OVer je reiservaringen in februari 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door STF »

Een buschauffeur vertelde me gisteren dat hij het heel goed vond dat het boetebedrag bij zwartrijden sinds deze week is verhoogd van 40 naar 150 euro.
Leuk en aardig maar er zijn helemal geen vervoerbewijs-controleurs in Luxemburg werkzaam bij het streekverkeer, dus al maak je de boete 3000 euro, de zwartrijders lachen zich toch rot aangezien de pakkans nul komma nul is...
De stadslijnen worden heel sporadisch weleens gecontroleerd, maar ook dat is minimaal vergeleken met andere landen.

De Luxemburgse politie controleert ook nooit of de gordels in de bussen worden gedragen, terwijl streeklijnen die ook een stukje door Duitsland rijden regelmatig aan de beurt zijn met gordelcontrole direct na het passeren van de grens.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door webguy »

Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken. We zijn weer terug bij af: je moet zelf je kaart in de anti-skim gleuf leggen en er helemaal in duwen. De oudere generatie NS automaten was ook zo... De software is er ook op aangepast, ipv PIN of Maestro staat er nu "(debitbetaling)" in het scherm. Bijzonder, want dat is niet echt terminologie die mensen in Nederland zullen begrijpen, al is het in het buitenland al heel lang gemeengoed.
Oh ja, en de transactiebon is 3x groter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken. We zijn weer terug bij af: je moet zelf je kaart in de anti-skim gleuf leggen en er helemaal in duwen. De oudere generatie NS automaten was ook zo... De software is er ook op aangepast, ipv PIN of Maestro staat er nu "(debitbetaling)" in het scherm.
Amersfoort heeft ook al van die nieuwe kaartlezers op sommige automaten. Er staat trouwens niet "debitbetaling" maar "debetbetaling", dat lijkt me niet geheel de juiste spelling :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door webguy »

Even googlen en van Dale opzoeken leert me dat het klopt. Debit is engels, debet is nederlands. Maar ziet er inderdaad raar uit.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Caspar »

Ik ging gister een dagje vanuit Hoorn naar Arnhem, en de heenreis had ik de ICE wat 2 stellen ICM bleken te zijn. Hoop toeristen die pas na een minuut of 10 snapten dat ze toch echt de stoel van hun reservering niet zouden gaan vinden in deze trein. Vervolgens werd er omgeroepen dat deze vervangende ICE ivm het extreme weer maar tot Emmerich zou rijden. Een hoop gelach en vreemde blikken aangezien er bijna geen sneeuw lag, en het op dat moment -0C was.

Vervolgens dan het weer: In Arnhem begon het zo rond etenstijd aardig te sneeuwen, er lag een mooi wit laagje op de straten.
Terug in Hoorn regende het, en lag er een mooi laagje ijs op de stoep, en hoop geglij dus. Op de sneeuwresten op de stoepen had je dan aardig wat grip, op de sneeuwvrije straten was het wel een hoop glibber werk. Ook bevroor de regen die op trapleuningen viel direct, waardoor je daar ook niet zo veel grip aan had op het station.
Overigens heb ik zowel de heen als terugweg van Hoorn tot Arnhem niet 1 medewerker van NS gezien in de trein, geen service rondje, geen snelle wandeling door de trein, en geen controle. Terwijl je toch juist in een vervangende ICE veel klantvragen zou kunnen verwachten.

Verder, in Amsterdam Sloterdijk moest ik betalen voor mijn kop koffie, mijn vader die in Amsterdam Centraal instapte kreeg het gratis, en daar werd het ook omgeroepen. Wat is dat voor beleid?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Daniel »

Geen idee wat het voor beleid is, maar ik mocht zaterdag op Amsterdam Zuid ook betalen voor de thee terwijl ik het de dag ervoor en erna gratis was op Utrecht Centraal en Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door fogeltje »

STF schreef:De Luxemburgse politie controleert ook nooit of de gordels in de bussen worden gedragen, terwijl streeklijnen die ook een stukje door Duitsland rijden regelmatig aan de beurt zijn met gordelcontrole direct na het passeren van de grens.
Moet men daar dan gordels dragen in stads- en streekvervoer? Dat is wel apart lijkt me, zowel in Nederland als Duitsland ken ik dat niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door marvinkok »

Regel is, zijn er gordels aanwezig dan moeten ze gedragen worden. Geldt ook gewoon in Nederland, al hebben de meeste OV-bussen geen gordels. Hooguit de T100 bussen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door MdJ »

Vandaag vielen in Apeldoorn beide omlopen van lijn 1 uit op het stukje Busstation/NS-Matenveld wegens te hoge vertragingen.

Daardoor reden de 2 en de 4 ook vertraagd, rond met +5, waardoor zelfs lijn 231 (reed met -3) eerder bij de kapelmeestershoeve was. De bus de andere kant op (231 naar Arnhem CS) stond bij het opdraaien op de A1 meteen in de file om de A50 op te kunnen... :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door fogeltje »

marvinkok schreef:Regel is, zijn er gordels aanwezig dan moeten ze gedragen worden. Geldt ook gewoon in Nederland, al hebben de meeste OV-bussen geen gordels. Hooguit de T100 bussen.
Ah juist, bedankt voor de verduidelijking.

In Brabant/Gelderland-Zuid was ook redelijk wat vertraging. De eerste 121 reed al met +6 en bij aankomst zelfs +8 (meestal wordt juist tijd goed gemaakt als de brug niet openstaat). Gelukkig had de 99 zelf +5 (touringcar moest vanaf Veghel wegens diverse ongelukken via Erp en Boekel naar Uden rijden), uiteindelijk met +16 in Nijmegen aangekomen. In Alverna werden we gewoon door de volgende bus ingehaald :') Overigens komt dat wel eens vaker voor gezien de 99 van 7:22 in Uden vaak vertraging heeft. De rit die ons dan inhaalt begint in Grave en zit volgens dienstregeling acht minuten achter mijn bus. Als die al met +3 in Grave aankomt (eigenlijk standaard) dan pikt die vervolgens meestal alle reizigers op die eigenlijk de volgende hadden willen hebben met als gevolg dat die bus vrijwel helemaal leeg is (tussen Dukenburg en CS heeft lijn 2 meestal alle reizigers al meegenomen).
"Een touringcar is geen bus"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door STF »

fogeltje schreef:Moet men daar dan gordels dragen in stads- en streekvervoer? Dat is wel apart lijkt me, zowel in Nederland als Duitsland ken ik dat niet.
Ja als er gordels aanwezig zijn ben je verplicht die te gebruiken, zelfs de klapzitjes hebben gordels. Staanplaatsen zijn uiteraard vrijgesteld van gordeldracht, maar over het algemeen hoef je in een Luxemburgse bus niet te staan, ruimte zat om te zitten.
Stadsbussen hebben meestal geen gordels, streekbussen meestal wel, maar in beide categorieen zijn genoeg uitzonderingen te vinden.
Voor zo ver ik weet is het als busbedrijf niet verplicht om gordels in de bussen te monteren, zolang ze dan maar nooit en te nimmer voor scholierenvervoer of een besloten gezelschap worden ingezet, want dat is geen lijndienst en staat dus gelijk aan een touringcar of taxi, waar je ook gordels in hebt.
Echter moet bijna elke streekbus ook dagelijks een paar ritten scholierenvervoer verzorgen, oftewel montage van gordels noodzakelijk.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door VIRM »

Vanochtend wachtte ik op Zaandam op de s4000 van 07:30. Deze stond eerst aangegeven met +3, toen met +8. En toen hij eenmaal binnen kwam, was het een te korte VIRM. Echt, wie besluit er nu om VIRM in te zetten in deze Sprinterserie? Omdat hij propvol zat, moesten er mensen achterblijven... Dan maar de s3000 van ietsje later.
Op Amsterdam Sloterdijk wilde ik de 'aansluitende' s2600 van 07:55 naar Leiden nemen vanaf spoor 11. En in een vlaag van algehele verstandsverbijstering rolde er een enkel stelletje DDAR het station binnen. Lekker, want daar kon ik dus ook niet meer bij omdat hij op een gegeven moment propvol zat (handig als daar ook mensen met koffers inmoeten...). Dus dan maar naar beneden gehaas om de s2100 van 08:02 te nemen vanaf spoor 7, waar overigens nog genoeg zitplaats was toen hij op Sloterdijk aankwam.

Dus een aantal opvallende dingetjes:
1. Toen ik vanochtend weg ging van huis was het 2 graden boven nul. Waarom geldt er dan nog steeds een nooddienstregeling?
2. Er kwamen twee veel te korte treinen. Men nam vooraf niet eens de moeite om dit op het station om te roepen. Heb je de hele dienstregeling al uitgekleed en beloof je met langere treinen te rijden, maak je dat ook niet eens waar.

Dus is het nu een ijsblokken/gevoelige infrastructuur probleem, of is er gewoon veel materieel tekort en heeft men totaal geen ballen om dit om te roepen?
Beul van de blindegeleidelijn
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door TLP »

VIRM schreef:1. Toen ik vanochtend weg ging van huis was het 2 graden boven nul. Waarom geldt er dan nog steeds een nooddienstregeling?
2. Er kwamen twee veel te korte treinen. Men nam vooraf niet eens de moeite om dit op het station om te roepen. Heb je de hele dienstregeling al uitgekleed en beloof je met langere treinen te rijden, maak je dat ook niet eens waar.
1. De nooddienstregeling gaat sowieso tot dinsdag door. (laatst weer mail gekregen)
2. Defect materieel. EN de NS belooft veel maar zoals bijna altijd bij OV-bedrijven maakt ze (lang) niet alles waar...
Bovendien hebben ze geen zin om maar de hele tijd om te roepen. Net zoals toen de GVB te pas en te onpas een stuk minder ging rijden met hun metro's, omdat ze waarschijnlijk wel verwachtten dat men zich wel bewust was van het winterweer.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Xanland »

Vandaag, was er zelf niet bij maargoed, was er een dreiging op het Deltion College. Dit was 's ochtends al gemeld maar in de middag werd pas tot ontruiming overgegaan.

Vervolg was dus dat rond een uur of drie alle leerlingen van het Deltion College buiten stond. Gelukkig is er een goed contact tussen Deltion(, Provincie ?) en Syntus. Gevolg was dat er dus een tijdje even extra businzet van Syntus was. Wel netjes naar mijn mening aangezien ze al zo krap in materiaal zitten. Of ze moeten SWT of een dergelijk bedrijf hebben ingehuurd, maar denk het niet.
Zoiets mag denk ik toch wel een pluimpje, :pos: en/of vermelding waard zijn! :)
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door TLP »

Vanochtend op de Amstelveenseweg bij het inchecken: <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW. En dit nog zes keer.
Ben dus toen maar naar de incheckpoort aan de overkant gelopen, die het gelukkig wel deed. Toen ik overigens wegliep, zag ik dat een andere man hetzelfde overkwam... wat zou er mis zijn met die poort?
(gelukkig haalde ik m'n metro nog...)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken.
Kunnen we geen moratorium instellen op "het nieuwe <...>". Ik word daar niet goed van.

Maar ik was wel blij dat toen ik met 5 minuten speling op Bergen op Zoom aankwam die machine daar ook een chiplezer had om een fietskaartje te kunnen kopen, want een paar dagen eerder pakte de derde machine m'n pas pas. En daar in Bergen op Zoom op het perron stonden er maar twee.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:
webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken.
Kunnen we geen moratorium instellen op "het nieuwe <...>". Ik word daar niet goed van.

Lachejonge. Heb je afgelopen week niet kennisgemaakt met "het nieuwe treinreizen"? Toppertje zeg ik je :pos:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door webguy »

Veel mensen weten niet wat EMV is... Overigens is EMV ook weinig want het is "Eurocard Mastercard Visa", maar dat is dus de standaard voor bankpastransacties (en randomreaders)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Daniel »

Vanmorgen bleek het spoorviaduct over de Bleekstraat in Utrecht ineens ca. twee keer zo breed te zijn geworden... oftewel, afgelopen nacht is daar een groot deel van de liggers geplaatst voor het nieuwe viaduct t.b.v. de spoorverdubbeling Utrecht - Houten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door iljitsch »

Fyra richting Rotterdam was al halfvol in Amsterdam (elke bank één reiziger) maar op schiphol kwam daar nog flink wat bij, nu zelfs twee mensen die staan in mijn coupé. Amsterdam CS was trouwens erg rustig nog om 17.15 u. Ook rond 11 u van HS naar Amsterdam was erg rustig, met maar een paar mensen op Lelylaan en Sloterdijk toen we daar langsraasden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door STF »

Mercedes Integro's zijn toch heel betrouwbare bussen, op de deuren na. Daar lijkt echt altijd wel wat mee aan de hand te zijn; vanmiddag een Integro die de voordeur telkens bij het sluiten met teveel snelheid/kracht dicht liet knallen, het diagnosescherm gaf geen storing aan terwijl het glas zowat uit de deur werd geslagen.
Op een gegeven moment kwam er tijdens het wegrijden van een halte de melding; ernstige storing "achterdeur defect" met uiteraard zo'n fijne alarmtoon erbij; BWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP...

Zucht, zo lijkt het altijd wel bij de Integro's te gaan:
Deur(en) volledig defect of nog zeer slecht functionerend = totaal geen storingsmelding.
Deur(en) goed functionerend = om de haverklap een storingsmelding.

Een flink aantal Luxemburgse vervoersbedrijven hebben de halterem zo geprogrammeerd dat die er ook af gaat als je gas geeft met de deuren open of in storing, ik kan wel raden waarom....
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door find_your_spot »

TLP schreef:Vanochtend op de Amstelveenseweg bij het inchecken: <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW. En dit nog zes keer.
Poortje heeft geen verbinding met de server. Meld dit bij een SOS zuil zodat het gerepareerd kan worden.
For Your Railroad Adventures
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Stefan »

Bij TCR zijn de deuren vooral van die nieuwe Integro's zó traag. :') Onder het motto "Ach, we hebben we tijd!"
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door Fles »

Gistermiddag trouwens in de volle spits, Utrecht Centraal, iedereen zit of staat te wachten tot de trein eindelijk gaat... Over de intercom: "Meester kunt u hem even plat gooien? Er moet nog gesplitst worden... (gerommel)..... (gezucht).....godverdomme..."

Algemene hilariteit :')
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Bericht door STF »

De snelheid van de Integro deuren valt af te stellen, bij het ene bedrijf gaan ze met een noodgang open en dicht, terwijl bij de andere firma zijn ze weer hopeloos langzaam. In ieder geval zullen ze nooit de snelheid van Citaro deuren kunnen behalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten