten dan komt er weer een trein". Overigens paniek om niets, de trein bestond uit twee keer plan V en waren er bij mij in de coupe nog zitplaatsen over.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2011

Geplaatst: do 01 sep 2011, 01:07
door Suus
Freek schreef:Ik vind het vreemder dat die kaartjes in prijs zijn veranderd. Binnen een jaar na uitschakelen van het NVB moet er een neutraliteit zijn om zo te kunnen toetsen of het km-tarief voor de OVC klopt.
Maar in Twente is de OV-Chipkaart nog niet het enige vervoersbewijs, dus kan men kaartjes invoeren wat men wil.