OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

In kantoren kan je bovendien gebruik maken van bedraadde verbindingen die veel betrouwbaarder en sneller zijn dan draadloze verbindingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

Bee schreef:In kantoren kan je bovendien gebruik maken van bedraadde verbindingen die veel betrouwbaarder en sneller zijn dan draadloze verbindingen.
Dus zelfs jij vindt het systeem rond de ov-chipkaart onbetrouwbaar?? :roll: :mrgreen: :wink:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Hoe kom je daar nu weer bij?

Ik geef alleen aan dat het systeem van de OV-Chipkaart mede niet realtime is omdat GPRS/HSDPA verbindingen niet zo snel en betrouwbaar zijn als internetverbindingen via een kabeltje.

Bij poortjes en paaltjes die een vaste plek hebben zie je dat de data overigens sneller verwerkt wordt dan bij lezers in de voertuigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

de chipflip is wel gewoon KUT trouwens. Op het standaardniveau van Dvd staan gewoon GEEN cico's.

"ja want die staan alleen bij de uitgangen en waar je kan overstappen"

Ik maak wel uit waar ik "kan" overstappen ja :evil: Het is al schandalig genoeg dat ik met mijn WeekendVrij alsnog VIER keer moet bliepen omdat ome TLS zo graag wil weten waar ik wanneer ben, zonder enige rechtvaardiging :neg:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Ik ben nu een keer of 4 à 5 niet in staat geweest om uit te checken tijdens mijn vrij reizen periode. Kan ik die "gemiste" uitcheck-momenten ergens ongedaan laten maken of moet ik wachten tot ik het 12 keer heb gedaan en dan met een groter probleem zitten?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:de chipflip is wel gewoon KUT trouwens. Op het standaardniveau van Dvd staan gewoon GEEN cico's.

"ja want die staan alleen bij de uitgangen en waar je kan overstappen"

Ik maak wel uit waar ik "kan" overstappen ja :evil: Het is al schandalig genoeg dat ik met mijn WeekendVrij alsnog VIER keer moet bliepen omdat ome TLS zo graag wil weten waar ik wanneer ben, zonder enige rechtvaardiging :neg:
Dvd.. In de avondspits wanneer een volle metro 54 vlak voor de vertrektijd van de s3700 richting Alm/Lls aankomt.. :X Leuk joh, met 40 man in de rij voor twee paaltjes.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:
Fles schreef:de chipflip is wel gewoon KUT trouwens. Op het standaardniveau van Dvd staan gewoon GEEN cico's.

"ja want die staan alleen bij de uitgangen en waar je kan overstappen"

Ik maak wel uit waar ik "kan" overstappen ja :evil: Het is al schandalig genoeg dat ik met mijn WeekendVrij alsnog VIER keer moet bliepen omdat ome TLS zo graag wil weten waar ik wanneer ben, zonder enige rechtvaardiging :neg:
Dvd.. In de avondspits wanneer een volle metro 54 vlak voor de vertrektijd van de s3700 richting Alm/Lls aankomt.. :X Leuk joh, met 40 man in de rij voor twee paaltjes.
En dan het ergste is nog mensen die niet achteraan de rij aansluiten maar hun kaart gewoon voor de jouw proberen te houden. Maar blijkbaar zijn NS, ProRail en/of GVB te lui om eens van hun kantoor te komen en te kijken hoe het er aan toegaat in de avondspits.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Klaasje »

Overigens vind ik het dan wel weer grappig om te zien hoe goed er inmiddels een rij gevormd wordt en in wat voor tempo de paaltjes chipkaarten te verwerken krijgen. :lol:
Maar eigenlijk is het te triest voor woorden dat zoiets nodig is. Het hinderen van mensen die moeite doen om een geldig vervoersbewijs te hebben. :neg:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door webguy »

We moeten eigenlijk niet zeuren want in de London Underground is het soms zo druk dat je het perron niet eens op mag of je moet omlopen. Geldt enigzins nu op Utrecht Centraal, maar nog ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

De paaltjes stonden op Duivendrecht vroeger niet eens naast elkaar. Op de plek waar nu de paaltjes naast elkaar staan stonden vroeger de saldopalen en daarnaast de automaten van het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:We moeten eigenlijk niet zeuren want in de London Underground is het soms zo druk dat je het perron niet eens op mag of je moet omlopen. Geldt enigzins nu op Utrecht Centraal, maar nog ;)
Daar is het onbetaalbaar om er iets aan te veranderen. Hier is het het neerzetten van vier van die extra piep-palen in de hal tussen de lage sporen. Dat is qua verhouding toch wel wat anders
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

webguy schreef:We moeten eigenlijk niet zeuren want in de London Underground is het soms zo druk dat je het perron niet eens op mag of je moet omlopen.
Ja hoor, krijgen we dat weer.

We moeten eigenlijk niet zeuren want in India worden mensen met tientallen per dag doodgereden
We moeten eigenlijk niet zeuren want in Afrika zitten ze op het dak van de trein die één keer in de drie weken rijdt
We moeten eigenlijk niet zeuren want in Indonesië worden dakzitters met grote stalen kogels van de trein geveegd
We moeten eigenlijk niet zeuren want op Pitcairn HEBBEN ze niet eens een spoorwegnet

We moeten gewoon WEL zeuren zolang we een matig product voorgeschoteld krijgen ondanks alle goede bedoelingen, voor een immer stijgende prijs.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Vanmiddag om 15:00 uur kwam de 54 uit Gein aan op Duivendrecht en bij de NS- en GVB-palen in het midden (bij de (rol)trappen) stond keurig netjes 20 mensen per paal te wachten totdat ze konden uitchecken. Helaas was er niemand in het infohokje van NS om te vragen of de stationsmanager er van weet, want buiten de spits is het ook al druk bij de palen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door M57 »

Op Overveen is toch maar een verrijdbare checkpaal geplaatst, omdat twee paaltjes voor een heel MBO toch wat karig is :wink:


Stel: je hebt een jaartrajectkaart van A naar B. Je reist van A (check-in) naar C (check-uit). C ligt voorbij halte B. Berekent het systeem dan de juiste prijs?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Ja :Y Want dat reis je naar een halte waar je geen kaartje voor had dus reis je op saldo van A tot C :Y EN dat is juist :Y

:P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

Omdat NS er zelf niet uitkwam kan je gewoon helemaal niet inchecken met een jaartrajectkaart... :6
"Laat je ledematen bewegingen maken"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door M57 »

Wat is waar?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Logisch gezien zou het zijn wat Flessie zegt. Maar voorlopig is het wat Reisthijs zegt. Je kunt nog niet inchecken met geen enkel abonnement die met een traject te maken heeft. Alleen tijdsgebonden abonnementen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

Wat is er volgens jou zo logisch aan wat Flessie hier zegt? :roll:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Aan het feit dat je betaalt voor het stuk vanaf het station waar je abonnement niet meer geldig is tot je uitcheckstation :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:Wat is er volgens jou zo logisch aan wat Flessie hier zegt? :roll:
Ik denk dat er het volgende gebeurt:

Check in:
Systeem kijkt welke producten er op de kaart staan.
Lawezeggen Trajectabo Assen - Beilen.
En reizen op saldo natuurlijk.
10 euro borg afboeken.

Check uit (in Hoogeveen):
Systeem kijkt waar je ingecheckt bent: Assen
Systeem kijkt "Heeft die pipo een abo Assen - Hoogeveen of verder?"
Nee.
Systeem beoordeelt de reis als "reizen op saldo".

Het Systeem dwingt de Reiziger om zijn reis in zo veel mogelijk stukken op te knippen, omdat het Systeem er anders niet mee kan omgaan. Als de Reiziger de reis niet verder opknipt dan alleen de etappe "Assen - Hoogeveen", dan gaat het Systeem dat ZEKER niet doen. Want daar kan het niet mee omgaan :)

Dat is dus logisch :Y

Overigens is het tegenwoordig nog zo dat ZELFS als de reiziger in Beilen uit- en weer incheckt (en dus noodzakelijkerwijs een half uur aan zijn broek krijgt vanwege de 3 minuten stop-and-go-penalty) dat het ook dan nog niet werkt (waarom anders de aanwijzing "abo? Niet inchecken!"?). En in ieder geval DAT zou natuurlijk WEL zo snel mogelijk opgelost moeten worden.

En daarna alsnog de daarvoor geschetste situatie, maar dat gaat echt nog wel even duren :Y

Eigenlijk is het nog erger trouwens, want bij een abo voor een wat langer traject werkt het ook niet als je wel binnen je traject blijft. Trajectabo's werken gewoon HELEMAAL niet. Omdat het blijkbaar inderdaad TE moeilijk is om daarmee om te gaan. En daar kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen ook :Y
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

Kom op, dat is allemaal toch geen rocket science? Zou nogal wat zijn als je straks niet meer halverwege het traject van je trajectkaart uit kunt stappen omdat het poortje dat niet snapt :')

Ben ook wel benieuwd hoe de ov-chipkaart straks om gaat met gemeenschappelijke tariefpunten en specifiek de driehoek Den Haag HS - Den Haag Centraal - Laan van NOI. Ik heb het bij zowel het loket van Rotterdam als Den Haag nagevraagd en ik mag met een trajectkaart tussen Rotterdam en Laan van NOI ook via Den Haag Centraal reizen, maar het zou me niets verbazen als NS nog moet ontdekken dat dat straks ook met een verchipte trajectkaart mogelijk moet zijn. :X
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Gezien de beperkingen van die kaart is het straks gewoon niet meer mogelijk.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Zaterdag een foutje gemaakt. Dacht in Venlo ingecheckt te hebben bij Veolia (die automaat bleek weer eens te weigeren :lol: ), heb ik in Roermond bij Veolia ingecheckt. En maar denken dat Veolia saldo had afgeschreven, gezien ik volgens NS geen saldo meer had :mrgreen:
Navraag bij de HC leerde dat ik niet ingecheckt was bij Veolia. Toen wij in Heerlen waren, getracht uit te checken bij Veolia, en dat lukte *O* M'n borg voor WeekendVrij staat weer terug op de kaart :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door webguy »

Geert schreef:Ik mag met een trajectkaart tussen Rotterdam en Laan van NOI ook via Den Haag Centraal reizen, maar het zou me niets verbazen als NS nog moet ontdekken dat dat straks ook met een verchipte trajectkaart mogelijk moet zijn. :X
Op zich reis je dan toch niet in een andere richting dan toegestaan logisch gezien? Lijkt me dat iemand bij de NS dat wel mee moet nemen. Extra regeltje, hier daar en het is als vanouds.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten