OVer je reiservaringen in september 2011

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor reisthijs » Di 27 Sep 2011, 15:19

In Utrecht wordt soms ook wel omgeroepen als treinen een afwijkende samenstelling hebben, toch best nuttig soms.

Caspar schreef:Als de CTA/TBP op de juiste bestemming staat, dan zie ik geen probleem. Dat mensen niet instappen is dan toch hun eigen zaak?
Als de mensen allemaal denken "hee, wat een vreemde trein, maar er staat wel Intercity op dat bord dus het zal wel goed zijn", dan dus toch maar instappen, en vervolgens blijkt het toch NIET die aangekondigde Intercity te zijn, is dat dan ook hun eigen zaak dat ze verkeerd zitten?

Ik had laatst in Utrecht ook een keer dat de CTA de IC naar Alkmaar aankondigde terwijl er op dat spoor een stel V'tjes stond, wat uiteindelijk toch niet de IC bleek te zijn (ze werden vlak voor vertrektijd afgerangeerd waarna even later de echte IC binnenkwam).

Het geeft ook denk ik vooral verwarring als er ruime tijd voor vertrek een leeg treinstel staat: is het 'm al of komt er nog een andere? Als het een doorgaande trein is die vlak voor vertrektijd binnenkomt en waar al mensen in zitten is het snel duidelijk dat het 'm toch wel is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Geert » Di 27 Sep 2011, 16:35

Het gebeurt vaak zat dat CTA's/TBP's een verkeerde trein aangeven, het lijkt me vrij normaal dat je dan even controleert of het echt de goede trein is. Zeker wanneer je in plaats van 7 bakken ICR ineens een los V'tje ziet staan, hoe vaak gebeurt het niet dat zo'n trein dan toch niet voor reizigers bestemd is of dat het een aankomende stoptrein is etc...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor M57 » Di 27 Sep 2011, 16:41

Die domme reizigers ook :X Waarom snappen ze niet dat er een 303600 rijdt? Prutsers!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Daniel » Di 27 Sep 2011, 20:17

Daniel schreef:De t12759 reed vandaag mooi op sterkte, maar dat werd weer grotendeels teniet gedaan door een extra stop in Bunnik :roll: (dan krijg je alsnog 'n plaatselijk overvolle trein)

En vanmiddag deed juist de t1759 hetzelfde... apart gezien het Haagse deel juist nooit ver hoeft door te rijden want daar komt niks meer achterop bij immers. Best een knappe prestatie trouwens om 11 bakken in z'n geheel op 12b te krijgen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor KM46 » Di 27 Sep 2011, 20:57

Geert schreef:Het gebeurt vaak zat dat CTA's/TBP's een verkeerde trein aangeven, het lijkt me vrij normaal dat je dan even controleert of het echt de goede trein is. Zeker wanneer je in plaats van 7 bakken ICR ineens een los V'tje ziet staan, hoe vaak gebeurt het niet dat zo'n trein dan toch niet voor reizigers bestemd is of dat het een aankomende stoptrein is etc...

Heb het een paar keer gehad in Nwk dat in plaats van een stel plan V of of SGMm in eens een ICM aan kwam rijden. Het bleek ook nog om de goede trein te gaan. Tja dan sta je wel even te kijken (vooral als het 's ochtends vroeg gebe

(Het bovenstaande gebeuren heeft zich een paar jaar geleden afgespeeld.)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor webguy » Di 27 Sep 2011, 23:43

M57 schreef:Die domme reizigers ook :X Waarom snappen ze niet dat er een 303600 rijdt? Prutsers!

Was dat maar het geval, er stond dus al een Vtje, ver voor aankomst en vertrektijd, maar toen kwamen er nog twee stellen uit Roosendaal aanzetten. Rare situatie iig.
Reisinformatie/nerd

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Dexter » Di 27 Sep 2011, 23:50

Ik had vandaag een leuke en gezellig dienst, totdat vanavond een wissel in Sptn besloot om in de storing te gaan, juist toen ik daar met mijn trein stond. Ik kreeg een schouwopdracht en een aanwijzing stoptonend sein van de trdl in Hlm en ineens had ik mijn handen vol. Omdat daar twee overwegen liggen die dan niet meewerken, moest ik die ook 'aanrijden'.

Dus ik vertrok stapvoets door het stoptonende uitrijsein om vervolgens de middensectie van de overweg te bezetten, waardoor deze in werking zou gaan. Maar om de middensectie van de eerste overweg vlak achter het perron te bezetten, stond ik al met de neus van mijn trein bovenop de drukke overweg, dus ben ik luid toeterend en voorzichtig de overweg opgereden. Kennelijk maakt een naderende trein pas indruk als er rode lampen en slagbomen aan te pas komen, want de overstekende mensen met honden en auto's stopten pas toen ze zagen dat ik ook echt de overweg opreed.

Vervolgens ben ik gestopt voor het desbetreffende wissel en uit mijn cabine gestapt om te controleren of het wissel uiterlijk beschadigd was en de wisseltongen wel goed aansloten. Dat was het geval, dus ben ik voorzichtig met 10 km/h doorgereden. Daarachter volgde weer een open overweg, maar de middensectie daarvan lag gelukkig iets voor de overweg. Toen heb ik de trdl een terugmelding gegeven en kon ik weer met normale snelheid verder, maar toen had ik al +15 aan mijn broek.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Caspar » Wo 28 Sep 2011, 13:32

Een treindienstleider geeft een aanwijzing STS wat vaker af dan dat een gemiddelde machinist 'm ontvangt, dus dat geeft wat meer routine denk ik. De eerste keer dat ik een aanwijzing STS ging afgeven was de volgende situatie:

Afbeelding
De sectie rondom wissel 1301 bij Amsterdam Sloterdijk gaf een ten onrechte bezet spoormelding. Waardoor een sturing geven aan het wissel niet mogelijk bleek. Spoor SG waar doorgaans alle treinen vanaf Amsterdam centraal naar Zaandam en verder overheen rijden was zo onbruikbaar geworden. Dat betekende dat er 20 treinen per uur over spoor SH gestuurd zouden moeten worden, en je in feite enkelspoor rijdt met de treinen van èn naar Zaandam. Spoor 3 en 4 op Amsterdam Sloterdijk worden dan niet meer gebruikt.
Extra lastige bijkomstigheid was dat de seinen 1314, 1316 en 1318 niet meer uit de stand stop kwamen door die storing voor een rijweg naar spoor SH, dat betekende dus een aanwijzing STS voor 10 treinen per uur. Aangezien alle treinen daardoor tussen de 5 en 10 minuten vertraging opliepen naar Zaandam, en de treinen naar Amsterdam uit Zaandam telkens moesten wachten op de tegentrein, moet er dan gesnoeid worden.
De s3000 ging via Haarlem van en naar Den Helder, de s800 werd ingekort tot Amsterdam Centraal. De s4500 naar Amsterdam centraal moest dus telkens een minuut of 5 à 10 wachten op de s4500 naar Hoorn die elkaar normaal gesproken bij Sloterdijk kruisen. Met de sprinters naar Uitgeest zelfde situatie.
Overigens moest de treindienstleider van de Zaanlijn ook aardig wat omplannen hierdoor.

Eerste paar treinen geeft dit enorm veel adrenaline, maar als je eenmaal het vertrouwen erin krijgt dat het goed loopt, gaat het juist voldoening geven :D Wat lastig is in zo'n situatie, is voordat je de juiste verhinderingen, afspraken hebt gemaakt met je buur-treindienstleiders en hebt afgesproken dat bepaalde series om gaan rijden of worden ingekort er zo een stuk of 10 treinen voor een rood sein staan, die je allemaal tegelijk proberen te bellen. Terwijl je natuurlijk op zo'n moment je hersenen al op z'n max hebt draaien. Even een algemene oproep plaatsen naar de machinisten kan dan geen kwaad, al lijken niet alle machinisten zich daar iets van aan te trekken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Suus » Wo 28 Sep 2011, 14:14

Ik heb een nieuw gruwelvoorwerp ontdekt: De vouwtandem. Vanochtend liep ik even een rondje door de buurt en toen ik langs station Diemen Zuid liep was een echtpaar zeer verontwaardigd dat ze uit de trein waren gezet omdat ze tijdens de spits hun vouwtandem vervoerden en geen kaartje hadden gekocht. Ze waren van mening dat vouwfietsen meemochten, ook tijdens de spits.

Nou moet ik wel zeggen dat die opgevouwen vouwtandem net zo veel ruimte innam als twee gewone fietsen, dus helemaal ongelijk kon ik die conducteur toch niet geven :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Geert » Wo 28 Sep 2011, 17:19

Er zijn ook hordes reizigers die in de spits een uitgeklapte vouwfiets mee naar binnen nemen en je dan nog raar aankijken als je eromheen probeert te manoeuvreren in de trein...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Sep 2011, 19:25

Ach da's nog niks... koffers middenin het gangpad (en dan ook gewoon laten staan als er iemand langs probeert te komen) zijn nog 'n stuk irritanter. Of wat te denken van een zooi koffers voor de deur...

En owja... het scheelde vanmiddag maar een paarhonderd meter of de gevonden vliegtuigbom bij Blauwkapel had al het treinverkeer daar platgelegd. Zover ik vanuit de trein zag werd het verkeer tegengehouden t.h.v. het punt waar de sporen Overvecht - Hilversum en Maliebaan - Hilversum samenkomen.
Zodoende viel het ook met omreizend verkeer wel mee (t1759 was ondanks het omreisadvies via Amersfoort niet noemenswaardig drukker dan anders)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Tom1996
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 28 Sep 2011, 19:39
Locatie: Nuenen, Noord-Brabant

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Tom1996 » Wo 28 Sep 2011, 20:05

Ik heb niet echt heel veel bijzonders meegemaakt vandaag, maar de bus was voor het eerst ineens laat. Alleen wat me opviel, was dat de vertragingstijd op een vreemde manier werd weergegeven.

In eerste instantie hoefde ik nog maar 3 minuten te wachten (toen had ik nog geen vertraging), maar er kwam onder "EINDHOVEN" (dus dat stukje tekst dat aangeeft waar de bus heengaat) iets te staan van "BIJ BENADERING". Toen sprong de timer even later ineens op 9 minuten wachttijd.

Maar ik snap dus niet wat er met "BIJ BENADERING" wordt bedoeld. Iemand die me dat duidelijk uit kan leggen? :P

Voor de rest verliep de reis trouwens gewoon normaal. Zowel voor de rit richting station Eindhoven, als richting mijn school. :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Sep 2011, 20:25

Dat "Bij benadering" zal er wel op komen als de verbinding met de boordcomputer van de bus even wegvalt. Dan kan de verwachtte aankomsttijd niet meer actueel gehouden worden maar zie je de rijtijd vanaf het laatste punt waar bekend was waar de bus was aftellen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Tom1996
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 28 Sep 2011, 19:39
Locatie: Nuenen, Noord-Brabant

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Tom1996 » Wo 28 Sep 2011, 21:14

Ah, oke. Bedankt. :)

Raymond
Berichten: 1056
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Raymond » Wo 28 Sep 2011, 22:28

Specifieker: dan wordt afgeteld naar de dienstregelingstijd. Het signaal valt in die gevallen namelijk niet even weg, maar blijft weg.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor visgraat » Wo 28 Sep 2011, 23:26

De tijd is toch altijd bij benadering, maar goed dan nog wat meer :p. Ik vind het opmerkelijk dat de verwachte vertrektijd zo veel oploopt. Komt dat door een omleiding?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Dexter » Do 29 Sep 2011, 00:19

@Caspar: Mooi helder verhaal en leuk om dat eens vanuit het belevingsperspectief van een treindienstleider te horen. Als mcn krijg je inderdaad zeer zelden een Aanwijzing STS, (veel minder vaak dan bv. een Aanwijzing Voorzichtig Rijden) dus dat zorgt er wel voor dat je meteen in hoogste staat van paraatheid bent. Alles staat of valt met de werkafspraken die je samen maakt en ook de gesprekdiscipline is van belang.

Bij het voorval gisteren verliep de samenwerking vlekkeloos en prettig, dus nadat ik de trdl een terugmelding had gegeven over de toestand van het gestoorde wissel 7B, heb ik haar bedankt voor de prettige en professionele samenwerking. Dat mag immers ook weleens gezegd worden. Ik hoorde haar gewoon opfleuren en zij bedankte mij ook. :D Je moet er samen iets leuks van maken toch?

Caspar schreef:Even een algemene oproep plaatsen naar de machinisten kan dan geen kwaad, al lijken niet alle machinisten zich daar iets van aan te trekken.

Als ik ook maar het kleinste vermoeden heb van wat er aan de hand is, ga ik de treindienstleider echt niet onnodig belasten met overbodige communicatie. Zoiezo grijp ik eigenlijk nooit naar de GSM-R, tenzij strikt noodzakelijk.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Chauf21 » Do 29 Sep 2011, 00:38

visgraat schreef:Ik vind het opmerkelijk dat de verwachte vertrektijd zo veel oploopt. Komt dat door een omleiding?

Waarschijnlijk wel. Op het moment dat je aan een omleiding begint kan het systeem niet meer bepalen wanneer en welke reguliere haltes weer worden aangedaan. Er kan dan (dus) ook niet bepaald worden wat de vertrektijden na de omleiding zullen zijn.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Dexter » Do 29 Sep 2011, 00:55

Waarom krijgen treinreizigers het spontaan in hun bol als er een paar zonnestralen te zien zijn? Ik heb vandaag in Zvt bij 3 deuren mensen gevraagd om niet op de treeplanken te gaan zitten, waaronder een oma met kleinzoon. En op de perrons wel een stuk of 5 keer mensen op de perronrand zien zitten en met hun benen in het spoor zien bungelen. :N

En vanavond zorgde een beroving in een trein op Gdg voor de nodige commotie, omdat de dader besloot het spoor in te vluchten.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor STF » Do 29 Sep 2011, 01:39

Over twee weken gaat die fietsaanhanger waar ik weleens over verteld heb van de bus af, het zomerseizoen zit erop. Het zal me niks verbazen als ie er volgend jaar weer vrolijk achter hangt terwijl er nog geen 25 fietsen mee vervoerd zijn in al die maanden tijd...

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor visgraat » Do 29 Sep 2011, 09:25

Chauf21 schreef:
visgraat schreef:Ik vind het opmerkelijk dat de verwachte vertrektijd zo veel oploopt. Komt dat door een omleiding?

Waarschijnlijk wel. Op het moment dat je aan een omleiding begint kan het systeem niet meer bepalen wanneer en welke reguliere haltes weer worden aangedaan. Er kan dan (dus) ook niet bepaald worden wat de vertrektijden na de omleiding zullen zijn.


Ik heb ook wel eens zonder omleiding dat de tijd met minuten oploopt. Hoe is dat te verklaren? De bus rijdt namelijk niet achteruit. Houdt het systeem rekening met drukte op de weg en wordt op basis daarvan de verwachte vertrektijd bijgesteld?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Chauf21 » Do 29 Sep 2011, 11:34

De bus rijdt dan niet achteruit, maar wel minder snel dan gepland en dat verklaart het oplopen van de wachttijd. De verwachte vertrektijd wordt aangepast aan de hand van de vertraging die de bus op *dat* moment heeft. Als je in de file komt loopt de vertraging van de bus langzaam op. Op de schermpjes bij de halte zal de aangekondigde vertrektijd dan kunnen oplopen of de langer blijven staan.
Dus ja, in zekere win wordt het oponthoud meegenomen in de berekening van de verwachte vertrektijd.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Fles » Do 29 Sep 2011, 12:14

Onnoemelijk falende kutzooi :neg: Ut ligt weer eens een halve dag plat. Oh, en zinnige perron-omroepen kun je ook wel naar fluiten.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Thom91 » Do 29 Sep 2011, 12:17

heeft nog geen 2 uur geduurd hoor..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Berichtdoor Suus » Do 29 Sep 2011, 12:18

Voordat het weer op gang is ben je wel een paar uur verder -o-
Rame à l'approche


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten