OVer je reiservaringen in juli 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Vinny »

Ze zijn een beetje bleek geworden. Ik zou zeggen; te hard gewassen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

Bee schreef:(ik heb zelf een glossy display waardoor de kleuren vaak realistischer uitvallen dan op een matte-display)
Heb zelf ook zo'n soort scherm...

Net maar eens even in het fotoarchief gezocht en een plaatje gevonden van een nieuwere MLL GTW onder gelijksoortige omstandigheden. Die is toch echt nog aanmerkelijk roder.
Bedenk trouwens ook dat de 302 een van de allereerste stellen is. Dan is 't op zich niet heel gek als die er wat bovengemiddeld bleek uitziet vergeleken met de jongere stellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daan »

De oudste stellen zijn ondertussen aardig aan het verbleken inderdaad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

Geen idee wat er aan de hand was, maar het viel nogal op dat de rij voor het loket van station Amersfoort rond 18.00 uur vandaag reeds in de hal begon. In deze buitengewoon lange rij stond ook een aardig aantal mensen met koffers, dus had in eerste instantie het vermoeden dat de t241 uitgevallen was. Als ik op de DB-site kijk lijkt die echter gewoon normaal te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ronald »

Wederom een zeer drukke IC Brussel vandaag, zowel richting België als terug. Ik ga me er steeds meer over verbazen dat zo'n populaire trein binnenkort de nek wordt omgedraaid. Een groot deel van de reizigers ga je niet meer terugzien in een reserveringsplichtige HSL-trein denk ik zo :N .
En in de ochtendspits een lege Fyra vanuit Rotterdam naar Breda zien vertrekken. Knoop die karretjes van de Fyra achter de Benelux en sjees daarmee tussen Amsterdam en Rotterdam over de HSL zou ik zeggen :idea: .
Maar dat schijnt technisch niet te kunnen, ik denk dus echt te simpel -o- .
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door NintendoC »

Ronald schreef:Wederom een zeer drukke IC Brussel vandaag, zowel richting België als terug. Ik ga me er steeds meer over verbazen dat zo'n populaire trein binnenkort de nek wordt omgedraaid. Een groot deel van de reizigers ga je niet meer terugzien in een reserveringsplichtige HSL-trein denk ik zo :N .
En in de ochtendspits een lege Fyra vanuit Rotterdam naar Breda zien vertrekken. Knoop die karretjes van de Fyra achter de Benelux en sjees daarmee tussen Amsterdam en Rotterdam over de HSL zou ik zeggen :idea: .
Maar dat schijnt technisch niet te kunnen, ik denk dus echt te simpel -o- .
Je denkt eerder te realistisch. Houdt de politiek niet zo van.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Klaasje »

Wacht maar.. de eisen voor getrokken treinen in België en op de NL'se HSL conflicteren met elkaar. U leest het goed.. Mooie soap nietwaar? :roll:

Overigens duurt het niet lang voordat de V250 rondjes gaat rijden. In september gaat die de hele dag tussen Amsterdam en Rotterdam heen en weer rijden met reizigers.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ronald »

Klaasje schreef:Wacht maar.. de eisen voor getrokken treinen in België en op de NL'se HSL conflicteren met elkaar. U leest het goed.. Mooie soap nietwaar? :roll:
Tsja. Meneer Kuipers kan rondjes rond de aarde vliegen. Dat is op zich ook best knap. Maar simpel wat rijtuigjes de grens over sleuren is een onmogelijke uitdaging :X
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Klaasje »

Welkom in het papier van de spoorwereld.. :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Vinny »

Voor zover ik weet ligt het gewoon aan het materieel zelf. De fyra bestaat uit mat. dat opgepimpt is en dus niet per definitie toegelaten op het Belgische net. Hier zijn weer fysieke aanpassingen voor nodig waarvan de vervoerder de kosten niet tegen de baten vindt opwegen. Vergeet niet dat die kroko's (v250) treinen eigenlijk 5 jaar geleden al hadden moeten rijden. Als men toen wist dat het nog tot 2013 zou duren had men zich de moeite wel getroost.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door MdJ »

Nouja, de rijtuigen valt wel mee. Er is een reserve stam die met een eenvoudige schakelaar geswitched kan worden van Fyra-bedrijf naar BNL-bedrijf.

Maar de locs conflicteren met elkaar. De Belgische locs, de reeks 28, hebben softwareversie 6, terwijl de HSL-ers versie 7 hebben. Die versie is blijkbaar niet Europees toegelaten, terwijl ETCS versie 6 niet meer in Nederland gebruikt mag worden. (Want die gaf problemen op de HSL en Betuweroute)

Overigens geldt dit ook voor de locs Duitse locs, daar is versie 7 nog niet toegelaten.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

Die reservestam is dan niet helemaal omgebouwd tot Fyra-bedrijf, aangezien de Fyra buiten deurknoppen heeft en de Benelux deurhendels. Rijtuigen die binnen België rijden hebben ook gewoon knoppen maar als ze de grens over gaan moeten ze opeens deurhendels hebben. Schiet mij maar lek.

Overigens is er nu ook een stam Beneluxrijtuigen dat op de deuren "IC Amsterdam - Brussel VV" geplakt heeft gekregen, zag hem gisterenavond vertrekken op Den Haag HS richting België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat het inderdaad ook met de deurbediening te maken had, maar het is lang geleden dat ik me verdiept heb in deze materie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Raymond »

Hermes heeft in Eindhoven een Amsterdams gebruik voor een buslijn overgenomen. Lijn 13 rijdt nu rond op de koersdisplays met: Lievendaal, via omleiding. Geen overbodige luxe, want de helft van die lijn (ten opzichte van het eindpunt op deze ringlijn) wordt door werkzaamheden niet bediend. De andere buslijnen die min of meer dezelfde omleiding volgen hebben deze tekst niet gekregen, maar dat is te verklaren, omdat de buslijnen zelf veel langer zijn.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

Afgelopen donderdag was het weer een beetje laat geworden, dus dat werd de nachttrein van Leiden naar Amsterdam.
Toen ik werd gecontroleerd vroeg ik of er toevallig S&V op Centraal stond voor eventuele assistentie bij de overstap naar de nachtbushalte. De HC is toen zonder aarzeling direct gaan bellen. Toen een andere reiziger opperde dat hij er ook in Amsterdam uitmoest, zei ze 'daar hebben we personeel voor!'. :pos: :mrgreen: Na dat ene akkefietje eind mei met die overstap weer geweldig om te zien dat er enkele medewerkers uitpuilden van de servicegerichtheid. Hulde! *O*

Gisteren ben ik overigens naar Delft gegaan.
De aankomst met de s2200 vanuit Amsterdam was al een beetje vervelend, omdat het station niet werd omgeroepen (tsja, ik weet dat het na HS komt, maar de enige manier hoe ik wist dat er een perron was was toen ik de deurtjes beneden hoorde openklappen). Toen ik er wat van tegen de HC, die buiten stond, zei, zei hij dat hij de machinist ook niet heeft horen omroepen. Hopelijk is er nog wat van gezegd. :) Daarna maar op zoek naar de tram, wat door al die verbouwingen ook niet meeviel...
Op de terugweg was het inmiddels al donker, waardoor ik dus gewoon falikant voorbij de CICo ben gelopen. -o- Gelukkig werd ik onderweg niet gecontroleerd. Maar weet iemand hoe het zit met het boetebeleid met een SOV tijdens het vrij reizen periode?
Beul van de blindegeleidelijn
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door MdJ »

Bee schreef:Die reservestam is dan niet helemaal omgebouwd tot Fyra-bedrijf, aangezien de Fyra buiten deurknoppen heeft en de Benelux deurhendels. Rijtuigen die binnen België rijden hebben ook gewoon knoppen maar als ze de grens over gaan moeten ze opeens deurhendels hebben. Schiet mij maar lek.

Overigens is er nu ook een stam Beneluxrijtuigen dat op de deuren "IC Amsterdam - Brussel VV" geplakt heeft gekregen, zag hem gisterenavond vertrekken op Den Haag HS richting België.
Sinds de OBBrijtuigen meerijden in de Benelux, staan deze(en het ICR) in de zogenoemde TB0-stand. Daarmee mag ook de grens over worden gegaan (en mag met deurhendels en deurknoppen tegenwoordig)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

TB0-stand? Ik heb het geprobeerd te raden maar ik kan er weinig uithalen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Fles »

Het was gisteren weer een mooie uitdaging om van Dv naar Dtz te komen :')

Eerst een aanrijding met persoon tussen Zoetermeer en Den Haag Ypenburg. Vanaf Amersfoort gold een omreisadvies via Schiphol. Raar, want waarom niet over Rotterdam? Nou, bij Utrecht bleek dus dat ook de IC naar Rotterdam opgeheven werd vanwege die aanrijding bij Zoetermeer. Daar wil ik weleens een goede verklaring voor horen :evil:

Anyway: In Ut moest iedereen dus de trein uit. De eerstvolgende IC zou om 15:17 van spoor 8b gaan. Paar honderd man van spoor 11 naar 8b. Komt een trein binnen. Iedereen eruit, iedereen erin. De intercom: "Deze trein gaat niet naar Rotterdam maar naar Zwolle en verder". Iedereen vloekend en zuchtend weer de trein uit. Paar servicemedewerkers druk met telefoons en walkietalkies op het perron. Uiteindelijk ging de trein van 8b toch WEL naar Rotterdam en moesten de mensen voor Zwolle naar spoor 11. Vertrek Ut +10

in Gouda aangekomen bleek iemand het geweldige idee gehad te hebben om de sprinter naar Rotterdam voorrang te geven. Gevolg: aansluiting gemist voor al die mensen die in Gouda de sprinter hadden willen nemen, plus de IC loopt nog meer vertraging op omdat ie vast zicht achter de sprinter die overal stopt. Aankomst Rtd +17 inmiddels.

Dan de sprinter van Rtd naar Dtz. Gepland om 15:17. Gebeurt niks, TBP gaat inmiddels de sprinter van 15:32 tonen, geen omroep. Om 15:20 omroep: de sprinter van 15:17 gespoorwijzigd van 8 naar 7. Iedereen naar 7. 15:22 Komt een SLT binnen, iedereen erin. 15:28 komt er op spoor 8 nog een SLT binnen, de sprinter van een kwartier na ons. Uiteindelijk om 15:32 vertrekken we met +15 in het pad van de volgende trein naar Dtz. Geen info, alle schermen op zwart, geen omroep. Reizigersvertraging bij aankomst in Dtz: +31.

Het was weer het Bonte Blunderbuffet.

Daarnaast nog 3 ICM-stellen (4208, 4249 en 4250) en geen van allen wist een werkende wifi-verbinding te presenteren. En in de IC van Rtd naar Dv kwam ik de Synovate-snuffelaars DRIE KEER tegen. "Ja we tellen 3 verschillende trajecten: Rtd - Ut, Ut - Apd en Apd - Es ". Ja, leuk voor je. zoek het maar uit met je flauwekul :neg:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door MdJ »

Bee schreef:TB0-stand? Ik heb het geprobeerd te raden maar ik kan er weinig uithalen :|
Tür Blockierung ab 0 km/h.
broek53 op [url]http://somda.nl/forum/10045/3/%D6BB+rijtuigen+in+Beneluxdienst/[/url] schreef:"Het was geen technisch probleem als zodanig, maar een soort procedure-probleem met de deursluiting en -vergrendeling. In NL zijn we inmiddels zover dat de gewone UIC-deursluiting niet meer geaccepteerd wordt, met name omdat specifiek bij de Oostenrijkse rijtuigen (en waarschijnlijk ook vele andere) de deuren nog geopend kunnen worden nadat het sluitcommando is gegeven en dat zo blijft totdat de trein 5 km/h rijdt. NSH heeft daarom besloten de stam met de zgn. TB 0 te gaan rijden (Tür Blockierung ab 0 km/h). Dat is een soort centrale deursluiting MET vergrendeling en ontgrendeling in de cabine, maar zonder "groene lamp' in de cabine. De B-rijtuigen van de OeBB-stam en de Traxx-locomotieven zijn daarvoor ingericht.
NSH was al van plan deze TB 0 te gaan invoeren, mede omdat de ICR-rijtuigen ook op die manier kunnen werken (let wel: dat is iets anders dan de treinstelmodus) en besloot de TB 0 in te voeren op de Oostenrijkse stam omdat bij de eerste rit op 1/4 bleek dat de deuren van deze rijtuigen wel erg eenvoudig geopend kunnen worden na het sluitcommando. Daarna was het zaak de NMBS zover te krijgen dat ook daar de TB 0 geaccepteerd en ingevoerd kon worden. In België wordt het systeem tot nu toe niet gebruikt. Voor het overtuigen reed de 9216/9221 maandag jl leeg in België. Dat had succes, de OeBb-stam mag rijden en sterker nog: alle Beneluxstammen gaan nu binnenkort met TB 0 rijden."
Bij twijfel: gebruik beton.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ronald »

De chauffeur van Qliner 315 vond het vanochtend nodig om voor 2 minuten file een kwartier om te gaan rijden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Meltrain »

Vanmiddag (weet niet hoe laat) zag ik in de richting van Rtn, langs Diergaarde Blijdorp een setje rijden van 3x Plan V die een ICMm-III op sleep hadden. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TLP »

Fraai tafereeltje zonet op Adam CS. Chauffeur van de 174 van 2115 bedenkt 2 minuten, nou eigenlijk 4 minuten te laat dat hij moet vertrekken. Want waarom is het belangrijk dat je op tijd je passagiers in laat atappen? Juist, omdat ze de meest interessante vragen kunnen stellen. En ha hoor. 'Gaat u naar Schiphol? Ik moet om 22.00 uur de Interliner naar Alphen hebben en daar om 22.53 uur nog een bus.' 'Stopt u bij Kudelstaart?' 'Gaat u naar Ruigoord?' Op een gegeven moment heeft de chauffeur er geen zin meer in en roept hij: 'Ja, nog meer?' Als hij daar als antwoord op krijgt dat hij erg populair is zegt hij: 'dat is zo, maar nu moet ik wrg!' Toen dacht ik 'Ja, dat had je ook wel 5 minuten eerder kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Vanmiddag (weet niet hoe laat) zag ik in de richting van Rtn, langs Diergaarde Blijdorp een setje rijden van 3x Plan V die een ICMm-III op sleep hadden. :p
Dit valt er te lezen op de site van Nico Spilt:
Utrecht Lunetten, 7 juli 2012. Drie Plan V's zijn nodig om een defecte ICM III te transporteren. Het konvooi rijdt van Eindhoven via Rotterdam en Arnhem naar Zwolle. Een hele omweg vanwege werkzaamheden. Samenstelling: 954 + 952 + 951 + 4066.
Op deze site staat ook een foto van het geheel.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Michael »

KM46 schreef:
Meltrain schreef:Vanmiddag (weet niet hoe laat) zag ik in de richting van Rtn, langs Diergaarde Blijdorp een setje rijden van 3x Plan V die een ICMm-III op sleep hadden. :p
Dit valt er te lezen op de site van Nico Spilt:
Utrecht Lunetten, 7 juli 2012. Drie Plan V's zijn nodig om een defecte ICM III te transporteren. Het konvooi rijdt van Eindhoven via Rotterdam en Arnhem naar Zwolle. Een hele omweg vanwege werkzaamheden. Samenstelling: 954 + 952 + 951 + 4066.
Op deze site staat ook een foto van het geheel.
Die combi zag ik vanochtend rond 11.15 door Bd komen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Geert »

Door de geheimzinnige werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag waar ik het in het andere topic over had (dat bleken overigens werkzaamheden aan een van de eilandperrons in RIjswijk te zijn) liep de s2100 die ik vanmiddag naar Schiedam nam ongeveer 5 minuten vertraging op. De s4100 naar Hoek van Holland stond daardoor al aan de overzijde van het perron toen mijn trein Schiedam Centrum binnen reed. Op het moment dat de laatste twee bakken (van 10) het station binnenreden besloot de HC van die s4100 te sleutelen en vertrok het ding. Perfect op tijd, maar dus zonder de overstappers uit de s2100. En bedankt he :roll: :neg: 1 minuutje wachten was te veel gevraagd :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten