OVer je reiservaringen in mei 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:
Ennes schreef:
Wubbo schreef:De laatste s5500 is de laatste reisgelegenheid naar de 3 Soester stations (Soest Zuid, Soest, Soestdijk). Naar Bilthoven en Den Dolder rijdt een kwartiertje later nog trein t589, naar Baarn kun je nog via Hilversum (met t5790). Moet je die trein dan laten wachten, alleen omdat er misschien reizigers zijn voor die 3 stations? Het is een afweging, maar in dit geval was ik ook vertrokken nadat ik een keertje goed gekeken had of er niet nog iemand aan kwam.
Met het risico dat er een dergelijk artikel verschijnt over hoe ze het in hun hoofd halen om "hun trein" te laat te vertrekken, omdat er zo nodig gewacht moest worden, terwijl er toch niemand was voor die stations. :roll:

Het blijft eigenlijk altijd wel grappig:

Was de reiziger op tijd en de trein te laat, dan mopperen we!

Was de trein op tijd en de reiziger te laat, dan mopperen we!

Het probleem is echter dat als je niet de enige reiziger bent, je alle 2 de categorieën tegelijk aan boord kunt hebben. en voor wie kies je dan uiteindelijk :roll:

:wink:
Die keuze zou ik laten afhangen van de alternatieven: Bij relatief hoge frequenties en lage aantallen hoef je niet echt te wachten terwijl er voor een laatste rit die verder geen aansluitingen meer hoeft te halen het wachten voor zelfs een handje vol reizigers een goed idee is. Maar daarbij geldt wel: Met reizigers die moedwillig te laat komen hoef je nauwelijks rekening te houden. Met reizigers die uit een vertraagde bus of trein komen is het al wat anders.
Misschien zitten er in die trein ook nog wel reizigers die nog ergens een aansluiting moeten halen op een laatste bus ofzo, die zouden ze daardoor dan ook kunnen missen en dan ergens op een verlaten busstation achterblijven, terwijl er voor de vertraagde overstappers nog iets te regelen is d.m.v. een taxi bijvoorbeeld.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Klaasje »

Laatste bussen hebben doorgaans zulke ruime aansluitingen dat het niet van een enkel minuutje afhangt. Overigens is dat bij het voorbeeld niet van toepassing en dat gaat voor meer plekken op.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Was de trein op tijd en de reiziger te laat, dan mopperen we!
Hier was de reiziger vertraagd doordat de trein waar hij in zat vertraging opliep. Het is niet altijd de schuld van de reiziger, Ennes...
Ik heb het toch nergens over schuld gehad? Wat ik hier beoogde te zeggen, je hebt te maken met verschillende belangen, de reiziger (die door wat voor oorzaak ook) te laat is wil dat de trein wacht aan de ene kant, en de reiziger die op tijd is, wil dat de trein dan ook op tijd vertrekt aan de andere kant.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Laatste bussen hebben doorgaans zulke ruime aansluitingen dat het niet van een enkel minuutje afhangt. Overigens is dat bij het voorbeeld niet van toepassing en dat gaat voor meer plekken op.
Doorgaans: gewoonlijk, in de regel, meestal, normaal, normaliter (dus niet altijd) Dus dat zou volgens jou betekenen dat elke conducteur alle eventuele (laatste) aansluitingen op "alle" stations zou moeten kennen, exact moeten weten waar alle reizigers in zijn trein als uiteindelijke eindbestemming heen moeten, om een overweging te kunnen maken of het in dat specifieke geval er een aansluiting wel of niet overgenomen zou kunnen worden
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Wubbo »

Dat zou ik niet verwachten. Maar helaas komt het tegenovergestelde ook voor: de aansluitende trein op een logische route komt aanrijden op het andere spoor aan hetzelfde perron, op dat moment sluit de HC de deuren en rijdt de trein weg (live meegemaakt op Utrecht Centraal met de laatste stoptrein naar 's-Hertogenbosch vanaf een IC uit Amsterdam die met + een beetje aan kwam zeilen). Je mag van een HC op een laatste trein toch wel verwachten dat ie een beetje beter rondkijkt of er niet nog wat gebeurt om hem heen in plaats van weg te rijden op het springen van de klok?

Dit geval leverde trouwens een boel taxi's en agressieve reizigers op, maar dat mocht het perronpersoneel oplossen, de HC van de stoptrein naar 's-Hertogenbosch zat waarschijnlijk in de cabine... :(
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Dat zou ik niet verwachten. Maar helaas komt het tegenovergestelde ook voor: de aansluitende trein op een logische route komt aanrijden op het andere spoor aan hetzelfde perron, op dat moment sluit de HC de deuren en rijdt de trein weg (live meegemaakt op Utrecht Centraal met de laatste stoptrein naar 's-Hertogenbosch vanaf een IC uit Amsterdam die met + een beetje aan kwam zeilen). Je mag van een HC op een laatste trein toch wel verwachten dat ie een beetje beter rondkijkt of er niet nog wat gebeurt om hem heen in plaats van weg te rijden op het springen van de klok?

Dit geval leverde trouwens een boel taxi's en agressieve reizigers op, maar dat mocht het perronpersoneel oplossen, de HC van de stoptrein naar 's-Hertogenbosch zat waarschijnlijk in de cabine... :(
Ik ben het ten dele wel met je eens, maar strikt genomen ligt het overnemen van WRT aansluitingen NIET bij de Hc maar bij de Trdl. Daarnaast zou je ook kunnen stellen dat het perron personeel die haarfijn alle binnenkomende treinen (behoren te) weten een Hc inseinen als er nog een WRT aansluiting overgenomen moet worden. Sterker nog is dat een Hc ook geen inzicht meer heeft in de WRT.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Wubbo »

Perronpersoneel heeft ook geen inzicht in de WRT, en een trein die met een paar minuten vertraging rijdt valt de treindienstleider niet altijd op. Vraag trouwens aan de hier aanwezige treindienstleiders: zijn zij wel verantwoordelijk voor het handhaven van de WRT (niet alleen voor laatste aansluitingen maar ook voor 'normale' aansluitingen)?

Natuurlijk is de situatie ook voorgekomen dat perronpersoneel wel degelijk heeft gevraagd aan een HC om even te wachten, maar dat dan een antwoord kwam als 'mijn sein is groen dus ik moet nu rijden'. Maar laten we dat maar even als incident beschouwen...

Trouwens wel opvallend dat een HC kennelijk niet verantwoordelijk is voor het bieden van een reismogelijkheid voor laatste treinreizigers, maar dat die verantwoordelijkheid bij iemand van ProRail ligt die (strikt genomen) niks met reizigers van doen heeft. Je zou daar als HC toch verantwoordelijk voor moeten zijn (of het op zijn minst voelen), zou ik zeggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Klaasje »

Als het aan de anti-wisselkliek bij Prorail ligt zijn de buitensporen van Weesp straks een halte aan de vrije baan. Dan is wijzen naar de TRDL onmogelijk omdat die de seinen daar helemaal niet kan bedienen. Hoe moet dat dan met een WRT? (Ja, dan kan een HC niet meer naar de andere partij wijzen.. :') )
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door microshit »

Ongeveer een uur geleden in Utrecht: 2 GVU standaardbussen op 't Goylaan in westelijke richting met op koersdisplay "999 Dreamnight", zagen er leeg uit dus mogen ergens feestgangers oppikken
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Perronpersoneel heeft ook geen inzicht in de WRT, en een trein die met een paar minuten vertraging rijdt valt de treindienstleider niet altijd op. Vraag trouwens aan de hier aanwezige treindienstleiders: zijn zij wel verantwoordelijk voor het handhaven van de WRT (niet alleen voor laatste aansluitingen maar ook voor 'normale' aansluitingen)?

Natuurlijk is de situatie ook voorgekomen dat perronpersoneel wel degelijk heeft gevraagd aan een HC om even te wachten, maar dat dan een antwoord kwam als 'mijn sein is groen dus ik moet nu rijden'. Maar laten we dat maar even als incident beschouwen...

Trouwens wel opvallend dat een HC kennelijk niet verantwoordelijk is voor het bieden van een reismogelijkheid voor laatste treinreizigers, maar dat die verantwoordelijkheid bij iemand van ProRail ligt die (strikt genomen) niks met reizigers van doen heeft. Je zou daar als HC toch verantwoordelijk voor moeten zijn (of het op zijn minst voelen), zou ik zeggen.
Een Plp die is echter wel goed bekend met het betreffende station, en kan aan de hand van zijn kapstaat ook veel zien (ik moet ook zeggen het gebeurt ook vrij regelmatig dat in samenspraak met de Plp een aansluiting nog wordt overgenomen.
Het voorbeeld wat jij schetst dat Een Hc dat weigert is natuurlijk een hele slechte zaak, en zou ook niet voor mogen komen.

Wat betreft een Trdl, het voordeel dat een dergelijke taak bij hem ligt is wel dat hij ook overzicht heeft van de totale situatie, en wat voor gevolgen het overnemen van een aansluiting heeft voor b.v. het achterop komende treinverkeer. Dat beeld heeft een Hc dus niet
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Als het aan de anti-wisselkliek bij Prorail ligt zijn de buitensporen van Weesp straks een halte aan de vrije baan. Dan is wijzen naar de TRDL onmogelijk omdat die de seinen daar helemaal niet kan bedienen. Hoe moet dat dan met een WRT? (Ja, dan kan een HC niet meer naar de andere partij wijzen.. :') )
Misschien Almere afsteken, dan hoeft er van/naar die hoek geen aansluiting meer overgenomen worden.
(als we dan toch lullige en stompzinnige reacties gaan geven)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

Het is soms ook lastig. Zeker als een trein vlak voor het station moet wachten voor een rood sein en pas het laatste moment duidelijk wordt dat een trein dusdanige vertraging oploopt dat aansluitingen niet meer haalbaar worden. Een perronwachter kan dan misschien niet meer anticiperen. Enige verantwoordelijkheid van een conducteur (en misschien zelfs machinist) heb je soms nodig. En natuurlijk kan het dan nog steeds fout gaan, maar als de intentie er is om even alert te zijn bij een laatste rit zou dat al heel fijn zijn. Als overigens een treindienstleider dit door heeft, kan hij dan niet het vertreksein nog even uit laten?

Ik denk ook, dat als je in de trein omroept: "We wachten nog 3 minuten, omdat we eventuele overstappers nog een reismogelijkheid willen bieden." omroept in de trein, dat die paar reizigers in de laatste trein daar wel begrip voor hebben. Overigens wordt in Amersfoort wel regelmatig gewacht op de laatste aansluiting of in de richting Groningen of in de richting Enschede. Soms loopt dat op tot wel 20 tot 25 minuten.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door TheKnitter »

Er worden afwegingen gemaakt, en wachten is niet altijd een optie. Wat een discussie weer...

Soms word er wel tot een halfuur gewacht, zoals ik recent meegemaakt had op Schiphol met de nachttrein (Ja, in een maand 2 keer :lol: ). Ik kwam met +127 aan in Schiphol met de 140, en de nachttrein van 1:03 stond om 1:20 nog keurig aan het perron. Er had ook gekozen kunnen worden om hem op tijd te laten rijden, maar dan hadden circa 40 reizigers nog eens extra vertraging. De vertraging was bij Delft al ingelopen.
Als de HC van de trein niet even een belletje pleegt om aansluitingen over te nemen, wordt dat in de regel niet gedaan. Op de bonnefooi wachten is niet de procedure, en - als ik mij niet vergis - moet de HC zelfs vertrekbevel geven als het veilig is en vertrektijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Suus »

De nachttrein heeft dan ook rijtijden waar de honden geen brood van lusten door al die exotische routes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De nachttrein heeft dan ook rijtijden waar de honden geen brood van lusten door al die exotische routes.
Exotische routes? Enige wat opvalt is dat hij ruim 5 minuten halteertijd heeft op ieder station en af en toe linkerspoor gaat rijden.

Maar over de hele aansluitgingsdiscussie: ik heb zelf ook enkele keren meegemaakt dat de HC op mijn verzoek op Amsterdam Centraal een van de laatste treinen 1 of 2 minuutjes liet wachten (waar denk ik andere overstappers die diezelfde overstap maakten ook wel dankbaar voor waren :D) en ook meeliep naar de desbetreffende trein. Prima geregeld toch?
Als ik zelf in zo'n trein zou zitten die wacht op overstappers 's avonds, prima zolang ik geen verdere bus hoef te halen (wat dus nooit het geval is); enig punt is dan dat de HC het even netjes omroept dat we nog even wachten op overstappers, want dan weet je waar die +2 door komt. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten