Pagina 7 van 12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 02:12
door STF
Een buschauffeur vertelde me gisteren dat hij het heel goed vond dat het boetebedrag bij zwartrijden sinds deze week is verhoogd van 40 naar 150 euro.
Leuk en aardig maar er zijn helemal geen vervoerbewijs-controleurs in Luxemburg werkzaam bij het streekverkeer, dus al maak je de boete 3000 euro, de zwartrijders lachen zich toch rot aangezien de pakkans nul komma nul is...
De stadslijnen worden heel sporadisch weleens gecontroleerd, maar ook dat is minimaal vergeleken met andere landen.

De Luxemburgse politie controleert ook nooit of de gordels in de bussen worden gedragen, terwijl streeklijnen die ook een stukje door Duitsland rijden regelmatig aan de beurt zijn met gordelcontrole direct na het passeren van de grens.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 09:12
door webguy
Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken. We zijn weer terug bij af: je moet zelf je kaart in de anti-skim gleuf leggen en er helemaal in duwen. De oudere generatie NS automaten was ook zo... De software is er ook op aangepast, ipv PIN of Maestro staat er nu "(debitbetaling)" in het scherm. Bijzonder, want dat is niet echt terminologie die mensen in Nederland zullen begrijpen, al is het in het buitenland al heel lang gemeengoed.
Oh ja, en de transactiebon is 3x groter:
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 09:41
door Daniel
webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken. We zijn weer terug bij af: je moet zelf je kaart in de anti-skim gleuf leggen en er helemaal in duwen. De oudere generatie NS automaten was ook zo... De software is er ook op aangepast, ipv PIN of Maestro staat er nu "(debitbetaling)" in het scherm.
Amersfoort heeft ook al van die nieuwe kaartlezers op sommige automaten. Er staat trouwens niet "debitbetaling" maar "debetbetaling", dat lijkt me niet geheel de juiste spelling :P

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 10:26
door webguy
Even googlen en van Dale opzoeken leert me dat het klopt. Debit is engels, debet is nederlands. Maar ziet er inderdaad raar uit.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 11:28
door Caspar
Ik ging gister een dagje vanuit Hoorn naar Arnhem, en de heenreis had ik de ICE wat 2 stellen ICM bleken te zijn. Hoop toeristen die pas na een minuut of 10 snapten dat ze toch echt de stoel van hun reservering niet zouden gaan vinden in deze trein. Vervolgens werd er omgeroepen dat deze vervangende ICE ivm het extreme weer maar tot Emmerich zou rijden. Een hoop gelach en vreemde blikken aangezien er bijna geen sneeuw lag, en het op dat moment -0C was.

Vervolgens dan het weer: In Arnhem begon het zo rond etenstijd aardig te sneeuwen, er lag een mooi wit laagje op de straten.
Terug in Hoorn regende het, en lag er een mooi laagje ijs op de stoep, en hoop geglij dus. Op de sneeuwresten op de stoepen had je dan aardig wat grip, op de sneeuwvrije straten was het wel een hoop glibber werk. Ook bevroor de regen die op trapleuningen viel direct, waardoor je daar ook niet zo veel grip aan had op het station.
Overigens heb ik zowel de heen als terugweg van Hoorn tot Arnhem niet 1 medewerker van NS gezien in de trein, geen service rondje, geen snelle wandeling door de trein, en geen controle. Terwijl je toch juist in een vervangende ICE veel klantvragen zou kunnen verwachten.

Verder, in Amsterdam Sloterdijk moest ik betalen voor mijn kop koffie, mijn vader die in Amsterdam Centraal instapte kreeg het gratis, en daar werd het ook omgeroepen. Wat is dat voor beleid?

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 11:52
door Daniel
Geen idee wat het voor beleid is, maar ik mocht zaterdag op Amsterdam Zuid ook betalen voor de thee terwijl ik het de dag ervoor en erna gratis was op Utrecht Centraal en Amersfoort.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 12:09
door fogeltje
STF schreef:De Luxemburgse politie controleert ook nooit of de gordels in de bussen worden gedragen, terwijl streeklijnen die ook een stukje door Duitsland rijden regelmatig aan de beurt zijn met gordelcontrole direct na het passeren van de grens.
Moet men daar dan gordels dragen in stads- en streekvervoer? Dat is wel apart lijkt me, zowel in Nederland als Duitsland ken ik dat niet.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 12:25
door marvinkok
Regel is, zijn er gordels aanwezig dan moeten ze gedragen worden. Geldt ook gewoon in Nederland, al hebben de meeste OV-bussen geen gordels. Hooguit de T100 bussen.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 13:06
door MdJ
Vandaag vielen in Apeldoorn beide omlopen van lijn 1 uit op het stukje Busstation/NS-Matenveld wegens te hoge vertragingen.

Daardoor reden de 2 en de 4 ook vertraagd, rond met +5, waardoor zelfs lijn 231 (reed met -3) eerder bij de kapelmeestershoeve was. De bus de andere kant op (231 naar Arnhem CS) stond bij het opdraaien op de A1 meteen in de file om de A50 op te kunnen... :D

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 13:12
door fogeltje
marvinkok schreef:Regel is, zijn er gordels aanwezig dan moeten ze gedragen worden. Geldt ook gewoon in Nederland, al hebben de meeste OV-bussen geen gordels. Hooguit de T100 bussen.
Ah juist, bedankt voor de verduidelijking.

In Brabant/Gelderland-Zuid was ook redelijk wat vertraging. De eerste 121 reed al met +6 en bij aankomst zelfs +8 (meestal wordt juist tijd goed gemaakt als de brug niet openstaat). Gelukkig had de 99 zelf +5 (touringcar moest vanaf Veghel wegens diverse ongelukken via Erp en Boekel naar Uden rijden), uiteindelijk met +16 in Nijmegen aangekomen. In Alverna werden we gewoon door de volgende bus ingehaald :') Overigens komt dat wel eens vaker voor gezien de 99 van 7:22 in Uden vaak vertraging heeft. De rit die ons dan inhaalt begint in Grave en zit volgens dienstregeling acht minuten achter mijn bus. Als die al met +3 in Grave aankomt (eigenlijk standaard) dan pikt die vervolgens meestal alle reizigers op die eigenlijk de volgende hadden willen hebben met als gevolg dat die bus vrijwel helemaal leeg is (tussen Dukenburg en CS heeft lijn 2 meestal alle reizigers al meegenomen).

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 15:57
door STF
fogeltje schreef:Moet men daar dan gordels dragen in stads- en streekvervoer? Dat is wel apart lijkt me, zowel in Nederland als Duitsland ken ik dat niet.
Ja als er gordels aanwezig zijn ben je verplicht die te gebruiken, zelfs de klapzitjes hebben gordels. Staanplaatsen zijn uiteraard vrijgesteld van gordeldracht, maar over het algemeen hoef je in een Luxemburgse bus niet te staan, ruimte zat om te zitten.
Stadsbussen hebben meestal geen gordels, streekbussen meestal wel, maar in beide categorieen zijn genoeg uitzonderingen te vinden.
Voor zo ver ik weet is het als busbedrijf niet verplicht om gordels in de bussen te monteren, zolang ze dan maar nooit en te nimmer voor scholierenvervoer of een besloten gezelschap worden ingezet, want dat is geen lijndienst en staat dus gelijk aan een touringcar of taxi, waar je ook gordels in hebt.
Echter moet bijna elke streekbus ook dagelijks een paar ritten scholierenvervoer verzorgen, oftewel montage van gordels noodzakelijk.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 16:42
door VIRM
Vanochtend wachtte ik op Zaandam op de s4000 van 07:30. Deze stond eerst aangegeven met +3, toen met +8. En toen hij eenmaal binnen kwam, was het een te korte VIRM. Echt, wie besluit er nu om VIRM in te zetten in deze Sprinterserie? Omdat hij propvol zat, moesten er mensen achterblijven... Dan maar de s3000 van ietsje later.
Op Amsterdam Sloterdijk wilde ik de 'aansluitende' s2600 van 07:55 naar Leiden nemen vanaf spoor 11. En in een vlaag van algehele verstandsverbijstering rolde er een enkel stelletje DDAR het station binnen. Lekker, want daar kon ik dus ook niet meer bij omdat hij op een gegeven moment propvol zat (handig als daar ook mensen met koffers inmoeten...). Dus dan maar naar beneden gehaas om de s2100 van 08:02 te nemen vanaf spoor 7, waar overigens nog genoeg zitplaats was toen hij op Sloterdijk aankwam.

Dus een aantal opvallende dingetjes:
1. Toen ik vanochtend weg ging van huis was het 2 graden boven nul. Waarom geldt er dan nog steeds een nooddienstregeling?
2. Er kwamen twee veel te korte treinen. Men nam vooraf niet eens de moeite om dit op het station om te roepen. Heb je de hele dienstregeling al uitgekleed en beloof je met langere treinen te rijden, maak je dat ook niet eens waar.

Dus is het nu een ijsblokken/gevoelige infrastructuur probleem, of is er gewoon veel materieel tekort en heeft men totaal geen ballen om dit om te roepen?

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 18:13
door TLP
VIRM schreef:1. Toen ik vanochtend weg ging van huis was het 2 graden boven nul. Waarom geldt er dan nog steeds een nooddienstregeling?
2. Er kwamen twee veel te korte treinen. Men nam vooraf niet eens de moeite om dit op het station om te roepen. Heb je de hele dienstregeling al uitgekleed en beloof je met langere treinen te rijden, maak je dat ook niet eens waar.
1. De nooddienstregeling gaat sowieso tot dinsdag door. (laatst weer mail gekregen)
2. Defect materieel. EN de NS belooft veel maar zoals bijna altijd bij OV-bedrijven maakt ze (lang) niet alles waar...
Bovendien hebben ze geen zin om maar de hele tijd om te roepen. Net zoals toen de GVB te pas en te onpas een stuk minder ging rijden met hun metro's, omdat ze waarschijnlijk wel verwachtten dat men zich wel bewust was van het winterweer.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 18:53
door Xanland
Vandaag, was er zelf niet bij maargoed, was er een dreiging op het Deltion College. Dit was 's ochtends al gemeld maar in de middag werd pas tot ontruiming overgegaan.

Vervolg was dus dat rond een uur of drie alle leerlingen van het Deltion College buiten stond. Gelukkig is er een goed contact tussen Deltion(, Provincie ?) en Syntus. Gevolg was dat er dus een tijdje even extra businzet van Syntus was. Wel netjes naar mijn mening aangezien ze al zo krap in materiaal zitten. Of ze moeten SWT of een dergelijk bedrijf hebben ingehuurd, maar denk het niet.
Zoiets mag denk ik toch wel een pluimpje, :pos: en/of vermelding waard zijn! :)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: di 14 feb 2012, 16:20
door TLP
Vanochtend op de Amstelveenseweg bij het inchecken: <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW. En dit nog zes keer.
Ben dus toen maar naar de incheckpoort aan de overkant gelopen, die het gelukkig wel deed. Toen ik overigens wegliep, zag ik dat een andere man hetzelfde overkwam... wat zou er mis zijn met die poort?
(gelukkig haalde ik m'n metro nog...)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: di 14 feb 2012, 18:19
door iljitsch
webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken.
Kunnen we geen moratorium instellen op "het nieuwe <...>". Ik word daar niet goed van.

Maar ik was wel blij dat toen ik met 5 minuten speling op Bergen op Zoom aankwam die machine daar ook een chiplezer had om een fietskaartje te kunnen kopen, want een paar dagen eerder pakte de derde machine m'n pas pas. En daar in Bergen op Zoom op het perron stonden er maar twee.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: di 14 feb 2012, 18:39
door Fles
iljitsch schreef:
webguy schreef:Ik kocht vanochtend een nieuwe maandtrajectkaart, en kwam erachter dat er op Velperpoort nieuwe kaartlezers in de automaten zitten, die met EMV/het nieuwe pinnen werken.
Kunnen we geen moratorium instellen op "het nieuwe <...>". Ik word daar niet goed van.

Lachejonge. Heb je afgelopen week niet kennisgemaakt met "het nieuwe treinreizen"? Toppertje zeg ik je :pos:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: di 14 feb 2012, 22:36
door webguy
Veel mensen weten niet wat EMV is... Overigens is EMV ook weinig want het is "Eurocard Mastercard Visa", maar dat is dus de standaard voor bankpastransacties (en randomreaders)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 08:04
door Daniel
Vanmorgen bleek het spoorviaduct over de Bleekstraat in Utrecht ineens ca. twee keer zo breed te zijn geworden... oftewel, afgelopen nacht is daar een groot deel van de liggers geplaatst voor het nieuwe viaduct t.b.v. de spoorverdubbeling Utrecht - Houten.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 18:33
door iljitsch
Fyra richting Rotterdam was al halfvol in Amsterdam (elke bank één reiziger) maar op schiphol kwam daar nog flink wat bij, nu zelfs twee mensen die staan in mijn coupé. Amsterdam CS was trouwens erg rustig nog om 17.15 u. Ook rond 11 u van HS naar Amsterdam was erg rustig, met maar een paar mensen op Lelylaan en Sloterdijk toen we daar langsraasden.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: do 16 feb 2012, 03:02
door STF
Mercedes Integro's zijn toch heel betrouwbare bussen, op de deuren na. Daar lijkt echt altijd wel wat mee aan de hand te zijn; vanmiddag een Integro die de voordeur telkens bij het sluiten met teveel snelheid/kracht dicht liet knallen, het diagnosescherm gaf geen storing aan terwijl het glas zowat uit de deur werd geslagen.
Op een gegeven moment kwam er tijdens het wegrijden van een halte de melding; ernstige storing "achterdeur defect" met uiteraard zo'n fijne alarmtoon erbij; BWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP...

Zucht, zo lijkt het altijd wel bij de Integro's te gaan:
Deur(en) volledig defect of nog zeer slecht functionerend = totaal geen storingsmelding.
Deur(en) goed functionerend = om de haverklap een storingsmelding.

Een flink aantal Luxemburgse vervoersbedrijven hebben de halterem zo geprogrammeerd dat die er ook af gaat als je gas geeft met de deuren open of in storing, ik kan wel raden waarom....

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: do 16 feb 2012, 04:39
door find_your_spot
TLP schreef:Vanochtend op de Amstelveenseweg bij het inchecken: <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW, <FOUTMELDING> PROBEER OPNIEUW. En dit nog zes keer.
Poortje heeft geen verbinding met de server. Meld dit bij een SOS zuil zodat het gerepareerd kan worden.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: do 16 feb 2012, 10:05
door Stefan
Bij TCR zijn de deuren vooral van die nieuwe Integro's zó traag. :') Onder het motto "Ach, we hebben we tijd!"

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:16
door Fles
Gistermiddag trouwens in de volle spits, Utrecht Centraal, iedereen zit of staat te wachten tot de trein eindelijk gaat... Over de intercom: "Meester kunt u hem even plat gooien? Er moet nog gesplitst worden... (gerommel)..... (gezucht).....godverdomme..."

Algemene hilariteit :')

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: do 16 feb 2012, 18:08
door STF
De snelheid van de Integro deuren valt af te stellen, bij het ene bedrijf gaan ze met een noodgang open en dicht, terwijl bij de andere firma zijn ze weer hopeloos langzaam. In ieder geval zullen ze nooit de snelheid van Citaro deuren kunnen behalen.