Pagina 9 van 12

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 00:12
door Caspar
Ik heb vandaag een bliksembezoekje afgelegd naar Parijs *O*
Het was leuk om met 300km/u over de HSL te rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Zowel op de heen als terugweg waren we keurig op tijd, en was er dus geen sprake van vertraging. Bij aankomst in Rotterdam en Schiphol kwamen we zelfs te vroeg binnen daardoor.
In Brussel ben ik even snel het perron op gegaan om een paar fotootjes te maken van wat opvallende dingen:
In België viel me op dat men erg creatief is met treinsamenstellingen:
Afbeelding

Ook de goede oude bordeaux-gele Benelux locs reden er nog onverwoestbaar rond, en zagen er zelfs mooi uit. Volgens mij hebben ze een opfris ronde gehad, of ze worden vaker gewassen?
Afbeelding

Valt me ook op dat er in België enorm veel dubbeldeks rijtuigen zijn gekomen de afgelopen jaren en dat die oudere varianten nu allemaal opgefrist zijn, maar geen airco hebben gekregen... :roll:

Op de terugweg wilden er op Schiphol een hoop toeristen de Thalys instappen naar Amsterdam. De trainmanager begon heel hard over het perron HOOOOO HOOOOO te roepen. Ik zag 'm ook als een gek langs rennen richting de deur waar de mensen aan het instappen waren. In eerste instantie dacht ik dat er iets aan de hand was, zo vreselijk hard liep die train manager te roepen.
Was een aparte man in ieder geval, zijn snor liep naadloos over als een strak lijntje in zijn bakkebaarden, en zijn kin had ie daarentegen glad geschoren, als je het mij vraagt geen vertoning :? Toen een collega aan hem vroeg of ie even wat wisselgeld voor haar had zei ie: Nee sorry, ik heb mijn portefeuille vandaag thuis gelaten, ik heb al zo veel SPULLETJES meegenomen vandaag.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 01:03
door Dexter
Leuk zo'n flitsbezoek (letterlijk) met 300 km/h! :D En ik vond het al heel wat dat ik vanmiddag met 140 door Ledn mocht knallen. (Met leeg materieel, dus geen voer voor het blundertopic) :mrgreen:

Ja, in La Belgique zijn ze inderdaad erg creabea met treinsamenstellingen. Ze rijden daar ook met verschillende typen treinstellen gecombineerd (bv. AM75 met klassiekjes) en ik zag ook eens een combinatie bestaande uit nieuwe dubbeldekkers met een stuurrijtuig-rijtuig-loc-rijtuig-stuurrijtuig en daar weer zo'n zelfde samenstelling aan gekoppeld.

En die locs serie 11.8 hebben zo te zien een soort wonderbaarlijke wederopstanding gemaakt, in de Beneluxdienst was het een en al ellende en nu rijden ze weer vrolijk met treintjes rond in België. Zou het doorgestoken kaart zijn? :lol:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 01:55
door Ardan
Bij het Belgische dubbeldeksmat zie je inderdaad bijvoorbeeld op de Antwerpen-Noorderkempenshuttle de combo stuurstand-loc-rijtuig-rijtuig-rijtuig-stuurstand. Dat is omdat de loc niet met ERMTS overweg kan, maar een dubbeldeksstuurstand wel. Maar ja, je hebt tóch tractie nodig om enigszins vooruit te komen :mrgreen: dus zetten ze de loc maar achter het stuurstandrijtuig :)

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 09:09
door Vinny
En die locs serie 11.8 hebben zo te zien een soort wonderbaarlijke wederopstanding gemaakt, in de Beneluxdienst was het een en al ellende en nu rijden ze weer vrolijk met treintjes rond in België. Zou het doorgestoken kaart zijn?
Volgens mij waren ze al met al niet zo geschikt voor inzet in Nederland. Daardoor waren er vaak veel storingen in Nederland met deze loc.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 09:21
door Suus
Ze hebben het lange tijd vrij goed gedaan, totdat er een tekort kwam door meerdere ongelukken/branden. Sindsdien was er geen reserve meer en leed het onderhoud daaronder.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 19:03
door Meltrain
Dexter schreef: en ik zag ook eens een combinatie bestaande uit nieuwe dubbeldekkers met een stuurrijtuig-rijtuig-loc-rijtuig-stuurrijtuig en daar weer zo'n zelfde samenstelling aan gekoppeld.
Ja, dat is dus eigenlijk uit noodzaak.
In principe moet het loc-rijtuig-rijtuig-rijtuig-stuurrijtuigloc-rijtuig-rijtuig-rijtuig-stuurrijtuig zijn, zodat er onderweg gesplitst gekoppeld kan worden (bijvoorbeeld in de IC E), waarbij zowel de loc (Reeks 27) als de stuurrijtuigen elektrische koppelingen à la DD-AR hebben.
Er schijnen echter nogal wat problemen te zijn met het (ont)koppelen tussen loc en stuurrijtuigen, waardoor men noodgedwongen de loc tussen de stuurrijtuigen heeft gezet. Een dergelijke combinatie wordt ook wel 'Kameel' genoemd. :P
Ik meende echter dat de problemen inmiddels voorbij zijn en dat nu de geplande/originele combinaties weer rijden.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 20:06
door Suus
Ik ben daarnet met de hond van mijn ouders even naar de bouwlocatie van het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk gelopen, waar dit weekend hard aan gewerkt wordt.

Er staan twee grote kranen die de betonplaten bovenop de eerder geplaatste pilaren plaatsten. Toen ik aankwam waren alle platen gelegd en was men bezig met een betonvulsel de kieren tussen de platen op te vullen.

Wat mij opviel is dat de bovenkant van het perron amper boven de bovenkant van de spoorstaven uitkwam. Volgens mij ligt het lage perron van station Boskoop hoger dan dat :?

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: za 24 sep 2011, 21:27
door Caspar
Vandaag een rit van Hoorn naar Haarlem en Amsterdam (en terug) gemaakt. Ik heb de 694800 gepakt die dus vanaf Hoorn naar Amsterdam centraal gaat, en overal stopt onderweg, waaronder ook iets van 12 minuten in Alkmaar, en een minuut of 8 in Uitgeest. Mijn geduld werd wel op de proef gesteld. Omdat er bij Santpoort Noord nog iemand bij zou komen, was de omgeleide s3000 geen optie.
In Hoorn vertrokken alle treinen vanaf spoor 3, dus dat wordt nu goed gebruikt met 8 treinen per uur. Reden daarvoor is dat de uitrijders van Hoorn, wat nog dwergseintjes zijn, worden vervangen door deze stoere uitrijders:
Afbeelding
Als ik zo naar de foto kijk, lijkt het net alsof de monteur rechts weemoedig afscheid aan het nemen is van het dwergseintje...

De enige manier om op het perron te komen, is nu door middel van de traverse, dus mensen met een rolstoel kunnen niet op het perron komen dit weekend. Een behulpzame HC tilde voor een dame haar fiets helemaal de trap op en de traverse over, behoorlijk klantvriendelijk!

In de trein viel een gesprek van een conducteur met een andere op, het bleek dat ie uren in zijn eentje was gestationeerd om reisinfo te geven op station Hoorn. Pas rond het middaguur werd ie afgelost door 4 man S&V. Tijdens het gesprek roept ie uiterst verbaasd: MOET JE NOU ZIEN!!! Dus ik kijk naar buiten (zat 3 banken verderop) Zie de 4 S&V'ers tegelijk het personeelsverblijf inlopen. De conducteur: Ja ik ga er natuurlijk niets van zeggen, en ik ga er niet over, maar ze zijn amper een kwartier aanwezig en duiken nu al de kantine in met zijn 4en. Als je dan zo nodig pauze wilt houden, doe dat dan om beurten. En idd, er was daarna niemand meer op het perron aanwezig om reisinfo te geven.

Vervolgens zit er een vrouw met gezin achter me, die vertelde dat de omroep zei dat ze werd geadviseerd de stoptrein naar Hoofddorp kon pakken, en in Sloterdijk voor Amsterdam dan zou moeten overstappen. Maar zei ze: Die vriendelijke conducteur op het perron (een S&V voordat ie ging pauzeren) Zei dat we ook lekker deze trein konden pakken en zo niet hoeven over te stappen. Mw ging blij zitten. Bij Heemskerk begon mw zich zorgen te maken, ze herkende het niet meer en ging opzoek naar de HC. Die kwam, en zei dat deze trein dus een enorme omweg maakte. Mw was ontzettend chagrijnig geworden, dat ze het idee had dat ze door de S&V voor de gek werd gehouden. Ik geef haar niet eens ongelijk eigenlijk.
Op deze manier was ze ruim 45 minuten langer bezig...

Op de terugweg naar Hoorn in Zaandam op een spoor gestopt waar je normaal naar Amsterdam vertrekt, via de fly-over linkerspoor tot voorbij Zaandam Kogerveld gereden. Ook weer eens wat anders. Een nogal wazige vent vroeg of ie de laptop even mocht lenen van de reiziger aan de andere kant van het gangpad, om een nummer van een vriend op internet op te zoeken. Meneer zei dat ie geen internet verbinding had, en wazige vent zwalkte weg. Daarna kwam ie nog een keer of 3 langs, totdat de HC hem trof en hij een ongeldig kaartje liet zien. HC: Je kan nu hier uistappen (Pmr) of je blijft zitten en legitimeert je en krijg een kaartje van mij. Zwalkende man: Ik stap hier wel uit. Zwalkende man staat op, en zwalkt helemaal door de trein naar het achterste balkon, om daar na een halve minuut te aarzelen toch maar uit te stappen... :?

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: zo 25 sep 2011, 00:44
door VIRM
Dit weekend zijn er ten noorden van Zaandam werkzaamheden. Mijn s4000 uit Zaandam van 16:00 stond al ruim op tijd klaar, met alle deurtjes open, aangezien Zaandam het eindpunt is van de s4000 vandaag.
Het viel op dat de stationsomroep riep dat de bussen aan de 'achterzijde' van het station stoppen. Misschien handiger om het aan te duiden als 'uitgang Houtveld'?

In Amsterdam Centraal waren er, tot mijn grote verbazing, blindegeleidelijnen aangebracht in de oostpassage! :shock:
Maar er zat een addertje onder het gras: de geleidelijn komt uit op één poortje aan de Centrumkant. En dat ene poortje piepte niet en even later komende vanuit de andere richting piepte hij ook niet. Kennelijk moet er weer eens een mailtje naar de klantenservice worden gestuurd, want dit is weer toch gewoon buitengewoon, uitermate klunzig. Goedzo NS, zo ga je dus met gehandicapte reizigers om! -0-

Wat op de terugweg opviel, is dat reizigers naar Zaandam en verder werd geadviseerd in Amsterdam Sloterdijk over te stappen. Dat lijkt mij niet zo handig. De omgeleide s3000 stond op 5a en de s4000 met als eindpunt Zaandam stond op 5b, dus da's toch wel een redelijke overstap? In ieder geval heb ik een jongedame die naar Heiloo moest maar op Sloterdijk de s3000 gewezen, dan schoot die ook weer een eindje op (anders moest zij vanaf Zaandam tot en met Uitgeest met de bus).

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: zo 25 sep 2011, 02:16
door Dexter
Meltrain schreef:In principe moet het loc-rijtuig-rijtuig-rijtuig-stuurrijtuigloc-rijtuig-rijtuig-rijtuig-stuurrijtuig zijn, zodat er onderweg gesplitst gekoppeld kan worden (bijvoorbeeld in de IC E), waarbij zowel de loc (Reeks 27) als de stuurrijtuigen elektrische koppelingen à la DD-AR hebben.
Er schijnen echter nogal wat problemen te zijn met het (ont)koppelen tussen loc en stuurrijtuigen.
Een Belgische DDAR dus. :D Overigens hadden onze DDARen na de introductie begin jaren '90 ook de nodige (ont-)koppelproblemen. Dat is toen opgelost door een sterkere veer toe te passen. Soms gaat het nog steeds mis, maar dat ligt meer aan de (ongelukkige) combinatie buffers+BSI-koppeling. Ik had gehoopt dat bij de ombouw tot DDZ de buffers eraf gesloopt zouden worden, maar dat bleek constructief te ingrijpend (lees: te duur) te zijn. :roll:
Caspar schreef:Reden daarvoor is dat de uitrijders van Hoorn, wat nog dwergseintjes zijn, worden vervangen door deze stoere uitrijders: Als ik zo naar de foto kijk, lijkt het net alsof de monteur rechts weemoedig afscheid aan het nemen is van het dwergseintje...
Dat zal wel wennen worden voor de machinisten ter plaatse, die moeten in plaats van jaren omlaag gekeken te hebben ineens omhoog kijken. Het lijkt inderdaad wel of die monteur denkt: "Boehoe, :cry: dag lief dwergseintje van me!" :lol:

Morgen gaan we een dagje naar Valkenburg met vrienden, maar afgeschrikt door alle slechte reiservaringen hierboven, ga ik lekker met de auto. :lol:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: zo 25 sep 2011, 04:20
door STF
Pff wat hebben de oudste CFL Citaro-geledes een belabberd motorvermogen zeg, gisteren reed ik met zo'n bus mee en bij de eerste de beste heuvel (die echt niet overdreven steil of hoog was) moest de chauffeur handmatig gaan schakelen om uberhaubt nog boven te komen. Onderaan de heuvel in de derde versnelling, halverwege de heuvel terug naar twee, vlak voor de top terug naar de eerste versnelling. Met het gaspedaal tot de bodem toe ingetrapt kwamen we brullend met slechts 10 km/u boven... En dat bij een bus waar je het aantal reizigers op twee handen kunt tellen, hoe moet dat wel niet in de ochtendspits gaan? Duwen?
Na een paar kilometer kwam de volgende heuvel, waar de bus het nog net in de tweede versnelling lukte boven te komen.

De nieuwe Citaro-geledes die normaal gesproken op die lijn rijden, zoeven moeiteloos naar boven en ook auto's kunnen daar probleemloos in de vierde versnelling omhoog.

Ik begrijp niet dat een motor zo weinig kracht maar wel zo veel snelheid kan hebben, op de Luxemburgse snelwegen mogen auto's 130 km/u maar worden regelmatig doodleuk ingehaald door de bus.

Wat ik ook niet begrijp is dat in Luxemburg alle streeklijnen met streekbusmaterieel rijdt behalve deze bewuste lijn, het is beslist geen stadslijn, toch rijden er uitsluitend Citaro-geledes op. Je moet je op de boerenlandwegen met drie handen aan je stoel vasthouden om niet tegen het plafond te knallen want de vering van een Citaro is nou niet echt op zulk gebruik berekend. Wat dat betreft zou het handig zijn als juist deze bussen gordels zouden hebben zodat je een beetje stevig in je stoel zit, maar nee alleen het streekmaterieel en de 12 meter Citaro's hebben dat, de gelede uitvoering niet.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: zo 25 sep 2011, 20:20
door VIRM
Hoewel ik al zelf bezig ben met de NS 'Klantenservice' met betrekking tot de OV-chipportjesperikelen op Amsterdam Centraal, heb ik toch maar even, nadat ik vanochtend een kaartje had gekocht aan het loket in Zaandam, of de dame achter het loket een melding door wilde geven. Dat wilde ze met alle plezier doen en wilde zelfs mijn e-mailadres erbij hebben. :pos:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 17:24
door webguy
Onder het mom, "zo kan het ook" reed de s3600 met twe e Vtjes maar stond er een extra Vtje klaar in Nijmegen ter versterking. Werd alleen slecht gecommuniceerd dus stonden boel reizigers buiten afvragend op het klopte.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 19:11
door Daniel
De t12759 reed vandaag mooi op sterkte, maar dat werd weer grotendeels teniet gedaan door een extra stop in Bunnik :roll: (dan krijg je alsnog 'n plaatselijk overvolle trein)

Wat een vooruitgang trouwens, de Stationstraverse in Utrecht nu zonder schuifdeuren aan het eind. Heb de boel er zelden zo goed zien doorstromen. En vanmiddag ook zonder problemen kunnen invoegen vanaf de tijdelijke extra trap terwijl er toch een aardige stroom mensen van de roltrappen af kwam.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 19:19
door Suus
Grappig, een intercity die niet in Bunnik komt maar er toch stopt :lol:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 19:21
door Daniel
Ja, bij wijze van spreken dan he...

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 19:25
door Caspar
webguy schreef:Onder het mom, "zo kan het ook" reed de s3600 met twe e Vtjes maar stond er een extra Vtje klaar in Nijmegen ter versterking. Werd alleen slecht gecommuniceerd dus stonden boel reizigers buiten afvragend op het klopte.
TBP verkeerd ingesteld ofzo?

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 21:05
door Ardan
Ik ben net van Winterswijk naar Gaanderen gereden, was twee minuten snéller dan normaal en er zaten maar twee mensen in de trein!

(ben de Achterhoek aan het nabouwen op Transimulator :mrgreen: )

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:16
door Suus
Het GVB is begonnen met het vernieuwen van de spooraansluiting van de werkplaats naar het spoor bij Diemen Zuid. Het hek stond open op het fietspad dat dit spoortje kruist en er lag oa nieuw grind.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 00:19
door VIRM
Kennelijk was er vanochtend weer een SLT ziek geworden op Zaandam.

De s4000 van 08:00 uit Zaandam kwam al met een lichte vertraging binnen. Bij vertrek sloten de deuren, trok hij een klein stukje op en stond stil, trok weer een klein stukje op en stond weer stil. De deuren werden ontgrendeld (te zien aan de groene LED-lichtjes) en toen wisten veel reizigers wel hoe laat het was en liep de trein aardig leeg om de s3000 die aan de overkant binnen was gekomen te nemen (ik dus ook!).
Op Sloterdijk aangekomen werd er omgeroepen dat de s4000 +5 had, maar toen ik op AV keek was het al +20. Ben benieuwd wat er met die trein is gebeurd...

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 00:20
door webguy
Caspar schreef:
webguy schreef:Onder het mom, "zo kan het ook" reed de s3600 met twe e Vtjes maar stond er een extra Vtje klaar in Nijmegen ter versterking. Werd alleen slecht gecommuniceerd dus stonden boel reizigers buiten afvragend op het klopte.
TBP verkeerd ingesteld ofzo?
Nou ja, hoe wil je 'm instellen? Er stond een treinstel, maar dat is niet erg geloofwaardig als Intercity die officieel doorgaand is. "Let op omroepbericht" zou goed geweest zijn, de servicemiep moest aan de PLP vragen wat er nou ging gebeuren (een van de 10 NS medewerkers op het perron die allemaal niks deden, maar ze werd er over gevraagd). Er is geen flapje "treinstellen worden gecombineerd", en "niet instappen" is het vooral niet...

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 09:10
door Caspar
Als de CTA/TBP op de juiste bestemming staat, dan zie ik geen probleem. Dat mensen niet instappen is dan toch hun eigen zaak? Ik vind dat gewoon stom en simpel kuddegedrag, en mensen die daar over klagen mierenneukers :oops:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 09:18
door webguy
Tja, het is inderdaad kuddegedrag, maar als je als forens elke dag in een lange intercity zit, denk ik inderdaad dat dat enkeletje Vtje niet mn trein is.

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 09:36
door Vinny
"Trein rijdt vandaag met ander materieel" (A)

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Geplaatst: di 27 sep 2011, 12:43
door Ronald
Heb ik ook weleens gehad, dat er in plaats van de ICE een V'tje voor kwam rijden op het betreffende tijdstip (die dus de ICE verving tot Emmerich). Ook al staat op de CTA gewoon de ICE aangekondigd, dan nog had een omroepje over afwijkend materieel wel op zijn plaats geweest.