OVer je OV-Chipkaart #4

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor fogeltje » Vr 13 Apr 2012, 11:59

webguy schreef:En week OV is bijvoorbeeld "WO" bij Connexxion, terwijl "Dalkorting Oost" DO is, scheelt maar een letter en lees je zo overheen met die wirwar aan letters (want dat is het...)

Je kunt het ook vaak zien aan bedragen. Als je zelf over DO beschikt en je zit op het scherm een ritprijs van 0,00 verschijnen, dan was dat waarschijnlijk nog steeds van de persoon voor je die een WO had (ervan uitgaande dat het ook om een weekdag ging). En natuurlijk hoeft dat niet altijd, heb een tijdje terug ook een "gratis" rit gehad omdat de boordcomputer op "Nijmegen Centraal Station" bleef hangen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2012, 12:39

Voor de verzamelaars: van 25 t/m 29 april verkoopt het GVB een speciale Koninginnedagkaart voor 5 euro bij de T&I op het Centraal Station en Bijlmerstation. Deze kaart lijkt ipv wit-blauw oranje-wit te zijn!
Rame à l'approche

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor TheKnitter » Do 19 Apr 2012, 14:45

Ik was zondag mijn SOV verloren in Den Haag :evil:
Toen werd gezegd dat het minimaal 7 werkdagen duurt voor de vervangende SOV er was, maar die is er nog niet. Het kan nog.

Maar om even te "testen" heb ik geïnformeerd bij TLS of ik het SRP van een andere kaart kan laten halen. Dat kan. Omdat ik al een andere P-OVC heb, heb ik daar mijn SRP op laten zetten ("Koppelen"), wat ook 3 werkdagen duurt -o-
Op deze P-OVC staat ook een NS WeekendVrij. Volgens NS kan dit niet samen met een StudentenOV. Volgens TLS wel. Wie heeft er gelijk...
De medewerker van TLS zei dat "ik het maar uit moest proberen" :lol: , en als het niet werkt, ik SRP er zo vanaf kan laten halen :mrgreen:
Inchecken met StudentenOV verloopt in ieder geval goed *O*

We shall see, zaterdag :P

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor find_your_spot » Do 19 Apr 2012, 15:41

Naar verwachting zal je SRP een hogere prioriteit krijgen over je Weekend Vrij van NS.

Grote kans dat je Student Korting te zien krijgt als je bij NS wilt inchecken.

Waarom niet een nieuwe kaart aanvragen en daar je SRP op laten klaar zetten?
For Your Railroad Adventures

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor TheKnitter » Do 19 Apr 2012, 16:33

Die nieuwe kaart is onderweg hoor. Volgens de Klantenservice moet de incheckpaal gaan kijken welk product de hoogste korting geeft. Althans, sinds een update per 4 april zou dat moeten...
Als dat niet werkt, check ik weer uit. Bel ik TLS om SRP van mijn NSWV te laten halen, want zou vrijdag mijn nieuwe SOV-kaart moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2012, 17:29

Lees je wel wat je schrijft? Minimaal 7 werkdagen is pas aanstaande woensdag...
Rame à l'approche

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor TheKnitter » Vr 20 Apr 2012, 11:35

Ja, dat klopt. Maar die KTV-medewerker zei dat hij vrijdag binnen moest zijn :lol:
We gaan het vanzelf zien.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor find_your_spot » Vr 20 Apr 2012, 11:46

Bee schreef:Voor de verzamelaars: van 25 t/m 29 april verkoopt het GVB een speciale Koninginnedagkaart voor 5 euro bij de T&I op het Centraal Station en Bijlmerstation. Deze kaart lijkt ipv wit-blauw oranje-wit te zijn!

De datum die jij noemt is alleen de voorverkoop. Natuurlijk is het kaartje voor dezelfde prijs ook op Koninginnedag zelf te koop bij Tickets & Info en het rijdend personeel.

Vergeet niet dat het kaartje ALLEEN geldig is tijdens de Koninginnenacht, Koninginnedag en Koninginnedagnacht. Ondanks dat je er al vanaf 24 april mee kan inchecken.

Afbeelding
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Daniel » Do 03 Mei 2012, 08:11

Hoeveel tijd zit er wel niet tussen het in- en weer uit kunnen checken in dezelfde Connexxion-bus? Vanmorgen was weereens zo´n gevalletje wat eens in de zoveel tijd voorkomt: later vertrekkende bus staat al eerder bij de halte. En gezien lijn 65 en 66 samen zo enorm frequent rijden weet ik echt niet of ´t nu een vertraagde eerdere of een latere rit is...

Maargoed, normaal geen probleem want dan check je gewoon weer uit om vervolgens in de andere bus weer in te checken. Ging afgelopen week nog prima en vanmorgen had ik zo´n beetje net zo kort in de verkeerde bus gezeten, maar uitchecken wilde ´ie niet... Nee, in plaats daarvan bleef de cico maar melden dat ik al ingecheckt was, tja, dat wist ik zelf ook wel :roll: (Overigens ook heel simpel op te lossen door het onzinnige inchecken binnen het geldigheidsgebied van een abonnement af te schaffen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 03 Mei 2012, 10:32

Die melding behoort toch niet in de voertuigen getoond te worden? Alleen bij Validators op de stations.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Klaasje » Do 03 Mei 2012, 10:37

Als de Infoxx op dezelfde halte blijft hangen dan heb je dat inderdaad.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Chauf21 » Do 03 Mei 2012, 10:43

Als je bij Connexxion met een abonnement incheckt kan je pas na 90 seconden of bij het bereiken van een andere halte weer uitchecken.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 03 Mei 2012, 10:46

Terwijl het juist met een abo eigenlijk geen nut heeft...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Daniel » Do 03 Mei 2012, 11:04

Inderdaad... het veroorzaakt in een geval als vanmorgen eigenlijk alleen maar hinder...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor reisthijs » Do 03 Mei 2012, 13:21

Ik zou denken, gewoon uit die verkeerde bus stappen zonder uit te checken (wat waarom zou je per se willen uitchecken met je abo?) en bij de volgende bus inchecken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 03 Mei 2012, 13:40

Omdat je pasje na 12 x blokkeert? :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Suus » Vr 04 Mei 2012, 21:14

Na in Oslo en Göteborg met een abonnementsproduct op een OV-Chipkaartachtige kaart gereisd te hebben waarbij alleen inchecken nodig was ter controle vraag ik mij af waarom er zo hardnekkig aan het uitchecken wordt vastgehouden bij onbeperkte abonnementen.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 04 Mei 2012, 21:23

Omdat het systeem geen onderscheid maakt tussen de abonnementen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor reisthijs » Vr 04 Mei 2012, 21:26

Omdat men het in Nederland van het alllergrootste belang vindt dat alle reizen zo exact mogelijk worden geregistreerd. Dat is de enige echte reden dat iedereen moet in en uitchecken.

hauptbahnhof schreef:Omdat je pasje na 12 x blokkeert? :wink:
Wat is dat nu weer voor iets belachelijks, ik heb toch een abonnement... :neg:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 04 Mei 2012, 21:32

Dat zeg ik dus. Het systeem maakt geen onderscheid tussen abonnementen. Overigens hebben we het over onbeperkte en beperkte abonnementen. Bij beperkte abonnementen snap ik het nog wel.

Zelfde geldt voor bijv. een 1-uurskaart. Ook daar moet je gewoon uitchecken. Terwijl het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Aan de andere kant denk ik wel dat het beter zou zijn om het wel te verplichten want dan wordt het helemaal een zooitje wat niemand snapt want wanneer moet je wel uitchecken en wanneer niet?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Geert » Vr 04 Mei 2012, 23:09

Mensen die het niet begrijpen of niet zeker weten kunnen altijd uitchecken met hun abonnement toch? Het is een beleidskeuze geweest bij de invoering om uitchecken altijd verplicht te stellen om alle reizen zo precies mogelijk te registreren, maar technisch zou je dat dat best los kunnen laten (misschien met wat kleine aanpassingen in de software).

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Fles » Za 05 Mei 2012, 00:37

Geert schreef:Het is een beleidskeuze geweest bij de invoering om uitchecken altijd verplicht te stellen om alle reizen zo precies mogelijk te registreren,


Precies. En het is vooral NIET de bedoeling geweest om het gemakkelijk voor de reizigers te maken. Wat WAT er ook mis gaat, het pakt uit in het nadeel van de reiziger. OF hij is zijn borg kwijt, OF hij moet hemel en aarde bewegen om zijn geld terug te krijgen, OF hij wordt als een crimineel behandeld als hij in een bus stapt waar dat o zo geweldige systeem niet werkt (of gewoon uit staat).

Er zijn weinig bedrijfstakken die het überhaupt twee weken overleven om hun enige inkomstenbron ZO schandalig te schofferen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Vinny » Za 05 Mei 2012, 01:47

Ik vind het wel een voordeel dat iederéén moet uitchecken, want dan vergeet je het niet zo snel
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Tristan » Za 05 Mei 2012, 10:49

Fles schreef:Precies. En het is vooral NIET de bedoeling geweest om het gemakkelijk voor de reizigers te maken. Want WAT er ook mis gaat, het pakt uit in het nadeel van de reiziger. OF hij is zijn borg kwijt, OF hij moet hemel en aarde bewegen om zijn geld terug te krijgen, OF hij wordt als een crimineel behandeld als hij in een bus stapt waar dat o zo geweldige systeem niet werkt (of gewoon uit staat).

En daarom ben ik ook fel tegenstander van de shitkaart en zie ik hem (en velen met mij) de kaart (zoals het er nu al ruim zes jaar voor staat) liever zo snel mogelijk weer afgeschaft worden.

Gelukkig zijn er ook contactloos betaalsystemen die wel goed werken (alleen niet in het OV), zoals MiniTix dat momenteel door de Rabobank in samenwerking met Albert Heijn in ontwikkeling is en er nu een proef gedraaid wordt in de bedrijfskantines van grote Rabobankkantoren en in de vestiging van AH to Go op station Amsterdam Zuid/WTC.

Gebruikers kunnen, net als bij de ov-chip, online de gemaakte transacties bekijken, alleen is MiniTix -in tegenstelling tot het account op ov-chipkaart.nl- WEL real time. Alle gebruikers krijgen dagelijks een e-mail met alle gemaakte transacties. Het werkt veel sneller dan betalen via PIN of Chipknip. Bij verlies of diefstal is de chip door de houder makkelijk via het online account te blokkeren. Aanschaf van de chip is geheel GRATIS. Ook is het mogelijk om de chip automatisch te laten opladen, net als met de ov-chip, maar bij het aanvragen wordt er ook € 0,01 van je rekening afgehaald om het rekeningnummer te controleren en wordt dat bedrag vervolgens op de chip gestort. Kortom: je raakt geen saldo kwijt, wat bij de ov-chip dus wel het geval is als je daarvoor automatisch opladen aanvraagt. En het saldo van de kaart kun je op elk willekeurig moment kosteloos laten terugstorten op rekeningnummer van herkomst.

Zo kan het dus ook. De MiniTix-chip is een voorbeeld van een vernieuwing dat WEL een verbetering is. *O*

Het zou een goede zaak zijn als TLS een schop onder de kont krijgt en dat het beheer van de ov-chip wordt overgeheveld naar MiniTix. Die kan dan vervolgens 1001 verbeteringen aanbrengen en wellicht heel misschien ben zelfs ik dan minder pessimistisch met betrekking tot de ov-chip.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Berichtdoor Chauf21 » Za 05 Mei 2012, 12:05

Een aantal zaken die jij als positief bij de MiniTix noemt zijn praktisch gezien onuitvoerbaar bij het OV. Bijvoorbeeld de realtime transacties, dat is in het OV niet handig. Je moet dan immers altijd een directe link met de database hebben, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Geen enkel bedrijf kan dat garanderen, zelfs niet met een acceptabele marge. Bovendien zal het in- en uitchecken per definitie langzamer gaan.
In een bedrijfsrestaurant zal dat allemaal prima werken, te meer omdat het aantal gebruikers beperkt is, noodzakelijk onderhoud 's nachts plaatsvindt en je waarschijnlijk altijd wel een alternatieve betalingsmogelijkheid achter de hand hebt. Ik neem tenminste aan dat je het eten niet gratis meekrijgt als het systeem niet zou werken?


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast