Een klein rondje Zuidoost-Nederland
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 19:30
Mijn zus had nog een Kruitvat NS-dagkaart liggen die na vandaag verrot is. Ze had hem gekocht omdat ze dit weekend naar Amsterdam moest, maar toen ze dat deed was ze de kaart vergeten mee te nemen :') Omdat het zonde zou zijn om de kaart geheel ongebruikt te laten en het grijs en regenachtig is en ik geen zin had om de hele dag voor de PC te hangen heb ik besloten de kaart dan maar te gebruiken.
Dientengevolge vertrok ik rond 10:15 om de bus naar Helmond te pakken. Ik had oorspronkelijk willen fietsen, maar gezien de regen heb ik de fiets maar laten staan. De bus naar Helmond was erg druk, de chauffeur en ik. Hij vertelde dat hij in Veghel wel ook één instapper had gehad, maar die was inmiddels weer verdwenen. Nog een gezellig babbeltje gemaakt. Toen ik vertelde dat mijn plan was om over de oostelijke Betuwelijn te rijden vertelde hij dat hij oorspronkelijk uit die streek komt, what are the odds?
Ik had geen vast plan in mijn hoofd maar liet het afhangen over hoe laat we in Helmond waren. Eventueel was ik richting Venlo gegaan om via de Maaslijn naar Nijmegen te rijden. Die trein stond er nog wel met +1 maar ik heb besloten niet te gaan rennen voor dat ding (zou ook niet gelukt zijn) maar op mijn gemak het gesprek af te ronden. Ik liep naar de stempelautomaat om mijn kaartje af te stempelen. Een dame stond twee Kruidvatkaarten (en ik kwam er in de loop van de dag nog meer tegen, dus meer mensen "moesten die nog opmaken") de automaat zonder resultaat in te raggen. Ding bleek dus defect en ik wees haar erop dat er aan de andere kant van de slagboom ook een stond. Die deed het wel. Tegen 10:50 ben ik in de IC naar Eindhoven gestapt, twee keer ICMm. Ik heb maar niet de moeite genomen om op de Wifi in te loggen, zo lang duurt de rit naar Eindhoven ook weer niet. Vlak voor het station heb ik nog een blik over de Hermes remise geworpen, ik kon zo snel geen rare dingen (lees: vreemde bussen) zien, maar een echt goede blik kon ik helaas niet werpen.
In Eindhoven ben ik overgestapt op de IC naar 's-Hertogenbosch van 11:02, dubbele VIRM. Ik had reeds het plan gevat om naar Geldermalsen te gaan en daar over te stappen. Toen de trein net vertrokken was bedacht ik me dat ik ook had kunnen blijven zitten en helemaal naar Dordrecht had kunnen gaan. Dan had ik de gehele Betuwelijn kunnen aandoen. Helaas, die beleving bewaar ik voor een volgende keer. Aangezien ik het traject Ehv - Ht binnenstebuiten ken, heb ik maar even een tijdschrift gepakt. Op tijd kwamen we aan in 's-Hertogenbosch. Ik liep van spoor 4b naar spoor 4a. Toen ik daar enkele minuten zat met tijdschrift vielen me opeens rare rijtuigen op spoor 5 (het tussenspoor zonder perron) richting 4b. Ik liep weer terug en zag toen dat de van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij waren. Ik kon zelfs een stoomlocomotief zien. Helaas kwam net mijn boemel aanrijden, dus ik moest weer teruglopen om die halen. Achteraf heb ik er spijt van, ik had graag een foto genomen. Maar het was niet zo.
Om 11:33 vertrok de SLT volgens planning richting Utrecht. Ook dit traject ken ik redelijk. Alleen in het begin heb ik even rondgekeken om te kijken hoe de werkzaamheden bij de fly-over voor het spoor vanuit Nijmegen staan. Delen van de pijlers staan er al. Afgelopen zaterdag ben ik van 's-Hertogenbosch naar Nijmegen gegaan maar had toen geen goede blik op het spoor. Dat kon ik vandaag even inhalen. Verder een redelijk saai ritje, ook op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht heb ik wel eens vaker gereisd. Alleen bij Zaltbommel heb ik even opgekeken omdat ik normaal altijd met een IC over dat traject zoef. Grappig is trouwens dat de schermen van de SLT zo nu en dan de snelheid van de trein laten zien. We waren op tijd in Geldermalsen. Ik bekeek het station en omgeving even. Me viel toen het busstation op. Dat wilde ik even vanaf de loopbrug bekijken aangezien mijn trein naar Tiel +5 zou hebben volgens de CTA (+2 volgens de NS app). Ik dacht een leuk fotootje zou wel op zijn plaats zijn. Ik was net boven doen de boemel, wederom SLT, al kwam, het was dus toch +2. Dus snel weer terug naar beneden. Een half uur in 's-Hertogenbosch had ik wel willen wachten, maar Geldermalsen is toch wat minder spannend. Met plus 2 dus richting Tiel. Het was mijn eerste ervaring met de Betuwelijn. Het ritje was niet heel lang maar ik vond het wel een leuk en rustgevend traject.
In Tiel had ik ruim de tijd, 12:05 aankomst, 12:49 vertrok pas de boemel naar Elst/Arnhem. Voor een stootblokfetisjist op een ander forum heb ik nog even een fotootje genomen:
Daarna bekeek ik station Tiel even. Ik vond het een best leuk station, veel meer uitstraling dan bijvoorbeeld Helmond. Maar stations met kopsporen doen mij sowieso iets. Ik weet niet wat, maar ik vind dat soort stations altijd interessanter, net zoals ik enkelsporige lijntjes vaker leuker vind om over te reizen dan dubbelsporige lijnen (hoewel er later een uitzondering zou komen). Ik bekeek even het busstation. Hier zag ik veel lijnnummers en bestemmingen die ik maar al te goed ken: namelijk van oude Zuidooster busboekjes die ik op de wiki hier gezet heb. Het was leuk om station Tiel nu eens in levende lijve te zien nadat ik flink veel op de wiki gezet omtrent de bussen rond Tiel. Helaas was er geen Zuidooster meer. Alles wat er stond was van Arriva, Juijn Rossum en een streektaxi busje, ik kon zo snel niet opmaken waar die heen ging. Mij viel toen op dat er vlak bij het station marktkraampjes stonden. Schijnbaar was er een markt of iets dergelijks en gezien ik nog ruim de tijd heb besloot daar even overheen te wandelen. Net voor mijn neus vertrok Arriva 8411 of 8410 (weet niet meer precies welke) richting Druten. Het evenement bleek een braderie te zijn. Ik denk niet dat er veel mensen uit de regio Helmond daarop af kwamen.
Ik ben de braderie helemaal af gelopen en daarna weer terug. Helaas niks interessants te zien. Ik hoop altijd op een kraampje dat oude bordspellen of LEGO verkoopt. De boemel naar Elst stond er inmiddels al, dus ben ik maar ingestapt. Dit keer een Buffeltje. Ik had gehoopt op een LINT maar bedacht me toen dat ik had kunnen weten dat die LINTEN niet op de Betuwelijn rijden (of doen ze dat wel?). De rit van Tiel naar Elst was ook een beleving. Helaas veel dubbelspoor, maar ik vond station Kesteren wel iets hebben. Ik zag de restanten van het lijntje naar Rhenen nog liggen. Wederom leuk om eindelijk eens iets te zien van zaken waarover ik alleen maar gelezen heb (de spoorlijn op Wikipedia en de bussituatie van mijn oude boekjes). De rit behoort wel tot een van de mooiere en rustige ritten die ik mijn trein"loopbaan" heb afgelegd. Ik besloot al in Elst uit te stappen, dan kon ik eerder in Nijmegen zijn en zeker de boemel richting Venlo halen. Ik had inmiddels besloten helemaal door te reizen naar Maastricht omdat ik nog nooit over het traject Venlo-Maastricht gegaan b en, de Maaslijn (Nijmegen - Venlo) heb ik wel eens bereisd.
Aankomst in Elst was op tijd, om 13:34 ging de "IC" naar Nijmegen. Ik hoopte op ICRm omdat ik graag wat diversiteit in materieel had gehad. Station Elst vond ik overigens maar weinig aan (sorry Frank!). Op het "busstation" viel me tegenover de halte nog een haltepaal op waarop iets stond geplakt van "meehopper" of iets in de richting. Ik ben het inmiddels weer vergeten. Wellicht weet Frank wat ik bedoel. Wat is dat voor iets? Een soort carpooling? Verder viel me op dat de haltepaal binnen de fietsenstalling stond. Niet helemaal handig als je even recht voor het bord van vertrektijden wilt staan, maar gelukkig waren ze ook van buiten het hek te lezen. Na wat tijdverdrijf kwam de trein dan gelukkig, gewoon op tijd. Helaas een VIRM, dat had ik al gehad vandaag. In Nijmegen bleek het koopzondag te zijn dus ik besloot een trein later te nemen (niet 14:08 maar 14:38) en even de stad in te gaan. Heb even rondgeneusd in de Kroese en Moenen-en-Mariken. Ik overwoog om de Slegte nog even te doorkammen maar dan zou het wel weer erg laat (trein later) worden. Dus ben ik terug naar het station gegaan.
De trein vertrok op tijd. De rit bracht ik semilezend en kijkend door, de Maaslijn ken ik. Station Mook-Molenhoek heb ik daarentegen maar 1x keer gezien. Ook hield ik in het begin even het lijntje naar Kleven in de gaten. Mij viel op dat er tussen het stuk waar de lijn naar Kleve aftakt en voor het station dat er een strook langs het spoor lag waar nog een derde spoor langs de Maaslijn gelegen lijkt te hebben. Het spoorbed ligt er nog duidelijk maar er lagen geen rails meer. Op Google Maps lijkt daar inderdaad ooit ook een derde spoor gelegen te hebben. Het moet me vroeger nooit opgevallen zijn, maar zo veel heb ik de Maaslijn ook weer niet bereisd. Opvallend op de Google Maps is dat dit spoor juist erg nieuw lijkt te zijn ("vers spoorbed", betonnen dwarsliggers). Iemand enige idee waar dit spoor voor diende en waarom het weer weggehaald is? Ik dacht eerst dat misschien een stuk van het lijntje naar Kleve was, maar die takt al eerder af.
De resterende rit was niet zo heel spannend. De trein reed ook lekker op tijd. In Blerick bij Voith stond nog een LINTje van Syntus. Geen idee of het de LINT was die ik een tijd terug door Heyendaal zag komen. Maar dat is inmiddels al weer enige tijd geleden, dus ik mag hopen dat dit een andere was. We waren tijdelijk in Venlo, helaas op een tijdstip dat er geen trein naar Duitsland staat, die staat er rond heel en het was half. In Venlo heb ik even goed gekeken naar het emplacement en daarna over het voor mij onbekende stuk Venlo - Maastricht gereden. Ook dit stuk was een leuk en rustig stukje, geldt overigens ook voor het stuk Nijmegen - Venlo. Helaas ging het in Reuver dan uiteindelijk toch nog mis. De tegentrein had vertraging en we reden met +3 verder. Met als gevolg dat ik bij binnenkomst in Roermond de IC naar Eindhoven zag vertrekken. Dus was ik verdoemd tot een half uur Roermond. Het station en omgeving ben ik wel eens geweest, dus zo heel spannend niet. Wel was er kermis, maar ik besloten die niet te vereren met een bezoek. Met een bak salade en een tijdschrift ging ik rustig wachten op de volgende IC. Uiteraard kwam de volgende boemel uit Nijmegen wel op tijd binnen, ik had dus rustig nog even naar de Slegte kunnen gaan.
Maar ik liet mijn dag er niet door verpesten. Met de VIRM ging het het terug naar Eindhoven. Inmiddels was bekend dat er dat er tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven geen treinverkeer mogelijk was in verband een aanrijding met een persoon. In Vught moet zich weer eens iemand voor de trein gegooid hebben, want het is dan altijd daar. Waarschijnlijk heeft de aanwezigheid van een gesticht daarmee te maken. Voor mij had het gelukkig geen consequenties, ik moest immers of naar Eindhoven of naar Helmond. Als de trein op tijd in Eindhoven kwam zou ik precies drie minuten hebben om de IC naar Helmond te halen waarmee ik de laatste bus naar huis zou kunnen krijgen. Anders zou ik in Eindhoven de bus naar huis kunnen pakken, maar dan is het net iets verder lopen en ongeveer zestig cent duurder. Het stuk Roermond - Eindhoven heb ik ook wel eens bereisd, maar niet veel. Dus keek ik half om me heen. Mij viel kort na Roermond opeens links (gezien vanuit Roermond) een derde spoor op. De bovenleidingportalen omvatten ook dit spoor maar er ligt geen draad boven. Mij viel niet op waar het spoor begon. Al snel leek het spoor over te gaan in het spoor vanuit Weert, maar de daadwerkelijke wissel ontbrak (het spoor maakte wel een korte knik). Is dit een onderdeel van de IJzeren Rijn? Het zou wel eens de aftakking kunnen zijn voor treinen die in Roermond afbogen richting Duitsland. Lijkt me niet, want daarvoor liggen ze aan de verkeerde kant. Op Google Maps lijkt de spoorlijn bij Haelen inderdaad even driesporig te worden. Misschien lag hier vroeger een station? Als iemand hier meer over weet, graag :) Maar ik kan niet beamen dat het ook daar was, ik was maar half aan het opletten toen het me opviel.
De reis verder verliep voorspoedig. Net na vertrek in Weert zag ik mijn eerste (en enige) conducteur van de dag. Maar hij controleerde niet echt, kaartjes knippen deed hij al helemaal niet. Zover dus mijn hoop om zoveel mogelijk stempels op mijn kaartje te krijgen (uiteindelijk dus welgeteld één, de stempel van de automaat in Helmond). Na Weert bleef ik even opletten omdat station Maarheeze voor mij nieuw was. Gezien we er doorheen zoefden was er niet zo heel veel te zien. We waren op tijd in Eindhoven zodat ik de trein naar Helmond van 17:02 nog kon halen. Uiteindelijk betrad ik om 17:11 het perron, bijna exact 6,5 uur nadat ik vanochtend het perron betreden had. Lijn 25 stond al op zijn perron.
De chauffeur zat in zijn bus op zijn stoel maar liet de mensen nog even lekker in de kou staan. Het paartje wat er al stond te wachten maakte er de hele opmerkingen over in een dusdanig volume dat ze hoopten dat de chauffeur het binnen zou horen. And not a single fuck was given inside the bus. Toen ik eenmaal in de bus zat was de chauffeur aan het bellen met zijn collega's. Schijnbaar klopte er iets met de omloopnummers niet. Met het eigenlijke omloopnummer kreeg hij de dienst niet geladen, met het omloopnummer van de rit die gisteren op dezelfde tijd vertrok kreeg hij wel de rit van vandaag. Schijnbaar hadden al meer chauffeurs van Arriva problemen met hun omloopnummers/diensten gehad. Het maakte niet uit, de bus reed gewoon, de bestemming klopte evenals de reisinformatie en ook de OVC apparatuur functioneerde naar behoren. Iets voor 17:45 was ik weer thuis. Dus ik ben ongeveer 7 uur en 20 minuten van huis geweest. Uiteindelijk nog niet eens zo heel lang vind ik.
Ik vond het wel een geslaagd dagje "uit". Lekker rustig en mooi wat van het land gezien. Vooral de regionale lijntjes waren wel de moeite waard. Achteraf heb ik spijt van dat ik niet de gehele Betuwelijn gepakt heb. Maar dat komt wel een volgende keer. Ook baalde ik dat in 's-Hertogenbosch niet goed had opgelet bij binnenkomst. Als ik na uitstap was blijven staan had ik precies tegenover de stoomloc gestaan. Een volgende keer moet ik sowieso foto's nemen, dit keer is het er gewoon bij ingeschoten. Ik denk dat ik een eventuele volgende keer niet alleen de Westelijke Betuwelijn pak maar de hele lijn, dus ook weer het laatste stuk en dan uit de trein probeer wat foto's van de stations te nemen. Vooral Kesteren sprak me wel aan.
Tenslotte, weet iemand meer van dat derde spoor na Roermond wat ik genoemd heb en het stuk aan de Maaslijn waar rails lijken te zijn opgebroken?
Dientengevolge vertrok ik rond 10:15 om de bus naar Helmond te pakken. Ik had oorspronkelijk willen fietsen, maar gezien de regen heb ik de fiets maar laten staan. De bus naar Helmond was erg druk, de chauffeur en ik. Hij vertelde dat hij in Veghel wel ook één instapper had gehad, maar die was inmiddels weer verdwenen. Nog een gezellig babbeltje gemaakt. Toen ik vertelde dat mijn plan was om over de oostelijke Betuwelijn te rijden vertelde hij dat hij oorspronkelijk uit die streek komt, what are the odds?
Ik had geen vast plan in mijn hoofd maar liet het afhangen over hoe laat we in Helmond waren. Eventueel was ik richting Venlo gegaan om via de Maaslijn naar Nijmegen te rijden. Die trein stond er nog wel met +1 maar ik heb besloten niet te gaan rennen voor dat ding (zou ook niet gelukt zijn) maar op mijn gemak het gesprek af te ronden. Ik liep naar de stempelautomaat om mijn kaartje af te stempelen. Een dame stond twee Kruidvatkaarten (en ik kwam er in de loop van de dag nog meer tegen, dus meer mensen "moesten die nog opmaken") de automaat zonder resultaat in te raggen. Ding bleek dus defect en ik wees haar erop dat er aan de andere kant van de slagboom ook een stond. Die deed het wel. Tegen 10:50 ben ik in de IC naar Eindhoven gestapt, twee keer ICMm. Ik heb maar niet de moeite genomen om op de Wifi in te loggen, zo lang duurt de rit naar Eindhoven ook weer niet. Vlak voor het station heb ik nog een blik over de Hermes remise geworpen, ik kon zo snel geen rare dingen (lees: vreemde bussen) zien, maar een echt goede blik kon ik helaas niet werpen.
In Eindhoven ben ik overgestapt op de IC naar 's-Hertogenbosch van 11:02, dubbele VIRM. Ik had reeds het plan gevat om naar Geldermalsen te gaan en daar over te stappen. Toen de trein net vertrokken was bedacht ik me dat ik ook had kunnen blijven zitten en helemaal naar Dordrecht had kunnen gaan. Dan had ik de gehele Betuwelijn kunnen aandoen. Helaas, die beleving bewaar ik voor een volgende keer. Aangezien ik het traject Ehv - Ht binnenstebuiten ken, heb ik maar even een tijdschrift gepakt. Op tijd kwamen we aan in 's-Hertogenbosch. Ik liep van spoor 4b naar spoor 4a. Toen ik daar enkele minuten zat met tijdschrift vielen me opeens rare rijtuigen op spoor 5 (het tussenspoor zonder perron) richting 4b. Ik liep weer terug en zag toen dat de van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij waren. Ik kon zelfs een stoomlocomotief zien. Helaas kwam net mijn boemel aanrijden, dus ik moest weer teruglopen om die halen. Achteraf heb ik er spijt van, ik had graag een foto genomen. Maar het was niet zo.
Om 11:33 vertrok de SLT volgens planning richting Utrecht. Ook dit traject ken ik redelijk. Alleen in het begin heb ik even rondgekeken om te kijken hoe de werkzaamheden bij de fly-over voor het spoor vanuit Nijmegen staan. Delen van de pijlers staan er al. Afgelopen zaterdag ben ik van 's-Hertogenbosch naar Nijmegen gegaan maar had toen geen goede blik op het spoor. Dat kon ik vandaag even inhalen. Verder een redelijk saai ritje, ook op het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht heb ik wel eens vaker gereisd. Alleen bij Zaltbommel heb ik even opgekeken omdat ik normaal altijd met een IC over dat traject zoef. Grappig is trouwens dat de schermen van de SLT zo nu en dan de snelheid van de trein laten zien. We waren op tijd in Geldermalsen. Ik bekeek het station en omgeving even. Me viel toen het busstation op. Dat wilde ik even vanaf de loopbrug bekijken aangezien mijn trein naar Tiel +5 zou hebben volgens de CTA (+2 volgens de NS app). Ik dacht een leuk fotootje zou wel op zijn plaats zijn. Ik was net boven doen de boemel, wederom SLT, al kwam, het was dus toch +2. Dus snel weer terug naar beneden. Een half uur in 's-Hertogenbosch had ik wel willen wachten, maar Geldermalsen is toch wat minder spannend. Met plus 2 dus richting Tiel. Het was mijn eerste ervaring met de Betuwelijn. Het ritje was niet heel lang maar ik vond het wel een leuk en rustgevend traject.
In Tiel had ik ruim de tijd, 12:05 aankomst, 12:49 vertrok pas de boemel naar Elst/Arnhem. Voor een stootblokfetisjist op een ander forum heb ik nog even een fotootje genomen:
Daarna bekeek ik station Tiel even. Ik vond het een best leuk station, veel meer uitstraling dan bijvoorbeeld Helmond. Maar stations met kopsporen doen mij sowieso iets. Ik weet niet wat, maar ik vind dat soort stations altijd interessanter, net zoals ik enkelsporige lijntjes vaker leuker vind om over te reizen dan dubbelsporige lijnen (hoewel er later een uitzondering zou komen). Ik bekeek even het busstation. Hier zag ik veel lijnnummers en bestemmingen die ik maar al te goed ken: namelijk van oude Zuidooster busboekjes die ik op de wiki hier gezet heb. Het was leuk om station Tiel nu eens in levende lijve te zien nadat ik flink veel op de wiki gezet omtrent de bussen rond Tiel. Helaas was er geen Zuidooster meer. Alles wat er stond was van Arriva, Juijn Rossum en een streektaxi busje, ik kon zo snel niet opmaken waar die heen ging. Mij viel toen op dat er vlak bij het station marktkraampjes stonden. Schijnbaar was er een markt of iets dergelijks en gezien ik nog ruim de tijd heb besloot daar even overheen te wandelen. Net voor mijn neus vertrok Arriva 8411 of 8410 (weet niet meer precies welke) richting Druten. Het evenement bleek een braderie te zijn. Ik denk niet dat er veel mensen uit de regio Helmond daarop af kwamen.
Ik ben de braderie helemaal af gelopen en daarna weer terug. Helaas niks interessants te zien. Ik hoop altijd op een kraampje dat oude bordspellen of LEGO verkoopt. De boemel naar Elst stond er inmiddels al, dus ben ik maar ingestapt. Dit keer een Buffeltje. Ik had gehoopt op een LINT maar bedacht me toen dat ik had kunnen weten dat die LINTEN niet op de Betuwelijn rijden (of doen ze dat wel?). De rit van Tiel naar Elst was ook een beleving. Helaas veel dubbelspoor, maar ik vond station Kesteren wel iets hebben. Ik zag de restanten van het lijntje naar Rhenen nog liggen. Wederom leuk om eindelijk eens iets te zien van zaken waarover ik alleen maar gelezen heb (de spoorlijn op Wikipedia en de bussituatie van mijn oude boekjes). De rit behoort wel tot een van de mooiere en rustige ritten die ik mijn trein"loopbaan" heb afgelegd. Ik besloot al in Elst uit te stappen, dan kon ik eerder in Nijmegen zijn en zeker de boemel richting Venlo halen. Ik had inmiddels besloten helemaal door te reizen naar Maastricht omdat ik nog nooit over het traject Venlo-Maastricht gegaan b en, de Maaslijn (Nijmegen - Venlo) heb ik wel eens bereisd.
Aankomst in Elst was op tijd, om 13:34 ging de "IC" naar Nijmegen. Ik hoopte op ICRm omdat ik graag wat diversiteit in materieel had gehad. Station Elst vond ik overigens maar weinig aan (sorry Frank!). Op het "busstation" viel me tegenover de halte nog een haltepaal op waarop iets stond geplakt van "meehopper" of iets in de richting. Ik ben het inmiddels weer vergeten. Wellicht weet Frank wat ik bedoel. Wat is dat voor iets? Een soort carpooling? Verder viel me op dat de haltepaal binnen de fietsenstalling stond. Niet helemaal handig als je even recht voor het bord van vertrektijden wilt staan, maar gelukkig waren ze ook van buiten het hek te lezen. Na wat tijdverdrijf kwam de trein dan gelukkig, gewoon op tijd. Helaas een VIRM, dat had ik al gehad vandaag. In Nijmegen bleek het koopzondag te zijn dus ik besloot een trein later te nemen (niet 14:08 maar 14:38) en even de stad in te gaan. Heb even rondgeneusd in de Kroese en Moenen-en-Mariken. Ik overwoog om de Slegte nog even te doorkammen maar dan zou het wel weer erg laat (trein later) worden. Dus ben ik terug naar het station gegaan.
De trein vertrok op tijd. De rit bracht ik semilezend en kijkend door, de Maaslijn ken ik. Station Mook-Molenhoek heb ik daarentegen maar 1x keer gezien. Ook hield ik in het begin even het lijntje naar Kleven in de gaten. Mij viel op dat er tussen het stuk waar de lijn naar Kleve aftakt en voor het station dat er een strook langs het spoor lag waar nog een derde spoor langs de Maaslijn gelegen lijkt te hebben. Het spoorbed ligt er nog duidelijk maar er lagen geen rails meer. Op Google Maps lijkt daar inderdaad ooit ook een derde spoor gelegen te hebben. Het moet me vroeger nooit opgevallen zijn, maar zo veel heb ik de Maaslijn ook weer niet bereisd. Opvallend op de Google Maps is dat dit spoor juist erg nieuw lijkt te zijn ("vers spoorbed", betonnen dwarsliggers). Iemand enige idee waar dit spoor voor diende en waarom het weer weggehaald is? Ik dacht eerst dat misschien een stuk van het lijntje naar Kleve was, maar die takt al eerder af.
De resterende rit was niet zo heel spannend. De trein reed ook lekker op tijd. In Blerick bij Voith stond nog een LINTje van Syntus. Geen idee of het de LINT was die ik een tijd terug door Heyendaal zag komen. Maar dat is inmiddels al weer enige tijd geleden, dus ik mag hopen dat dit een andere was. We waren tijdelijk in Venlo, helaas op een tijdstip dat er geen trein naar Duitsland staat, die staat er rond heel en het was half. In Venlo heb ik even goed gekeken naar het emplacement en daarna over het voor mij onbekende stuk Venlo - Maastricht gereden. Ook dit stuk was een leuk en rustig stukje, geldt overigens ook voor het stuk Nijmegen - Venlo. Helaas ging het in Reuver dan uiteindelijk toch nog mis. De tegentrein had vertraging en we reden met +3 verder. Met als gevolg dat ik bij binnenkomst in Roermond de IC naar Eindhoven zag vertrekken. Dus was ik verdoemd tot een half uur Roermond. Het station en omgeving ben ik wel eens geweest, dus zo heel spannend niet. Wel was er kermis, maar ik besloten die niet te vereren met een bezoek. Met een bak salade en een tijdschrift ging ik rustig wachten op de volgende IC. Uiteraard kwam de volgende boemel uit Nijmegen wel op tijd binnen, ik had dus rustig nog even naar de Slegte kunnen gaan.
Maar ik liet mijn dag er niet door verpesten. Met de VIRM ging het het terug naar Eindhoven. Inmiddels was bekend dat er dat er tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven geen treinverkeer mogelijk was in verband een aanrijding met een persoon. In Vught moet zich weer eens iemand voor de trein gegooid hebben, want het is dan altijd daar. Waarschijnlijk heeft de aanwezigheid van een gesticht daarmee te maken. Voor mij had het gelukkig geen consequenties, ik moest immers of naar Eindhoven of naar Helmond. Als de trein op tijd in Eindhoven kwam zou ik precies drie minuten hebben om de IC naar Helmond te halen waarmee ik de laatste bus naar huis zou kunnen krijgen. Anders zou ik in Eindhoven de bus naar huis kunnen pakken, maar dan is het net iets verder lopen en ongeveer zestig cent duurder. Het stuk Roermond - Eindhoven heb ik ook wel eens bereisd, maar niet veel. Dus keek ik half om me heen. Mij viel kort na Roermond opeens links (gezien vanuit Roermond) een derde spoor op. De bovenleidingportalen omvatten ook dit spoor maar er ligt geen draad boven. Mij viel niet op waar het spoor begon. Al snel leek het spoor over te gaan in het spoor vanuit Weert, maar de daadwerkelijke wissel ontbrak (het spoor maakte wel een korte knik). Is dit een onderdeel van de IJzeren Rijn? Het zou wel eens de aftakking kunnen zijn voor treinen die in Roermond afbogen richting Duitsland. Lijkt me niet, want daarvoor liggen ze aan de verkeerde kant. Op Google Maps lijkt de spoorlijn bij Haelen inderdaad even driesporig te worden. Misschien lag hier vroeger een station? Als iemand hier meer over weet, graag :) Maar ik kan niet beamen dat het ook daar was, ik was maar half aan het opletten toen het me opviel.
De reis verder verliep voorspoedig. Net na vertrek in Weert zag ik mijn eerste (en enige) conducteur van de dag. Maar hij controleerde niet echt, kaartjes knippen deed hij al helemaal niet. Zover dus mijn hoop om zoveel mogelijk stempels op mijn kaartje te krijgen (uiteindelijk dus welgeteld één, de stempel van de automaat in Helmond). Na Weert bleef ik even opletten omdat station Maarheeze voor mij nieuw was. Gezien we er doorheen zoefden was er niet zo heel veel te zien. We waren op tijd in Eindhoven zodat ik de trein naar Helmond van 17:02 nog kon halen. Uiteindelijk betrad ik om 17:11 het perron, bijna exact 6,5 uur nadat ik vanochtend het perron betreden had. Lijn 25 stond al op zijn perron.
De chauffeur zat in zijn bus op zijn stoel maar liet de mensen nog even lekker in de kou staan. Het paartje wat er al stond te wachten maakte er de hele opmerkingen over in een dusdanig volume dat ze hoopten dat de chauffeur het binnen zou horen. And not a single fuck was given inside the bus. Toen ik eenmaal in de bus zat was de chauffeur aan het bellen met zijn collega's. Schijnbaar klopte er iets met de omloopnummers niet. Met het eigenlijke omloopnummer kreeg hij de dienst niet geladen, met het omloopnummer van de rit die gisteren op dezelfde tijd vertrok kreeg hij wel de rit van vandaag. Schijnbaar hadden al meer chauffeurs van Arriva problemen met hun omloopnummers/diensten gehad. Het maakte niet uit, de bus reed gewoon, de bestemming klopte evenals de reisinformatie en ook de OVC apparatuur functioneerde naar behoren. Iets voor 17:45 was ik weer thuis. Dus ik ben ongeveer 7 uur en 20 minuten van huis geweest. Uiteindelijk nog niet eens zo heel lang vind ik.
Ik vond het wel een geslaagd dagje "uit". Lekker rustig en mooi wat van het land gezien. Vooral de regionale lijntjes waren wel de moeite waard. Achteraf heb ik spijt van dat ik niet de gehele Betuwelijn gepakt heb. Maar dat komt wel een volgende keer. Ook baalde ik dat in 's-Hertogenbosch niet goed had opgelet bij binnenkomst. Als ik na uitstap was blijven staan had ik precies tegenover de stoomloc gestaan. Een volgende keer moet ik sowieso foto's nemen, dit keer is het er gewoon bij ingeschoten. Ik denk dat ik een eventuele volgende keer niet alleen de Westelijke Betuwelijn pak maar de hele lijn, dus ook weer het laatste stuk en dan uit de trein probeer wat foto's van de stations te nemen. Vooral Kesteren sprak me wel aan.
Tenslotte, weet iemand meer van dat derde spoor na Roermond wat ik genoemd heb en het stuk aan de Maaslijn waar rails lijken te zijn opgebroken?