OVer je reiservaringen in augustus 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door VIRM »

@Bee: klinkt meesterlijk! Doen ze in Stockholm ook aan 'links/rechts uitstappen'?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Suus »

Nee, dat doen ze niet maar alle stations hebben een eilandperron dus je moet altijd in de rijrichting rechts uitstappen (surprise: ze rijden er links :mrgreen: ). Alleen voor de rode lijn is er een uitzondering voor Slussen en Gamla Stan. Je moet voorstellen dat tussen T-Centralen (het belangrijkste station waar alle lijnen komen) en Slussen (de plek waar de rode en groene lijnen weer van elkaar splitsen) er een viersporig traject ligt. De buitenste sporen zijn daar voor de groene lijnen en de middelste voor de rode lijn en daar hebben de metro's voor dezelfde windrichting een eilandperron (dus een voor de metro's naar het noorden en een voor die naar het zuiden).

Op T-Centralen is de situatie anders: er een crossplatform overstap met tegengestelde richtingen: -1 liggen de stationshallen, -2 voor rood richting zuid en groen richting noord, -3 voor rood richting noord en groen richting zuid. Daaronder ligt nog een station voor de blauwe lijn, dat is dit jaar van mei tot oktober gesloten wegens renovatie van de metrotunnel en omdat ze onder het station bezig zijn een treinstation voor de voorstadstrein te bouwen dat met explosieven uit de rotsen worden geblazen. Natuurlijk waren alle borden netjes aangepast en de omroepen in de metro's aangepast.

Voor de mensen die wel kunnen zien had men lichtkranten boven de roltrappen zodat duidelijk te zien was of ze in de goede richting stonden (in groene letters Upp of Ned en bewegende pijltjes als je er op mocht, in rode letters Ej upp of Ej ned met verbodsbordjes als je er niet op mocht.). Handiger dan die lampen op de roltrappen zelf op op een paal op borsthoogte die op een afstandje niet te zien zijn als er mensen voorstaan. Dat wil ik ook wel hebben hier :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Stefan »

Ik hou van Stockholm! Wat een gave stad is het verder, genoeg te zien (ja, ook genoeg vrouwen.. :P), de sfeer is er perfect en je kunt er ook prima uitgaan.. :) Dus, als je eens een leuke citytrip wilt maken, Stockholm is écht een aanrader. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Daniel »

Hoewel de sloop van de oude lift bij Busstation Zuid alleen in de nachtelijke uren (tot 6.00 uur) plaats zou vinden, was vanmorgen de traverse naar Busstation Zuid op Utrecht Centraal nog afgesloten om 7.30 uur. Sloopwerkzaamheden waren er echter zo te zien niet meer aan de gang.
Leverde met de grote overstapstromen in de ochtendspits wel wat hinder voor de bussen op Busstation Noord op die vrij lang moesten wachten tot ze tussen de vele voetgangers door het zebrapad konden passeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Meltrain »

Rond 11:50 passeerde ik net ten noorden van Schiedam met mijn t5034 een GTW voor de Vechtdallijn (Zwolle - Emmen). :o :D
Volgens mij was het een GTW 2/6, maar dat weet ik niet meer zeker. Vanuit de trein kon ik het nummer al helemaal niet zien. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Milco »

Zo'n anderhalf uur terug moest ik even met de bus heen-en-weer vanaf Bouwmeesterbuurt West naar Station Almere Buiten met lijn 1. Op de heenweg staat er nij Bouwmeesterbuurt West op het scherm dat de bus om 12:12 uur werd verwacht. Om 12:12 was de bus er nog niet, maar de regel met lijn 1 (die dus vertraagd was) verdween maar. Uiteindelijk kwam de bus om 12:14 uur (3 minuten vertraagd), maar hij stond intussen niet meer op het scherm :(

En zowel op de heenweg bij het uitstappen bij station Buiten als op de terugweg bij het uitstappen bij Bouwmeesterbuurt West gaan er mensen precies voor de deur staan omdat ze in willen stappen, en dan mij raar aankijken dat ik niet uitstap :roll:

(In Almere mag men bij alle deuren instappen op de stadsdienst)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Suus »

Korte samenvatting van de reis naar Stockholm met de trein afgelopen donderdag en vrijdag.

Eerst met de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen. Mijn vriend en ik hadden twee ligplaatsen geboekt en kwamen terecht in een coupé met twee Fransen en vanaf Düsseldorf ook nog twee Duitsers. De trein had de gehele dag in de zon gestaan en was dus snikheet van binnen, maar het raam klemde enorm en pas later kregen we het met flink wat gewicht open. Ik heb op zich best wel goed geslapen al wat het bed uiteindelijk wel wat hard. Ik werd wel vrij vroeg wakker, namelijk tijdens de stilstand in Padborg. Toen met mijn vriend in de restauratiewagen ontbeten (de restauratiewagen zit in het treindeel Basel - Kopenhagen). Het werd een behoorlijk goedkoop ontbijt, want mij vriend betaalde met een tientje en kreeg een briefje van twintig terug. De gehele rit reden we op tijd, pas vlak voor Kopenhagen stonden we tien minuten stil en uiteindelijk kwamen we met tien minuten vertraging aan.

In Kopenhagen koffie gedronken en wat te eten gehaald voor in. de trein naar Stockholm. Het stomme toeval wilde dat we exact dezelfde plaatsnummers hadden voor de nachttrein als voor de snabbtåg. In de trein werd omgeroepen dat de bistro pas openging bij het passeren van de grens Denemarken - Zweden. Eerder al waren in Kastrup mensen van de Zweedse douane ingestapt. Je zou bijna denken dat ze selecteren op uiterlijk daar trouwens. Aangezien de tickets van de trein gecontroleerd moesten worden in combinatie met ID-kaarten omdat ik een kortingstarief had gebruikt lag dus ook het paspoort van mijn vriend op zijn tafel. Natuurlijk gingen alle alarmbellen rinkelen, want jongeren uit Nederland, dat moest wel drugs betekenen dus werden we ondervraagd wie we waren, waar we vandaan kwamen, waar we heen gingen en hoe lang we in Kopenhagen waren geweest. Daarna moest ik onze koffers geopend in het gangpad leggen en ging Snuf de Drugshond eens uitgebreid in mijn schone onderbroeken wroeten, waarna hij natuurlijk niets vond, wat ik ook al had verklaard tijdens de ondervraging. We kregen na afloop nog wel excuses aangeboden voor het feit dat dit nodig was, maar Nederlanders waren een probleemvolk aldus de dounanebeambte. Verder ben ik erg content over de treinstellen van het type X2: De trein was modern ingericht en hoewel de stoelen voor ons doen wat laag waren was de beenruimte kolossaal. De trein was stil en goed geveerd en had bovendien een kantelbakinstallatie waardoor de 200 kilometer per uur regelmatig aangetikt werd. De gemiddelde tijd tussen twee stops was bijna drie kwartier dus we konden rustig bijkomen van de nacht ervoor. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Dat ze op uiterlijk selecteren zal vast wel. Doen ze hier ook. Vorige keer was ik onderweg naar Berlijn in de ICE vanaf Amsterdam. En in mijn wagen werden ook alleen maar mensen met een donkere huidskleur of arabisch/middenoosters uiterlijk gecontroleerd. Het viel iedereen in mijn wagen op... :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Daniel »

Vandaag was de t1759 weer op z'n gebruikelijke lengte, maar nu vonden de twee treinstellen elkaar weer niet aardig. Ben de tel kwijtgeraakt, maar geloof dat ze in totaal toch wel een keer of 8 hebben geprobeerd om ze met elkaar gekoppeld te krijgen op verschillende manieren.
Uiteindelijk is met een klein plusje het zesje uit Den Haag maar als eerste vertrokken en die mocht bij Blauwkapel nog voor de t5659 uit, hier viertje uit Rotterdam zou er als extra trein achteraan komen maar werd in Amersfoort al met +15 aangekondigd en zou daarmee dus zelfs achter de volgende trein gezeten hebben. Als 't viertje niet het probleemstel voor het combineren was hadden ze 'm wellicht beter aan de s2800 kunnen koppelen, dan komt het ook in Deventer terecht immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Milco »

Vandaag een dagje op pad geweest, richting Bad Bentheim.
Op de terugweg had ik vanaf Dv trein t146, die ik naar Hvs zou nemen om vanaf daar met de s4900 naar Alm te gaan. Ruim voor Amf riep de conducteur om dat er een aanrijding met persoon was tusen Hvs en Ndb en dat de internationale IC tot Amf zou rijden. In Amf aangekomen ben ik de t554 in gesprongen, die letterlijk bomvol was. Bijna alle zitplaatsen bezet en propvolle balkons. Aankomst in Ut om 16:40 uur (1 min. te laat). Ik naar spoor 7 gesneld, waar ik nog net in de t3556 kon springen die ook bommetjevol was. In Asdz kwamen we om 17:05 uur al aan (met -2 dus). Dus ik als een gek naar spoor 2 omdat ik de t4361 zag staan. Uiteindelijk heb ik 'm nog nèt gehaald (dankzij de conducteur die de deur nog even open liet). Ook deze trein was propvol. Pas na Almm werd het iets rustiger, maar toen moest ik er ook al bijna uit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Klaasje »

Door een aanrijding met een persoon had ik wat moeilijkheden moeten hebben tijdens de terugreis van mijn werk in Amersfoort naar huis. Daar had ik een list op verzonnen. Ik zou met de s5600 naar Nijkerk reizen om daar met bus 160 naar Almere te reizen. Jammer maar helaas stond de s5600 van rond 17:15 met +5 in de boeken waardoor ik in Nijkerk de 160 zou gaan missen.

Ik ken betere plekken om een aansluiting te missen en zodoende besloot ik de trein naar Hilversum te pakken daar te kijken hoe vol/leeg de bussen naar Almere zouden zijn. Omreizen via Utrecht en Amsterdam kan immers altijd nog. Met de Connexxion-App had ik de vertrektijden van bus 156 opgezocht en ik kwam tot de conclusie dat ik die alleen zou halen als de s5800 waarin ik zat goed zou doorrijden, meteen zou kunnen binnenkomen en ik een sprintje zou trekken. Jammer maar helaas belande deze trein met Klaasje aan boord voor een rode inrijder van station Hilversum. Gemist, dan de 320 naar Blaricum maar en daar bus 150 pakken. (Als er ruimte zou zijn in de 320 dan...)

Toen ik op het busstation aankwam was mijn verbazing groot dat de 156 daar nog stond. Deze bus stond vast achter een NS-bus die kennelijk niet echt opschoot. Overduidelijk een geluk bij een ongeluk. Ik kon nog mee en de chauffeur besloot achteruit te rijden om de NS-bus links te passeren. Een dubbel gelukje want kennelijk heeft de chauffeur precies lang genoeg staan wachten om zoveel vertraging op te lopen dat ik meekon maar wou hij wel graag weg waardoor die vrijwel meteen vertrok. Bus 156 heb ik gebruikt tot de halte Veluwsekant vanaf waar de wandeling naar huis nog ca. 10 minuten duurt. Uiteindelijk is de totaalschade voor de totale reisduur beperkt gebleven tot +5 minuten wat ik een best aardige score vind. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Daniel »

Ja da's altijd wel mooi om je vertraging door een goede kennis van de alternatieve verbindingen en soms wat geluk relatief klein te houden. En het kan aardig wat proppen schelen als je juist een verbinding hebt die lang niet iedereen kent.

@Milco: Je had je wellicht het rennen kunnen besparen, er stopten ook IC's naar Amsterdam Centraal en verder extra op Duivendrecht als alternatief voor de geheel opgeheven s4900.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Klaasje »

In de spits kan je op Bijlmer ArenA ook 4x per uur cross-platform overstappen op de verbinding Utrecht-Duivendrecht v.v.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Edwin »

Milco1995 schreef:Zo'n anderhalf uur terug moest ik even met de bus heen-en-weer vanaf Bouwmeesterbuurt West naar Station Almere Buiten met lijn 1. Op de heenweg staat er nij Bouwmeesterbuurt West op het scherm dat de bus om 12:12 uur werd verwacht. Om 12:12 was de bus er nog niet, maar de regel met lijn 1 (die dus vertraagd was) verdween maar. Uiteindelijk kwam de bus om 12:14 uur (3 minuten vertraagd), maar hij stond intussen niet meer op het scherm :(
Ik heb al eens gehad dat de 155 verdwenen was van het scherm en met +13 toch nog langskwam. Gebeurt ook vaak met 215 en 216 in de ochtendspits als de film het niet doet (of die twee zaken gebeuren toevallig vaker tegelijk).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Milco »

Daniel schreef:@Milco: Je had je wellicht het rennen kunnen besparen, er stopten ook IC's naar Amsterdam Centraal en verder extra op Duivendrecht als alternatief voor de geheel opgeheven s4900.
Ja, maar de IC van 16:40 uur richting Asd was al weg en die van 16:43 uur naar Shl stond er nog. Als ik de IC naar Asd van 16:55 uur zou hebben genomen, zou ik de 4300 misschien nog nèt halen op Dvd. Die vertrekt daar namelijk om :10 en :40 en de IC van 16:55 zou daar rond 17:10 uur stoppen, als 'ie dat al redt.

Vanaf Amf had ik ook de 4500 naar Hvs kunnen nemen van 16:29 uur; die reed nog wel. Maar in Hvs weet ik de vertrektijden van lijn 156 niet uit m'n hoofd. En achteraf gezien was ik dan precies even lang onderweg als met het omreizen via Ut en Asdz wat ik gedaan heb. Had ik natuurlijk wel mazzel met de gehaalde overstappen 500 > 3500 (Ut) en 3500 > 4300 (Asdz).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:In de spits kan je op Bijlmer ArenA ook 4x per uur cross-platform overstappen op de verbinding Utrecht-Duivendrecht v.v.
Helaas, dat kan maar 2x per uur, de s3500 sluit net niet aan op de sprinter. -o-
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Klaasje »

Nadat ik gister allemaal graafwerk en kabels heb gezien bij Almere C stonden er vanmorgen allemaal mensen van een aannemer bij en grote stapel tegels. Verder zag ik nu ook allemaal kabelwerk bij Almere Muziekwijk. Kennelijk is men begonnen met de werkzaamheden voor de seinverdichting op de Flevolijn en de perronverlenging van Almere C.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door VIRM »

Gisteren zat ik in bus 14 in Leiden.
Toen ik instapte hoorde ik de buschauffeur voor mij tegen passagiers brommen dat eten in de bus meenemen mocht, mits het werd opgeruimd. Zo te horen was hij er niet happy mee.
En volgensmij zat ik toen tegenover het halve gezin waarover dit betrof. Het kind kreeg af en toe niet echt zijn zin ofzo, waardoor hij vreselijk hoog ging krijgen (mijn trommelvliezen deden pijn... :(). Samen met hard pratende familieleden van de schreeuwlelijk was de halte-afroep niet altijd hoorbaar. Kennelijk had de buschauffeur dit op een gegeven moment door, want de volume werd toen omhoog gedraaid. :)
Beul van de blindegeleidelijn
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door 010jongen »

Vandaag maar eens een ritje met het tramvervangend vervoet gemaakt in nieuwegein. Van de 20 bussen die ik hen gezien waren er 13 leeg en de overige bussen reden met 3-4 passagiers. Beetje zonde.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Mikos »

Klaasje schreef:Jammer maar helaas belande deze trein met Klaasje aan boord voor een rode inrijder van station Hilversum.
Geheel toevallig de s5800 van 17.36 uur? Dan was het een eer je aan boord te hebben gehad :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Klaasje »

Die van een half uurtje eerder. Helaas. :P
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Mikos »

Dan heb ik een troost voor je: Een half uur later stonden we ook voor de rooie voor we Hilversum binnen mochten komen :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Chauf21 »

Edwin schreef:Ik heb al eens gehad dat de 155 verdwenen was van het scherm en met +13 toch nog langskwam. Gebeurt ook vaak met 215 en 216 in de ochtendspits als de film het niet doet (of die twee zaken gebeuren toevallig vaker tegelijk).
Ze kunnen best wel eens dezelfde oorzaak hebben: een boordcomputer die niet goed werkt/is ingesteld. Als dat het geval is, dan worden er namelijk ook geen actuele posities van de bus doorgegeven en "weet" het systeem niet waar de bus is. Het systeem is dan zo geprogrammeerd dat de displays op de halte de gewone geplande vertrektijden aanhouden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door Klaasje »

Die panelen zijn zo geprogrammeerd dat wanneer er geen gegevens worden doorgegeven dat er dan komt te staan "verwacht xx:xx" in plaats van af te tellen naar nul.
Mikos schreef:Dan heb ik een troost voor je: Een half uur later stonden we ook voor de rooie voor we Hilversum binnen mochten komen :wink:
Dan was ik in goed gezelschap :-) Volgens mij kruisde de s4500 voorlangs waarmee die op de normale vertrektijd vertrok.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Bericht door The best »

Zo, was vandaag toch best warm in de bus in Groningen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten