Re: OVer je OV-Chipkaart #4
Geplaatst: di 29 mei 2012, 15:20
Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Hoezo niet? Het is gewoon een bitje op de kaart dat een andere waarde krijgt. Of misschien een blokkering op de server. Of beiden. Lijkt me vrij makkelijk terug te draaien.hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Jawel hoor, meestal moet je dan even langs een servicebalie. 9 van de 10 blokkades komen door regelmatig vergeten uit te checken.hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Een bitje op de kaart en een waarde in de backend bij TLS.deadlock schreef:Hoezo niet? Het is gewoon een bitje op de kaart dat een andere waarde krijgt. Of misschien een blokkering op de server. Of beiden. Lijkt me vrij makkelijk terug te draaien.hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Daar heb ik ook al een keer een bericht over gestuurd. Lijkt weinig prioriteit te hebben.Edwin schreef:Op station Hilversum Sportpark staat op het perron richting Utrecht is bij de uitgang (niet die aan de Soestdijkerstraatweg, maar die richting Alberdingk Thijm College) ook geen paaltjes. Maar even melden bij NS, maar daar is geen contactformulier meer, alleen een vervelende virtuele assistent die niks weet.
Al mijn reisproducten waren "ineens" geblokkeerd. Toen ik TLS belde, werd ik naar NS verwezen. Zij wisten beide niet waarom mijn producten geblokkeerd waren, dus hebben het maar weer gedeblokkeerdhauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.
Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje.
Je moet eerst zeggen dat je een e-mail wil sturen. Na het beantwoorden van een heel spectrum aan vragen kan je dan uiteindelijk een e-mail versturen. Redelijk waardeloos verder.Edwin schreef:Op station Hilversum Sportpark staat op het perron richting Utrecht is bij de uitgang (niet die aan de Soestdijkerstraatweg, maar die richting Alberdingk Thijm College) ook geen paaltjes. Maar even melden bij NS, maar daar is geen contactformulier meer, alleen een vervelende virtuele assistent die niks weet.
Technisch allemaal prima terug te draaien hoor, maar TLS wil niet. :Nhauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.
Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje.
Ikzelf heb werkelijk nog nooit een virtuele assistent gezien die ook daadwerkelijk deed wat ik van d'r vroeg. Ben nu zelf ook aan het proberen een e-mail te sturen over die palen, maar wat een ongelofelijke ramp is dat. Ik stuur ze wel een fax ofzo.webguy schreef:Die andere assistent was veel handiger, ook omdat je daar sleutelwoorden kon invoeren, deze heeft perse een vraag nodig om ook maar iets nuttigs te bedenken. Hij herinnert ook je vorige vraag en het antwoordt, dus valt nogal in de herhaling. Echt een onding.
Precies. Alles wat te blokkeren is, is ook te deblokkeren. De adnins en moderators van dit forum kunnen elk willekeurig topic op elk willekeurig moment sluiten (blokkeren) en weer heropenen (deblokkeren). Dat TLS een voor verlies of diefstal aangegeven chipkaart niet WIL deblokkeren, komt omdat ieder nieuw aangevraagde kaart minimaal € 7,- oplevert voor de kas van TLS.Amazonous schreef:Technisch allemaal prima terug te draaien hoor, maar TLS wil niet :Nhauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.
Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje.
Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.Chauf21 schreef:Als ik het goed begrepen heb, wordt de kaart bij een definitieve blokkering op Read-Only gezet. Het is dan voor niemand meer mogelijk om wijzigingen op de kaart aan te brengen.
Dan zou je geklooi krijgen met toegangspassen van gebouwen, andere ov-chipkaarten, met een beetje pech mol je er een telefoon of USB-stick mee en zo kan je nog wel meer ongewenste bijeffecten van een stroomstootje verzinnen.Amazonous schreef: Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.
Dat geklooi zou je inderdaad krijgen dan, maar er is toch echt serieus over gesproken om dit in te voeren!Klaasje schreef:Dan zou je geklooi krijgen met toegangspassen van gebouwen, andere ov-chipkaarten, met een beetje pech mol je er een telefoon of USB-stick mee en zo kan je nog wel meer ongewenste bijeffecten van een stroomstootje verzinnen.Amazonous schreef: Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.
Ach ja, dat roep ik ook al zeker een jaar. Maar schijnbaar vind men het toch gewoon dat het zo gegaan is en het oude systeem eruit geknikkerd is. Immers dat oude systemen kostte de vervoerders en overheden geld. Nu kan alles gewoon op de reiziger afgewenteld worden, die reist en betaalt toch wel omdat hij moet.erjeebee schreef:Even mezelf plagieren uit ander topic:Zolang bovenstaande (in quote) niet gebeurt, blijven we al die beperkingen en problemen houden waarvan bovenstaande (in topic) slechts een klein voorbeeldje iserjeebee schreef: OVC is in potentie een goed product, alleen
1) wordt die potentie in de verste verte niet benut en
2) is t ding nog verre van volwassen en zijn er veel te veel problemen.
Mijn standpunt is en blijft dat ze t ding eerst hadden moeten uitontwikkelen, de beperkingen hadden moet wegnemen, kinderziektes eruit en dan pas gaan nadenken over het uitfaseren van de papieren kaartsoorten en infaseren van de OVC.
Als ik in mijn werk een project van pak m beet 3M euri (= 1/1000 van de omvang van het OVC project) zo had aangevlogen als bij de OVC is gebeurd, dan stond ik nu te vaca-turen bij het prikbord van UVW
Zowel op het perron, als in de tunnel richting het verplaatste busstation staan paaltjes. Hier staan er een stuk of 8-10 en enkele van Syntus.VIRM schreef:Klein vraagje: ik ga volgende week ergens een familielid in Hengelo opzoeken met de trein. :)
Weet iemand waar op het station (op het perron bij de trap? beneden in de hal?) de CiCo's staan? Heb namelijk geen zin om verstoppertje te gaan spelen met die vervelende dingen (ja, als je héél erg weinig ziet zijn die dingen soms ontzettend naar). :)
Hoe ziet die er uit?KM46 schreef:Zo, vorige week dinsdag een persoonlijke Ov-Chipkaart aangevraagd.
Zoals die op de enveloppe van het aanvraagpakket te zien is.find_your_spot schreef:Hoe ziet die er uit?KM46 schreef:Zo, vorige week dinsdag een persoonlijke Ov-Chipkaart aangevraagd.