OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tochjo »

KM46 schreef:Wat is Viziris voor een soort reisprroduct, hier heb ik nog nooit van gehoord.
Zie deze pagina.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Toen ik nog bij Tickets & Info zat (GVB) konden we bepaalde producten een hoog/laag/normaal prioriteit geven. Misschien dat dat ook met dat WeekendVrij kan. Dat daar de prioriteit op hoog wordt gezet, waardoor die altijd als eerste wordt aangesproken...
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Chauf21 schreef:
TheKnitter schreef:Zometeen gelijk een klachtenbrief schrijven aan NS Reizigers. Met uitleg situatie, de boete ontvangen heb enz. En dat ik niet tevreden ben over de afhandeling door de HC. En dat het systeem ons opgedrongen wordt, maar het veelal niet vlekkeloos werkt.
Ik snap je standpunt wel en ergens ben ik het ook wel met je eens, maar je kan er donder op zeggen dat dit het antwoord van de NS gaat zijn:
"in de voorwaarden staat dat beide producten niet samen op één kaart kunnen worden gezet. U heeft dat toch gedaan waardoor u het risico loopt te reizen met een ongeldig reisproduct. De conductrice heeft gehandeld naar de regels. Toch zien wij in dat het een lastige situatie is en bieden dan ook onze excuses aan voor het ongemak. Er is reeds contact met u geweest over het kwijtschelden van de boete. Wij raden u aan om de producten zo snel mogelijk op twee verschillende OV-chipkaarten te laten plaatsen om misverstanden in de toekomst te voorkomen."
Het is sinds februari 2012 volgens NS én TLS mogelijk om deze 2 producten op één kaart te plaatsen. Dat is na een software update mogelijk gemaakt. Dat NS dit verzuimd te vermelden op de website, heb ik al vaker aangekaart. Zij doen er echter niks mee.

Echter, door de Prioriteiten-lijst is het NIET mogelijk om bij geldig SOV-vrij product je WeekendVrij aan te spreken. In dat geval mag je van de Klantenservice met je SOV gewoon reizen. Is je WeekendVrij een product die recht geeft op 1e klas (wat SOV zonder extra kaartje niet doet), mag je eerste klas gaan reizen. De lokettist van Deventer heeft hier zelf achteraan gebeld voor mij, en kreeg dit antwoord van "kantoor".
Dat de conductrice hier niet naar luisteren wilde, niet eens even het navragen, heeft dan niet te maken met de "regels", maar meer van onkunde van het personeel. Niet willen hoort er ook wel bij.

Of NS de prioriteitenlijst kaart-afhankelijk kan aanpassen oid, weet ik niet. Maar mijn SOV verdwijnt toch van mijn kaart binnenkort, dus heb ik dat probleem niet meer.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daantje »

Gisteren reisde ik met mijn chipkaart met stad/streekabonnement deelt binnen en deels buiten de zone en toch hoefde ik niets te betalen? Toen ik uitcheckte stond er 'uit ok 0,00' Snap er niets van want m'n vriend die bij me was betaalde wel de normale ritprijs. Het is ook niet zo dat die zonegrenzen niet meer herkend worden oid want vandaag reisde ik weer deels binnen/deels buiten de zone (wel andere reis) en toen betaalde ik wel gewoon de juiste prijs. Iemand een idee hoe dit kan?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Het beste is om te kijken waar je bent uitgecheckt denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:Gisteren reisde ik met mijn chipkaart met stad/streekabonnement deelt binnen en deels buiten de zone en toch hoefde ik niets te betalen?
Zowel binnen je zone in- als uitgecheckt en het tussenliggende deel afgelegd door een zone waar het niet geldig is zeker?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

Bij RET/HTM wordt in dat geval wel gewoon het ritbedrag afgeschreven, minus opstaptarief (en natuurlijk alleen kilometertarief tussen haltes waar je abbo niet geldig is).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me uitermate bijzonder, zowel bij de checkin als checkout is je abonnement immers geldig dus er is nergens een trigger voor het systeem dat het moet gaan uitzoeken vanaf waar het niet meer geldig zou zijn.
En als het chipkaartsysteem dit wel zou kunnen dan is het weer opmerkelijk dat het bij Connexxion niet in staat is om te de ritprijs vanaf een zonegrens i.p.v. de laatste halte in een zone te berekenen. (Trouwens nooit uitgeprobeert wat er gebeurd als ik met m'n 1-stersupplement 5000/5042 in Utrecht in lijn 52 stap en in Amersfoort weer uitcheck)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

In mei reisde ik van metrostation Blijdorp naar Laan van NOI met de Randstadrail en ik betaalde € 1,83 voor dat ritje icm een maandkaart met 2 zones in Rotterdam (5300+1) en Den Haag (5400/5413 + 1). Dat is minder dan de € 2,10 die je zou verwachten voor een ritje tussen Rodenrijs en Nootdorp (tussen welke stations het abonnement niet geldig is) maar wel meer dan € 0,-. Wellicht scheelt het dat het hier om vaste poortjes gaat en niet om een wagensysteem, maar er wordt iig wel een prijs gerekend.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:
Daantje schreef:Gisteren reisde ik met mijn chipkaart met stad/streekabonnement deelt binnen en deels buiten de zone en toch hoefde ik niets te betalen?
Zowel binnen je zone in- als uitgecheckt en het tussenliggende deel afgelegd door een zone waar het niet geldig is zeker?
Nee. Ik ben ingecheckt in zone A (zone van m'n abonnement) en uitgecheckt in zone B (waar m'n abonnement niet geldig is en die grenst aan zone A). Ben rechtstreeks van zone A naar zone B gereisd zonder door andere zones heen te komen.

@ hauptbahnhof: in en uitchecks kloppen allebei gewoon, dat is juist het gekke.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Dat lijkt me uitermate bijzonder, zowel bij de checkin als checkout is je abonnement immers geldig dus er is nergens een trigger voor het systeem dat het moet gaan uitzoeken vanaf waar het niet meer geldig zou zijn.
En als het chipkaartsysteem dit wel zou kunnen dan is het weer opmerkelijk dat het bij Connexxion niet in staat is om te de ritprijs vanaf een zonegrens i.p.v. de laatste halte in een zone te berekenen. (Trouwens nooit uitgeprobeert wat er gebeurd als ik met m'n 1-stersupplement 5000/5042 in Utrecht in lijn 52 stap en in Amersfoort weer uitcheck)
Als ik van Delft naar Rotterdam reisde met bus 40 en dus incheck in een zone waar m'n abonnement geldig is en uitcheck in een zone waar m'n abonnement ook geldig is, dan betaal ik gewoon de tussenliggende zones.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daantje »

Geert schreef:In mei reisde ik van metrostation Blijdorp naar Laan van NOI met de Randstadrail en ik betaalde € 1,83 voor dat ritje icm een maandkaart met 2 zones in Rotterdam (5300+1) en Den Haag (5400/5413 + 1). Dat is minder dan de € 2,10 die je zou verwachten voor een ritje tussen Rodenrijs en Nootdorp (tussen welke stations het abonnement niet geldig is) maar wel meer dan € 0,-. Wellicht scheelt het dat het hier om vaste poortjes gaat en niet om een wagensysteem, maar er wordt iig wel een prijs gerekend.
De RET rekent volgens mij wel echt vanaf de zonegrens. Als ik met de randstadrail van Rotterdam Centraal naar Leidschendam-Voorburg oid reis dan betaal ik ergens vanaf het Sint Fransiscus Gasthuis ongeveer. Kwam daar achter omdat de tunnel iets duurder is dan toen het voormalige hofpleinviaduct nog in gebruik was. Scheelt een paar cent dus de zonegrens ligt nu iets anders.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Anne »

Zie ook dit verhaal van de digitale reiziger over het abonnement bij Veolia (op de pagina iets naar onderen scrollen).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

Is het eigenlijk mogelijk om van TLS een reminder te krijgen als producten verlopen? Toevallig wist ik dat morgen mijn Dalurenkorting NB verloopt. Dus ik heb een nieuw product geladen. Nu ik thuis ben zie ik dat het voor mijn vader ook geldt. Maar ik ga nu niet meer terug naar de winkel (lui en hij heeft het morgen nog niet nodig). Ik kan me voorstellen dat niet iedereen precies weet wanneer product verlopen. Overigens is het hem dat ik vorige week een reminder in mijn telefoon had gezet, anders was ik het waarschijnlijk vergeten.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door deadlock »

Ik krijg daar van NS mailtjes over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Michael »

Verrek mijn Dalurenkorting verloopt vandaag ook gelijk maar effe nieuwe erop zetten zometeen
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Raymond »

Lekker verwarrend, Veolia geeft niet altijd de haltenaam door voor in het chipkaartoverzicht op OV-chipkaart.nl, maar een straatnaam (althans op lijn 69 in Haaglanden). Moest ik eerst gaan opzoeken waar die straat ergens ligt om te zien of ik nu te veel of te weinig had betaald. Te veel dus, dus moet dat ook nog terugvragen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door midnet »

Daantje schreef:
Daniel schreef:Dat lijkt me uitermate bijzonder, zowel bij de checkin als checkout is je abonnement immers geldig dus er is nergens een trigger voor het systeem dat het moet gaan uitzoeken vanaf waar het niet meer geldig zou zijn.
En als het chipkaartsysteem dit wel zou kunnen dan is het weer opmerkelijk dat het bij Connexxion niet in staat is om te de ritprijs vanaf een zonegrens i.p.v. de laatste halte in een zone te berekenen. (Trouwens nooit uitgeprobeert wat er gebeurd als ik met m'n 1-stersupplement 5000/5042 in Utrecht in lijn 52 stap en in Amersfoort weer uitcheck)
Als ik van Delft naar Rotterdam reisde met bus 40 en dus incheck in een zone waar m'n abonnement geldig is en uitcheck in een zone waar m'n abonnement ook geldig is, dan betaal ik gewoon de tussenliggende zones.
Voor beiden: er zijn inderdd verschillen tussen bedrijven en hun bedrevenheid in de sioftware (of waarom zouden ze die moeite doen voor een paar uitzonderingen?)
RET is goed uitgerust en spoort elke missende cent op.
Conx laat het er-meestal-bij zitten-ze verwachtten al eerder dat al die lastige zones wel snel zouden verdwijnen.
(deze tip staat ook ergens bij Rover-ABo Schoonhoven-GOuda, via andere route als de snelbus).het schijnt bij Conx bvb ook: als je gewoon op saldo chipt en je gaat bvb:
bus naar Haarlem-apart kaartje NS naar Leiden, en in Leiden pak je binnen 35 min weer een bus, dat dan de 83 ct niet wordt aangerekend-terwijl dat bij de oude strippen natuurlijk wel was. Het is overstap-ook al zit er 25 km tussen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Meltrain »

midnet schreef:het schijnt bij Conx bvb ook: als je gewoon op saldo chipt en je gaat bvb:
bus naar Haarlem-apart kaartje NS naar Leiden, en in Leiden pak je binnen 35 min weer een bus, dat dan de 83 ct niet wordt aangerekend-terwijl dat bij de oude strippen natuurlijk wel was. Het is overstap-ook al zit er 25 km tussen.
Dat is niet alleen bij Connexxion, maar bij alle vervoerders. Ik geloof dat iemand het ook al eens geprobeerd heeft om in Rotterdam uit te checken bij de RET, per trein naar Den Haag te reizen en daar in te checken bij HTM en dat het opstaptarief toen niet opnieuw in rekening werd gebracht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

En dat is ook helemaal volgens de voorwaarden, overstappen binnen 35 minuten. Dat is verder niet geografisch beperkt.
Andersom geldt dan wel weer dat je de overstapkorting niet krijgt als een bus niet op komt dagen. Dan ben je dus eigenlijk dubbel benadeeld...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

Dat is nu een voorbeeld van iets dat wél duidelijk afgesproken is tussen alle vervoerders.
Nu de rest nog...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

reisthijs schreef:Dat is nu een voorbeeld van iets dat wél duidelijk afgesproken is tussen alle vervoerders.
Nu de rest nog...
Idd. Hopelijk lukt het nieuwe algemeen directeur van TLS, de heer ir. A.P.G. Groothedde om -op korte termijn- duidelijkheid te geven.
In een persbericht van TLS heeft hij in elk geval beloofd dat het gemak van de reiziger centraal komt te staan en prioriteit heeft.
Maar ja, in het verleden zijn er wel meer loze beloftes gedaan met betrekking tot de ov-chipkaart. Eerst zien, dan geloven.
Maar misschien lukt het hem om mij van zeer ontevreden ov-chipkaartklant naar (gematigd) tevreden klant om te buigen. Tot die tijd blijf ik in elk geval pessimistisch.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door deadlock »

Meltrain schreef:Dat is niet alleen bij Connexxion, maar bij alle vervoerders. Ik geloof dat iemand het ook al eens geprobeerd heeft om in Rotterdam uit te checken bij de RET, per trein naar Den Haag te reizen en daar in te checken bij HTM en dat het opstaptarief toen niet opnieuw in rekening werd gebracht.
Als mijn bus in Zwolle vertraging heeft dus dat ik echt moet rennen om de trein te halen en ik check in Deventer weer in dan scheelt dat inderdaad een leuk bedrag (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Reizigers worden kennelijk creatief om onder de spitsbeperkingen uit te komen, al viel het geval van vanmiddag wel redelijk snel door de mand. Die reisde op dal voordeel in de avondspits, maar niet met een check-in maar door een kaartje met korting erbij te kopen :P
De HC was trouwens wel heel erg coulant in dit geval en zou het houden bij een waarschuwing als de bewuste reiziger maar in Amersfoort zou uitstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Marc »

Gisteren wou ik met Veolia reizen van Meerssen naar Maastricht. Ik check netjes in, maar even later ben ik weer uitgecheck, omdat ik aan het twijfelen was of ik de bus ging nemen. Resultaat: Veolia rekent 0,50 bij een in- en uitcheck op hetzelfde station...

Ben net even navraag gaan doen bij een servicepunt en daar werd gezegd dat er inderdaad geld werd afgeschreven. Ik kreeg ook nog te horen dat ze niet wist of er wel gereisd was (waar moest ik naatoe gaan binnen 3 minuten???). Toen ik vroeg of ik het geld via internet terug moest vragen zei mevrouw: "voor die 50 cent?". Nou, ik was niet van plan om Veolia te gaan sponsoren...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten