Pagina 1 van 2

Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 19:30
door fogeltje
Mijn zus had nog een Kruitvat NS-dagkaart liggen die na vandaag verrot is. Ze had hem gekocht omdat ze dit weekend naar Amsterdam moest, maar toen ze dat deed was ze de kaart vergeten mee te nemen :') Omdat het zonde zou zijn om de kaart geheel ongebruikt te laten en het grijs en regenachtig is en ik geen zin had om de hele dag voor de PC te hangen heb ik besloten de kaart dan maar te gebruiken.

Dientengevolge vertrok ik rond 10:15 om de bus naar Helmond te pakken. Ik had oorspronkelijk willen fietsen, maar gezien de regen heb ik de fiets maar laten staan. De bus naar Helmond was erg druk, de chauffeur en ik. Hij vertelde dat hij in Veghel wel ook één instapper had gehad, maar die was inmiddels weer verdwenen. Nog een gezellig babbeltje gemaakt. Toen ik vertelde dat mijn plan was om over de oostelijke Betuwelijn te rijden vertelde hij dat hij oorspronkelijk uit die streek komt, what are the odds?

Ik had geen vast plan in mijn hoofd maar liet het afhangen over hoe laat we in Helmond waren. Eventueel was ik richting Venlo gegaan om via de Maaslijn naar Nijmegen te rijden. Die trein stond er nog wel met +1 maar ik heb besloten niet te gaan rennen voor dat ding (zou ook niet gelukt zijn) maar op mijn gemak het gesprek af te ronden. Ik liep naar de stempelautomaat om mijn kaartje af te stempelen. Een dame stond twee Kruidvatkaarten (en ik kwam er in de loop van de dag nog meer tegen, dus meer mensen "moesten die nog opmaken") de automaat zonder resultaat in te raggen. Ding bleek dus defect en ik wees haar erop dat er aan de andere kant van de slagboom ook een stond. Die deed het wel. Tegen 10:50 ben ik in de IC naar Eindhoven gestapt, twee keer ICMm. Ik heb maar niet de moeite genomen om op de Wifi in te loggen, zo lang duurt de rit naar Eindhoven ook weer niet. Vlak voor het station heb ik nog een blik over de Hermes remise geworpen, ik kon zo snel geen rare dingen (lees: vreemde bussen) zien, maar een echt goede blik kon ik helaas niet werpen.

In Eindhoven ben ik overgestapt op de IC naar 's-Hertogenbosch van 11:02, dubbele VIRM. Ik had reeds het plan gevat om naar Geldermalsen te gaan en daar over te stappen. Toen de trein net vertrokken was bedacht ik me dat ik ook had kunnen blijven zitten en helemaal naar Dordrecht had kunnen gaan. Dan had ik de gehele Betuwelijn kunnen aandoen. Helaas, die beleving bewaar ik voor een volgende keer. Aangezien ik het traject Ehv - Ht binnenstebuiten ken, heb ik maar even een tijdschrift gepakt. Op tijd kwamen we aan in 's-Hertogenbosch. Ik liep van spoor 4b naar spoor 4a. Toen ik daar enkele minuten zat met tijdschrift vielen me opeens rare rijtuigen op spoor 5 (het tussenspoor zonder perron) richting 4b. Ik liep weer terug en zag toen dat de van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij waren. Ik kon zelfs een stoomlocomotief zien. Helaas kwam net mijn boemel aanrijden, dus ik moest weer teruglopen om die halen. Achteraf heb ik er spijt van, ik had graag een foto genomen. Maar het was niet zo.

Om 11:33 vertrok de SLT volgens planning richting Utrecht. Ook dit traject ken ik redelijk. Alleen in het begin heb ik even rondgekeken om te kijken hoe de werkzaamheden bij de fly-over voor het spoor vanuit Nijmegen staan. Delen van de pijlers staan er al. Afgelopen zaterdag ben ik van 's-Hertogenbosch naar Nijmegen gegaan maar had toen geen goede blik op het spoor. Dat kon ik vandaag even inhalen. Verder een redelijk saai ritje, ook op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht heb ik wel eens vaker gereisd. Alleen bij Zaltbommel heb ik even opgekeken omdat ik normaal altijd met een IC over dat traject zoef. Grappig is trouwens dat de schermen van de SLT zo nu en dan de snelheid van de trein laten zien. We waren op tijd in Geldermalsen. Ik bekeek het station en omgeving even. Me viel toen het busstation op. Dat wilde ik even vanaf de loopbrug bekijken aangezien mijn trein naar Tiel +5 zou hebben volgens de CTA (+2 volgens de NS app). Ik dacht een leuk fotootje zou wel op zijn plaats zijn. Ik was net boven doen de boemel, wederom SLT, al kwam, het was dus toch +2. Dus snel weer terug naar beneden. Een half uur in 's-Hertogenbosch had ik wel willen wachten, maar Geldermalsen is toch wat minder spannend. Met plus 2 dus richting Tiel. Het was mijn eerste ervaring met de Betuwelijn. Het ritje was niet heel lang maar ik vond het wel een leuk en rustgevend traject.

In Tiel had ik ruim de tijd, 12:05 aankomst, 12:49 vertrok pas de boemel naar Elst/Arnhem. Voor een stootblokfetisjist op een ander forum heb ik nog even een fotootje genomen:
Afbeelding

Daarna bekeek ik station Tiel even. Ik vond het een best leuk station, veel meer uitstraling dan bijvoorbeeld Helmond. Maar stations met kopsporen doen mij sowieso iets. Ik weet niet wat, maar ik vind dat soort stations altijd interessanter, net zoals ik enkelsporige lijntjes vaker leuker vind om over te reizen dan dubbelsporige lijnen (hoewel er later een uitzondering zou komen). Ik bekeek even het busstation. Hier zag ik veel lijnnummers en bestemmingen die ik maar al te goed ken: namelijk van oude Zuidooster busboekjes die ik op de wiki hier gezet heb. Het was leuk om station Tiel nu eens in levende lijve te zien nadat ik flink veel op de wiki gezet omtrent de bussen rond Tiel. Helaas was er geen Zuidooster meer. Alles wat er stond was van Arriva, Juijn Rossum en een streektaxi busje, ik kon zo snel niet opmaken waar die heen ging. Mij viel toen op dat er vlak bij het station marktkraampjes stonden. Schijnbaar was er een markt of iets dergelijks en gezien ik nog ruim de tijd heb besloot daar even overheen te wandelen. Net voor mijn neus vertrok Arriva 8411 of 8410 (weet niet meer precies welke) richting Druten. Het evenement bleek een braderie te zijn. Ik denk niet dat er veel mensen uit de regio Helmond daarop af kwamen.

Ik ben de braderie helemaal af gelopen en daarna weer terug. Helaas niks interessants te zien. Ik hoop altijd op een kraampje dat oude bordspellen of LEGO verkoopt. De boemel naar Elst stond er inmiddels al, dus ben ik maar ingestapt. Dit keer een Buffeltje. Ik had gehoopt op een LINT maar bedacht me toen dat ik had kunnen weten dat die LINTEN niet op de Betuwelijn rijden (of doen ze dat wel?). De rit van Tiel naar Elst was ook een beleving. Helaas veel dubbelspoor, maar ik vond station Kesteren wel iets hebben. Ik zag de restanten van het lijntje naar Rhenen nog liggen. Wederom leuk om eindelijk eens iets te zien van zaken waarover ik alleen maar gelezen heb (de spoorlijn op Wikipedia en de bussituatie van mijn oude boekjes). De rit behoort wel tot een van de mooiere en rustige ritten die ik mijn trein"loopbaan" heb afgelegd. Ik besloot al in Elst uit te stappen, dan kon ik eerder in Nijmegen zijn en zeker de boemel richting Venlo halen. Ik had inmiddels besloten helemaal door te reizen naar Maastricht omdat ik nog nooit over het traject Venlo-Maastricht gegaan b en, de Maaslijn (Nijmegen - Venlo) heb ik wel eens bereisd.

Aankomst in Elst was op tijd, om 13:34 ging de "IC" naar Nijmegen. Ik hoopte op ICRm omdat ik graag wat diversiteit in materieel had gehad. Station Elst vond ik overigens maar weinig aan (sorry Frank!). Op het "busstation" viel me tegenover de halte nog een haltepaal op waarop iets stond geplakt van "meehopper" of iets in de richting. Ik ben het inmiddels weer vergeten. Wellicht weet Frank wat ik bedoel. Wat is dat voor iets? Een soort carpooling? Verder viel me op dat de haltepaal binnen de fietsenstalling stond. Niet helemaal handig als je even recht voor het bord van vertrektijden wilt staan, maar gelukkig waren ze ook van buiten het hek te lezen. Na wat tijdverdrijf kwam de trein dan gelukkig, gewoon op tijd. Helaas een VIRM, dat had ik al gehad vandaag. In Nijmegen bleek het koopzondag te zijn dus ik besloot een trein later te nemen (niet 14:08 maar 14:38) en even de stad in te gaan. Heb even rondgeneusd in de Kroese en Moenen-en-Mariken. Ik overwoog om de Slegte nog even te doorkammen maar dan zou het wel weer erg laat (trein later) worden. Dus ben ik terug naar het station gegaan.

De trein vertrok op tijd. De rit bracht ik semilezend en kijkend door, de Maaslijn ken ik. Station Mook-Molenhoek heb ik daarentegen maar 1x keer gezien. Ook hield ik in het begin even het lijntje naar Kleven in de gaten. Mij viel op dat er tussen het stuk waar de lijn naar Kleve aftakt en voor het station dat er een strook langs het spoor lag waar nog een derde spoor langs de Maaslijn gelegen lijkt te hebben. Het spoorbed ligt er nog duidelijk maar er lagen geen rails meer. Op Google Maps lijkt daar inderdaad ooit ook een derde spoor gelegen te hebben. Het moet me vroeger nooit opgevallen zijn, maar zo veel heb ik de Maaslijn ook weer niet bereisd. Opvallend op de Google Maps is dat dit spoor juist erg nieuw lijkt te zijn ("vers spoorbed", betonnen dwarsliggers). Iemand enige idee waar dit spoor voor diende en waarom het weer weggehaald is? Ik dacht eerst dat misschien een stuk van het lijntje naar Kleve was, maar die takt al eerder af.

De resterende rit was niet zo heel spannend. De trein reed ook lekker op tijd. In Blerick bij Voith stond nog een LINTje van Syntus. Geen idee of het de LINT was die ik een tijd terug door Heyendaal zag komen. Maar dat is inmiddels al weer enige tijd geleden, dus ik mag hopen dat dit een andere was. We waren tijdelijk in Venlo, helaas op een tijdstip dat er geen trein naar Duitsland staat, die staat er rond heel en het was half. In Venlo heb ik even goed gekeken naar het emplacement en daarna over het voor mij onbekende stuk Venlo - Maastricht gereden. Ook dit stuk was een leuk en rustig stukje, geldt overigens ook voor het stuk Nijmegen - Venlo. Helaas ging het in Reuver dan uiteindelijk toch nog mis. De tegentrein had vertraging en we reden met +3 verder. Met als gevolg dat ik bij binnenkomst in Roermond de IC naar Eindhoven zag vertrekken. Dus was ik verdoemd tot een half uur Roermond. Het station en omgeving ben ik wel eens geweest, dus zo heel spannend niet. Wel was er kermis, maar ik besloten die niet te vereren met een bezoek. Met een bak salade en een tijdschrift ging ik rustig wachten op de volgende IC. Uiteraard kwam de volgende boemel uit Nijmegen wel op tijd binnen, ik had dus rustig nog even naar de Slegte kunnen gaan.

Maar ik liet mijn dag er niet door verpesten. Met de VIRM ging het het terug naar Eindhoven. Inmiddels was bekend dat er dat er tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven geen treinverkeer mogelijk was in verband een aanrijding met een persoon. In Vught moet zich weer eens iemand voor de trein gegooid hebben, want het is dan altijd daar. Waarschijnlijk heeft de aanwezigheid van een gesticht daarmee te maken. Voor mij had het gelukkig geen consequenties, ik moest immers of naar Eindhoven of naar Helmond. Als de trein op tijd in Eindhoven kwam zou ik precies drie minuten hebben om de IC naar Helmond te halen waarmee ik de laatste bus naar huis zou kunnen krijgen. Anders zou ik in Eindhoven de bus naar huis kunnen pakken, maar dan is het net iets verder lopen en ongeveer zestig cent duurder. Het stuk Roermond - Eindhoven heb ik ook wel eens bereisd, maar niet veel. Dus keek ik half om me heen. Mij viel kort na Roermond opeens links (gezien vanuit Roermond) een derde spoor op. De bovenleidingportalen omvatten ook dit spoor maar er ligt geen draad boven. Mij viel niet op waar het spoor begon. Al snel leek het spoor over te gaan in het spoor vanuit Weert, maar de daadwerkelijke wissel ontbrak (het spoor maakte wel een korte knik). Is dit een onderdeel van de IJzeren Rijn? Het zou wel eens de aftakking kunnen zijn voor treinen die in Roermond afbogen richting Duitsland. Lijkt me niet, want daarvoor liggen ze aan de verkeerde kant. Op Google Maps lijkt de spoorlijn bij Haelen inderdaad even driesporig te worden. Misschien lag hier vroeger een station? Als iemand hier meer over weet, graag :) Maar ik kan niet beamen dat het ook daar was, ik was maar half aan het opletten toen het me opviel.

De reis verder verliep voorspoedig. Net na vertrek in Weert zag ik mijn eerste (en enige) conducteur van de dag. Maar hij controleerde niet echt, kaartjes knippen deed hij al helemaal niet. Zover dus mijn hoop om zoveel mogelijk stempels op mijn kaartje te krijgen (uiteindelijk dus welgeteld één, de stempel van de automaat in Helmond). Na Weert bleef ik even opletten omdat station Maarheeze voor mij nieuw was. Gezien we er doorheen zoefden was er niet zo heel veel te zien. We waren op tijd in Eindhoven zodat ik de trein naar Helmond van 17:02 nog kon halen. Uiteindelijk betrad ik om 17:11 het perron, bijna exact 6,5 uur nadat ik vanochtend het perron betreden had. Lijn 25 stond al op zijn perron.

De chauffeur zat in zijn bus op zijn stoel maar liet de mensen nog even lekker in de kou staan. Het paartje wat er al stond te wachten maakte er de hele opmerkingen over in een dusdanig volume dat ze hoopten dat de chauffeur het binnen zou horen. And not a single fuck was given inside the bus. Toen ik eenmaal in de bus zat was de chauffeur aan het bellen met zijn collega's. Schijnbaar klopte er iets met de omloopnummers niet. Met het eigenlijke omloopnummer kreeg hij de dienst niet geladen, met het omloopnummer van de rit die gisteren op dezelfde tijd vertrok kreeg hij wel de rit van vandaag. Schijnbaar hadden al meer chauffeurs van Arriva problemen met hun omloopnummers/diensten gehad. Het maakte niet uit, de bus reed gewoon, de bestemming klopte evenals de reisinformatie en ook de OVC apparatuur functioneerde naar behoren. Iets voor 17:45 was ik weer thuis. Dus ik ben ongeveer 7 uur en 20 minuten van huis geweest. Uiteindelijk nog niet eens zo heel lang vind ik.

Ik vond het wel een geslaagd dagje "uit". Lekker rustig en mooi wat van het land gezien. Vooral de regionale lijntjes waren wel de moeite waard. Achteraf heb ik spijt van dat ik niet de gehele Betuwelijn gepakt heb. Maar dat komt wel een volgende keer. Ook baalde ik dat in 's-Hertogenbosch niet goed had opgelet bij binnenkomst. Als ik na uitstap was blijven staan had ik precies tegenover de stoomloc gestaan. Een volgende keer moet ik sowieso foto's nemen, dit keer is het er gewoon bij ingeschoten. Ik denk dat ik een eventuele volgende keer niet alleen de Westelijke Betuwelijn pak maar de hele lijn, dus ook weer het laatste stuk en dan uit de trein probeer wat foto's van de stations te nemen. Vooral Kesteren sprak me wel aan.

Tenslotte, weet iemand meer van dat derde spoor na Roermond wat ik genoemd heb en het stuk aan de Maaslijn waar rails lijken te zijn opgebroken?

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:01
door webguy
Derde spoor is inderdaad voor de Ijzeren Rijn, het deel Roermond - Dalheim. Staan aantal verslagen over, o.a hier. Komt er op neer dat de kans dat daar ooit nog een trein rijdt klein is ivm natuurgebied, midden door Roermond, etc. En geloof dat er nooit een goed plan is gekomen over verbinding richting Duitsland.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:14
door fogeltje
webguy schreef:Derde spoor is inderdaad voor de Ijzeren Rijn, het deel Roermond - Dalheim. Staan aantal verslagen over, o.a hier. Komt er op neer dat de kans dat daar ooit nog een trein rijdt klein is ivm natuurgebied, midden door Roermond, etc. En geloof dat er nooit een goed plan is gekomen over verbinding richting Duitsland.
Dan is dat een ander stuk, het stukje wat ik zag was juist richting Weert, misschien had ik wat duidelijker moeten zijn in de omschrijving. Ik reed vanuit Roermond met de IC richting Eindhoven en kort na vertrek viel me links een derde spoor op. Helemaal rechts reden wij dus, links van ons het spoor voor de IC vanuit Eindhoven en daar links een ander spoortje. Het moet er al langer liggen, want de bovenleidingsportalen omvatten het ook helemaal (maar er hing geen draad boven). Ik heb niet gezien waar het spoor richting Roermond uitkwam. Het liep korte tijd parallel en kwam schijnbaar vroeger met een wissel uit op het spoor vanuit Eindhoven, maar de wissel was geheel verwijderd (en niet alleen de wisseltong zoals de aansluiting van het Duits lijntje in Boxtel).

Stom dat ik niet even google maps tijdens het rijden had aangezet, dan had ik het op de kaart tenminste kunnen aangeven.

Je ziet hier op google maps wat aftakkingen bij Haelen, kwa afstand zou dat ongeveer de plek kunnen zijn: https://maps.google.com/maps?q=station+ ... 16512&z=17

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:29
door webguy
Dan zou het hier moeten staan

Ik zie alleen niks...

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:30
door Jef400
Dan is me dat nu ook duidelijk wat die aftakking aan de Sittarder zijde van Roermond is.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:36
door Raymond
In Haelen was het viersporig doordat er twee goederenwachtsporen lagen, maar blijkbaar is dat niet meer als zodanig in gebruik. Als je in Google Earth de datumterugzoekfunctie gebruikt krijg je andere foto's te zien die de aanwezigheid van vier sporen duidelijker zichtbaar maakt (in de huidige ontnemen de bomen het zicht).

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 21:40
door Wubbo
Mook Molenhoek had, toen het nog Mook-Middelaar heette en geen station had, een laad/losplaats met een derde spoor. Wellicht heb je daar de restanten van gezien?

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 22:31
door fogeltje
@JeffreyMeijer: in de omgeving van Roermond richting Duitsland kom je de IJzeren nog vaker tegen. Ik ben ooit een weekend weg geweest met de studievereniging en op weg daarheen kwamen we ook over die spoorweg. Toen heb ik voor het eerst over de IJzeren Rijn gehoord omdat ik nieuwsgierig was wat daar lag. De geposte website met foto's hierboven is overigens erg leuk!

@Webguy: het zal er niet bijstaan omdat dit spoor niet meer in gebruik lijkt te zijn (het sloot immers niet meer aan op het spoor)

@Raymond: helaas geven de satellietfoto's inderdaad geen goed beeld, maar ik kan wel de bredere portalen herkennen. Als je de satellietfoto's uitschakelt zie je ook meerdere sporen getekend. Jouw verklaring klinkt logisch. Ik moet bekennen dat ik niet op rechts gelet heb, mogelijk ligt daar ook nog een spoor met de wissel verwijderd. Misschien dat ze de sporen binnenkort ook nog opruimen.

@Wubbo: klinkt heel aannemelijk. Ik meen me ook uit het verleden te herinneren dat daar nog een derde spoor lag vóór de locatie van het huidige Mook-Molenhoek (sinds het station er ligt ben ik nog maar 1x over de Maaslijn gekomen volgens mij). Ook lijkt het alsof de sporen nog niet zo lang geleden verwijderd zijn, want de steentjes van het spoorbed liggen er nog.

Wat mij betreft twee mysteries opgelost :) Bedankt voor de input.

Volgens mij zijn er in Helmond ook wat sporen opgeruimd. Ik heb er vandaag en vorige week niet zo goed opgelet, maar ik had het gevoel als er minder spoor lag. Nu vond ik die sporen daar toch altijd al zo raar. Waarvoor dienen/dienden die eigenlijk? Ik heb er in de tijd dat de eerste SLT stellen voor tests naar Nederland kwamen wel eens een SLT zien staan waar men dan mee bezig was (maar waarom in Helmond...als sla je me dood, volgens mij heb ik daarover toen gepost op het forum), maar dat was het dan ook.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 22:41
door webguy
Hier is te zien hoe wat nu Mook-Middelaar er tot redelijk recent uit zag. Weet niet of al die sporen er nog lagen, maar de restanten ervan iig wel.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 22:47
door Raymond
De SLT's in Helmond zijn logisch te verklaren. Die waren daar toen voor de toelating in Nederland en laat Helmond - Horst-Sevenum nu net één van de trajecten zijn waar bij wijze van uitzondering met 160 km/u gereden mag worden (en waarschijnlijk ook gelijk de reden waarom Horst-Sevenum ook een derde spoor heeft). Overige sporen zijn vooral voor wachtende goederentreinen gebruikt, vooral bij verstoringen (bijv. trein is vertrokken uit Venlo, maar Eindhoven ligt er de komende 3 uur uit, dan is het handig nog ergens je trein kwijt te kunnen). Nu veel goederentreinen naar de Betuweroute verhuist zijn is het nut van de overige sporen grotendeels verdwenen en bovendien heeft Helmond de grond hard nodig voor de plannen met het stationsgebied.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 22:58
door Suus
Is het emplacement van Roermond ook niet laatst opgekuist, zodat die overweg daar geschrapt kon worden? Die overweg wordt/werd nog op afstand bediend door een overwegwachter, als een van de laatste in Nederland.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 23:19
door fogeltje
webguy schreef:Hier is te zien hoe wat nu Mook-Middelaar er tot redelijk recent uit zag. Weet niet of al die sporen er nog lagen, maar de restanten ervan iig wel.
Interessant plaatje. Ligt dat dubbelspoor bij Beugen er eigenlijk nog? Heb er niet opgelet. En op die andere plekken? En al die extra sporen in Cuijk? Die laatste zouden me toch zeker opgevallen moeten zijn, maar ik sluit niks uit.
Raymond schreef:De SLT's in Helmond zijn logisch te verklaren. Die waren daar toen voor de toelating in Nederland en laat Helmond - Horst-Sevenum nu net één van de trajecten zijn waar bij wijze van uitzondering met 160 km/u gereden mag worden (en waarschijnlijk ook gelijk de reden waarom Horst-Sevenum ook een derde spoor heeft). Overige sporen zijn vooral voor wachtende goederentreinen gebruikt, vooral bij verstoringen (bijv. trein is vertrokken uit Venlo, maar Eindhoven ligt er de komende 3 uur uit, dan is het handig nog ergens je trein kwijt te kunnen). Nu veel goederentreinen naar de Betuweroute verhuist zijn is het nut van de overige sporen grotendeels verdwenen en bovendien heeft Helmond de grond hard nodig voor de plannen met het stationsgebied.
Dat verhaal van 160 km/h klinkt logisch, daar had ik geen weet van. Het verhaal van de goederentrein klinkt logisch, ik weet van een vriend dat daarom ook Oss extra sporen heeft, maar tussen Eindhoven en Venlo heb ik vroeger weinig goederentreinen gezien, ook voor de Betuweroute. Maar het klinkt heel aannemelijk, je zult gelijk hebben. En elke gemeente wil denk ik graag grond terugwinnen op het spoor, vooral zo dicht bij het centrum.
Bee schreef:Is het emplacement van Roermond ook niet laatst opgekuist, zodat die overweg daar geschrapt kon worden? Die overweg wordt/werd nog op afstand bediend door een overwegwachter, als een van de laatste in Nederland.
In Roermond is me niks opgevallen alleen dat we vlak voor de bocht bij de inrit voor een viaduct opeens tot vrijwel stilstand af moesten remmen om vervolgens in slakkengang verder te rijden. Hadden we daar door kunnen rijden (zelfs met 40 km/h) hadden we misschien de trein naar Eindhoven nog gehaald.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 23:35
door huibf
In Helmond zijn 3 sporen opgeruimd, het achterste spoor was 10 haar geleden al opengebroken Er liggen er nu nog 3.
E.e.a is opgeruimd vanwege de nieuwbouw van het stationsgebied.
Ik reis al 20 jaar op dat traject.
Sinds de Betuwelijn is het goederenvervoer stukken minder. Het verhaal van 160 km/uur klopt ook. Het is een testtraject. Ik heb in de jaren al veel nieuws voorbij zien komen. Van de grijze TGV tot de nieuwe lelijke Japans gelijkende HSL. Ook menig SLT-tje en veoliatreinen.
Leuk om te weten is dat de spoorbomen iets eerder sluiten rondom Deurne...vanwege het effect van de snelheid...

In roermond. Denk ik dat je rond Haelen bedoeld. Er hebben daar meer sporen gelegen, volgensmij zelfs 4 of 5 sporen. Laatst keer dat ik voorbij kwam stonden er bomen tussen de rails, maar waren volgensmij de wissels al opgeruimd.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: zo 03 jun 2012, 23:55
door fogeltje
Bedankt voor de toelichting Huib. Wat betreft Helmond ben ik gelukkig niet gek. Ik begon zelfs al te denken dat ik me sporen heb ingebeeld die er nooit geweest zijn.

Wat de sporen bij Haelen betreft, ik denk inmiddels dat het die inderdaad waren, de uitleg van Raymond wijst er weer op, helemaal nu jij bevestigt dat er daar nog sporen lagen zonder wissels. Mocht ik nog eens richting Roermond gaan dan ga ik erop letten. Ik vraag me af waarom ze de sporen niet helemaal opruimen. Aan de andere kant lijkt me dringende noodzaak daarvan minder dan bijvoorbeeld in Helmond waar die grond wel wat gewilder zal zijn. Wat gaan ze er in Helmond eigenlijk neerzetten? Ik moet bekennen dat ik me niet zo bekommer om Helmond (ik woon immers ook in de "regio Eindhoven", hoewel Helmond op ongeveer 7 kilometer ligt en Eindhoven 17 (uit de losse pols, geen idee hoever het echt is, Helmond iig 25-30 minuten fietsen naar centrum/CS, Eindhoven net geen uurtje naar CS)).

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 07:01
door huibf
In helmond verschijnd een kompleet nieuw station. 100 meter noordelijker. Een tunnel voor alle verkeer. Ook komt er een nieuw busstation...

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 07:08
door Wubbo
Beugen heeft nog steeds 2 sporen, Cuijk heeft er 3.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: ma 04 jun 2012, 11:40
door fogeltje
Oh, ik was me er niet van bewust dat ze het station gaan verhuizen. Dat verklaart wel de bouwput waar vroeger de fietsenstalling was. Ik zal eens kijken of ik daar online iets over kan vinden, klinkt interessant om even naar de kijken.

@Wubbo: bedankt, de volgende keer moet ik ook op het traject Nijmegen - Venray toch maar even wat beter opletten.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 20:51
door waldo79
@fogeltje: Tussen Tl en Ah rijden meestal Buffels en bij uitzondering tref je er Linten.
Ik wist niet eens van een braderie nabij het station, maar met die regen heb ik niet zo zin eropuit te gaan: zeker niet met de temperaturen van afgelopen zondag.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 00:55
door visgraat
Als je veel stempels wilt hebben moet je korte sprinterlijntjes (geen regionale vervoerder) rijden (Tiel - Utrecht, Utrecht - Baarn, Zwolle - Kampen, Zwolle - Nijverdal West, Nijverdal - Enschede, Arnhem - Ede-Wageningen, Sittard - Heerlen) en dus inderdaad ook Weert - Eindhoven. Ik schat dat je per rit ongeveer 80% van de gevallen wordt gecontroleerd. Het is vreemd, maar per kilometer is de kans op controle vele malen groter.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 09:42
door fogeltje
waldo79 schreef:@fogeltje: Tussen Tl en Ah rijden meestal Buffels en bij uitzondering tref je er Linten.
Ik wist niet eens van een braderie nabij het station, maar met die regen heb ik niet zo zin eropuit te gaan: zeker niet met de temperaturen van afgelopen zondag.
Ze hadden het inderdaad niet getroffen met het weer. Toen ik er was (net na 12:00 uur kwam de boemel uit Geldermalsen aan) was het gelukkig wel even droog. Zonder de paraplu open wandelt toch wat relaxter. Overigens was de braderie meer richting centrum, de kraampjes die ik vanaf het station zag waren de uitlopers. Ik heb ook de "legendarische" halte Veemarkt mogen aanschouwen, dat ding kom ik al tegen in busboekjes uit de jaren 70 toen ZO de dienst daar net had overgenomen.
visgraat schreef:Als je veel stempels wilt hebben moet je korte sprinterlijntjes (geen regionale vervoerder) rijden (Tiel - Utrecht, Utrecht - Baarn, Zwolle - Kampen, Zwolle - Nijverdal West, Nijverdal - Enschede, Arnhem - Ede-Wageningen, Sittard - Heerlen) en dus inderdaad ook Weert - Eindhoven. Ik schat dat je per rit ongeveer 80% van de gevallen wordt gecontroleerd. Het is vreemd, maar per kilometer is de kans op controle vele malen groter.
Als ik een keer "stempels ga jagen" zal ik daaraan denken, bedankt. Nu ging het vooral over de ritjes, stempels verzamelen zou een leuke bijkomstigheid zijn geweest. Maar aangezien de conducteur bij Weert niet echt controleerde (mensen lieten een chipkaart zien en hij deed er verder niks mee, bij mij heeft hij ook nooit kunnen zien of er de juiste datum op mijn kaartje stond) had ik zo een 4,5 uur treinreizen zwart kunnen doen. Dat vond ik wel erg slecht. Niet dat ik een kaartje koop omdat ik gecontroleerd zou kunnen worden (en helemaal niet in dit geval want het kaartje had ik al). Zeker op de Veolia trein was het pauper omdat ik daar ook de gehele rit gemaakt heb. Maar die doen weer niet aan vaste conducteurs volgens mij. In Duitsland is het overigens ook vaak zo. De laatste keer dat ik van Koblenz naar Eindhoven ben gegaan ben ik ook niet gecontroleerd terwijl ik de rit van Koblenz naar Mönchengladbach in zijn geheel afleg.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 11:02
door visgraat
Bij regionale vervoerders wordt inderdaad minder gecontroleerd, mede doordat er niet standaard een conducteur aanwezig is op de trein. Dat geldt ook in Duitsland. Maar ik heb het idee dat daar meer dan in Nederland in de cultuur zit om netjes een kaartje te kopen.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 18:29
door fogeltje
visgraat schreef:Bij regionale vervoerders wordt inderdaad minder gecontroleerd, mede doordat er niet standaard een conducteur aanwezig is op de trein. Dat geldt ook in Duitsland. Maar ik heb het idee dat daar meer dan in Nederland in de cultuur zit om netjes een kaartje te kopen.
Dat ben ik wel met je eens. In Italië merkte ik dat ook (wel 10 jaar geleden overigens). Geen enkele controle in het stadsvervoer maar iedereen trok wel netjes een kaartje uit de automaat. Dat hoef je in Nederland niet te proberen, dan is je bedrijf binnen de kortste keren failliet wegens gebrek aan opbrengsten. Ik hoor mensen hier wel eens zeggen "er kwam geen conducteur, dus ik had net zo goed geen kaartje kunnen kopen". Dat is dus fout.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 21:35
door Geert
In de trams in bijvoorbeeld Den Haag is ook lang niet altijd controle, maar de meeste mensen checken wel in of hebben een ander vervoerbewijs. Beetje makkelijk om te zeggen dat het in Nederland niet zou werken. Idem trouwens voor Arriva, Connexxion en Veolia waar meestal ook geen controle is.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 21:38
door Suus
Er wordt in Duitsland ook zwartgereden bij de nete, ik herinner mij percentages van 20% in Essen enkele jaren geleden, de scores waren zelfs zo slecht dat het ingeschakelde bedrijf dat de vervoersbewijzen moest controleren de wacht werd aangezet.

Re: Een klein rondje Zuidoost-Nederland

Geplaatst: do 07 jun 2012, 21:44
door Daniel
@Geert: Maar HTM heeft toch wel regelmatig controleacties, zowel opvallend als in burger. Dat weerhoudt allicht ook al mensen van zwartrijden.
Hoe het bij Arriva op de Noordelijke nevenlijnen zit geen idee, maar op de MLL hebben die juist wel weer stewards door de trein rondlopen die eigenlijk altijd wel even langskomen. Connexxion heeft een tijdje intensief in z'n treinen gecontroleerd (als in, op elk ritje wat ik met ze maakte kwam er wel een controleur langs) maar de laatste tijd is er juist amper meer controle.

Wat dat betreft ligt de trefkans bij NS toch nog wel wat lager hoor...