OVer je reiservaringen in november 2011

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor The best » Ma 07 Nov 2011, 16:28

Heb je een keer geen vertraging bij Deventer, rijdt de trein tussen Zwolle en Groningen met zo'n snelheid dat je als nog 10 minuten vertraging krijgt.Gelukkig was de buschauffeur te laat bij zijn bus en haalde ik die nog wel. Bleef de schade nog enigszins beperkt.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Etienne » Ma 07 Nov 2011, 17:31

Volgens mij was het vandaag de 'dag van korte metrostellen' in Rotterdam. Zowel op de A, B en D-lijn samenstellingen gezien die iets te krap zijn doordeweeks.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Nov 2011, 19:15

The best schreef:Heb je een keer geen vertraging bij Deventer, rijdt de trein tussen Zwolle en Groningen met zo'n snelheid dat je als nog 10 minuten vertraging krijgt.
Kijk kijk, en zo ontstaat er toch vertraging en is de reiziger het haasje. Heb het zelf tussen Gd en Rta al diverse malen meegemaakt dat de stoptrein / sprinter op tijd was, en dan werd er heel fijn een vertraagde goederentrein voor gegooidt. Met als gevolg dat de stoptrein / sprinter 5 tot 10 minuten te laat was, ik mijn bus miste en 1 uur kon wachten.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Nov 2011, 19:18

Etienne schreef:Volgens mij was het vandaag de 'dag van korte metrostellen' in Rotterdam. Zowel op de A, B en D-lijn samenstellingen gezien die iets te krap zijn doordeweeks.

Nou, daarvan heb ik weinig tot niets gemerkt (ik reisde wel buiten de spits).

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Geert » Ma 07 Nov 2011, 21:07

Etienne schreef:Volgens mij was het vandaag de 'dag van korte metrostellen' in Rotterdam. Zowel op de A, B en D-lijn samenstellingen gezien die iets te krap zijn doordeweeks.

Ik heb vandaag meerdere keren de metro gepakt om heen en weer te reizen tussen afspraken (zowel ABC- als D-lijn) en die waren allemaal op normale lengte. Wel was er vanochtend een storing op lijn D waardoor de metro's onregelmatig reden, maar daar had ik geen last van (er kwam gelijk een metro bij CS toen ik het perron opliep).

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Nov 2011, 21:23

Wat juist weer wel opviel is dat ik twee keer met de oude teetjes mee reed, en dat er zowel om 13:00 uur als om 15:30 uur er treinen reden van drie stellen. Terwijl er normaal buiten de spits gereden wordt met treinen van twee stellen.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor STF » Ma 07 Nov 2011, 22:09

Vanmiddag een ritje meegereden met dat vreemde busontwerp waar ik laatst al wat over schreef, pff zit er een bromfietsmotor in ofzo? Deze bussen rijden voornamelijk op een lijn die behoorlijk wat heuvels in de route heeft en het is elke keer weer zwoegen en zweten om boven te komen. Brullend in de 1e versnelling komt dat ding heel heel langzaam boven om vervolgens dan nog meer herrie te gaan produceren tijdens het afdalen op de retarder... Verder rammelt zelfs op goed wegdek elk onderdeel in de bus en de deuren maken bij het openen en sluiten het geluid van een opstijgende vliegtuig.
Tevens kijk je vanaf alle zitplaatsen uit op een raamstijl, hoe krijgen ze het voor elkaar...

Verder hangen er zowel halteknopjes als alarmknopjes in de bus, ik heb geen idee wat er gaat gebeuren als je de alarmknop indrukt, maakt de bus dan direct een noodstop en gaan de alarmlichten aan ofzo? :lol:

In ieder geval was ik na de rit van 50 minuten die bus spuugzat, ik heb medelijden met de chauffeurs, wat een waardeloze dingen.

Afbeelding

ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 26 Sep 2011, 11:37

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor ThisRulez » Di 08 Nov 2011, 07:54

Hahaha hoe kunnen busmaatschappijen zulke dingen toch aanschaffen :D

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor visgraat » Di 08 Nov 2011, 09:20

find_your_spot schreef:Laat die mensen toch een slim mobieltje aanschaffen met handige NS en 9292ov applicaties.
Het is echt geen 1970 meer.


Nee het is inderdaad geen 1970 meer, maar smartphones bestonden 10 jaar geleden ook nog niet.

En willen we naar een maatschappij waarin iedereen zich afsluit van de buitenwereld met constant die telefoon in de hand en doppen in de oren?

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor find_your_spot » Di 08 Nov 2011, 11:24

visgraat schreef:Nee het is inderdaad geen 1970 meer, maar smartphones bestonden 10 jaar geleden ook nog niet.

Onzin, daarvoor had je al de Palm, Pocket PC's en mobieltjes met WAP.

Volgens mij vroeg ik in 1999 met mijn Nokia 7110 via wap.ns.nl voor het eerst een reisadvies op.
Daarna had ik in 2002 een Pocket PC met het prachtige programma Reisplanner PDA voor de PocketWijzer van 9292OV.

Dat waren nog eens tijden. :P
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Geert » Di 08 Nov 2011, 12:35

Fantastisch allemaal, maar je kunt echt niet verwachten dat iedereen een smartphone met internet heeft...

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor STF » Di 08 Nov 2011, 13:58

Toen ik gisteren in Echternach op de bus stond te wachten bij een busstation viel het me op dat lijn 111 er twee minuten na vertrektijd nog stond en zelfs de motor uitschakelde, ik begreep er niks van want het was toch echt al vertrektijd geweest en de bus zat vol passagiers. De minuten tikten voorbij, die bus bleef er maar staan, vertraging al groter wordend. Zo'n 12 minuten na vertrektijd kwam er een collega aanrennen; HIJ IS NU BIJ WEILERBACH!
Toen begreep ik ineens wat ze aan het doen waren, stonden te wachten op lijn 500 die ruim een kwartier vertraging had. Even later kwam lijn 500 het busstation oprijden, inderdaad flink wat overstappers maar kom op zeg; je gaat toch niet een kwartier te laat vertrekken met lijn 111 waardoor allerlei andere overstaps onderweg dan weer niet gehaald kunnen worden.
Lijn 111 rijdt weliswaar maar eens in het uur maar 110 rijdt ongeveer dezelfde route, waardoor er een halfuursdienst in de meeste dorpjes ontstaat.

Verder hadden ze een totale puinhoop van dat busstation gemaakt, de bussen die als laatste wegmoesten stonden ineens allemaal vooraan...
Op een gegeven moment zag je echt overal achteruitrijlichten aan gaan en bussen over de halteperrons heenbonken om weg te komen...

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor fogeltje » Di 08 Nov 2011, 14:04

Niet iedereen is automatisch in staat grotere afstanden te lopen en dan die andere lijn te pakken. Aan de ene kant zou je zeggen dat een kwartier wachten lang is, aan de andere kant is het een goede service. De vraag is hoeveel die andere mensen gedupeerd worden. Als die lijn verder zelf geen aansluitingen hoef te halen kun je er wel iets voor zeggen in mijn ogen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor STF » Di 08 Nov 2011, 14:27

Het betroffen allemaal scholieren dus die zullen opzich wel goed kunnen lopen, maar dat is eigenlijk niet echt van toepassing want de paar dorpjes die door de snellere lijn worden overgeslagen, kun je echt niet te voet bereiken. Tenzij je er de halve middag voor wilt uittrekken natuurlijk. :mrgreen:

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor VIRM » Di 08 Nov 2011, 20:18

Vanochtend was er een 'aanrijding met een persoon' bij Voorhout.
Dat betekende dat reizigers uit Haarlem die richting het zuiden moesten, via Amsterdam moesten reizen. Op spoor 11 op Amsterdam Sloterdijk stonden dan ook erg veel mensen. De s2600 van 10:17 uit Sloterdijk richting Den Haag Centraal kwam vervolgens ook nog met +7 binnen. Op Lelylaan bleven we wel een beetje aan de lange kant staan en tot net voorbij de Riekerpolderaansluiting ging de vaart er ook niet echt in, waardoor we op Schiphol +6 hadden. In Leiden was dit +3. De trein bleef heel even staan bij Den Haag Mariahoeve. Tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal ging het met een slakkentempo: volgens de omroep kwam dit door de verstoorde treinenloop als gevolg van de aanrijding bij Voorhout; maar Voorhout en Den Haag Centraal liggen toch wel een stukje uit elkaar...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Geert » Di 08 Nov 2011, 22:46

Ja, maar 2/3 van de treinen die normaal langs Voorhout rijden gaan normaal gesproken ook over het stukje Laan v NOI - Den Haag CS. Als de treinenloop door een aanrijding verstoord is kan het denk ik best voorkomen dat er een of twee treinen nog voor het inrijsein van Den Haag C staan te wachten op een vrij perronplekje en dan kan er file ontstaan.

Overigens klinkt het alsof de vertraging van de s2600 zelf uiteindelijk nog wel meeviel?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Caspar » Di 08 Nov 2011, 23:15

Ken de situatie niet in Den Haag, maar weet wel dat het in Amsterdam behoorlijk kan afhangen wie er als treindienstleider zit, of er filevorming ontstaat of niet in een dergelijke situatie. Zeker aan de Westzijde kan het daar een hoop schelen als er wat wordt aangepast in het plan of niet.

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor VIRM » Wo 09 Nov 2011, 23:24

Na het passeren van twee reizigers op de roltrap (die naast elkaar stonden op de roltrap op Leiden Centraal bij spoor 4/5), die niet helemaal blij waren dat er links langs moest, vraag ik mij het volgende af:

Een poosje geleden is op Leiden Centraal een proef gedaan om het Engelse-systeem van ene kant van de roltrap lopen, andere kant stilstaan na te bootsen. Dit werd met enig succes afgesloten.
Verder is er eigenlijk niks mee gebeurd, voor zover ik door heb. Iemand enig idee waarom?

Ik vind het nabootsen van het Engelse systeem met een simpele zin 'rechts staan, links gaan' een goed idee en van mijn part mogen NS/ProRail stikkertjes en weet ik veel wat voor campagnedingen je kunt bedenken uit de kast halen.
Beul van de blindegeleidelijn

Reiziger Delft
Berichten: 1013
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 10 Nov 2011, 08:01

Wat mij betreft ook. Ik merk wel vaak dat vaste (spits)reizigers netjes rechts staan en links lopen, maar dat onwetende dagjes-reizigers dat niet doen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Daniel » Do 10 Nov 2011, 08:02

In Amersfoort wordt dat systeem nog gehanteerd met een bordje naast de roltrap en rode en groene voetstapjes op de treden geschilderd. Werkt daar over het algemeen uitstekend, maargoed, het is slechts bij perron 1/2 gedaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor reisthijs » Do 10 Nov 2011, 09:35

Inderdaad, het is zo'n simpele oplossing waarom doen ze dat niet gewoon op alle stations zo? Het viel me laatst in Amersfoort meteen op dat ik daar in de spits wél over de roltrap kon lopen, dat ben ik niet gewend.
(En dan hoor je mensen in de Utrechtse stationshal zeggen "in Amersfoort hebben ze zo'n handig systeem" maar staan ze hier toch weer in de rij...)

Reiziger Delft schreef:Ik merk wel vaak dat vaste (spits)reizigers netjes rechts staan en links lopen,
Daar merk ik dus helemaal niks van. Al die mensen die in de ochtendspits op Amsterdam Amstel links staan op de roltrap naar beneden, dat zijn echt geen dagjesmensen. (Ik neem zelf daarom liefst de trap, da's sneller)

Het grootste probleem is ook niet de eerste persoon vooraan die zonder na te denken besluit links te blijven staan, maar vooral ook de mensen die er achter lopen en er niks van durven te zeggen en dan maar als makke schapen erachter blijven staan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor VIRM » Do 10 Nov 2011, 10:11

Ik heb daar een heel ander systeem voor om mensen te waarschuwen dat ik links de roltrap op kom stomen: een blindenstok maakt best veel lawaai op zo'n metalen roltrap. Dan gaan mensen soms heel erg snel aan de kant. :mrgreen:

Het nadeel van die voetstappen, zoals ik zag op station Leiden, is dat ze tamelijk snel vervagen. Het oppervlak van zo'n roltraptrede is immers ook niet echt egaal. Een bordje zou denk ik gewoon voldoende zijn. :)
Overigens zijn er zat spitsreizigers die niet aan de kant gaan. Naar mijn ervaring hebben de eerste mensen die de roltrap op lopen geluk, maar zodra er iemand stilstaat heb je 'filevorming' op de roltrap.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Stefan » Do 10 Nov 2011, 10:50

Ik zou zo graag willen dat Nederlanders het voorbeeld nemen aan mensen op roltrappen in bijvoorbeeld Londen, het behoorlijk wat tijd als je gewoon in 1x door kan lopen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor reisthijs » Do 10 Nov 2011, 11:00

En dat gaat dus niet vanzelf. Dat zal je moeten afdwingen door bordjes op te hangen zoals in Engeland gebruikelijk is. Uit zichzelf zullen sommige mensen het gewoon nooit doen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Berichtdoor Ardan » Do 10 Nov 2011, 11:56

Ik merk zelf dat de 'ervaren' reizigers wel het links gaan, rechts staan-principe hanteren, maar het hangt ook heel erg af van het 'soort mens'.
Bij mij op school erger ik me ook altijd kapot aan die gigantische hoeveelheid mensen die blijven staan (bijna iedereen), zeker als je een beetje haast hebt en 6-7 etages moet afleggen. Een keus heb je niet want er zijn alleen maar roltrappen (alleen leraren mogen met de lift). Maar ja, zie dat op een school er maar eens in te krijgen, zeker bij de VMBO-afdeling waar je op de eerste paar etages langs moet..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten