OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Lijkt mij inderdaad een gevalletje UCI - UCO :Y
En dat is het dus niet geweest zie ik nu de transactie in m'n overzicht verschenen is, kennelijk schrijft Connexxion al saldo af als je met 7 minuten ertussen op dezelfde halte in- en uitcheckt (terwijl direct weer uitchecken dus niet gaat met een abonnement)
Check-uit 16:39 Nieuwegein, Poort van Nieuwegein bij Connexxion
Check-in Nieuwegein, Poort van Nieuwegein bij Connexxion
Ritprijs € 0,83 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € 3,17)

Check-in 16:32 Nieuwegein, Poort van Nieuwegein bij Connexxion
Overigens lijkt dit vooral een slordigheidje van de chauffeur te zijn geweest die het systeem niet goed gezet heeft (toevallig ook precies de eerste rit met inhuurchauffeur die ik trof) want het systeem was dus precies blijven hangen op de laatste halte voor een omleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:En dat is het dus niet geweest zie ik nu de transactie in m'n overzicht verschenen is, kennelijk schrijft Connexxion al saldo af als je met 7 minuten ertussen op dezelfde halte in- en uitcheckt (terwijl direct weer uitchecken dus niet gaat met een abonnement)
Tijd heeft er niets mee te maken. Als je op saldo incheckt gaat altijd het basistarief er af. Ook als je één seconde later weer uitcheckt. Dat geldt bijvoorbeeld ook als je incheckt bij paaltjes op metrostations.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Bij metrostations geldt dit niet! Daar heb je 20 minuten free exit. Je kunt altijd iemand wegbrengen. Zelfde geldt voor treinstations. Wel is het zo dat je bij die paaltjes niet meteen weer kunt uitchecken maar bij poortjes wel.

Alleen zeggen ze... je kunt iemand wegbrengen naar de bus/tram maar je hebt zelf niks in die tram/bus te zoeken als je niet meegaat dus wordt standaard het basistarief afgeschreven.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

hauptbahnhof schreef:Bij metrostations geldt dit niet! Daar heb je 20 minuten free exit. Je kunt altijd iemand wegbrengen. Zelfde geldt voor treinstations. Wel is het zo dat je bij die paaltjes niet meteen weer kunt uitchecken maar bij poortjes wel.
Bij mij worden er 83 centen afgeschreven als ik achter elkaar in- en uitcheck bij een incheckpaaltje op het metrostation (van RET in mijn geval).
Bij poortjes heb je inderdaad 20 minuten de tijd om uit te checken zonder dat het basistarief wordt afgeschreven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Dus als je incheckt en dan constateert dat je in de verkeerde bus gestapt bent kost het je altijd 83 cent om weer uit te checken? Lijkt me toch wel het toppunt van klantonvriendelijkheid.
En dan zou ik juist verwachten dat er een bepaalde tijd tussen zit voor je weer kunt uitchecken om de reiziger die 83 cent te besparen, maar die blijkt er volgens eerdere berichten juist niet in te zitten voor reizen op saldo en wel voor reizen op een abonnement, terwijl je in het laatste geval wel "gratis" uit kunt checken op dezelfde halte :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Dus als je incheckt en dan constateert dat je in de verkeerde bus gestapt bent kost het je altijd 83 cent om weer uit te checken? Lijkt me toch wel het toppunt van klantonvriendelijkheid.
Als je niet zeker weet of je in de goede bus stapt, kan je eerst de chauffeur om raad vragen alvorens in te checken.
Bovendien zal bij je volgende reis het basistarief niet in rekening worden gebracht (even ervan uitgaande dat je binnen 35 minuten wel de goede bus hebt), dus het kost je niets extra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Genoeg mensen gezien die het andersom doen hoor :P (Of die inchecken in een bus die bij de beginhalte klaar staat en dan pas gaan vragen als de chauffeur aan komt lopen)
Maargoed, blijft raar dat er bij ROS dus geen tijd tussen zit en bij abonnementen wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Het is ook een beetje om te voorkomen dat de grijsrijders helemaal niks betalen.
Nu betalen ze (vooral in het stadsvervoer) toch het grootste gedeelte van hun ritpreis.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

Je kunt het ook gebruiken om geld te besparen als je een lange overstap hebt (> 35 min): even inchecken in een random bus, vervolgens vragen "Gaat u naar X?" en dan weer uitchecken. Basistarief bespaard ;-)

Maar inderdaad: als je niet zeker bent welke bus het is, gewoon even wachten met inchecken.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Joshua »

Door mijn afwezigheid de laatste tijd ga ik misschien nu wel een vraag stellen die al lang beantwoord is op dit forum. Maar ik kan hem niet vinden dus ga hem nog maar stellen.

Ik had dus een Studenten OV chipkaart ik na een jaar weer uit de kast heb getoverd en waar keurig mijn reisproduct op gezet was. Echter deze begaf het vrij snel. Dus ik meteen naar DUO gebeld die mij even vertelde dat zei niet meer verantwoordelijk zijn voor het zorgen dat ik een Studenten OV-chipkaart heb en dat ik het reisproduct op een willekeurige persoonlijke kaart kan laten zetten. Zo gezegd heb ik dat gedaan. En om mijn saldo terug te krijgen heb ik deze maar gemeld als gestolen/verloren. En tot mijn grote verbazing kon ik daar meteen een vervangende kaart bestellen. Ik had zo iets van ach dat doe ik gewoon. Maar nu ligt er dus echt een nieuwe studenten OV-chipkaart in mijn brievenbus.
Ik heb nog niet gecontroleerd of er ook echt reisrecht op staat, dat ga ik zo doen.

Maar zijn er meer mensen die ervaring hebben met vergelijkbare situaties? En als ik echt op 2 kaarten mijn reisproduct heb staan moet ik dan even DUO bellen of kan ik dat gewoon zo laten?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Controleer eerst of het product er eerst op staat bij een automaat. Die kaart is overigens een vervangende kaart dus de oude kaart is onbruikbaar en zo zijn de producten erop ook.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Joshua »

Klopt. Maar mij wordt eerst gecommuniceerd dat ze niet meer verantwoordelijk zijn voor mijn kaart en ik dus maar zelf een nieuwe kaart moet aanvragen om mijn reisproduct op te zetten. Dat doe ik netjes waarop ik even later als nog een vervangende kaart krijg. Dat is een beetje vreemd.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Dus als je incheckt en dan constateert dat je in de verkeerde bus gestapt bent kost het je altijd 83 cent om weer uit te checken? Lijkt me toch wel het toppunt van klantonvriendelijkheid.
En dan zou ik juist verwachten dat er een bepaalde tijd tussen zit voor je weer kunt uitchecken om de reiziger die 83 cent te besparen, maar die blijkt er volgens eerdere berichten juist niet in te zitten voor reizen op saldo en wel voor reizen op een abonnement, terwijl je in het laatste geval wel "gratis" uit kunt checken op dezelfde halte :roll:
Als je inderdaad inchecked en weer uitchecked direct achter elkaar, omdat je in de verkeerde bus bent ingestapt wordt er 83 cent afgeschreven, maar je zal toch wel binnen 35 minuten inchecken in de andere bus en betaal je dus niet nog een keer die 83 cent, omdat je immers 'overstapt'.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Joshua schreef:Klopt. Maar mij wordt eerst gecommuniceerd dat ze niet meer verantwoordelijk zijn voor mijn kaart en ik dus maar zelf een nieuwe kaart moet aanvragen om mijn reisproduct op te zetten. Dat doe ik netjes waarop ik even later als nog een vervangende kaart krijg. Dat is een beetje vreemd.
Vroeger werden die kaarten door DUWO/NS uitgegeven. Nu worden ze gewoon door TLS uitgegeven. Dus wat zij bedoelen is dat je je tot TLS moet wenden voor een vervangende kaart. Wellicht hebben ze het een beetje krom aan jou verteld maar dat is wel de gewone procedure.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Joshua »

Nee wat mij werd duidelijk gemaakt was dat ik net als alle nieuwe studenten gewoon maar eerst een persoonlijke kaart moet aanvragen omdat ik nog een oude Studenten OV kaart had.

Maar goed inmiddels heb ik gezien dat me reisproduct op die kaart geblokkeerd is. Oftewel een nieuwe Studenten OV kaart zonder reisrecht omdat die op een andere kaart staat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Daniel schreef:Dus als je incheckt en dan constateert dat je in de verkeerde bus gestapt bent kost het je altijd 83 cent om weer uit te checken? Lijkt me toch wel het toppunt van klantonvriendelijkheid.
En dan zou ik juist verwachten dat er een bepaalde tijd tussen zit voor je weer kunt uitchecken om de reiziger die 83 cent te besparen, maar die blijkt er volgens eerdere berichten juist niet in te zitten voor reizen op saldo en wel voor reizen op een abonnement, terwijl je in het laatste geval wel "gratis" uit kunt checken op dezelfde halte :roll:
Als je inderdaad inchecked en weer uitchecked direct achter elkaar, omdat je in de verkeerde bus bent ingestapt wordt er 83 cent afgeschreven, maar je zal toch wel binnen 35 minuten inchecken in de andere bus en betaal je dus niet nog een keer die 83 cent, omdat je immers 'overstapt'.
Niet noodzakelijkerwijs. Je kent mijn situatie op lijn 99. Vorig jaar toen de 99 ook nog eens geknipt was in Dukenburg moest je eerst met Novio lijn 199 naar Dukenburg en daar overstappen. Ik reisde met mijn Daluren Oost kaart want er zou een OAD/Breng bus op lijn 99 moeten rijden (anders kon ik beter vol tarief reizen omdat de korting op dat korte stuk in totaal minder dan 50 cent, het instaptarief bij Arriva met korting, was). Er stond echter een bus van Arriva, dat vond ik al gek. Maar er zaten mensen in...dus toch maar daar ingestapt en mijn Daluren NB kaart maar gepakt en ingecheckt. Net op dat moment komt een OAD/Breng bus naast ons staan waarvan de chauffeur al raar kijkt en de Arriva chauffeur zegt "stik, ik ben een kwartier". Uitchecken, uitstappen en ginds weer inchecken, maar dat moest dus weer met kaart 1. Kaart 2 gebruikte ik pas 50 minuten later, waardoor Arriva dus wel leuk 50 cent had afgeschreven. Die heb ik overigens zonder problemen teruggekregen, dat dan weer wel (die man van de klantenservice die altijd de restitutiemails ondertekent weet volgens mij onderhand wel wie ik ben en hoe het bij mij zit :') )
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door ODRAIL »

Even een paar vragen:

Vanochtend bij de RET vergeten in te checken, maar ik moest wel uitchecken bij een poortje. Als gevolg hiervan ben ik (op een persoonlijke ov) 4 euro kwijt.

Kan ik het te veel betaalde bedrag ergens declareren?

En heeft dit nog gevolgen voor de kaart zelf?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Dagren »

Hoi KM46,

Je kan op https://www.ret.nl/service-en-verkoop/k ... ulier.html een restitutieformulier invullen om het saldo met aftrek van de ritprijs terug te krijgen. Dit levert niet direct problemen op voor je OV-Chipkaart, tenzij je het te vaak doet. Ik meen dat na 10 keer inchecken zonder uitchecken je OV-Chipkaart geblokkeerd wordt. Wat je in dat geval moet doen, is even langs een loket van een vervoerder gaan. Daar kan je OV-Chipkaart gedeblokkeerd worden.

Houd er wel rekening mee dat vervoerders in de toekomt mogelijk minder coulant worden, omdat deze regeling erg makkelijk te misbruiken is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Dagren schreef:Ik meen dat na 1012 keer inchecken zonder uitchecken je OV-Chipkaart geblokkeerd wordt.
:Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door ODRAIL »

Jullie lezen niet goed hoor.

Ik ben in gestapt bij een open halte, en dus vergeten in te checken.

Maar ik moest bij het uitchecken wel door poortjes, daar kwam ik er pas achter dat ik was vergeten in te checken.

Of maakt dit voor die 10 keer niet uit?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

KM46 schreef:Jullie lezen niet goed hoor.

Ik ben in gestapt bij een open halte, en dus vergeten in te checken.

Maar ik moest bij het uitchecken wel door poortjes, daar kwam ik er pas achter dat ik was vergeten in te checken.

Of maakt dit voor die 10 keer niet uit?
Jawel, je bent dan ben bij het poortje ingecheckt maar nergens uitgecheckt. Je hebt dus nog steeds een gemiste check-out. Je kunt het altijd even proberen bij de klantenservice. Ze kunnen zien dat je een check-in bij dat poortje hebt. Als je aangeeft waar je bent opgestapt kunnen ze een ritprijs berekenen.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Je verwoordt het verkeerd fogeltje. Hij heeft niet ingecheckt maar wel UITgecheckt. Dit was namelijk bij een poortje en daar heb je altijd een incheck en een uitcheckzijde. Bij een paaltje zou hij idd zijn ingecheckt.

Desalnietemin, elke onvolledige transactie wordt opgeslagen en bij de 12e opgeslagen onvolledige transactie zal de kaart idd geblokkeerd worden. Kan bij de RET-balie allemaal worden verwijderd. Wat restitutie betreft, gewoon formuliertje vanaf de RET-site invullen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

hauptbahnhof schreef:Je verwoordt het verkeerd fogeltje. Hij heeft niet ingecheckt maar wel UITgecheckt. Dit was namelijk bij een poortje en daar heb je altijd een incheck en een uitcheckzijde. Bij een paaltje zou hij idd zijn ingecheckt.

Desalnietemin, elke onvolledige transactie wordt opgeslagen en bij de 12e opgeslagen onvolledige transactie zal de kaart idd geblokkeerd worden. Kan bij de RET-balie allemaal worden verwijderd. Wat restitutie betreft, gewoon formuliertje vanaf de RET-site invullen.
Nee ik verwoordde het goed, wellicht wat omslachtig. Hij checkte uit, althans dat was de bedoeling. Maar aangezien een check-in mist, wordt dat als check-in gezien...lijkt me. Lijkt me sterk dat die paaltjes het als check-uit rekenen. Het is natuurlijk logisch aangezien je naar buiten gaat maar het chipkaartsysteem heeft laten weten hele simpele dingen niet te kunnen, meerdere reisproducten herkennen bijvoorbeeld, dus zo slim zullen die dingen wel niet zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

Nee hauptbahnhof heeft gelijk. Uitchecken bij een poortje zonder check-in is wel een check-uit. Dat wordt niet als check-in gezien (dus dat is anders tov een paaltje).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

Bij de meeste stations met poortjes, heb je een aantal poortjes waarin je in de richting van de sporen alleen kan inchecken (waar uitchecken niet mogelijk is) en een aantal poortjes waarin je in de richting van de uitgang van het station alleen kan uitchecken (waar inchecken niet mogelijk is). Uitzondering is het poortje dat, voor rolstoelers en mensen met een kinderwagen of brede bagage, breder van formaat is. Dat brede poortje is wel aan beide kanten te gebruiken en ik vermoed dat een check-uit met een vergeten check-in bij dat poortje dan als check-in gezien wordt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten