OVer je reiservaringen in augustus 2012

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Daniel » Do 23 Aug 2012, 19:14

Vandaag kwam het eens zo uit dat ik de t12561 richting huis nam, toch best geinig dat ICM op spoor 1 in Utrecht en vervolgens als echte IC (non-stop dus) over de lage sporen van Utrecht Overvecht :)
Bijkomend voordeel: door het ontbreken van de achtervolging van de voorste deur zoals bij een binnenkomst op onvoorspelbare plek zoals normaal op spoor 11/12 was het lekker rustig voorin de trein. Al werd er nog best goed doorgelopen naar voren tegen m'n verwachting in.

010jongen schreef:Vandaag maar eens een ritje met het tramvervangend vervoet gemaakt in nieuwegein. Van de 20 bussen die ik hen gezien waren er 13 leeg en de overige bussen reden met 3-4 passagiers. Beetje zonde.

Hmm, dan zal er wel een aardige hoeveelheid reizigers op ander vervoer (auto of fiets) zijn overgestapt. De reguliere lijnen tussen Utrecht en Nieuwegein zijn namelijk ook niet opvallend voller deze week.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3571
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Milco » Do 23 Aug 2012, 19:29

Apart vertrekspoor, spoor 1. De trein van 17:48 uur vertrekt ook vanaf spoor 1 zag ik net in de reisplanner.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Bart » Do 23 Aug 2012, 21:34

De t1977 was iets te laat uit Den Haag Centraal vertrokken. Gelukkig mocht de Benelux t9268 als eerste naar Delft. Het gevolg was wel dat de trein in Rotterdam TWAALF minuten te vroeg was. Met zo'n speling is het wonderbaarlijk dat de Benelux überhaupt ooit nog vertraging heeft.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor reisthijs » Do 23 Aug 2012, 22:34

Vanmiddag in Utrecht weer een goed voorbeeld van reizigertje pesten:
Prorail liet zoals gebruikelijk weereens een goederentrein richting Amsterdam vertrekken precies op het moment dat mijn IC uit Amsterdam hoort binnen te komen. Dat is meteen weer +3 terwijl we eigenlijk gewoon netjes op tijd reden. En dan werd er toen we Utrecht binnen reden nog omgeroepen dat we vertraging hadden maar dat niet bekend was waarom...

Vervolgens de conducteur van de sprinter naar Breda die gewoon stipt op tijd de deuren sloot letterlijk voor de neus van een heleboel overstappers. Dat terwijl helemaal niemand er iets aan heeft als die sprinter al vertrekt terwijl de IC nog niet eens vetrokken is... -o-

(Ik kon gelukkig nog net op tijd in de trein springen maar zag veel beteuterde gezichten aan de andere kant van de gesloten deur. SLT-deuren blijken lastig tegen te houden te als ze dicht willen)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor 010jongen » Do 23 Aug 2012, 22:52

Opvallend bij het vervangend tramvervoer in Nieuwegein. Lijn 361 rijdt doordeweeks s'avonds om de 10 minuten en in het weekend om de half uur.. De tram rijdt elke 20 min. Zeker doordeweeks rijden 3 bussen per uur dan letterlijk voor saus. In het weekend kan je als het mee zit lekker 20 min wachten in de bosjes

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Vinny » Do 23 Aug 2012, 23:02

Prorail liet zoals gebruikelijk weereens een goederentrein richting Amsterdam vertrekken
En zo hoort het ook. Die goederentreinen vertegenwoordigen immers veel meer economische waarde dan een paar vakantievierders :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Mikos » Vr 24 Aug 2012, 11:45

reisthijs schreef:Vervolgens de conducteur van de sprinter naar Breda die gewoon stipt op tijd de deuren sloot letterlijk voor de neus van een heleboel overstappers. Dat terwijl helemaal niemand er iets aan heeft als die sprinter al vertrekt terwijl de IC nog niet eens vetrokken is... -o-
Het is niet zonder reden dat een trein op tijd vertrekt, ook al moet er nog iets anders voorlangs: De treindienstleider gaat over de aansluitingen en de HC heeft op vertrektijd te vertrekken. Als de HC niet op tijd vertrekt (ondanks overstappers), terwijl het sein veilig is gezet, gaat dat onnodig ten koste van de punctualiteit.

Klinkt krom, maar daar worden we wel op afgerekend...

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Klaasje » Vr 24 Aug 2012, 11:52

Alle treinvertragingen worden met oorzaak bijgehouden. Als het sein veilig komt na vertrektijd moet de trein binnen 24 seconden zijn vertrokken omdat anders als vertragingsoorzaak "vertrekprocedure" wordt opgegeven.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor MdJ » Vr 24 Aug 2012, 15:36

In Enschede mocht er iemand lijnverkennen op lijn 5 naar 't Zwering. Hij had ook meteen alles tegen wat je maar tegen kon hebben: De 1843 (dus naar buitendraaiende deur, dus ook opletten hoe de voorwielen staan), met een halterem die een eigen leven had en een vrachtwagen die nogal in de weg stond... :|
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor marvinkok » Vr 24 Aug 2012, 16:03

Ook nog een streekwagen op de stad, heerlijk met die ZF-bak... En op lijn 5 staat een vrachtwagen al snel in de weg, zo breed zijn de meeste wegen daar niet...

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor MdJ » Vr 24 Aug 2012, 16:10

Hij stond nog voor de halte WKC Stadsveld. Maar dan ook precies met auto's in de parkeervakken en een lantaarnpaal in de stoep. Hij moest de bus dus recht krijgen voordat 'ie de vrachtwagen ging inhalen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor marvinkok » Vr 24 Aug 2012, 16:46

Das inderdaad een rottig punt om een vrachtwagen neer te zetten... Fatsoenlijk parkeren is daar ook moeilijk voor het winkelend publiek.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor reisthijs » Vr 24 Aug 2012, 17:01

Mikos schreef:Het is niet zonder reden dat een trein op tijd vertrekt, ook al moet er nog iets anders voorlangs: De treindienstleider gaat over de aansluitingen en de HC heeft op vertrektijd te vertrekken.
Als de treindienstleiding over de aansluitingen gaat, moeten ze er dan niet juist alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijke aansluitingen gehaald worden, ook bij kleine vertragingen?
Daarbij vind ik dan ook horen dat ze soms even wachten met het sein op veilig te zetten.

Mikos schreef:Als de HC niet op tijd vertrekt (ondanks overstappers), terwijl het sein veilig is gezet, gaat dat onnodig ten koste van de punctualiteit.
Hoe kan dat ten kostte van de punctualiteit gaan als een trein die met minder dan +5 vertrekt voor de statistieken gewoon punctueel is? Juist daarom snap ik niet dat er niet even gewacht mag worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Klaasje » Vr 24 Aug 2012, 20:25

Een trein die te laat vertrekt kan zomaar een andere vertraging laten ontstaan. Er is bij het maken van de planning geen rekening mee gehouden dat treinen even een paar minuten blijven staan wachten. Dat kan alleen als die sprinter een volledig vrij traject heeft.

Uit onderzoek is gebleken dat niet minder dan 1/3e van vertragingen wordt veroorzaakt doordat een andere trein niet conform planning rijdt. Die gevolgvertraging komt vaak bij intercity's terecht die elders ook nog aansluitingen hebben.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor VIRM » Vr 24 Aug 2012, 21:37

Vanmiddag zat ik in metro 51 in Amsterdam tussen Zuid en de Boelelaan/VU (richting Amstelveen). Voor de eerste kruising bleven remden we hard af en bleven 1 a 2 minuten staan. Daarna ging de bestuurder er met sportieve snelheid en sportief remgedrag er vandoor. Vlak achter ons kwam er nog een tram 5; wellicht iets mis met de wissel?

Nu weet ik dat de GVB metro's soms overdag zonder verlichting binnen rijden, maar het is toch wel onprettig als dit ook gebeurt als het al bijna donker buiten is. -o-
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Ardan » Za 25 Aug 2012, 00:00

Er zit een sensor in bij de BN en de CAF, die kun je als je goed kijkt zien zitten op de lijnfilm tussen het nummer en de bestemming. Als die sensor vindt dat het donker is, gaat de verlichting aan, en als-ie dat niet vindt, of kapot is, tsja, dan niet :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor JWM » Za 25 Aug 2012, 00:39

Dat is altijd zo dom in bijvoorbeeld het tunneltje onder de A10 door tussen RAI en Overamstel. De verlichting gaat pas aan op het moment dat je er alweer uit bent :lol:

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor STF » Za 25 Aug 2012, 04:15

Als ik het goed onthouden heb, heeft:

LHB de binnenverlichting aan de stuurstroom gekoppeld, met een uitschakelvertraging van 60 minuten.
BN een inschakelvertraging van 10 seconden op de schemerschakelaar.
CAF ook een inschakelvertraging van 10 seconden op de schemerschakelaar, maar ook een schakelaar in de cabine om de binnenverlichting continue te laten branden.

Ooit zat ik eens in een CAF op lijn 51, waarbij de binnenverlichting ook bij het rijden in de tunnel tussen Amstel en CS uit bleef, bij CS ben ik naar de bestuurster gelopen en heb gemeld dat de verlichting niet werkte, ze bedankte me en zou de verlichting even op continue aan gaan zetten.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor mijack1985 » Za 25 Aug 2012, 10:52

Mijn vriendin en ik hadden eergisteren zitplaatsen gereserveerd voor de EC 391 van Frankfurt naar Munchen (eindpunt Linz).
Eerst een vertraging bij vertrek van ruim 20 minuten, miste de trein twee rijtuigen en als klap op de vuurpijl zaten wij in het rijtuig waar de airco het niet deed. Na Stuttgart werden de twee rijtuigen met defecte airco ook nog eens afgesloten

Neemt niet weg, dat het wel een mooie route/ warme was :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Frank » Za 25 Aug 2012, 12:17

Gisteravond werd een omroep in de s3600 afgesloten met een wel heel schokkende mededeling: "U bevindt zich in de trein...".

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 25 Aug 2012, 12:32

STF schreef:Als ik het goed onthouden heb, heeft:

LHB de binnenverlichting aan de stuurstroom gekoppeld, met een uitschakelvertraging van 60 minuten.
BN een inschakelvertraging van 10 seconden op de schemerschakelaar.
CAF ook een inschakelvertraging van 10 seconden op de schemerschakelaar, maar ook een schakelaar in de cabine om de binnenverlichting continue te laten branden.

Ooit zat ik eens in een CAF op lijn 51, waarbij de binnenverlichting ook bij het rijden in de tunnel tussen Amstel en CS uit bleef, bij CS ben ik naar de bestuurster gelopen en heb gemeld dat de verlichting niet werkte, ze bedankte me en zou de verlichting even op continue aan gaan zetten.


BN schakelt in principe meteen als ie een tunnel inrijdt dus die 10 seconden klopt niet. Bij de CAF kan dat wel.
Het vervelende van de verlichting van de CAF-wagen is dat de bestuurder het elke keer als er kop is gemaakt (of stuurstroom is uitgeschakeld) het opnieuw moet inschakelen.

Bij de Combino (tram) werkt wat prettiger. Alleen moeten we niet aan die binnenverlichtingsknop zitten. Want de door de bestuurder ingevoerde toestand blijft gehandhaaft totdat, óf de stuurstroom wordt uitgeschakeld, óf de sensor eenmaal "goed" en een maal "verkeerd" detecteert. Hierdoor kan het gebeuren dat de verlichting op een gegeven moment uitgeschakeld blijft terwijl hij aan moet gaan.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor reisthijs » Za 25 Aug 2012, 14:30

Klaasje schreef:Een trein die te laat vertrekt kan zomaar een andere vertraging laten ontstaan. Er is bij het maken van de planning geen rekening mee gehouden dat treinen even een paar minuten blijven staan wachten. Dat kan alleen als die sprinter een volledig vrij traject heeft.
De planning heeft er wel rekening mee gehouden dat de sprinter met een paar minuten tussentijd achter de intercity aan moet. Aan die benodigde tussentijd verandert niks als die intercity te laat vertrekt.

Nu vertrekt een trein dus op tijd, staat 100m voorbij het perron stil en mag daarna een eind met 40 km doorsukkelen met 3 minuten vertraging tot gevolg.

Laat je die trein even laten wachten, kan je gewoon op normale snelheid doorrijden, is de vertraging precies hetzelfde maar hebben een heleboel reizigers wél hun trein gehaald.

Waarom is op tijd vertrekken dan beter?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Mikos » Za 25 Aug 2012, 14:36

reisthijs schreef:Als de treindienstleiding over de aansluitingen gaat, moeten ze er dan niet juist alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijke aansluitingen gehaald worden, ook bij kleine vertragingen?
Daarbij vind ik dan ook horen dat ze soms even wachten met het sein op veilig te zetten.
Volledig mee eens. Je moest eens weten hoe vaak ik ergens sta, het sein veilig zie komen en in de verte een trein zie binnen komen die aansluiting geeft op mijn trein. Maar goed, een treindienstleider zou helemaal niet over dat soort dingen moeten gaan, want er wordt vaker niet op gelet dan wel. Maarja, dat is mijn bescheiden mening.

Als we te lang wachten met vertrekken, krijgen we dat wel vanzelf een keer te horen.

reisthijs schreef:Hoe kan dat ten kostte van de punctualiteit gaan als een trein die met minder dan +5 vertrekt voor de statistieken gewoon punctueel is? Juist daarom snap ik niet dat er niet even gewacht mag worden.
Zoals door Klaasje al gezegd: Voor die ene trein hoeft het niet heel veel uit te maken, maar voor al die andere treinen die onderweg daardoor in conflict komen met die trein is dat wel een probleem. Sneeuwbaleffect. Niet alleen punctualiteitscijfers zijn leidend...

EDIT:
reisthijs schreef:Waarom is op tijd vertrekken dan beter?

Enerzijds omdat het perronspoor ook weer gebruikt moet worden door een andere trein en die trein dan niet of minder in de weg staat als hij ergens op een wachtspoor staat in plaats van langs het perron (een en ander natuurlijk afhankelijk van de lokale situatie). Anderzijds omdat je in dat geval als treindienstleider geen vertraging op je naam krijgt. Als het sein maar veilig staat, ligt het niet aan ProRail... :wink:

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor Klaasje » Za 25 Aug 2012, 14:57

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Een trein die te laat vertrekt kan zomaar een andere vertraging laten ontstaan. Er is bij het maken van de planning geen rekening mee gehouden dat treinen even een paar minuten blijven staan wachten. Dat kan alleen als die sprinter een volledig vrij traject heeft.
De planning heeft er wel rekening mee gehouden dat de sprinter met een paar minuten tussentijd achter de intercity aan moet. Aan die benodigde tussentijd verandert niks als die intercity te laat vertrekt.

Onjuist. De geplande tijd is altijd ruimer dan technisch minimale opvolgtijd. Daar hebben we het "drie minuten opvolging"-verhaal ook aan te danken. Op zeer veel plekken in de lande zijn de technisch minimale, ongehinderde opvolgtijden tussen de 1:50 en 2:20.

Nu vertrekt een trein dus op tijd, staat 100m voorbij het perron stil en mag daarna een eind met 40 km doorsukkelen met 3 minuten vertraging tot gevolg.

Nogmaals onjuist. Die trein rijdt door naar sein 1674. Als dat sein ondertussen uit de stand stop komt en de machinist kan dat van een afstand zien dan mag hij met de plaatselijk geldende snelheid gaan rijden óf met de lagere snelheid die door de ATB opgelegd kan zijn. Dat kan nooit het extreme aantal van drie minuten vertraging geven. Sterker nog, de remweg voor 80 km/h is net iets onder de kilometer. (918 meter) De seinafstand is dus waarschijnlijk ook niet langer dan een kilometer. Als je een kilometer 40 in plaats van 80 km/h rijdt dan is de vertraging hooguit 45 seconden. Dat is zo goed als een worst-case situatie.

Laat je die trein even laten wachten, kan je gewoon op normale snelheid doorrijden, is de vertraging precies hetzelfde maar hebben een heleboel reizigers wél hun trein gehaald.

Waarom is op tijd vertrekken dan beter?

Omdat jouw argumentatie niet klopt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2012

Berichtdoor reisthijs » Za 25 Aug 2012, 20:02

Klaasje schreef:Dat kan nooit het extreme aantal van drie minuten vertraging geven.
Ik kwam toch écht drie minuten later dan gepland in Houten aan door dit gedoe.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten