De studenten-OV-chipkaart in de trein
Geplaatst: ma 02 jan 2012, 17:22
Ik had er moeite mee toen het ov-systeem werd ingevoerd. Ik geef toe, ik ben iemand die tijd nodig heeft voordat hij alles begrijpt. Desalniettemin vond ik de ov-chipkaart een oneerlijk, misbruik makend systeem. De thema's 'boetes' en 'verkeerd in- en uitchecken'. Stonden bij mij in zowel 2010 als in 2011 centraal.
Uit de cijfers van de groep mensen waar ik onder val, de lerende student, kun je herleiden hoe weinig er weten hoe alles werkt: dertig procent. Ook best wel treurig dat een deel van de 400.000 mensen (in geloof ik het jaar 2012), die nog niks geactiveerd hebben, nu 'n boetes op de koop toe krijgen. Alleen omdat het systeem zo vaag werkt en niet duidelijk vermeldt wat de procedure inhoudt om je ov op te halen en te 'activeren'. Je zou denken dat moet makkelijker kunnen. Anders zouden er geen 400.000 boetes zijn.
Bovendien, de mensen die de controles uitvoeren zouden rekening moeten houden met iedere ov-chipkaart houder. De overgang van een nieuw systeem verloopt nooit soepel. Dat is op zo'n grote landelijke schaal meestal zo.
Deze nieuwe invoer mogen ze daarom niet misbruiken om geld te vangen van bijvoorbeeld arme studenten die straks ook al kunnen vrezen voor hun studiefinanciering. Vorig jaar toen ik nog studeerde kreeg ik een boete van 41 euro! Mijn ov was nog niet geactiveerd. In dezelfde wagon zag ik dat een andere studente (ze had ook een studentenkaart) dezelfde boete kreeg voor dezelfde 'overtreding'. Maar meneer de conducteur maakt geen uitzonderingen en schrijft zo twee bonnen van een waarde van tachtig euro uit. Op deze manier casht hij lekker wat overheidsgeld binnen. Wat leven we toch in een warme en tolerante samenleving!
Ik stel voor dat we in situaties als de mijne respectvol met elkaar leren omgaan. Geen gezanik met wetten en rechten. Ik geef toe dat het moeilijk is om ´ja´ te zeggen i.p.v. ´nee´. Want je wilt natuurlijk niet zóveel geld betalen. Maar eerlijkheid, waarden en normen moeten de boventoon voeren. Iedereen zou een beetje meer kunnen communiceren. In mijn geval had ik wat minder boos en heftig kunnen reageren. Gewoon accepteren en later bij thuiskomst een klachtenbrief sturen naar de NS-klantenservice. Dat is mijn advies stuur een klachtenbrief of ga naar het loket. Wees geen bange klant durf je mening te geven en blijf netjes. Werk niet tegen de haren in van een conducteur. Tenzij deze je de ruimte geeft om wat te kunnen zeggen.
Bovendien moeten we goed in gedachten houden dat er ook veel goed werk wordt verricht door de NS. Het zorgt voor veel frictie en heftige reacties wanneer je de conducteur in zijn ongelijk wilt stellen. Vooral op het einde van de week wanneer de conducteur met een pesthumeur bonnetjes gaat uitdelen. Wees dan als klant geen zaniker en accepteer de bon. De klantenservice van de NS zal er voor je zijn. En als je daar niet tevreden over bent ga dan naar het loket. Zoek de juiste mensen die bereid zijn je te helpen. Er zijn er genoeg werknemers die wel bereid zijn je te helpen. Zo zie je maar dat het mensenwerk blijft. De één is dus wat schappelijker dan de ander.
Tot slot. De mensen hogerop zouden er voor moeten zorgen dat - zowel de hardwerkende burger en de vaak machteloze doch veeleisende klant - iedereen in zijn recht kan staan. We moeten elkaar niet onnodig benadelen omdat de bovenlaag dat zegt. Niet blind op de wet vertrouwen dus. Gelijk hebben is geen recht. Ieder mens is gelijk. Laten we wat toleranter naar elkaar zijn. Natuurlijk mag verkeerd gedrag bestraft worden. Zoals in de trein plassen of reizen zonder kaartje.
Echter, hebben we het over het invoeren van nieuwe vervoerbewijzen dan mogen we wat mij betreft de zware straffen/boetes verlichten. Als het hele NS -team zo met haar klanten omgaat zal ik ook nooit een poging wagen om een klachtenbrief te sturen.
Uit de cijfers van de groep mensen waar ik onder val, de lerende student, kun je herleiden hoe weinig er weten hoe alles werkt: dertig procent. Ook best wel treurig dat een deel van de 400.000 mensen (in geloof ik het jaar 2012), die nog niks geactiveerd hebben, nu 'n boetes op de koop toe krijgen. Alleen omdat het systeem zo vaag werkt en niet duidelijk vermeldt wat de procedure inhoudt om je ov op te halen en te 'activeren'. Je zou denken dat moet makkelijker kunnen. Anders zouden er geen 400.000 boetes zijn.
Bovendien, de mensen die de controles uitvoeren zouden rekening moeten houden met iedere ov-chipkaart houder. De overgang van een nieuw systeem verloopt nooit soepel. Dat is op zo'n grote landelijke schaal meestal zo.
Deze nieuwe invoer mogen ze daarom niet misbruiken om geld te vangen van bijvoorbeeld arme studenten die straks ook al kunnen vrezen voor hun studiefinanciering. Vorig jaar toen ik nog studeerde kreeg ik een boete van 41 euro! Mijn ov was nog niet geactiveerd. In dezelfde wagon zag ik dat een andere studente (ze had ook een studentenkaart) dezelfde boete kreeg voor dezelfde 'overtreding'. Maar meneer de conducteur maakt geen uitzonderingen en schrijft zo twee bonnen van een waarde van tachtig euro uit. Op deze manier casht hij lekker wat overheidsgeld binnen. Wat leven we toch in een warme en tolerante samenleving!
Ik stel voor dat we in situaties als de mijne respectvol met elkaar leren omgaan. Geen gezanik met wetten en rechten. Ik geef toe dat het moeilijk is om ´ja´ te zeggen i.p.v. ´nee´. Want je wilt natuurlijk niet zóveel geld betalen. Maar eerlijkheid, waarden en normen moeten de boventoon voeren. Iedereen zou een beetje meer kunnen communiceren. In mijn geval had ik wat minder boos en heftig kunnen reageren. Gewoon accepteren en later bij thuiskomst een klachtenbrief sturen naar de NS-klantenservice. Dat is mijn advies stuur een klachtenbrief of ga naar het loket. Wees geen bange klant durf je mening te geven en blijf netjes. Werk niet tegen de haren in van een conducteur. Tenzij deze je de ruimte geeft om wat te kunnen zeggen.
Bovendien moeten we goed in gedachten houden dat er ook veel goed werk wordt verricht door de NS. Het zorgt voor veel frictie en heftige reacties wanneer je de conducteur in zijn ongelijk wilt stellen. Vooral op het einde van de week wanneer de conducteur met een pesthumeur bonnetjes gaat uitdelen. Wees dan als klant geen zaniker en accepteer de bon. De klantenservice van de NS zal er voor je zijn. En als je daar niet tevreden over bent ga dan naar het loket. Zoek de juiste mensen die bereid zijn je te helpen. Er zijn er genoeg werknemers die wel bereid zijn je te helpen. Zo zie je maar dat het mensenwerk blijft. De één is dus wat schappelijker dan de ander.
Tot slot. De mensen hogerop zouden er voor moeten zorgen dat - zowel de hardwerkende burger en de vaak machteloze doch veeleisende klant - iedereen in zijn recht kan staan. We moeten elkaar niet onnodig benadelen omdat de bovenlaag dat zegt. Niet blind op de wet vertrouwen dus. Gelijk hebben is geen recht. Ieder mens is gelijk. Laten we wat toleranter naar elkaar zijn. Natuurlijk mag verkeerd gedrag bestraft worden. Zoals in de trein plassen of reizen zonder kaartje.
Echter, hebben we het over het invoeren van nieuwe vervoerbewijzen dan mogen we wat mij betreft de zware straffen/boetes verlichten. Als het hele NS -team zo met haar klanten omgaat zal ik ook nooit een poging wagen om een klachtenbrief te sturen.