OVer Missers in de Reisinformatie #20

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door isadora »

Edwin schreef:Ik zat vanochtend in de trein vnauit Wolvega naar Rotterdam Alexander. Op Utrecht Centraal gaf de display in de trein dit aan: "Deze trein gaat verder naar Gouda, Rotterdam Alexander, en Rotterdam Centraal." Een komma en erachter het woordje "en"...
Grammaticaal nik mis mee.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Edwin »

isadora schreef:
Edwin schreef:Ik zat vanochtend in de trein vanuit Wolvega naar Rotterdam Alexander. Op Utrecht Centraal gaf de display in de trein dit aan: "Deze trein gaat verder naar Gouda, Rotterdam Alexander, en Rotterdam Centraal." Een komma en erachter het woordje "en"...
Grammaticaal nik mis mee.
Dan hebben wij verschillend onderwijs gehad (doelend met dat ik altijd geleerd heb dat er achter een komma geen en mag. Niks over niveau e.d.)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door isadora »

Edwin schreef:
isadora schreef:
Edwin schreef:Ik zat vanochtend in de trein vanuit Wolvega naar Rotterdam Alexander. Op Utrecht Centraal gaf de display in de trein dit aan: "Deze trein gaat verder naar Gouda, Rotterdam Alexander, en Rotterdam Centraal." Een komma en erachter het woordje "en"...
Grammaticaal nik mis mee.
Dan hebben wij verschillend onderwijs gehad (doelend met dat ik altijd geleerd heb dat er achter een komma geen en mag. Niks over niveau e.d.)
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-voor-en
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Suus »

In een opsomming mag er geen komma gebruikt worden in combinatie met het woord en. Het advies gaat over het overig gebruik van het woord en.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door isadora »

Bee schreef:In een opsomming mag er geen komma gebruikt worden in combinatie met het woord en. Het advies gaat over het overig gebruik van het woord en.
Dank voor het Beedenken. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Geert »

Dat in tegenstelling tot het Engels, by the way: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_comma
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Suus »

Het Engels heeft ons wel meer slechte taalgewoonten meegebracht, zoals overvloedig spatiegebruik.

Overigens, er is een uitzondering waarbij er wel een komma gebruikt mag worden, namelijk als de eennalaatste term in de opsomming het woordje en bevat.

Dus:
Engels ontbijt bestaat uit bonen, eieren en worst
Maar ook:
Engels ontbijt bestaat uit bonen, eieren en spek, en worst

Al komt deze situatie slechts zeer zelden voor omdat er in het Nederlands vaak een ander woord gebruikt kan worden om de verwarring te voorkomen:

Dus:
Engels ontbijt bestaat uit bonen, eieren met spek en worst.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 26 mar 2012, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door isadora »

Bee schreef:Het Engels heeft ons wel meer slechte taalgewoonten meegebracht, zoals overvloedig spatiegebruik.
Spijker op zijn kop. Er bestaat tegenwoordig amper meer een zin zonder een woordje Engels daarin.
De hele spreektaal is er zo ongeveer mee besmeurd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door webguy »

Overigens is het in het Engels ook niet toegestaan in British English, maar in de VS wel toegestaan... (of was het juist dat het optioneel is...)

EDIT:
Het heeft zelfs een naam, de serial comma
Wikipedia schreef:Opinions vary among writers and editors on the usage or avoidance of the serial comma. In American English, the serial comma is standard usage in non-journalistic writing that follows the Chicago Manual of Style.[4] Journalists, however, usually follow the AP Stylebook, which advises against it. It is used less often in British English,[5][6] where it is standard usage to leave it out, with some notable exceptions such as Fowler's Modern English Usage.[7] In many languages (e.g. Danish,[8] Dutch,[9] French,[10] German,[11] Greek,[12] Italian,[13] Polish,[14] Spanish[15]) the serial comma is not the norm and may even go against punctuation rules. It may be recommended in many cases, however, to avoid ambiguity or to aid prosody.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Vinny »

Overigens, er is een uitzondering waarbij er wel een komma gebruikt mag worden, namelijk als de eennalaatste term in de opsomming het woordje en bevat.
Je kunt ook andere formuleringen gebruiken:
"zowel...als"
"niet alleen...maar ook"
"alsmede"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Fles »

"Dus...."

Ik wil deze wel nomineren voor meest verwaarloosbare "misser in reisinformatie". Zo kan ik ook wel bordjes posten met "Utrecht Terwijde" en met "Utrecht-Terwijde".

Dat vinden jullie ook een misser in reisinformatie?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Fles »

Bee schreef: de eennalaatste term
De wie? :lol: Nee.

En als je niet weet of het "de op een na laatste", "de op één na laatste" of "de op-een-na-laatste" moet zijn, gebruik dan "de voorlaatste" :idea:

Als je het allemaal zo goed weet :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Geert »

Back to the travel information bloopers, then :mrgreen: :pos:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Fles »

:pos: Vriend van me heeft vandaag aan een SNCF-balie ruzie staan maken met een baliemiep die niet op de hoogte was van extra ingelegde nachttreinen voor de GP van Monaco. Is nauwelijks een blooper te noemen, wel een erg mooi verhaal, als dat mag ome Geert (A)
Afbeelding Op maandag 26 maart 2012 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Vandaag voltrok zich het volgende aan een loket van de SCNF...

"Hallo ik wil graag de nachttrein boeken naar Nice, 23 mei heen en 24 mei terug.."

"Maar meneer, u was hier 2 weken geleden ook, kan ik me herinneren (mijn accent gok ik) en toen hebben we nog gekeken en gezien dat ze niet ingepland waren..."

"Ja, maar nu zijn ze ingepland..."

"Dat kan niet, want de verkoop gaat altijd 3 maanden van te voren open. Als ze er dan niet tussenstaan, dat betekent dat de trein niet rijd, bovendien heb ik u verteld van werkzaamheden"

"Mevrouw, ik zal u zeggen die Lunea Paris-Nice is inmiddels ingepland tot oktober"

"Niet mogelijk, zeg ik u"

"Maar kijkt u dan minimaal even in uw systeem dan..."

"....."

Darkwing_Duck was het zat en smeet zijn laptop met Franstalig HAFAS op de desk

"Kijk mevrouw, hier staat dat ze rijden tot op de dag nauwkeurig, dus ik verzoek u nu vriendelijk om een slaapstoel heen, en een bedje terug aub".....

Deze Jongen gaat alsnog naar de Formule 1 in Monaco *O*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door webguy »

Tja, k heb in Emmerich ook maar mn A4 printje getoond en toen snapte ze het wel :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door reisthijs »

Plan ik bij NS een reis voor over een paar dagen krijg ik nu ineens deze mededeling bovenaan het reisadvies:
ns.nl schreef: :idea: Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.
Bij een paar weken later:
ns.nl schreef: :idea: U heeft uw reis meer dan 10 dagen voor vertrek gepland. Op deze termijn zijn nog niet alle geplande werkzaamheden verwerkt in de reisplanner. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.
Waar is dat nu weer ineens voor nodig? :? Wil NS zich nu voor álle eventuele verstoringen indekken ofzo?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door VIRM »

Vanochtend had ik vanaf Sloterdijk de s2200 van 08:18 richting Leiden.
Opvallend was dat er al lang en breed een sein- en wisselstoring bij Rotterdam Centraal op de website stond. Geen idee of het op de TBP stond, maar op Sloterdijk werd er he-le-maal niks over omgeroepen toen ik er stond te wachten.
Als je het niet zou hebben geweten: de hc riep bij Haarlem om dat Den Haag HS vandaag het eindpunt zou zijn. Op Leiden werd omgeroepen dat men voor Delft/Rotterdam/Dordrecht de s2100 van een kwartiertje later konden nemen.
Beul van de blindegeleidelijn
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Daelea »

Mooi staaltje understatement van NS:
Tussen Den Haag C en Leiden Centraal rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
"Minder treinen" =
* s3700 opgeheven
* s2600 opgeheven
* s2100 / s2200 opgeheven Asd - Rtd
* s4300 opgeheven Asdz - Ledn
* s6300 rijdt niet , een enkele sprinter Hlm - Gvm
edit: de s6300 rijdt blijkbaar Hlm - Ledn dus geen treinen tussen Gvc en Ledn

En verder blijft er niets meer over dus...
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door VIRM »

Thom69: dat is overigens ook een typisch gevalletje van 'ken je spoortopografie'.
Er staat het traject 'Den Haag C. - Leiden'. Als je daar vanuit gaat zouden de s2100 en s2200 gewoon moeten rijden.
Wellicht had diegene beter 'Den Haag HS/Den Haag C. - Leiden' in kunnen tikken. Of meot daar weer teveel voor worden nagedacht?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door VIRM »

Nog een leuke: gezien op de AV van Amsterdam Sloterdijk.

23:48 Den Helder; Zaandam, Castricum, Heiloo; Intercity. Stopt vanaf Heiloo op tussengelegen stations
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Wubbo »

Kan iemand trouwens op Den Haag Centraal uitzetten dat de sprinters naar Gouda Goverwelle en Almere Oostvaarders op alle tussengelegen stations stoppen? Dat wordt iedere keer dat deze treinen door Tuffy omgeroepen worden mee omgeroepen, en dat weten we zo ondertussen wel ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Nog een leuke: gezien op de AV van Amsterdam Sloterdijk.

23:48 Den Helder; Zaandam, Castricum, Heiloo; Intercity. Stopt vanaf Heiloo op tussengelegen stations
Wat is hier fout aan? De t3080 stopt op Heiloo en daarna op alle tussengelegen stations tot Den Helder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Thom91 »

Je kan het er net zo gied opztten bij castricum, maar verder zie ik hem ook niet :p
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Daniel »

Tuffy was net in Amersfoort een vertraging van de s140 aan het omroepen. Klinkt wel apart, vooral door de manier waarop "Hauptbahnhof" is ingesproken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #20

Bericht door Suus »

Nog wat vage omroepen bij het GVB.

Lijn 45 die aankomt bij de halte Station Ganzenhoef. Daar wordt het volgende omgeroepen:
"En 53. *GONG* Station Ganzenhoef. Overstappen op 41, 66"
Lijn 9 die aankomt bij de halte Arent Krijtsstraat. Een halte waar geen streekvervoer komt
"*GONG* Arent Krijtsstraat. Overstappen op 46 en streekvervoer"

Een ander mooie is dat er dit weekend een omleiding is op een omleiding in Diemen. Omdat de Diemerbrug die normaal door de bussen wordt gebruikt een nieuw stiller brugdek krijgt worden de bussen omgeleid via de Venserbrug. Daardoor wordt de halte Schoolstraat die nu door bussen richting Diemen Noord/Amstelstation wordt gebruikt nu gebruikt door de bussen richting Bijlmer ArenA. Het werkt echter allemaal lekker verwarrend in ieder geval :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten