OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Geert schreef:@Karl: ik had een half jaar geleden via de website opgezegd (op een vrijdag) en het duurde ook een paar dagen (tot dinsdag) voordat ik bij de automaat een bestelling kon ophalen om het product te verwijderen. Noodgedwongen moest ik in die tussentijd dus nog met SOV reizen, maar nooit wat van gehoord (terecht ook overigens ;)).
Kijk het eventueel nog een paar dagen aan en neem anders weer contact op met DUO.
Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.

Maar vanaf 1 december 2012 gaat deze procedure weer veranderen:
Wil je stopzetten vanaf 1 december 2012?
Met ingang van december 2012 zet je het studentenreisproduct (per direct) stop bij een ophaalautomaat. Je zet dus niet stop bij DUO!
Vanaf 1 december vind je op deze website uitgebreide informatie over het stopzetten bij de automaat. Bijvoorbeeld hoe het precies werkt en wat je moet doen om te controleren of het stopzetten goed is gegaan.
http://www.studentenreisproduct.nl/stud ... etten.aspx
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Edwin schreef:Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.
Correctie: zojuist even gebeld met DUO en wanneer je je reisproduct stopzet, maar er toch mee reist en je wordt door een HC oid gecontroleerd kan die zien dat je bij DUO het product hebt stopgezet, maar dat je er nog mee reist en die kan je dan toch een boete geven.
Maar per 1-12-2012 kan je het direct bij een oplaadpunt stopzetten dus ben je van dat risico ook weer af.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe kan de HC dat nou zien?
Is gewoon lariekoek. Zolang je ingecheckt bent, kan het de HC geen moer schelen.

Ze kunnen niet van jou gaan verwachten dat je voor de tussentijd een tweede kaart aanschaft.

Het is altijd zo geweest dat je moet opzeggen en vervolgens moet ophalen om het van de kaart af te halen zeg maar.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Karl »

Wat ik heb gehoord komt met Edwin overeen: DUO gebeld, na tien minuten in de wacht gehangen te hebben zegt die vrouw iets in de trant van: je moet de dag daarna (na het stopzetten dus) na de ophaalautomaat om te controleren of je het stop kan zetten bij de automaat; zo niet, dan moet je het na vijf werkdagen nog een keer controleren (zes dagen na stopzetten dus). In de tussentijd mag je absoluut niet met de kaart reizen en moet je voor de tussentijd losse kaartjes kopen.

Wtf. Vroeger ging je gewoon naar het postkantoor. Vooruitgang.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Deze kaart kan niet aan uw account worden gekoppeld, omdat de gegevens niet overeenkomen.
Probeer je een kaart toe te voegen op ovchipkaart.nl krijg je de bovenstaande melding. Het enige wat je in moet vullen is nummer van je OV Chipkaart en de "Kaartnaam". Er staat vervolgens alleen niet wat de "kaartnaam" is - of dat iets is wat je zelf mag instellen of dat het de label voor de kaart is.
Ik kwam er ook achter dat je als je een account aanmaakt het adres moet overeenkomen met adres op je OV chipkaart. Good luck als je als student 5x verhuisd ben...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Niet kunnen uitchecken op Sloterdijk. Kwam op spoor 8 aan, de roltrap naar de stationshal en gelijk rechtsaf naar het nieuwe tram/busplatform. Kan ik wel nu gaan bijhouden hoelang die gemiste uitcheck blijft staan :)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?
Zowel van DUO en TLS zou ik er niet van opkijken als ze de schuld toch bij de student weten te leggen en die weer een langdurige procedure moet opstarten om zijn gelijk te krijgen. Zorgen dat je alles gedocumenteerd hebt (wanneer opgezegd etc) en gewoon afwachten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Ik heb 1 dag na opzegging noodgedwongen gereisd op het studentenproduct omdat de automaat 'm er nog niet af kon halen, daar heb ik niets meer over gehoord. Heeft iemand al wel meegemaakt dat DUO hier moeilijk over deed?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door marvinkok »

Heeft bij mij ook een hele tijd geduurd. Heb denk ik wel 2 maanden met SOV gereisd zonder er ook maar iets van te horen. Had ook nooit een brief oid gekregen dat ik het bij een automaat moest laten blokkeren/verwijderen. Kwam er toevallig achter tijdens het werk toen ik mijn kaart voor het ophaalkastje in de bus hield...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Ronald »

Zojuist gebeurde weer precies waar ik al bang voor was: door een omleiding van de bus raakte de chipkaartapparatuur weer eens over de zeik...
Bij het uitchecken dus achtereenvolgens "probeer nogmaals", daarna "goede reis" en bij de laatste keer werd 0.83 afgeschreven. Dat wordt dus weer €4,00 declareren :roll:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:Hoe kan de HC dat nou zien?
Is gewoon lariekoek. Zolang je ingecheckt bent, kan het de HC geen moer schelen.

Ze kunnen niet van jou gaan verwachten dat je voor de tussentijd een tweede kaart aanschaft.

Het is altijd zo geweest dat je moet opzeggen en vervolgens moet ophalen om het van de kaart af te halen zeg maar.
Zolang je voor de Hc een geldige Check in heb staan is het goed, en heb je op dat moment een geldig VVB.

Echter nadat je je kaart stop zet, wordt (na verwerking door DUO/TLS) bij het inchecken je kaart geïnactiveerd, en vanaf dat moment heb je dus geen geldig VVB. Voor zover ik weet staat een geïnactiveerde kaart reizen op saldo verder niet in de weg.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Juist, dat (het blokkeren van de studentenreisproducten) gebeurt in principe alleen nadat het bij een ophaalautomaat is gedeactiveerd.

De kaart zelf blijft gewoon actief. Alleen de studentenproducten zijn verleden tijd en moet er dus een ander product (NS-abo) of saldo worden geladen, anders zal het inchecken niet lukken.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Oja, moet ik wanneer ik mijn studentenreisproduct opzeg en "erafhaal" ook weer iets van de NS op mijn OVC zetten, omdat ik anders niet meer de NS kan reizen? (Saldo staat er nog op.)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Ja, dat zal de automaat ook aangeven als je nog een keer probeert op te laden - je moet eerst een "Reizen op Saldo" product ophalen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Edwin »

Bedankt, dit ga ik ergens opschrijven anders ga ik het vergeten :roll: .
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Chauf21 »

Dat automatisch 'reizen op saldo' van de NS laden kan overigens alleen bij NS-kaartautomaten, niet bij de gele kastjes die je in de tabakszaken en supermarkten kan vinden.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Klaasje »

Als het goed is kan dat tegenwoordig ook bij die gele automaten omdat NS nu ook aan de NAL aangesloten is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door webguy »

Als je het op het internet besteld kan dat vast, maar de NS automaat zet het er automatisch op als je oplaadt en het niet hebt. Die kan dus zonder vooraf te bestellen het laden, volgens mij kunnen die andere gele kastjes dat niet...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Freek »

Is het overigens al zo dat de databases van TLS en DUO aan elkaar gekoppeld zijn? Het was namelijk zo dat deze niet automatisch aan elkaar gekoppeld waren. Dus het wel stopzetten en niet weghalen van SOV betekende dat je legaal reisde. Immers de HC en bus geven een correcte check in en DUO dacht dat je geen SOV meer had. Enige risico zat er in dat DUO handmatig bij TLS kon gaan opvragen of SOV inderdaad verwijderd is. Heb nooit gehoord dat de databases ondertussen wel aan elkaar zijn gekoppeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

De slagzin van de NS-medewerkers voor de OV-Chipkaart is: "U heeft hem al in uw portemonnee, doe er bij de NS ook wat mee". Ze hebben nu ook een nieuwe website: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart

Ik heb zelf besloten om eind dit jaar bij het vervallen van mijn SOV een nieuwe chipkaart aan te vragen, ik merk steeds vaker dat kaartlezers erg slecht op de kaart reageren terwijl andere reizigers er geen enkel probleem mee hebben :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Krijg je niet een voordeelurenkaart als je je SOV opzegt? Of heb je dat aanbod al eens gebruikt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Ik was in de veronderstelling dat je wordt geacht dat op dezelfde kaart te zetten, maar dat is niet het geval?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Tochjo »

Nee; als je gebruikmaakt van het Uitgestudeerd-aanbod, krijg je een nieuwe OV-chipkaart toegestuurd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door reisthijs »

Omdat een voordeelurenabonnement gewoon niet op een bestaande kaart geladen kan worden.

(Typisch voorbeeld waarom je nooit iets moet veronderstellen bij de ov-chipkaart.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten