OVer Missers in de Reisinformatie #18

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Daniel »

In het voorwoord van de OV-gids voor het DAV-gebied van 2012 meldt Arriva dat de lijnen 13, 87 en 91 gaan stoppen bij een "gelijknamige halte" bij station Sliedrecht Baanhoek, compleet met treinaansluiting voor de laatste twee lijnen. Ze zijn 'm alleen vergeten in de dienstregeling te zetten... :lol:
(In de dienstregeling staat nog halte Craijensteijn die er weliswaar in de buurt ligt, maar niet de uiteindelijke halte voor dit station is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Meltrain »

Twee opvallendheden bij deze TBP in Heerlen:
Afbeelding

1) Slechts het voorste stel gaat naar Düren, het achterste stel rijdt na Stolberg Hbf verder naar Stolberg-Altstadt. Bij de s800 wordt de TBP ook opgedeeld in een a-zijde en b-zijde, dus waarom hier niet? :?
2) Serieus, is het nou echt nodig om die stationsnaam met één letter in te korten? :evil: Het heeft echt totaal 0,0 nut.


Verder kwam ik gisteravond in Dordrecht een Citaro tegen die op zijn display had staan: "Geen Dienst G"
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Milco »

Meer CTA's hebben onnodige afkortingen, waarvan de stationsnamen ook volledig op de CTA passen.
Zo zag ik dinsdag een CTA op station Apeldoorn (toonde de 2800):
Intercity Rotterdam Centraal
Via Amersfoort, Utrecht Centraal, Gouda en Rotterdam Alexan
:roll:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:In het voorwoord van de OV-gids voor het DAV-gebied van 2012 meldt Arriva dat de lijnen 13, 87 en 91 gaan stoppen bij een "gelijknamige halte" bij station Sliedrecht Baanhoek, compleet met treinaansluiting voor de laatste twee lijnen. Ze zijn 'm alleen vergeten in de dienstregeling te zetten... :lol:
(In de dienstregeling staat nog halte Craijensteijn die er weliswaar in de buurt ligt, maar niet de uiteindelijke halte voor dit station is)
Ach, heel het busboekje voor HWGO is weg nu. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Daniel »

@Milco1995: Tja, het geweldige maximum van 16 tekens he... terwijl het gebruikte lettertype zich prima laat schalen. Zie bv. de treinsoort "ICE International" die in een net wat kleiner lettertype wordt weergegeven en nog perfect leesbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:2) Serieus, is het nou echt nodig om die stationsnaam met één letter in te korten? :evil: Het heeft echt totaal 0,0 nut.
Het is al zo vaak uitgelegd: er wordt een maximum van 16 tekens gehanteerd voor de stationsnamen op TBP's. Als die limiet in de software zit kunnen ze niet voor een station een extra letter toevoegen. De limiet zelf is totaal onzinnig, maar als dat er eenmaal inzit kan het niet voor één station omzeild worden. Het zou wel handig zijn als de software aangepast wordt want het levert vreemde namen op...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Justin »

In dit geval had de TBP geen geld meer om de klinker A te kopen :mrgreen:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door TLP »

Over afkortingen gesproken:

Bij mij in de regio gebruikt Connexxion sinds de nieuwe dienstregeling wat vreemde afkortingen. Zo geeft de 142 richting Amsterdam aan dat hij naar 'Adam Marnixstr' gaat, en de 170 geeft tegenwoordig aan dat hij naar 'Uithoorn Busst' of 'Uithoorn Amstel' gaat. Waarom doet Connexxion dit: ze willen de bestemmingen zoveel mogelijk op één regel hebben. Waarom willen ze dit: alle buslijnen gaan opeens "via Amstelveen", men denkt dat dat duidelijker is voor de reiziger. En ja, als men dan leest dat de lijn zijn eindbestemming heeft in Amsterdam hebben ze geen idee waar, dus dan moeten er maar vreemde afkortingen gebruikt worden omdat het lettertype anders te klein wordt, vindt men.

Een grotere flop kun je haast niet bedenken wat mij betreft... :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:
Meltrain schreef:2) Serieus, is het nou echt nodig om die stationsnaam met één letter in te korten? :evil: Het heeft echt totaal 0,0 nut.
Het is al zo vaak uitgelegd: er wordt een maximum van 16 tekens gehanteerd voor de stationsnamen op TBP's.
Maar een spatie telt dan dus ook als teken? :?
Maar men moet die belachelijke eis echt een loslaten hoor, dit is gewoon te belachelijk voor woorden.
Net zoals dat de tussenstations gaan scrollen als ze niet op 3 regels (of 4 regels als de mededeling "Volgende trein:..." ontbreekt) passen. Laat dan gewoon op de bovenste twee regels de eerste stations staan en laat de rest van de stations alleen op de derde regel scrollen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door TLP »

Bee schreef:Lijn 322 ging vroeger naar Almere, maar tegenwoordig naar Prettige feestdagen. Ook nog een 322 Geen Dienst terwijl deze propvol zat was erg professioneel.
De occasionele reiziger raakt hierdoor erg verward ja. En ja, "Geen Dienst" terwijl de bus gewoon rijdt is ook weer geweldig... :N
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Jef400 »

Meltrain schreef:Twee opvallendheden bij deze TBP in Heerlen:
Afbeelding

1) Slechts het voorste stel gaat naar Düren, het achterste stel rijdt na Stolberg Hbf verder naar Stolberg-Altstadt. Bij de s800 wordt de TBP ook opgedeeld in een a-zijde en b-zijde, dus waarom hier niet? :?
2) Serieus, is het nou echt nodig om die stationsnaam met één letter in te korten? :evil: Het heeft echt totaal 0,0 nut.


Verder kwam ik gisteravond in Dordrecht een Citaro tegen die op zijn display had staan: "Geen Dienst G"
Deze stoptrein is toch van de DB NRW of zie ik dat verkeerd?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Daniel »

TLP schreef:Bij mij in de regio gebruikt Connexxion sinds de nieuwe dienstregeling wat vreemde afkortingen
Niet alleen daar... ik kwam vanmiddag een lijn 81 naar "V'daal via Doorn" tegen, over twee regels nog ook. En dat terwijl bij lijn 83 bv. weer "Veenendaal Raadhuisstraat" gefilmd wordt, waarbij Veenendaal gewoon in z'n geheel op de bovenste regel past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:
Geert schreef:Het is al zo vaak uitgelegd: er wordt een maximum van 16 tekens gehanteerd voor de stationsnamen op TBP's.
Maar een spatie telt dan dus ook als teken? :?
Ja, een spatie is ook een teken. Ik denk dat dit een beperking is van de software (die voor het veld 'stationsnaam' maar 16 karakter/bytes op kan slaan) en daarom zal het wel (nog) niet veranderd zijn.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Gekko123 »

Vandaag is me opgevallen dat de RET op het busstation van Rotterdam Centraal nog steeds de oude lijnennetkaarten heeft hangen. Verder weigeren ze om de afwijkende vakantiedienstregeling die deze week geldt op te hangen (op een aantal buslijnen is de frequentie verlaagd).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door fogeltje »

TLP schreef:En ja, "Geen Dienst" terwijl de bus gewoon rijdt is ook weer geweldig... :N
In Nijmegen zetten chauffeurs soms "Geen dienst" op bussen als ze vol zitten (andere weer "Voertuig is vol", maar meestal staat er gewoon de bestemming op) en gewoon doorrijden bij een halte, soms op CS richting Heyendaal in de ochtend (niet lijn 10/210 maar ritten die CS slechts als tussenhalte hebben, vooral 300 doet dit soms, vooral als ze al vertraagd zijn), wat vaker op station Heyendaal richting CS in de middag.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Klaasje »

"Sorry, bus vol!" staat anders ook gewoon in de Infoxx hoor.. -o-
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door STF »

GVB.nl schreef:bus 63, 359.

waar: amsterdam
geldigheid: prognose 30-12-11, 01.45 uur

lijnen: bus

gvb
63 station lelylaan
359 ijburg
359 centraal station

oorzaak: aanrijding
gevolg: omleiding
maatregel: er wordt via een andere route gereden
vervangende halte:
advies: lijn 359 rijdt ivm afsluiting kattenburgerstraat via oostenburgergracht, cruquiskade, panamalaan, piet heinkade, jan schaefferbrug eigen route in beiede richtingen.

Actuele verstoringen (1) om 00:44
bus 63, 359.
Bus 63? Die komt totaal niet in die hoek van de stad...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Stefan »

Klaasje schreef:"Sorry, bus vol!" staat anders ook gewoon in de Infoxx hoor.. -o-
Ik heb geen idee waar in het lijstje die bestemming staat, maar als jij 5 minuten moet gaan zitten zoeken naar die bestemming in de waslijst met bijzondere bestemming schiet het ook niet echt op hè?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Raymond »

JeffreyMeijer schreef:Deze stoptrein is toch van de DB NRW of zie ik dat verkeerd?
Een samenwerkingsverband tussen NS en DB. Machinisten zijn in ieder geval voor een groot gedeelte van NS, materieel dus van DB. In de reisplanner staat dan weer als vervoerder DB, maar geen melding zoals bij bijvoorbeeld Connexxion en Veolia dat de AVR-NS niet geldig is. Het ontbreken van CICO's is dan eigenlijk ook vreemd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door marvinkok »

Stefan schreef:
Klaasje schreef:"Sorry, bus vol!" staat anders ook gewoon in de Infoxx hoor.. -o-
Ik heb geen idee waar in het lijstje die bestemming staat, maar als jij 5 minuten moet gaan zitten zoeken naar die bestemming in de waslijst met bijzondere bestemming schiet het ook niet echt op hè?
Busvol is de afkorting, dus die staat redelijk bovenaan. Alleen staat de bijzondere bestemmingen nog vol met alle 4-daagse bestemmingen, dat kost ook een pagina omdat die allemaal met 4 beginnen staan die dus bovenaan... het zou het meest logisch zijn om de meest gebruikte (Geen dienst, busvol, niet instappen) met een 1, 2 en 3tje te laten beginnen zodat ze bovenaan op de eerste pagina staan. Maarja, Cxx en logica is niet altijd een goede combi...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door mb90 »

In de categorie Prettige Feestdagen zag ik vanmiddag een Citaro op de Rotterdamse lijn 44 die naar Gelukkig Nieuwjaar reed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Daniel »

Vanmiddag een defecte trein op spoor 7 te Amersfoort, maar daar was men vergeten een bandje uit te zetten waardoor om en om werd verkondigd dat de s4500 van spoor 6 danwel 7 vertrok :roll:
Waarom hebben ze trouwens überhaupt een bandje dat de IC naar Hilversum, Amsterdam en Enkhuizen van spoor 7 vertrekt... dat doet dat ding al jaren...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door MdJ »

De 5303 die vandaag een uitstapje had op de stadsdienst van Apeldoorn (lijn 4 trouwens), reed zonder lijnnummer. Hebben die busjes vaker last van, evenals de 2146-2148... Vreemd.
Bij twijfel: gebruik beton.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door TLP »

Klaasje schreef:"Sorry, bus vol!" staat anders ook gewoon in de Infoxx hoor.. -o-
Ik zag een tijdje geleden een lijn 176 naar Amsterdam Zuid waar gewoon op stond: Sorry, bus is vol. Past er dus ook gewoon op. Nu we het toch daarover hebben: die rit reed trouwens met een Ambassador... :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #18

Bericht door Daniel »

De TBPs op spoor 1 te Dordrecht bleven net alsmaar blanco. Pas toen de s1900 er tot stilstand was gekomen begonnen ze 'm aan te kondigen.

Edit: ook geniaal trouwens dat in het gestyleerde netkaartje voorop het nieuwe busboekje voor Dordrecht de opgeheven lijnen 1 en 6 nog gewoon staan ingetekend...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten