OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door huibf »

Tochjo schreef:Weet iemand hoe het zit bij de tarieven van concessiegrensoverschrijdende lijnen die nu eens door de concessiehouder van de ene concessie, dan weer door de concessiehouder van de andere concessie worden uitgevoerd? De reis van Doesburg naar Arnhem, die ik gisteren met lijn 27 maakte, kostte mij 21 cent meer dan 9292.nl aangaf. Ik vermoed doordat die rit door Arriva gereden werd, en de kilometerprijs van de concessie Achterhoek/Rivierenland wat hoger ligt dan die van de concessie Arnhem/Nijmegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
De ritten op één lijn, gereden door 2 vervoerders (met 2 verschillende concessiehouders) resulteert in verschillende prijzen als het km verschillend is tussen de twee concessiehouders. lijn 99 als voorbeeld. Dit wordt overigens door 9292 wel gezien. Immers weet men welke vervoerder welke rit rijdt.

Overigens: leuke folder op de idiote situatie op lijn 99.
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedi ... 22341a.pdf
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

9292 zou ik in deze niet zo blind op vertrouwen... als ik Nijmegen - Druten plan heb ik als eerste advies een reis met Arriva 85 om 10.35 uur voor € 3,62. Als ik vervolgens de rit van een halfuur later aanklik met lijn 87 van Breng dan wordt de ritprijs € 3,50. Maar klik ik daarna weer op het advies om 10.35 uur dan kost die rit ineens nog maar € 3,50
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door waldo79 »

^^De afstand die lijn 87 aflegt is wellicht korter. De 87 neemt de auto(snel)weg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Dat snap ik ja, maar het gaat erom dat als je na bekijken van die rit op lijn 87 weer terugklikt naar de rit van lijn 85 je het tarief van lijn 87 blijft zien :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door waldo79 »

Das dan opmerkelijk :)
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door VIRM »

En mijn eerste SOV-faal van dit jaar is al binnen! *O*
Gisteravond checkte ik in Zaandam in. Of althans, mijn CiCo-paal maakte geen geluid... Dus sja, da's niet handig als je tot de doelgroep behoort die niet goed is in de visuele signalen van OV-chipapparatuur :mrgreen:. Na een paar keer proberen vond ik het wel welletjes. Onderweg geen controle gehad, dus ook geen kans om het aan een conducteur te vragen.
Op Leiden Centraal uitgecheckt en naar het loket gelopen. Volgens de meneer aan het loket was ik net wel succesvol uitgecheckt, maar was ik dus nergens ingecheckt...
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef:Volgens de meneer aan het loket was ik net wel succesvol uitgecheckt, maar was ik dus nergens ingecheckt...
Dat kan. Heb je in Zaandam niet ingecheckt en in Leiden uitgeschept bij een poortje.

Je moet immers altijd het station kunnen verlaten via een poortje.
For Your Railroad Adventures
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thijs »

Heeft de NS ook paaltjes/poortjes waarbij je meteen uitcheckt, ook al ben je niet ingecheckt?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Poortjes hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. En blijkbaar kan je uitchecken zonder in te checken.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door midnet »

dit geldt blijkbaar voor de echte, in de toekomst afsluitbare POORTjes=gates. NIET bij die rijen palen die staan op staties waar je gewoon kan doorlopen. Weet niet wat het je kost aan echt geld als je wel uit en niet incheckt. Dit is inmiddels ook min of meer geconcludeerd op consumenten-klachten-sites, maar NS hult zich hierover in mijlendiep stilzwijgen, dus er is geen officiele bevestiging van.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door midnet »

passeerde gisteren o.a. Zutphen-waar overal NS en Syntus naast elkaar staan en zag dat vele, vele mensen (komend uit sprinter vanaf Arnhem) bij de verkeerde uitchecken-als student kost je dat niet veel, maar als gewone reiziger op saldo kost je dat dan 2x10 of zelfs 2x20 €!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Gister in de bus, weer de melding U bent al in-/uitgecheckt. Iemand anders had het ook. Alleen het gekke is dat er gewoon een groen lampje gaat branden en het gewoon piepje te horen is. Als je er niet op let denk je dus dat je gewoon uitcheckt...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

midnet schreef:dit geldt blijkbaar voor de echte, in de toekomst afsluitbare POORTjes=gates. NIET bij die rijen palen die staan op staties waar je gewoon kan doorlopen. Weet niet wat het je kost aan echt geld als je wel uit en niet incheckt. Dit is inmiddels ook min of meer geconcludeerd op consumenten-klachten-sites, maar NS hult zich hierover in mijlendiep stilzwijgen, dus er is geen officiele bevestiging van.
Uitchecken zonder te hebben ingecheckt kost evenveel als Inchecken en niet uitchecken, namelijk het instaptarief. Heb je namelijk niet ingecheckt, dan heb je zwartgereisd. En omdat er dus geen ritprijs kan worden berekend en om "de zwartrijder" te "straffen", betaalt deze alsnog het instaptarief. Dit is hetzelfde bij de metro in Amsterdam en Rotterdam.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Tochjo schreef:Weet iemand hoe het zit bij de tarieven van concessiegrensoverschrijdende lijnen die nu eens door de concessiehouder van de ene concessie, dan weer door de concessiehouder van de andere concessie worden uitgevoerd? De reis van Doesburg naar Arnhem, die ik gisteren met lijn 27 maakte, kostte mij 21 cent meer dan 9292.nl aangaf. Ik vermoed doordat die rit door Arriva gereden werd, en de kilometerprijs van de concessie Achterhoek/Rivierenland wat hoger ligt dan die van de concessie Arnhem/Nijmegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
De ritten op één lijn, gereden door 2 vervoerders (met 2 verschillende concessiehouders) resulteert in verschillende prijzen als het km verschillend is tussen de twee concessiehouders. lijn 99 als voorbeeld. Dit wordt overigens door 9292 wel gezien. Immers weet men welke vervoerder welke rit rijdt.

Overigens: leuke folder op de idiote situatie op lijn 99.
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedi ... 22341a.pdf
Nee, lijn 99 hanteert 1 tarief, 9292 geeft dit verkeerd weer. Er heeft ooit een reiziger geklaagd vanwege deze niet eenduidige situatie. Deze reiziger werd toen verteld dat men voor lijn 99 1 tarief zou kiezen, waarschijnlijk een "gemiddeld tarief" wat tussen de tarieven in ligt. Uiteindelijk hebben ze gewoon voor het duurste tarief gekozen en hanteren dat bij beide vervoerders :')
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door deadlock »

midnet schreef:dit geldt blijkbaar voor de echte, in de toekomst afsluitbare POORTjes=gates. NIET bij die rijen palen die staan op staties waar je gewoon kan doorlopen. Weet niet wat het je kost aan echt geld als je wel uit en niet incheckt. Dit is inmiddels ook min of meer geconcludeerd op consumenten-klachten-sites, maar NS hult zich hierover in mijlendiep stilzwijgen, dus er is geen officiele bevestiging van.
Dit is inmijn ervaring ook zo inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Ruim een week geleden schreef ik:
Tochjo schreef:De reis van Doesburg naar Arnhem, die ik gisteren met lijn 27 maakte, kostte mij 21 cent meer dan 9292.nl aangaf. Ik vermoed doordat die rit door Arriva gereden werd, en de kilometerprijs van de concessie Achterhoek/Rivierenland wat hoger ligt dan die van de concessie Arnhem/Nijmegen.
Enkele dagen geleden ging naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vraag richting Arriva:
Op zondag 8 januari reisde ik om 19:45 met lijn 27 van Doesburg, halte Haven naar station Arnhem. Ik reisde met een studenten weekabonnement en kon dus reizen met korting. Volgens 9292.nl zou deze reis € 2,33 hebben moeten kosten. Ik betaalde echter € 2,54. Dat is dus 21 cent meer dan ik verwachtte. Waarom is de werkelijke ritprijs 21 cent hoger dan 9292.nl aangeeft?
Je zou zeggen dat iemand bij Arriva naar aanleiding van die vraag even kijkt wat de reis eigenlijk zou moeten kosten en me een inhoudelijke reactie geeft over het feit dat óf 9292.nl de verkeerde prijs geeft, óf de verkeerde prijs is afgeschreven, maar dat gebeurde dus niet. Vandaag ontving ik een standaard reactie over de procedure om te veel betaald saldo te restitueren. Ik ga dus zometeen een verzoek indienen om 21 cent terug te krijgen, met een uitgebreide uitleg en een verwijzing naar voorgenoemde vraag aan de klantenservice. Eens kijken wat er vervolgens mee gebeurt.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Waarschijnlijk krijg je die 21 cent terug en gebeurd er verder niks. Want jij vraagt het wel terug, maar anderen, die ook teveel betalen, doen die dat ook? Oftewel kassa voor Arriva.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Hmm, ik zit net transacties te checken en ben naar aanleiding van een groot verschil tussen een heen- en terugreis eens gaan rekenen. Geeft aparte resultaten als je erbij bedenkt dat de route niet is gewijzigd...

2011
Dordrecht, Centraal Station - Balsa, ritprijs € 1,39
139 ct - 79 ct = 60 ct
60 ct / 13,7 ct/km = 4,4 km

Dordrecht, Balsa - Centraal Station, ritprijs € 1,41
141 ct - 79 ct = 62 ct
62 ct / 13,7 ct/km = 4,5 km

(Verschil van ruim 100 meter klopt met een meting die ik via afstandmeten.nl heb gedaan)

2012
Dordrecht, Centraal Station - Balsa, ritprijs € 1,56
156 ct - 83 ct = 73 ct
73 ct / 14,4 ct/km = 5,1 km

Dordrecht, Balsa - Centraal Station, ritprijs € 1,48
148 ct - 83 ct = 65 ct
65 ct / 14,4 ct/km = 4,5 km

Op een of andere manier is de heenweg dus 700 meter langer geworden, zo kan je ook geld van je klanten aftroggelen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Klaasje »

Je kan altijd een mailtje naar de provincie sturen als je er met CXX niet uitkomt....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Betreft Arriva in dit geval, maar ga ze inderdaad maar eens om een verklaring vragen... 'tis wel een beetje apart immers.

9292 is in deze trouwens ook waardeloos want die geeft voor beide richtingen hetzelfde tarief. Naar halte Balsa nog logisch (ligt nagenoeg in het midden van 't rondje Oudelandshoek), maar hij doet dit ook bij andere haltes op de ring waarbij er wel degelijk een afstandsverschil is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Bij enkele van mijn reizen had ik ook al prijswijzigingen gemerkt die niet verklaard kunnen worden door de jaarlijkse tariefstijging. De prijzen voor die reizen gingen namelijk omlaag. Soms wel tientallen centen. Roept wel de vraag op of je dan de afgelopen jaren niet te veel betaald hebt. Maar ja, wat doe je eraan? Zou niet weten waar je dat soort dingen eens aan kunt kaarten bij mensen die begrijpen wat je bedoelt, en niet bij een klantenservice die er met een half oog naar kijkt en meteen een standaard reactie over aanvragen van restitutie geeft als de woorden "verschillende bedragen" of "te veel betaald" in je bericht voorkomen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

Laten escaleren bij de klantenservice (niet in de negatieve zin van het woord, maar gewoon weer om een nieuwe reactie vragen) en bij geen of onbevredigend antwoord de vraag doorsturen naar de ROCOV en concessieverlener? Inderdaad kwalijk als je lange tijd te veel hebt betaald, te meer omdat je zelf niet echt goed de prijzen kunt verifieren. Zulke grote verschillen voeden alleen maar discussies over de onbetrouwbaarheid van de ov-chipkaart en bovendien kost het je gewoon geld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Bij Breng schijnt een InfoXX-storing te zijn die veroorzaakt dat sommige chipkaarten niet op alle kaartlezers in de bus werken :lol:

Fototje afkomstig van Yahoo Group Busfoto...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

Wat zijn nu weer gele kaarten?
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Deze versie?
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten