OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Wat moet jij in hemelsnaam fout hebben gedaan om 15 euro te hebben betaald voor een rit? Wat een gribustak!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Hoe zou je iets fout kunnen doen wanneer je het systeem gebruikt zoals de bedoeling is? :roll:
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door TheKnitter »

Ik heb het haar ook gevraagd, maar dat wist zij ook niet :lol:
Heb iets van 42-47 euro teveel betaald voor de metro + bus samen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

En dus krijg je geld terug (neem ik aan)?
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door TheKnitter »

Jup. Zou ik morgen moeten hebben.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Michael »

Weet iemand misschien wat website's waar ik wat meer informatie over de OV-Chipkaart kan vinden? Zoals de preciese werken en dergelijke. Ik moet over 2 weken een presentatie houden over school en wil het over de OV-Chipkaart doen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Z2N »

De Wikipedia erover is heel uitgebreid, misschien is dat wat? :?:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Karl »

'De OV chipkaart' is nogal een breed onderwerp, maar de Commissie Meijdam heeft er laatst een leuk verhaaltje over geschreven. De eerste vraag is, hoe wil je je verhaal insteken?
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Vanmiddag werd er rond 17:00 op Amsterdam Sloterdijk omgeroepen dat je bij spoor 9/10 niet kon inchecken.
Wat het alternatief was, of dat de conducteurs coulant zouden omgaan met niet-incheckers, werd maar even niet verteld...
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Michael »

Z2N schreef:De Wikipedia erover is heel uitgebreid, misschien is dat wat? :?:
Ik zal daar wel eens op kijken.
Karl schreef:'De OV chipkaart' is nogal een breed onderwerp, maar de Commissie Meijdam heeft er laatst een leuk verhaaltje over geschreven. De eerste vraag is, hoe wil je je verhaal insteken?
Ik wil meer iets over de werking en de voor en nadelen vertellen. En ook wat onderwerpen die in het nieuws zijn geweest.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Cookie »

Hier moet je genoeg nieuws kunnen vinden: http://news.google.nl/. Verder is het altijd even opletten met de betrouwbaarheid van Wikipedia, iedereen kan dat immers wijzigen.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Michael »

bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:
Geert schreef:Oh ja, ik zag gisteren allerlei mensen (studenten denk ik) in hesjes bij de kaartautomaten staan met een embleem op hun rug waar een ov-chipkaart op stond en een tekst als "haalt u al uit wat er in zit?" of zoiets. NS probeert mensen wat actiever te laten chippen?
(Maar ja, de jaartrajectkaarten dan he...)
Geert schreef:Ik weet niet zeker of dat het was hoor, ik ben de precieze tekst vergeten. Niemand anders die lui gezien gisteren? Zag ze in Den Haag en Utrecht staan.
Ja ik :wink: .

Gisterenmiddag stonden ze ook op Rotterdam Centraal.
En ook vanmiddag stonden ze er weer.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Karl »

Vorige week heb ik mijn SOV opgezegd (helaas), maar vanmorgen toen ik incheckte en uitcheckte stond er gewoon dat ik met SOV gereisd heb. Moet ik daar nog iets mee? Ik heb niet echt behoefte aan €97 boete.
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Na het opzeggen krijg je nog een brief thuis waarin staat dat je bij een ophaalpunt het product daadwerkelijk moet stopzetten. Kan een week of 2 duren dus.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Karl schreef:Vorige week heb ik mijn SOV opgezegd (helaas), maar vanmorgen toen ik incheckte en uitcheckte stond er gewoon dat ik met SOV gereisd heb. Moet ik daar nog iets mee? Ik heb niet echt behoefte aan €97 boete.
Als je kunt aantonen dat jij het product vorige week hebt opgezegd, dan ben je safe lijkt me. Ik had nog een papieren OV toen ik hem moest inleveren en ik kreeg een bon met datum waarop vermeldt stond dat ik hem op die en die datum had ingeleverd en dat diende als bewijs mocht de IBG gaan zijn zeiken om wat voor reden dan ook. Geen idee hoe het nu precies gaat maar mij lijkt dat je bij de opzeghandeling (digitaal of handmatig) iets van een afschrift of "kwitantie" krijgt. Overigens kun je het SOV er altijd op de FYS manier afhalen: namelijk tien nieuwe producten laden :lol:
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Karl »

hauptbahnhof schreef:Na het opzeggen krijg je nog een brief thuis waarin staat dat je bij een ophaalpunt het product daadwerkelijk moet stopzetten. Kan een week of 2 duren dus.
En ondertussen? Lekke vrij blijven rondreizen? Op de DUO site staat overigens dat je 'niet altijd' een brief krijgt. Lekker dan. In ieder geval, op deze kaart staat ook mijn VDU en nog een hele berg saldo, dus ik 'moet' deze kaart wel gebruiken.
fogeltje schreef:Als je kunt aantonen dat jij het product vorige week hebt opgezegd, dan ben je safe lijkt me. Ik had nog een papieren OV toen ik hem moest inleveren en ik kreeg een bon met datum waarop vermeldt stond dat ik hem op die en die datum had ingeleverd en dat diende als bewijs mocht de IBG gaan zijn zeiken om wat voor reden dan ook. Geen idee hoe het nu precies gaat maar mij lijkt dat je bij de opzeghandeling (digitaal of handmatig) iets van een afschrift of "kwitantie" krijgt. Overigens kun je het SOV er altijd op de FYS manier afhalen: namelijk tien nieuwe producten laden :lol:
Nee, dat kan ik niet, want ik heb gebeld met de DUO opzeglijn en dan krijg je geen kwitantie. Die papierenbon heb ik ooit nog gekregen (2009) en die ligt nog steeds ergens in een map.

Edit, aanvulling: als je met de opzeglijn belt, moet de volgende dag het product geblokkeerd zijn, aldus de opzeglijn.
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Loop anders even langs een ophaalautomaat en probeer bestelling op te halen. Misschien dat ie het dan zomaar doet.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

@Karl: sterkte met je verliez! Lijkt mij balen als je geen SOV meer hebt. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Karl »

@Hbf, bedankt voorde tip. Net geprobeerd, werkt helaas niet. @VIRM, het probleem is dat ik er niet vanaf kom. ;D
Het is een spectrum.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tristan »

Karl schreef:Vorige week heb ik mijn SOV opgezegd (helaas), maar vanmorgen toen ik incheckte en uitcheckte stond er gewoon dat ik met SOV gereisd heb. Moet ik daar nog iets mee? Ik heb niet echt behoefte aan €97 boete.
Je kunt wellicht ook proberen om je SOV bij de balie van een OV-servicepunt te laten verwijderen.

Toen ik mijn studietijd (en dus ook studenten-ov) beëindigde, zat ik in de overbruggingsperiode tussen papier en chip. Ik had dus EN een papieren ov-kaart EN een chipkaart met SOV. De papieren variant had ik op tijd ingeleverd en kreeg daar ook een kwitantie voor, maar ik was helemaal vergeten om de SOV van de chipkaart te laten verwijderen.

Hier kwam ik pas achter toen ik bij de servicebalie van de RET een sterabonnement op de chipkaart wilde plaatsen. De baliemedewerkster vertelde mij toen dat het SOV er nog op stond en vroeg of die eraf gehaald mocht worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

@Karl: ik had een half jaar geleden via de website opgezegd (op een vrijdag) en het duurde ook een paar dagen (tot dinsdag) voordat ik bij de automaat een bestelling kon ophalen om het product te verwijderen. Noodgedwongen moest ik in die tussentijd dus nog met SOV reizen, maar nooit wat van gehoord (terecht ook overigens ;)).
Kijk het eventueel nog een paar dagen aan en neem anders weer contact op met DUO.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Het product kan niet meer bij de balie worden verwijderd. Dus je hoeft dat niet te proberen. Alles gaat nu via de ophaalautomaten.

Dat was idd in het begin wel zo (met de producten die tijdelijk waren ofwel jaarlijks vernieuwd moesten worden).
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door VIRM »

Ah, goed om te weten dat je dus bij een OPHAALpunt je SOV moet verwijderen. Is handig om te weten voor in de toekomst, als ik ook afscheid moet nemen van mijn SOV (lees: iemand moet meesleuren naar de automaat).

@Karl: wellicht is het NS-aanbod voor afgestudeerden interessant voor je? :)
http://www.ns.nl/reizigers/acties-en-ui ... eerd-actie
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Een NS kaartautomaat kan ook gewoon tegenwoordig.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten