OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

StudentenOV Week Vrij. Checkin Amf 12:44, checkuit Mas 13:25.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Ow, dat valt niet echt in het lijstje met mogelijkheden dat ik voor me had :')
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Is er wat aan de hand met ov-chipkaart.nl? Ik zie alleen maar transacties tot en met 25 juni. :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door webguy »

Ik laade donderdag mijn voormalige studenten OV kaart op bij een NS automaat, daar staat namelijk mn Gelderland korting nog op. Naast het tegoed werd het NS Reizen op Saldo ook op de kaart gezet. Werd gemeld, maar kon het niet annuleren ofzo (niet dat het me uitmaakte). Er zit dus een detectie op of je producten hebt die NS Reizen op Saldo bieden...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Thijs »

ROS wordt er inderdaad sinds kort automatisch opgezet als je geld op je OVC zet bij een NS-kaartautomaat en ROS er nog niet opstaat.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Fles schreef:Is er wat aan de hand met ov-chipkaart.nl? Ik zie alleen maar transacties tot en met 25 juni. :?
Oh, het staat er gewoon bij :')
Achterstand in verwerking transacties en kaartinformatie
Door een achterstand in het verwerken van gegevens kan het zijn dat niet alle transacties en kaartinformatie vanaf 25 juni 2012 bijgewerkt zijn in uw overzicht. Wij werken er hard aan om deze zo snel mogelijk nog in uw overzicht te tonen. Onze excuses voor het ongemak.
Er wordt weer even lekker gefaald *O*
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Ronald »

Ah, ik zat vandaag ook al te kijken. De NS-transacties zijn bijgewerkt t/m 30 juni, maar van Connexxion ontbreken ze nog.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Justin »

Vanochtend nam ik weer eens lijn 11 vanaf mijn huis naar Dordrecht. Bij het uitchecken stond dat ding ineens op Alblasserdam-Rijnstraat, en dus ging er €4,16 van af i.p.v. rond de €2... :neg:. De vrouw bij de Arriva Store bevestigde dit. Effe claimen dan maar via Arriva...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Ronald »

Gisteren voor de zoveelste keer een OV-chip-faal. Netjes ingecheckt bij het instappen, en bij het uitstappen weer keurig "goede reis" op het display, dus weer een check-in. Ik begin bijna te denken dat het aan mijn kaart ligt -o-
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Je bent niet de enige.
Had laatst letterlijk (lazen ze ook uit bij loket ed):
- Check-in station Amersfoort
- Check-in station Maarssen (ipv check-uit, had niet op scherm gekeken, alleen toon...)
- Check-uit station Maarssen (ipv check-in, had niet op scherm gekeken, alleen toon...)
- Check-in station Utrecht-Zuilen (HC kwam langs, moest maar ff inbliepen, snapte er de neten van)
- Check-in station Zwijndrecht
- Check-uit station Zwijndrecht
:')
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Krijg toch lekker de hoereteringtyfus en wat dan niet allemaal nog meer bij NS en TLS. Inmiddels een boete op zak door het klote OV-Chipkaart systeem wat niet altijd goed werkt.

Situatie: Ik check in Deventer in om 19:00; Studenten Week Vrij. MAAR ik heb ook een NS Weekend Vrij 1e klas, die vanaf 18:30 geldig is. Dus naar loket gelopen, situatie uitgelegd. Mevrouw begon al te zuchten dat "er alweer iemand problemen met die kaart heeft". Na wat rondbellen was het antwoord: Gewoon instappen en 1e klas gaan reizen.
Zit dus in de 1e klas, en krijg vlak voor Zutphen controle. Gelijk de situatie uitgelegd. Mevrouw was niet vatbaar voor enig begrip, en zei dat ik maar 2e klas moest gaan zitten. Eigenwijs dat ik mij er ben, zei ik dat ik dat niet ging doen. Toen schreef ze een boete uit. €35,00 + €20,20 (1e klas reductie Deventer-Breda(ik zei dat ik naar Breda ging). Gewoon geaccepteerd. Zometeen gelijk een klachtenbrief schrijven aan NS Reizigers. Met uitleg situatie, de boete ontvangen heb enz. En dat ik niet tevreden ben over de afhandeling door de HC. En dat het systeem ons opgedrongen wordt, maar het veelal niet vlekkeloos werkt.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ze kan toch zien dat het product erop staat? Als ze niet voor rede vatbaar is en ik ben in mijn recht, dan zou ik echt niet naar de 2e klas verkassen en mijn ID afgeven doe ik ook niet. Laat de politie maar komen. Dat abonnement is niet gratis ofzo. :x
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Drie maanden hebben ze erover gedaan om het te bedenken, maargoed, ik heb een "inhoudelijke" reactie van Connexxion via het OV-loket :)
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd, maar ik heb eindelijk een reactie van de vervoerder. Connexxion geeft aan dat dit probleem niet snel opgelost kan worden omdat het probleem ligt bij de manier waarop de OV-Chipkaart kijkt naar het reisdeel binnen het abonnementsgebied en daarbuiten. De OV-Chipkaart kijkt of een halte binnen het abonnementsgebied valt. Wanneer een halte niet binnen het abonnementsgebied valt, worden blijkbaar alle kilometers vanaf de vorige halte in rekening gebracht. Herkennen waar zone A ophoudt en zone B begint, lukt de OV-Chipkaart nog niet.

Dit lost voor u op dit moment niets op, ook wij kunnen dit niet. In ons eerstvolgende overleg met Trans Link Systems (de ov-chipkaartorganisatie) zullen wij dit probleem zeker aankaarten.

Connexxion heeft wel aangegeven contact met u op te nemen om met u te overleggen wat zij kan doen ter compensatie van het ongemak. Wellicht is dit inmiddels al gebeurd.
Duidelijk dus ook weer een situatie waarin de voor de vervoerder meest voordelige oplossing gekozen is, wat is er immers op tegen om een "virtuele" halte op de zonegrens in het systeem te zetten (zoals Arriva er bv. telpunten in heeft staan). Lost het probleem op, maar scheelt de vervoerder natuurlijk wel inkomsten in een geval zoals waar het hier om gaat (snelbus die pas 4 km na de laatste halte in de bewuste zone daadwerkelijk de zonegrens passeert)

Een eerder geval waarin ik probleemloos restitutie kreeg blijkt trouwens ook perfect te passen bij dit probleem. Dat was een rit Utrecht - Nieuwegein waarbij ik vanaf het Europaplein ging betalen terwijl de zonegrens pas bij Westraven ligt. Laatste halte voor lijn 65 is echter de Europalaan en de halte die er nog tussen zit slaat die lijn over, dus betaal je ook standaard teveel als je er met die lijn de zonegrens over gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind het sowieso raar en onhandig dat de zonegrenzen niet op de haltes lopen. In Amsterdam is dit voor 99% van de zonegrenzen wel het geval. Zelfs bij stadsgrenzen hebben ze er rekening mee gehouden (Uilenstede valt helemaal in Amstelveen maar die halte is tevens zonegrens). De enige zonegrens tussen 2 haltes die ik me nu kan bedenken is tussen Amstelveenseweg en Henk Sneevlietweg. Benieuwd hoe dat wordt berekend bij GVB.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk hetzelfde als bij Connexxion. Nu maakt dat in de stad natuurlijk niet heel erg uit en op de meeste streeklijnen ook niet, de afstanden zullen immers niet zo gigantisch zijn tussen halte en zonegrens. Vooral bij snelbussen zal je het merken doordat die haltes overslaan of doordat ze nog een lang stuk over de snelweg rijden voor ze een zonegrens over gaan.
De situatie van mijn klacht speelde bv. op de lijnen 276/296 tussen Amersfoort en Utrecht. En als je dan bedenkt dat zone 5042 (Amersfoort) een vrij lange uitloper heeft tot vlak voor Soesterberg ergens op de A28, dan worden de verschillen al wat groter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

hauptbahnhof schreef:Ze kan toch zien dat het product erop staat? Als ze niet voor rede vatbaar is en ik ben in mijn recht, dan zou ik echt niet naar de 2e klas verkassen en mijn ID afgeven doe ik ook niet. Laat de politie maar komen. Dat abonnement is niet gratis ofzo. :x
Ik had geen zin in gezeik. Ik ga het wel via de Klantenservice spelen. Mogen ze mij gelijk uitleggen waarom die faalkaart ons opgedrongen wordt, terwijl het nogal eens in nadeel voor de reiziger is. En waarom de slogen "één kaart voor al het OV" gebruikt wordt, terwijl dat zeker niet klopt ...
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Maar jah, ik denk wel dat je of geen directe concrete antwoord gaat krijgen of een hoop standaardantwoorden.
Met een actie als wat ik zei (doen alsof je uit het gesticht komt :D ) win je meer (in dit geval). :)
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Kreeg een belletje van NS. Zij hadden van een conductrice vernomen dat ik een boete had ontvangen voor het zwart reizen. Achteraf bleek ik toch wel geldig reisproduct te hebben toen zij het met een collega besprak. Zij heeft de boete laten vernietigen, en ik zal hier niets meer van horen.

Doet er niet vanaf dat ik een klacht ga indienen.
Laatst gewijzigd door TheKnitter op vr 13 jul 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Nog apart. Dat je door de NS wordt gebeld. Maar dan vraag ik me af hoe ze achteraf kon weten dat je alsnog een geldig vervoersbewijs had, als ze je kaart niet meer had om uit te lezen.

Maar goed, die klacht zou ik alsnog indienen want je wordt tegenover andere reizigers als een zwartrijder bestempeld...
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Ik maakte ff een foutje, klacht word sowieso ingediend.

Die conductrice had met haar collega ook over dit voorval gesproken zeiden ze, en toen kwamen ze tot de conclusie dat ik geen boete hoorde te krijgen, doordat het systeem niet beter kan. Dus zij heeft doorgegeven dat die boete vernietigd kon worden, waarover ik dus gebeld ben. Dat is wel erg netjes.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Dus zij heeft gewoon gezien dat je dat WeekendVrij hebt. Alleen dat die niet is ingecheckt.
Ja, kennelijk hoef je niet al te veel van de OV-chipkaart te weten om mensen erop te controleren.

Even iets anders:
is het geen optie om je Weekendvrij-product een hogere prioriteit te (laten) geven (als dat kan dan... :roll: )?
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Dat kan. De huidige prioriteiten-lijst ziet er bij NS zo ongeveer uit:
1e keuze. OV-jaarkaart
2. Viziris
3. Kids Vrij, Altijd Vrij
4. Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij
5. Dal Vrij / WeekendVrij
6. Altijd Voordeel
7. Studenten Weekend-korting
8. Studenten Week korting
9. Voordeelurenabonnement
10. Dal Voordeel

Bij regionale vervoerders KAN het er zo uit zien, wel bij Syntus:
1. OV-jaarkaart
2. N-sterabonnement en Viziris
3. Kids Vrij, Altijd Vrij
4. Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij
5. Dal Vrij
6. Altijd Voordeel
7. Altijd Korting (tot 1 december 2012 geldig op Syntus trein)
8. Studenten Weekend-korting
9. Weekend vrijdag
10. Studenten Week korting
11. Voordeelurenabonnement
12. Dal Voordeel
13. Dalkorting Oost
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

TheKnitter schreef:Zometeen gelijk een klachtenbrief schrijven aan NS Reizigers. Met uitleg situatie, de boete ontvangen heb enz. En dat ik niet tevreden ben over de afhandeling door de HC. En dat het systeem ons opgedrongen wordt, maar het veelal niet vlekkeloos werkt.
Ik snap je standpunt wel en ergens ben ik het ook wel met je eens, maar je kan er donder op zeggen dat dit het antwoord van de NS gaat zijn:
"in de voorwaarden staat dat beide producten niet samen op één kaart kunnen worden gezet. U heeft dat toch gedaan waardoor u het risico loopt te reizen met een ongeldig reisproduct. De conductrice heeft gehandeld naar de regels. Toch zien wij in dat het een lastige situatie is en bieden dan ook onze excuses aan voor het ongemak. Er is reeds contact met u geweest over het kwijtschelden van de boete. Wij raden u aan om de producten zo snel mogelijk op twee verschillende OV-chipkaarten te laten plaatsen om misverstanden in de toekomst te voorkomen."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door ODRAIL »

Dan vraag ik mij af of je wel twee persoonlijke OV-Chipkaarten in je bezit mag hebben?
TheKnitter schreef:Dat kan. De huidige prioriteiten-lijst ziet er bij NS zo ongeveer uit:
2. Viziris

Bij regionale vervoerders KAN het er zo uit zien, wel bij Syntus:
2. N-sterabonnement en Viziris
Wat is Viziris voor een soort reisprroduct, hier heb ik nog nooit van gehoord.
Is dit nieuw?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Thijs »

KM46 schreef:Dan vraag ik mij af of je wel twee persoonlijke OV-Chipkaarten in je bezit mag hebben?
Uiteraard. Je mag er ook 100 van hebben, als je dat leuk vindt.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten