Pagina 7 van 14

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:05
door reisthijs
Bee schreef:Nou, de impressies hebben het over tramachtig materieel en station Boskoop Snijdelwijk zou wel in gebruik genomen worden en daar ligt nu alleen een laag perron. Wil je dat oplossen dan moet je alles afbreken en opnieuw beginnen :X
Die impressies zijn dan achterhaald door het besluit dat er een 'light train' moet komen en dus geen tram.
En om een perron te verhogen hoef je echt niet alles af te breken. (Een hoog perron verlagen is veel lastiger.)

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 13:18
door Suus
Het is niet een perron met wanden, zand erin en tegels erop, maar een op betonpalen gefundeerde plaat, dat heb je ook niet zomaar verhoogd :wink:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 21:14
door Geert
Dan bouw je daar toch een stellage op (op die betonplaten dus). How hard can it be...

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 21:18
door ODRAIL
Of je legt op de platen een beetje zand, en dan tegels erop.

En nog een andere mogelijkheid is als het verschil niet al te groot is een stel zeer dikke teges erover.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 21:37
door MdJ
Moet je wel nagaan of die betonnen vloer dat wel houdt. Beton kan nogal slecht tegen trek. Nu kun je dat wel oplossen met wapening, maar dat moet wel passen.

Daarnaast geldt voor het huidige vloertje dat personen een vrij korte verblijfsduur hebben op dat vloertje. Maar als je er zand, beton en platen op legt, geldt dit als blijvende rustende belasting. En moet je rekening houden met kruip.*

Ik weet niet op welke belasting een betonnen vloer wordt uitgerekend (Staat in NEN-normen, die hoe raar ook bijgehouden worden door een particulier bedrijf waarbij er dus geld moet worden betaald om deze in te kunnen kijken..), maar kan me voorstellen dat, ondanks vermenigvuldiging met alle factoren, dit niet genoeg is om het improviserende vloertje te kunnen houden.


(*Zie een houten boekenplank: die gaat na een tijdje doorbuigen door het verblijf van de boeken op dat plankje. Ook als je de boeken eraf haalt, blijft het plankje gebogen).

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 22:06
door Daniel
MdJ schreef:Moet je wel nagaan of die betonnen vloer dat wel houdt. Beton kan nogal slecht tegen trek. Nu kun je dat wel oplossen met wapening, maar dat moet wel passen.
Als je iets bovenop een vloertje legt is er echter geen sprake van een trekkracht, maar van een duwende kracht (compressie).

Wat het vloertje kan houden valt wellicht wel een beetje af te leiden: standaardsubstraten voor het testen van beschermende coatings voor beton zijn bv. B25 en B45 tegels. Dat is gestandaardiseerd beton wat een druk van 25 MPa danwel 45 MPa kan weerstaan en naar ik aanneem zullen die wel op in de praktijk voorkomende vloeren afgestemd zijn (anders test ik onzin op m'n werk :P ). Gaan we van de laagste uit dan kom je op 25.000.000 Pa = 25.000.000 N/m2 = 2.548.420 kg/m2.
Het gewicht van het zand zal wat dat betreft vast geen heel groot probleem zijn, maar je zit inderdaad wel met de mogelijkheid dat je kruip krijgt.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 22:19
door MdJ
Daniel schreef:
MdJ schreef:Moet je wel nagaan of die betonnen vloer dat wel houdt. Beton kan nogal slecht tegen trek. Nu kun je dat wel oplossen met wapening, maar dat moet wel passen.
Als je iets bovenop een vloertje legt is er echter geen sprake van een trekkracht, maar van een duwende kracht (compressie).
Een vloer heeft dwarskrachten, waarbij aan de onderkant "trek" is.

(de F[kN], Q-last [kN/m] of P-last (lN/m2) zorgt ervoor dat de bovenkant inderdaad op wordt geduwd, waardoor aan de bovenkant een druk-dwarskracht in het beton zit. Aan de onderkant zit er een trekkracht.)

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 22:29
door Meltrain
Vandaag heb ik voor het eerst in een NID gezeten. :D
Helaas was dat wel trein t2638, die net na Nieuw-Vennep een aanrijding met een persoon kreeg. :cry:
Dat betekende dus ruim een uur stilstand, wat voor mij op zich geen ramp was.

Hoe dan ook: ik wens het treinpersoneel veel sterkte met het verwerken hiervan.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 22:35
door Daniel
MdJ schreef:
Daniel schreef:
MdJ schreef:Moet je wel nagaan of die betonnen vloer dat wel houdt. Beton kan nogal slecht tegen trek. Nu kun je dat wel oplossen met wapening, maar dat moet wel passen.
Als je iets bovenop een vloertje legt is er echter geen sprake van een trekkracht, maar van een duwende kracht (compressie).
Een vloer heeft dwarskrachten, waarbij aan de onderkant "trek" is.
Proefondervindelijk vastgesteld dat zo'n genoemde B25-tegel faalt bij een trekkracht tussen de 3 en 8 MPa. Da's nogsteeds heel veel kilotjes per vierkante meter dan hoor :wink: Maargoed, jij weet vast meer van het beton zelf, ik vooral over de bescherming/verfraaiing.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: do 12 jul 2012, 23:29
door Joshua
Ik zie de nieuwe Fyra laatste tijd erg vaak in Arnhem staan. Iemand enig idee waarom ze hem zo vaak juist daar aan het testen zijn?

Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 20:15
door Jef400
Woensdag een rit gehad in de 118 van Volendam naar Purmerend. Chauffeur reed een paar keer door rood heen zag ik. Niet echt erg handig. En toen ik uitstapte kreeg ik een plensbui op mijn kop. Ik denk dat het qua reiservaringen er nu wel een beetje op zit deze maand. Ik verwacht niet dat ik in de Niederrhein nog ritten ga maken.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 21:39
door reisthijs
Vanavond heb ik even rondgekeken bij het nog onvoltooide nieuwe busstation in Houten. Het is nu goed te zien wat het gaat worden: drie mooie schuine perronnetjes, het lijkt nu eindelijk een echt busstation te worden. Opvallend is dat het zo gemaakt is dat de bussen met de voorkant richting het NS-station staan, dus straks moeten de bussen bij vertrek eerst een U-bocht maken om de juiste kant op te rijden.

Wel bijzonder dat het defintieve busstation nu toch op de plek van het tijdelijke komt: er was jarenlang sprake van dat het aan de andere kant van het spoor zou komen. Mede daarom is er zelfs een nieuwe onderdoorgang onder het spoor gebouwd. Nu blijven de bussen dus toch aan de oostkant.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 22:21
door Etienne
Vandaag een dagje naar Friesland geweest om het wagenpark van Cxx te completiseren.

De dag begon al slecht doordat de t2025 met +9 binnen kwam te Gvc en aldaar verytok met +6. Precies voldoende om de aansluiting op de t525 te laten mislukken in Utrecht. De machinist wist er nog wat af te sprokkelen, waardoor het een overstaptijd van 2 minuten werd. Desondanks lieten we toch reizigers achter in Utrecht.

Op de terugweg met de t10566 kwamen we bij Zwolle voor de paal te staan. Na een omroep bleek ook de reden ervan: een rangeerdeel moest voorlangs kruisen en daarbovenop nog een wisselstoring op het emplacement van Zwolle. Uiteindelijk met +10 binnengekomen in Zwolle. In Amersfoort resteerden daar nog 7 minuten van, de aansluiting naar Schiphol was al vertrokken op dat moment.

Op het busstation in Lemmer zaten 2 jongeren in het enige overdekte schuilhuis gezellig wiet te snuiven en jointjes te roken.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: za 14 jul 2012, 09:54
door Thom91
Joshua schreef:Ik zie de nieuwe Fyra laatste tijd erg vaak in Arnhem staan. Iemand enig idee waarom ze hem zo vaak juist daar aan het testen zijn?

Afbeelding
Baanvak Asd - Ah zit niet overvol ;)

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: za 14 jul 2012, 15:01
door Wubbo
Er zijn nog 100.000 baanvakken die niet overvol zijn. Als ik het me goed herinner zit er bij Driebergen-Zeist een of andere meetinstallatie. Een paar jaar geleden reden er daarom daar ook ritten met DM90 en de Gouda-Alphense trams. Dat zal er wel mee te maken hebben.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: za 14 jul 2012, 18:06
door Daniel
Tjonge, wat een rijstijl had de chauffeur die ik vanmiddag op de 108 van Ede naar Apeldoorn had. Ging nog net niet op twee wielen de bocht door, constant heel gehaast aan het rijden (had wellicht gescheeld als 'ie i.p.v. met z'n telefoon te spelen op tijd naar de vertrekhalte gereden was in Ede, hij stapte in ieder geval al ruim voor vertrektijd z'n bus in), op het laatste moment in de remmen bij het naderen van een rotonde en halteren deed 'ie met een noodstop.

De halteaankondiging in de bus deed het niet, maar hoorde een reiziger die een stukje achter me zat nog zeggen dat ze niet naar voren durfde te lopen om te vragen waar ze eruit moest door de rijstijl.

Gelukkig hadden we ook nog een voorbeeld in klantvriendelijkheid vandaag. Dat betrof de chauffeur op lijn 80 Amersfoort - Wageningen die even een klein ommetje via de stalling in Wageningen maakte om een portemonnee op te halen die een passagier eerder die dag was vergeten, zodat die sneller bij de eigenaar terugbezorgd kon worden.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 13:31
door TheKnitter
Vrijdagochtend wilde ik de IC-Berlijn van 9:38 uit Amersfoort hebben naar Apeldoorn. Ik sta op een (normaal) vrij rustig punt. Rijdt dat ding in omgekeerde rijtuigvolgorde -o- Werd niets over omgeroepen.
Gister gingen wij eveneens met deze IC-Berlijn naar Almelo, rijdt dat ding weer zonder enige communicatie in omgekeerde rijtuigvolgorde. Dit was extra knullig, want wij reisden eerste klas. Konden we de hele trein door :lol:

Verder reed de ICE van 17u uit Utrecht naar Amsterdam netjes op tijd, maar al om 16:58 werd gefloten en deuren gesloten, om vervolgens 3 minuten stil te blijven staan. Wachten op veilig om te vertrekken.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 14:48
door reisthijs
Gisteravond stopten de IC's van Eindhoven naar Amsterdam en Den Haag extra in Best. Dat stond ook netjes op de TBP's vermeld.
Wat ik nog nooit eerder had gehoord was de automatische omroepster ook (voor beide treinen apart natuurlijk) aankondigde dat deze trein ook in Best zou stoppen. (Meestal worden dit soort uitzonderingen toch handmatig omgeroepen?)

Wat er alleen niet bijgezegd was, waarom die IC's daar stopten. Maar het was zeker niet voor niets er stapten best veel mensen in te Best.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 15:58
door Thom91
Gisteren was XO, vroeger Extreme Outdoor te Best. ;)

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 16:36
door Justin
Vraagje: rijdt Breng Lijn 87 Nijmegen-Druten verder als lijn 42 naar Tiel? Ik had begrepen dat dat vroeger wel toen het als lijn 85 wel zo ging namelijk...

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 16:38
door Milco
Veel ritten van lijn 85 zijn wel aan lijn 42 gekoppeld. Lijn 87 volgens mij niet; lijn 87 is een sneldienst tussen Nijmegen en druten en lijn 42 is geen sneldienst. Maar misschien zijn er wel (enkele) ritten van lijn 87 aan lijn 42 gekoppeld.
Wel wordt lijn 87 alleen door Breng gereden en de lijnen 85/42 gezamenlijk door Breng en Arriva.

Als je wilt weten welke ritten van lijn 42 / 85 er wel/niet aan elkaar gekoppeld zijn, moet je even op de Arriva-, Connexxion- of Breng-site kijken.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 16:50
door Etienne
Praktisch alle ritten van lijn 85 zijn aan lijn 42 gekoppeld. Lijn 87 is sindsdien een losse lijn tussen Nijmegen en Druten en wordt altijd door Breng gereden. :wink:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 17:20
door TheKnitter
Thom91 schreef:Gisteren was XO, vroeger Extreme Outdoor te Best. ;)
ExremA Outdoor. Had ik eerst moeten werken, maar mijn bar kwam te vervallen.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 17:22
door Thom91
typo ;)

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Geplaatst: zo 15 jul 2012, 17:50
door Daniel
Zit nu in stel 4093 wat nieuwe kunstleren bekleding heeft. Ziet er compleet hetzelfde uit op een toegevoegd bloemmotief in blauwtinten na. En er zit een ribbeltje in waardoor het stroef is, dat zit wel irritant.