OVer je reiservaringen in juli 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ruben »

Zooitje op Asd vanavond door de aanrijding tussen Ledn en Gv. De IC naar Vs van 18:27 kwam erdoor niet opdagen, maar op de TBP's of de omroep kwam daarover geen melding. Op internet stond wel +10, en inderdaad kwam er tegen die tijd een losse VIRM-IV van het opstelterrein gerold als vervanger.
De t4871 reed met een losse SGM-III die dus erg gezellig werd met een deel van de Hlm-reizigers er bij in.

Een opgenomen omroep was wel erg netjes: Naar Den Haag via Ut. Rtd met Fyra en toeslagvrij.
De IC naar Brussel Zuid zou beginnen vanaf Amsterdam Bijlmer, alleen dan slechts 10 minuten later dan de vertrektijd op CS geweest zou zijn (volgens ns.nl). Dat haalt niet elke reiziger, zeker gezien Asd - Asb geen frequente NS-verbinding is. Hopelijk is er extra gestopt door ICs, de omroep was daarin echter niet duidelijk.

Op Sloterdijk kwam de t4871 uiteraard naast een TBP met de IC naar Vs erop te staan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door 010jongen »

361 rijdt niet hetzelfde als 374. 361 gaat via de a.c. verhoefweg. Echter op de kaart staat wel aangegeven dat dezelfde route als 374 wordt gereden. 374 is vaak al gauw 10 mim sneller dan 377
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Geert »

Ruben schreef:Zooitje op Asd vanavond door de aanrijding tussen Ledn en Gv. De IC naar Vs van 18:27 kwam erdoor niet opdagen, maar op de TBP's of de omroep kwam daarover geen melding. Op internet stond wel +10, en inderdaad kwam er tegen die tijd een losse VIRM-IV van het opstelterrein gerold als vervanger.
(...)
Op Sloterdijk kwam de t4871 uiteraard naast een TBP met de IC naar Vs erop te staan.
Wat zuidelijker kon de reisinformatie ook beter: in Rotterdam een net omroepbericht, maar er werd omgeroepen dat treinen niet verder reden dan HS en dit bleek in de praktijk Mariahoeve te zijn. Redelijk essentieel als je wilt weten of je nog op Laan van NOI kunt komen of niet.

TBP's waren in Rotterdam, Schiedam en Delft niet aangepast en toonden gewoon Amsterdam Centraal, net als OBIS binnen en buiten de trein. In Den Haag HS stond er alleen met koeienletters "Let op omroepbericht" op de TBP, maar gezien de vele vragende reizigers was dat omroepbericht niet duidelijk. In de trein werd ook zeer laat en slechts één keer omgeroepen dat de s2100 na HS door zou rijden naar Laan van NOI en Mariahoeve, en een aantal buitenlandse reizigers begreep dat uiteraard niet begrepen.
In Laan van NOI waar ik uitstapte stond er ook nog Amsterdam Centraal op de TBP en vele vragende reizigers op het perron. Al met al jammerlijke reisinformatie dus.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

Van afgelopen zondag tot afgelopen woensdag (gisteren dus) was ik in Munchen. :) Leuke stad! Uiteraard nog wat opvallende dingetjes in het OV:

- In Munchen was het principe 'links gaan, rechts staan' al gewoon. *O*
- Ook opvallend: mensen waren (vergeleken met Nederlanders) erg stil in het OV. Het groepje waarmee ik was werd wel eens verontwaardigd aangekeken. ;)
- De eerste zondag waren er werkzaamheden op diverse stations. Mijn S8 stopte vanaf Ostbahnhof niet op diverse stations.
- De halte-afroep in de S-bahn is prima (volume kan soms iets beter): compleet met aan welke kant je uit moet stappen (en bij grotere haltes/toeristische attracties tweetalig). Lezen OV-bedrijven in Nederland mee? Jongens, invoeren die hap! Daarentegen waren de U-bahnomroepen handmatig en werd het volgende station vaak niet aangekondigd.
- Ook opvallend: gebrekkige gelijkvloerse opstappen. Bij sommige haltes is er echt een flinke op/afstap.
- Buslijn 100 verbindt het Ostbahnhof met het Hauptbahnhof via diverse toeristische attracties (ideaal!). Geen idee wat voor bustype het was, maar ik had het vermoeden dat het GVB ze ook heeft?
- Eerder vanmiddag (woensdag dus) wilde ik met het groepje de metrohalte Sendlinger Tor ingaan. We hadden al eerder wat sirenes gehoord; het bleek dat het metrostation was afgesloten wegens een brandje. In ieder geval waren er aardig wat hulpdiensten op de been.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

In München hebben alleen de metro's van het type C automatische omroepen, in de types A en B doen de bestuurders het zelf, inclusief het Zurückbleiben bitte, waarmee zo'n beetje de enige plek ter wereld is waar de bestuurder dat op elk station zelf moet omroepen voordat hij de deuren mag sluiten.

Sowieso vind ik het hele principe van waarschuwen dat de deuren gaat sluiten voordat de deuren daadwerkelijk met een alarmsignaal sluiten erg opmerkelijk, het alarmgeluid zou toch al genoeg moeten zijn? Ik ben het ook alleen in Duitsland en Noorwegen tegengekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ardan »

Lijkt mij inderdaad ook, maar het wel een reden hebben anders hadden ze het niet bedacht :) In Amsterdam heb je het trouwens ook, maar alleen op de sneltrams bij dwangsluiten.
En ik blijf het ook roepen, dat we hier in Nederland ook 'Ausstieg links/rechts' moeten gaan invoeren. Vooral voor blinden/slechtzienden als VIRM, maar ook uit service. Moet het wel goed gebeuren vind ik, en niet pas als de trein al een half uur stilstaat, dat zie ik in Duitsland ook nogal eens gebeuren, vooral bij automatische afroep.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:361 rijdt niet hetzelfde als 374. 361 gaat via de a.c. verhoefweg. Echter op de kaart staat wel aangegeven dat dezelfde route als 374 wordt gereden.
Heb toch echt talrijke 361´s via de route van 374 zien rijden anders (met eigen ogen, niet op de kaart) :wink: Ook best een logische route, want als je via de A.C. Verhoeffweg wilt rijden zouden alle ritten van 361 op het Stadscentrum moeten keren (of er eerder af gaan en alsnog via 374 rijden, maar dan wordt het een omweg)

Vanmorgen in Amersfoort verbaasde ik me over de t4519 die met +15 op de TBPs stond en dan vooral over dat ´ie nog reed. Vertraging zal wel net zo groot zijn geworden, nog geen minuut later werd ´ie namelijk alsnog opgeheven op het stukje naar Schothorst en verscheen de kerende trein naar Enkhuizen op de TBP van 5a.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Geert »

In de oude metro's in München wordt het volgende station vaak al aangekondigd wanneer de trein net vertrokken is uit het vorige station. Dat de trein dan juist een heleboel herrie maakt en de omroep niet te verstaan is, is niet zo handig :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

Geert schreef:In de oude metro's in München wordt het volgende station vaak al aangekondigd wanneer de trein net vertrokken is uit het vorige station. Dat de trein dan juist een heleboel herrie maakt en de omroep niet te verstaan is, is niet zo handig :)
Het wordt in een adem met het Zurückbleiben bitte gedaan, maar de meeste bestuurders zijn niet zulke showmasters :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door 010jongen »

Allle lijnen keren sowieso op stadscentrum?. Gebeurt nu al een aantal dagen dat de bussen van 361 niet via de aangegeven route rijden. Met eigen ogen gezien :). Scheelt misschien ook wat verwarring onder de reizigers op de route van 374. Dan zien ze 6x per uur een bus voorbij rijden zonder te stoppen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

Alle lijnen? Nee joh, alleen de 377 maar dat zit standaard in z´n route. 374 gaat er gewoon rechtdoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

Ardan schreef:Lijkt mij inderdaad ook, maar het wel een reden hebben anders hadden ze het niet bedacht :) In Amsterdam heb je het trouwens ook, maar alleen op de sneltrams bij dwangsluiten.
En ik blijf het ook roepen, dat we hier in Nederland ook 'Ausstieg links/rechts' moeten gaan invoeren. Vooral voor blinden/slechtzienden als VIRM, maar ook uit service. Moet het wel goed gebeuren vind ik, en niet pas als de trein al een half uur stilstaat, dat zie ik in Duitsland ook nogal eens gebeuren, vooral bij automatische afroep.
Even een gokje: ik denk dat het waarschuwen dat de deuren dichtgaan wellicht te maken heeft met het feit dat er een korte (of helemaal geen) tijd is tussen het alarmrinkelbeldingetje en de sluiting van de deuren. Nu zijn er volgens mij in Munchen wel sensoortjes o.i.d. voor als er iemand nog in de deuropening is.

En ja, helemaal eens met het links/rechts uitstappen omroepen. :) Ik ben dan ook iedere keer blij als ik in een Duitse S-bahn zit en dat gewoon netjes en tijdig wordt omgeroepen. :) Voor zover ik weet wordt het in Nederland alleen gedaan bij de Randstadrail (en dan alleen als het links is). Als de Duitsers het kunnen, dan moet het voor de Nederlandse treinen/metrovervoerders toch ook kunnen lijkt mij. :)
Beul van de blindegeleidelijn
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door 010jongen »

@daniel ken jij de situatie daar wel. Alle lijnen halteren op stadscentrum. 374 ook. Of bedoel je wat anders? De overweg is gedurende de gehele periode gesloten daar, want ze zijn bezig met de betonnen baan.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

VIRM schreef:Van afgelopen zondag tot afgelopen woensdag (gisteren dus) was ik in Munchen. :) Leuke stad!
Ik ben benieuwd, ik ga er maandag heen t/m zaterdag.
Over het algemeen ben ik wel te spreken over de omroepen in Duitsland, waar uitstappen ed ook.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

TheKnitter schreef:
VIRM schreef:Van afgelopen zondag tot afgelopen woensdag (gisteren dus) was ik in Munchen. :) Leuke stad!
Ik ben benieuwd, ik ga er maandag heen t/m zaterdag.
Over het algemeen ben ik wel te spreken over de omroepen in Duitsland, waar uitstappen ed ook.
Veel plezier! :)
Het was daar gisteren in ieder geval heerlijk weer (25 graden, maar het voelde aan als 35) met volop zon. Dus het was een tikkeltje jammer om weer terug te komen met veel wind en regen (en een aardig hobbelige afdaling naar Schiphol toe). :)
Maar er zijn in Munchen (en omgeving denk ik) genoeg dingen te zien. :)
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

Haha, dankje. Zal wel lukken, heb InterRail 4dgn-pas. Ik blijf niet alleen in München. Ga oa wat afzakken ri Kempten/Buchloe/Ulm voor de oudjes BR218, maar ook Nürnberg(spoorwegmuseum)-Ingolstadt. Één dag ga ik mij in de stad vermaken, en een andere dag wat stekken zoeken voor het internationale verkeer langs de lijn(desnoods vanaf een station).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:@daniel ken jij de situatie daar wel. Alle lijnen halteren op stadscentrum. 374 ook. Of bedoel je wat anders? De overweg is gedurende de gehele periode gesloten daar, want ze zijn bezig met de betonnen baan.
Halteren wel ja, maar ik had het over keren. Herinner trouwens van de eerste zaterdag dat ik er was dat 361 zelfs uitgepijlt was via de route van 374, in afstand zal dat niet veel langer zijn dan zo lang mogelijk op de A.C. Verhoeffweg blijven (daar moet je toch ergens vanaf als de overweg inderdaad afgesloten is, dat was ´ie die eerste dag niet in tegenstelling tot wat er op de borden aldaar stond)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ronald »

TheKnitter schreef:Haha, dankje. Zal wel lukken, heb InterRail 4dgn-pas. Ik blijf niet alleen in München. Ga oa wat afzakken ri Kempten/Buchloe/Ulm voor de oudjes BR218, maar ook Nürnberg(spoorwegmuseum)-Ingolstadt. Één dag ga ik mij in de stad vermaken, en een andere dag wat stekken zoeken voor het internationale verkeer langs de lijn(desnoods vanaf een station).
Kun je niet beter voor elke dag een Bayern-ticket kopen, aangezien je veelal in Beieren blijft? Is best wel wat goedkoper.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door 010jongen »

Daniel schreef:
010jongen schreef:@daniel ken jij de situatie daar wel. Alle lijnen halteren op stadscentrum. 374 ook. Of bedoel je wat anders? De overweg is gedurende de gehele periode gesloten daar, want ze zijn bezig met de betonnen baan.
Halteren wel ja, maar ik had het over keren. Herinner trouwens van de eerste zaterdag dat ik er was dat 361 zelfs uitgepijlt was via de route van 374, in afstand zal dat niet veel langer zijn dan zo lang mogelijk op de A.C. Verhoeffweg blijven (daar moet je toch ergens vanaf als de overweg inderdaad afgesloten is, dat was ´ie die eerste dag niet in tegenstelling tot wat er op de borden aldaar stond)
ah oke.
de 361 rijdt nu via de noordstedeweg-batauweg-barnsteendrift naar de a.c. verhoeffweg.
362 rijdt trouwens echt voor saus. elke keer als ik die bus zie rijden zit er niemand in. 8 persoons busje kan geen kwaad. maar er rijdt nu een pouw amba.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

@Ronald; Ik ga vrij veel met ICE/EC's/IC's ed :wink: Dan is het Bayern-ticket niet handig.
Kost me nu €37,50 per dag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

010jongen schreef:362 rijdt trouwens echt voor saus.
Leuke uitdrukking, maar bedoel je niet voor spek en bonen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door 010jongen »

Bee schreef:
010jongen schreef:362 rijdt trouwens echt voor saus.
Leuke uitdrukking, maar bedoel je niet voor spek en bonen (A)
is rotterdams, :P had me nog zo voorgenomen het niet over te nemen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Jef400 »

Kan iemand de chauffeur van de 307 van 1611 uur op Amsterdam CS van Dinsdag vertellen dat ie wat minder schokkerig moet rijden, werd er misselijk van.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ronald »

Kon je dat dan niet het beste zelf doen? :P
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

TheKnitter schreef:Haha, dankje. Zal wel lukken, heb InterRail 4dgn-pas. Ik blijf niet alleen in München. Ga oa wat afzakken ri Kempten/Buchloe/Ulm voor de oudjes BR218, maar ook Nürnberg(spoorwegmuseum)-Ingolstadt. Één dag ga ik mij in de stad vermaken, en een andere dag wat stekken zoeken voor het internationale verkeer langs de lijn(desnoods vanaf een station).
Mocht je in het techniekmuseum in Munchen komen (het Deutsches Museum), er is een spoorafdelingkje; voor zover ik kon zien is die echter vrij klein. Echter hebben mensen van de TU Munchen een modelspoorbaan van zo'n 30 meter lang gemaakt, compleet met wisseltjes en seintjes. Om de paar uur komt er iemand die dus een demonstratie (lees: alles gaat aan en de treintjes gaan rijden!) geeft. Onwijs leuk om te zien! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten