Beetje gaar nu. Ik had nog een Blokker treinkaart die vandaag op moest en het was ook de laatste dag voor de Kruidvat pas, dus dat heb ik gecombineerd. Was van plan wat in de Betuwe te gaan joyriden. Zo gezegd, zo gedaan.
Om 9:31 heb ik in Beek en Donk lijn 121 richting Eindhoven gepakt, reed zeer keurig op tijd. In Eindhoven stond al een IC richting Den Haag klaar, ICMm viertje. Ik vernam van de conducteur dat dit een extra treinstel was, de trein uit Venlo moest nog komen (moest ook wel, want het was pas 9:55, anders zou hij wel erg vroeg zijn) en zou erachter oprijden. Hij adviseerde me overigens plaats te nemen achterin dit extra treinstel, want de trein uit Venlo zat al goed vol.
Het voorste deel was bij vertrek om 10:02 ook aardig vol, volgens mij gingen veel mensen naar Scheveningen. Een stil Limbo's trok zich niks aan van het feit dat we in een stiltecoupé zaten, maar ik stoorde me er niet aan en volgens mij de rest ook niet want er begonnen meer mensen te keuvelen.
Aankomst in Dordrecht was tijdig. Ik heb kort rondgekeken op het busstation, maar daar stond niks en veel tijd had ik niet. Om 11:08 ging de Arriva boemel naar Geldermalsen. Ik moet zeggen dat ik genoten heb van die rit, mooi landschap, mooi lijntje. Ik denk dat ik volgend jaar als het goed weer gaat worden een keer de fiets mee de trein in neem, naar Dordrecht ga en een eind (of helemaal) langs deze lijn ga fietsen.
Aankomst in Geldermalsen was ook tijdig, daar had ik 20 minuten tijd. Ik bekeek even het (volgens mij nieuwe) busstation. Lijn 47 kwam aanzetten maar ik had geen zin terug naar Gorkum te gaan. Had me al min of meer voorgenomen naar Tiel te gaan en dan richting Kesteren/Rhenen te gaan. Ik had 20 minuten maar zou ook 50 minuten kunnen wachten (en dan in Tiel zonder wachttijd overstappen). Onder aan het station leek een gezellig café te liggen, maar die waren tot 14 augustus gesloten (hoewel de deur wel open was maar het zag er naar uit dat ze aan het poetsen waren of een verbouwing aan het afronden waren of misschien kwam de uitbater net terug van vakantie en maakte de boel startklaar). De boemel naar Tiel was inmiddels al binnengekomen, dus ik heb ik me maar vlug terug gehaast.
In Tiel had ik zodoende ook eventjes tijd. De tent op het station was helaas ook dicht en in het centrum kon ik zo snel niets vinden. Heb toen bij de halte Veemarkt even gezeten en een milkshake in een kleine ijskiosk gehaald. Vervolgens heb ik gewacht op lijn 45 naar Rhenen/Wageningen. Ik kwam er gelukkig op tijd achter dat ik aan de verkeerde kant stond :') Lijn 44 naar Rhenen vertrekt NIET aan dezelfde kant als lijn 45 naar Rhenen. Het busje was niet leeg toen ik instapte en ook toen ik uitstapte zat er nog een reiziger in. Ik had gedacht dat die busjes de hele dag leeg rondrijden. Dat valt dan wel weer mee. In Rhenen heb ik even de stationsomgeving bekeken en de halte van lijn 44 naar Tiel gezocht, want ik wilde met lijn 44 terug om de andere route te zien. Ik ben vervolgens even in het café schuin boven het treinstation gaan zitten. Erg gezellig cafeetje, ook al zit je buiten aan een drukke weg. Ik had net genoeg tijd om even van een Weizenbier te genieten. Daarna met de 44 naar Tiel gegaan. Ook daar weer een Juijn Rossum 18-personenbus. Ik moet zeggen dat het wel zweten was omdat die busjes geen airco hebben. Ook die rit was niet leeg, de hele tijd zaten er inclusief mijn 2 of 3 mensen in de bus, viel me ook redelijk mee. Ik vond lijn 44 een erg mooie route hebben. Daar een eindje fietsen lijkt me ook een goed plan, met een lunch in Rhenen. Want de lunch die ik geserveerd zag bij andere gasten zag er wel erg goed uit!
In Tiel ben ik achter het station uitgestapt. Lijn 42 naar Druten/Nijmegen stond al klaar, gelukkig een Arriva Rivierenland Amba, dus airco. Heb de hele rit naar Nijmegen met de chauffeuse liggen klippen. Zij kon fietsen in de regio maar al te zeer aanraden. Op de brug over de....euh ja, over welke rivier ga je eigenlijk in Tiel? Het uitzicht op die brug over Tiel was in ieder geval erg mooi. Ik moest nog even beslissen hoe ik richting huis zou gaan. Ik had me voorgenomen om naar Boxmeer te gaan en dan met de 23 naar Helmond te gaan, maar dan zou ik nog ruim een uur moeten wachten. Had eventueel overwogen in Boxmeer nog een leuk terrasje te zoeken. Maar ik kon ook met de Maaslijn naar Venlo. Maar die route heb ik twee maanden geleden nog gedaan, daardoor voelde ik meer om weer eens via Boxmeer te gaan. Maar de chauffeuse merkte op dat ik natuurlijk ook lijn 83 naar Venlo kon pakken. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Heb die lijn nooit helemaal gereden, alleen 1x van Nijmegen naar Hertog Jan in Arcen (en enkele keren in Nijmegen tussen Radboud en CS, maar dat telt niet). Als ik een bus met airco kon krijgen, dan ging ik dat doen. En toen we langs de bufferplekken reden zag ik al een Veolia Amba staan, dus die keuze was ook snel gemaakt.
De rit van lijn 83 was best memorabel, want het bleek dat dit de allerlaatste rit van de betreffende chauffeur ging zijn. Hij geniet nu al van zijn pensioen! In Malden geloof ik (of nog Mook) stapten namelijk opeens enkele mensen in die een bord hadden met daarop de boodschap dat de chauffeur met zijn laatste rit bezig was. Volgens mij waren het zijn kinderen. Dit bord werd in de vooruit gezet en de boodschap doorgegeven aan de weinige passagiers en de oproep voor een applausje. Natuurlijk was ik de enige
In Gennep stapte een collega op om de bus over te nemen maar de chauffeur reed nog een eindje door. Maar even later was het dan einde oefening voor deze beste man. Een van de dochters vroeg of ik het bezwaarlijk vond als ze buiten even wat foto's namen (ik was inmiddels de enige "gewone" passagier). Ik zei dat ze vooral hun gang moesten gaan. Ik ga om zo een reden echt niet lopen zeiken over een paar minuten vertraging. Mijn aansluiting kwam toch niet in gevaar en als ik Venlo toch mijn trein hierdoor gemist zou hebben, dan zou ik het in dit geval niet erg gevonden hebben. Ze maakten een foto met de chauffeur alleen voor de bus (en bord in ruit) en de collega maakte een foto met de hele groep. Daarna werd het bord verwijderd en bleef het gezelschap bij de halte terwijl wij doorreden. Volgens mij moesten ze weer terug naar Malden.
Verder heb ik nog genoten van het landschap, ook lijn 83 heeft een erg mooie route hoewel er in het laatste half uur wel een krappe weg kwam in een dorp, we moesten de tegemoetkomende bus even voor laten gaan omdat beide bussen niet ging passen. Volgens mij was het Arcen of net na Arcen. In Venlo reed de bus een route wiens haltes me doen denken aan een oude stadslijn uit een Zuidooster busboekje. Lijkt erop dat lijn 83 daar een stadslijn deels heeft vervangen. Uiteindelijk kwamen we volgens mij zelfs een minuut te vroeg aan, ik had in ieder geval ruim de tijd om over te stappen, ondanks de fotosessie. In Venlo stonden twee voormalige Veluwe Ambassadors voor de Floriade. De 5050 had een rode kop en leek dus een Brabant Amba te zijn, de bus die ervoor stond had nog oude BBA/Connex kleuren (misschien was overigens dat de 5050, dat weet ik niet meer zo goed, maar ze hadden in ieder geval allebei Veluwe nummers).
In Venlo kwam al snel een VIRMpje aanzetten, lekker met airco en wifi. Mij valt op dat je niet meer hoeft in te loggen of iets dergelijks maar dat het als open netwerk beschikbaar is, dat was bij Arriva in de trein overigens ook zo. Ik heb derhalve er maar geen gebruik van gemaakt, ik ben wat achterdochtig om via een open netwerk applicaties te gebruiken die wachtwoordinformatie versturen zoals Facebook of e-mail. Bovendien was mijn batterij al 80% leeg van geWhatsApp, 9292, NS app en Google Maps. Om 18:19 vertrok de trein en in Eindhoven stapte ik exact 9 uur nadat ik in de trein was gestapt uit de trein (ik stapte in de ochtend in op de trein richting Tilburg en nu verliet ik dat voertuig). Lijn 121 kwam er ook al snel aanzetten. Jammer dat ik geen half uur later was, dan had ik de 122 gehad en zou ik allemaal verschillende lijnen/treinverbindingen gehad hebben (ja, twee keer 1900, maar wel twee keer verschillende trajecten zonder overlap). Maar daar ging ik geen half uur meer op wacht, ik was onderhand wel gaar en rammelde van de honger, mijn broodtrommel was ter hoogte van Well op. Ik heb daar overigens het befaamde "Café Vink" gemist, al minstens sinds 1961 bestaand, want toen was er al een halte met die naam. Ik keek bij de halte even rond maar kon zo snel niet zien wat dan het café zou moeten zijn.
In Beek en Donk arriveerde de 121 twee minuten te vroeg, derhalve stapte ik daar 9 uur en 55 minuten nadat ik er op de bus gestapt was weer uit (maar dan bij de tegenoverliggende halte).
Al in al was het een leuk dagje. Jammer dat het zo warm geworden is, daar had ik niet op gerekend. Dan had ik van te voren minder bussen/treinen gepland en iets meer terrastijd. Maar ja, in je eentje is een terras toch vrij saai. Ik heb in ieder geval wat leuke fietsideeën voor mooie dagen opgedaan voor volgend jaar. Gewoon fiets mee de trein in en ergens een beetje gaan fietsen. Bij voorkeur in combinatie met een Kruidvat/Ah/Jumbo/Blokkerdagkaart, anders wordt eventjes naar Dordrecht of de Betuwe een duurder geintje dan het al is. Nu nog iemand vinden die zo gek is en dan met me meegaat, maar volgens mij heb ik al iemand.