OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Reiziger Delft »

Meltrain schreef:Wat ik minder snap is wat men nu precies met de Samen Reis Korting wil doen. [...]inchecken bij Arriva/Breng [...]
De verchipte samenreiskorting is nog niet geldig bij andere vervoerders dan NS. In de adviesaanvraag staat dat dit waarschijnlijk wel het geval zal zijn op het moment dat je geen papieren kaartje met korting meer mag kopen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

hauptbahnhof schreef:Waar een mens nogal wakker van kan liggen he :-)
Als dat net zo werkt bij Connexxion, dan zal het fout gaan als mensen een Connexxion product en een GVB product op hun kaart hebben staan, denkende dat dit geen conflict zal geven omdat het twee verschillende maatschappijen zijn. Dat soort mensen zullen er nu niet veel zijn, maar stel dat Connexxion met dalkorting in regio's grenzend aan Amsterdam komt, dan ga je weer een hoop gezeik krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Hmm, zo gebeurd het nooit en nu al voor de tweede keer in een maand chipkaartapparatuur die bleef hangen gehad. Halteaankondiging in de bewuste bus liep wel goed, maar de cico's rekenden het instaptarief van 83 cent.
(Sowieso niet heel handig in een gelede dat beide cico's bij de deur in de aanhanger buiten dienst waren, alles mocht dus naar voren lopen om te kunnen uitchecken. En dat met een in deze dagen goed drukke lijn 74 in Utrecht...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:
Meltrain schreef:Wat ik minder snap is wat men nu precies met de Samen Reis Korting wil doen. [...]inchecken bij Arriva/Breng [...]
De verchipte samenreiskorting is nog niet geldig bij andere vervoerders dan NS. In de adviesaanvraag staat dat dit waarschijnlijk wel het geval zal zijn op het moment dat je geen papieren kaartje met korting meer mag kopen.
Dat waarschijnlijk is dan wel weer smerig. Let maar op dat dit nog niet zo gaat zijn. Net zo min dat het dubbele opstaptarief weggewerkt is als de papieren kortingskaartjes eruit gaan. Ik heb er geen vertrouwen in wat dat betreft.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

@Fogeltje: GVB-producten waarbij geen verdere betaling nodig is krijgen prioriteit boven kortingsproducten. Aangezien alle reisproducten die het GVB aanbied geen kortingsproducten zijn zal dat verder geen probleem zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Meltrain »

Reiziger Delft schreef:
Meltrain schreef:Wat ik minder snap is wat men nu precies met de Samen Reis Korting wil doen. [...]inchecken bij Arriva/Breng [...]
De verchipte samenreiskorting is nog niet geldig bij andere vervoerders dan NS. In de adviesaanvraag staat dat dit waarschijnlijk wel het geval zal zijn op het moment dat je geen papieren kaartje met korting meer mag kopen.
Is de verchipte samenreiskorting dan nu al wel geldig bij NS? :?
En ik mag toch hopen dat de papieren kaartjes pas worden afgeschaft als die verchipte samenreiskorting bij alle vervoerders geldig is :!:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt me wel dat ie geldig is, als NS dat aanbiedt via hun automaten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Meltrain »

O ja, nu zie ik het. Ik wist niet dat het al bestond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:Dat waarschijnlijk is dan wel weer smerig. Let maar op dat dit nog niet zo gaat zijn. Net zo min dat het dubbele opstaptarief weggewerkt is als de papieren kortingskaartjes eruit gaan. Ik heb er geen vertrouwen in wat dat betreft.
In onderstaand filmpje legt de heer Meijdam himself uit dat het dubbel opstaptarief halverwege dit jaar (het filmpje is van 10 september 2011) opgelost is en dat er binnen twee jaar (uiterlijk volgend jaar dus) een kaart voor groepen zou bestaan. Het eerste deel (dubbel opstaptarief opgelost) is in elk geval niet gehaald. Mijn verwachting is dan ook dat de groepskaart ook niet op tijd af komt. Eigenlijk is er sinds het item bij Kassa niet veel veranderd met de chipkaart: eigenlijk is alleen samenreiskorting digitaal gemaakt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-fHOnZT2rfc[/youtube]
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:
fogeltje schreef:Dat waarschijnlijk is dan wel weer smerig. Let maar op dat dit nog niet zo gaat zijn. Net zo min dat het dubbele opstaptarief weggewerkt is als de papieren kortingskaartjes eruit gaan. Ik heb er geen vertrouwen in wat dat betreft.
In onderstaand filmpje legt de heer Meijdam himself uit dat het dubbel opstaptarief halverwege dit jaar (het filmpje is van 10 september 2011) opgelost is en dat er binnen twee jaar (uiterlijk volgend jaar dus) een kaart voor groepen zou bestaan. Het eerste deel (dubbel opstaptarief opgelost) is in elk geval niet gehaald. Mijn verwachting is dan ook dat de groepskaart ook niet op tijd af komt. Eigenlijk is er sinds het item bij Kassa niet veel veranderd met de chipkaart: eigenlijk is alleen samenreiskorting digitaal gemaakt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-fHOnZT2rfc[/youtube]
En toch blijft mijn reis bij twee vervoerders duurder als ik met de OVC reis. Als ik vanaf Nimwegen Heyendaal naar Presikhaaf boemel, is het 2,80 met een treinkaartje. Op OVC is het 77 cent bij Veolia en 2,50 bij NS. Volgens mij is dat geen 2,80. NB: alles met 40% korting.

En ja, ik weet dat het aan de manier ligt waarop de NS het kilometertarief bepaald...maar doet men hier niets aan? Wordt treinreizen dus gewoon netto duurder zonder dat de "kaartjes duurder worden"?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tochjo »

Dat zou dus niet moeten; dat is wat wordt verstaan onder het "dubbel opstaptarief" en het verhelpen van die situatie is een voorwaarde voor het afschaffen van papieren kaartjes met korting, aldus deze adviesaanvraag.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

A.s. zaterdag reis ik met mij weekSOV (in het weekend dus reizen met 40% korting) van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal. Daarna met GVB naar mijn werk. Dan met de GVB naar Sloterdijk en dan met de trein naar DH Laan van NOI. Wanneer ik braaf zou in- en uitchecken kost dit mij €3,20 + €5,90. Maar wanneer ik een papieren enkeltje koop kost dit mij maar €8,- voor het traject Almere Centrum - DH Laan van NOI. Dat ik het traject Centraal-Sloterdijk niet reis scheelt mij dus €1,10. Dat kost de reis met GVB mij bijna. Dus dat papieren kaartje (met korting) mag nog wel even behouden blijven.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Zie nu net dat ik gisteren een transactie op m'n OVC had waarbij vanaf de verkeerde halte saldo is afgeschreven. Wil ik net een restitutieaanvraag indienen, blijkt dat het restitutieformulier van Connexxion daar helemaal geen keuzemogelijkheid voor heeft :? Iemand hier die weet waar ze het verstopt hebben?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tristan »

Daniel schreef:Zie nu net dat ik gisteren een transactie op m'n OVC had waarbij vanaf de verkeerde halte saldo is afgeschreven. Wil ik net een restitutieaanvraag indienen, blijkt dat het restitutieformulier van Connexxion daar helemaal geen keuzemogelijkheid voor heeft :? Iemand hier die weet waar ze het verstopt hebben?
Die optie heeft Connexxion inderdaad niet. Ik zou kiezen voor 'Saldo afgeschreven, terwijl op abonnement is gereisd'. In het veld achter 'Abonnementsoort' zou ik dan Reizen op Saldo zetten.
Verder kun je daar aangegeven wat het daadwerkelijk afgeschreven bedrag is en wat het af te schrijven bedrag had moeten zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Daar heb ik juist weer slechte ervaringen mee, heeft flink wat correspondentie gekost in een situatie waarbij ik te vroeg van reizen op abonnement op reizen op saldo overging. Heb Connexxion toen echt moeten overtuigen dat het probleem niet was dat m'n abonnement niet voor de gehele rit geldig was (terwijl ik bij verwacht afgeschreven bedrag toch echt een bedrag hoger dan 0 euro had ingevuld)

Betreft nu wel weer een rit die deels op saldo, deels op abonnement gemaakt is. Herinnert me er ook nog aan dat ik even moet kijken of het tegenwoordig goed gaat met de zonegrens op lijn 5 in Amersfoort.

Edit: nee dus, zonegrenzen blijven een hardnekkig probleem bij Connexxion. Op lijn 5 is station Schothorst de zonegrenshalte (zie ook de link naar de haltetijden op de CXX-site, is 't de ene richting zone 5052 en de andere richting zone 5042). In beide richtingen blijk ik echter van/tot halte Silverstein betaald te hebben, da's er eentje te ver.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Vreemd, ik heb ongeveer een jaar geleden nog wel zo'n restitutie bij CXX kunnen invoeren toen ivm werkzaamheden de halte een stuk verplaatst was en ik dus volgens het systeem een halte eerder had ingecheckt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Had CXX toen niet nog een papieren formulier hiervoor? Ik heb er namelijk ook weleens restitutie voor aangevraagd, maar nooit via de website bij mijn weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Ik kies altijd "vergeten uit te checken", want mijn dingen staan er ook nooit bij, inderdaad meestal verkeerde haltes of om een of andere reden het kortingsproduct niet aangesproken. Krijg mijn geld altijd netjes terug. Gewoon even korte uitleg erbij geven is meestal voldoende.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:@Fogeltje: GVB-producten waarbij geen verdere betaling nodig is krijgen prioriteit boven kortingsproducten. Aangezien alle reisproducten die het GVB aanbied geen kortingsproducten zijn zal dat verder geen probleem zijn.
Helemaal niet gezien. In dat geval zal het inderdaad geen problemen geven. Tenzij natuurlijk GVB later alsnog kortingsproducten gaat aanbieden. Maar misschien is het GVB in dat geval het enige bedrijf wat dan wel van te voren gaat nadenken.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:Had CXX toen niet nog een papieren formulier hiervoor? Ik heb er namelijk ook weleens restitutie voor aangevraagd, maar nooit via de website bij mijn weten.
Ik heb even gekeken en vroeger had CXX gewoon één formulier met allerlei mogelijkheden waarom je het formulier invulde, nu heb je inderdaad maar keuze uit 5 opties voordat je bij het formulier komt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

webguy schreef:Met het studentenreisproduct mag je ook toch nog reizen op korting met een kaartje? Of staat er ergens in nieuwe voorwaarden dat dat niet mag? Is overigens jammer want dat voorkomt een boel dubbele opstaptarieven...
Yups. Afgelopen zondag nog tussen Rotterdam Alexander en Zaandam gereisd met een SOV+40%-kortingskaartje.
Overigens: als ik de klantenservice goed heb begrepen, blijven de 40%-kortingskaartjes met de e-ticket na 1 januari 2013 gewoon nog bestaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

Hmm, ik dacht dat er zaterdag het een en ander fout gegaan was met het in en uitchecken bij de RET. Dus ik kijken op het internet voor mijn transactie's, blijkt er gelukkig niets aan de hand te zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:
webguy schreef:Met het studentenreisproduct mag je ook toch nog reizen op korting met een kaartje? Of staat er ergens in nieuwe voorwaarden dat dat niet mag? Is overigens jammer want dat voorkomt een boel dubbele opstaptarieven...
Yups. Afgelopen zondag nog tussen Rotterdam Alexander en Zaandam gereisd met een SOV+40%-kortingskaartje.
Overigens: als ik de klantenservice goed heb begrepen, blijven de 40%-kortingskaartjes met de e-ticket na 1 januari 2013 gewoon nog bestaan.
Maar kun je ze ook nog uit de automaat trekken ondanks dat tariefproblemen nog niet opgelost zijn?
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Ik ging laatst met de sprinter van Rotterdam Blaak naar Rotterdam Centraal en wou daar overstappen op de Fyra. Op Blaak (ik kwam van de metro) kom ik geen kaartjesautomaat meer tegen. Dus checkte ik in op Blaak en kocht ene los toeslag kaartje op Rotterdam Centraal. Aangezien ik maar een paar minuten ervoor had heb ik geen Fyra toeslag voor op m'n SOV gekocht want ik wist niet of dat dan goed ging. Heeft er iemand ervaring met het al ingecheckt zijn, dan een toeslag op je SOV plaatsen en dan met de Fyra te reizen?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Mij lijkt dat geen probleem aangezien je die toeslag niet incheckt maar puur een product is.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten