Pagina 10 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 09 okt 2012, 09:00
door Edwin
Geert schreef:@Karl: ik had een half jaar geleden via de website opgezegd (op een vrijdag) en het duurde ook een paar dagen (tot dinsdag) voordat ik bij de automaat een bestelling kon ophalen om het product te verwijderen. Noodgedwongen moest ik in die tussentijd dus nog met SOV reizen, maar nooit wat van gehoord (terecht ook overigens ;)).
Kijk het eventueel nog een paar dagen aan en neem anders weer contact op met DUO.
Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.

Maar vanaf 1 december 2012 gaat deze procedure weer veranderen:
Wil je stopzetten vanaf 1 december 2012?
Met ingang van december 2012 zet je het studentenreisproduct (per direct) stop bij een ophaalautomaat. Je zet dus niet stop bij DUO!
Vanaf 1 december vind je op deze website uitgebreide informatie over het stopzetten bij de automaat. Bijvoorbeeld hoe het precies werkt en wat je moet doen om te controleren of het stopzetten goed is gegaan.
http://www.studentenreisproduct.nl/stud ... etten.aspx

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 09 okt 2012, 15:10
door Edwin
Edwin schreef:Volgens de website van DUO, stond vroeger, dat je nadat je bij DUO je reisproduct opzegt je er officieel niet meer mee mocht reizen, totdat het product van je kaart af was, dan mocht je wel weer met die kaart reizen. Ik heb daarover gebeld, want dan moest je voor een paar dagen een andere chipkaart aanschaffen. Bleek dat niemand kan controleren of je recht heb op het reisproduct, staat het op je chipkaart dan staat het erop. Heb je het al aangevraagd tot stopzetten maar kan je het nog niet stopzetten bij zo'n automaat, kan niemand je een boete of wat dan ook geven ervoor. Want niemand kan het controleren, je moet alleen wel wachten op de brief/telkens naar die automaat.
Correctie: zojuist even gebeld met DUO en wanneer je je reisproduct stopzet, maar er toch mee reist en je wordt door een HC oid gecontroleerd kan die zien dat je bij DUO het product hebt stopgezet, maar dat je er nog mee reist en die kan je dan toch een boete geven.
Maar per 1-12-2012 kan je het direct bij een oplaadpunt stopzetten dus ben je van dat risico ook weer af.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 09 okt 2012, 15:48
door hauptbahnhof
Hoe kan de HC dat nou zien?
Is gewoon lariekoek. Zolang je ingecheckt bent, kan het de HC geen moer schelen.

Ze kunnen niet van jou gaan verwachten dat je voor de tussentijd een tweede kaart aanschaft.

Het is altijd zo geweest dat je moet opzeggen en vervolgens moet ophalen om het van de kaart af te halen zeg maar.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 09 okt 2012, 20:14
door Karl
Wat ik heb gehoord komt met Edwin overeen: DUO gebeld, na tien minuten in de wacht gehangen te hebben zegt die vrouw iets in de trant van: je moet de dag daarna (na het stopzetten dus) na de ophaalautomaat om te controleren of je het stop kan zetten bij de automaat; zo niet, dan moet je het na vijf werkdagen nog een keer controleren (zes dagen na stopzetten dus). In de tussentijd mag je absoluut niet met de kaart reizen en moet je voor de tussentijd losse kaartjes kopen.

Wtf. Vroeger ging je gewoon naar het postkantoor. Vooruitgang.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 09 okt 2012, 20:59
door Geert
Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: za 13 okt 2012, 14:30
door webguy
Deze kaart kan niet aan uw account worden gekoppeld, omdat de gegevens niet overeenkomen.
Probeer je een kaart toe te voegen op ovchipkaart.nl krijg je de bovenstaande melding. Het enige wat je in moet vullen is nummer van je OV Chipkaart en de "Kaartnaam". Er staat vervolgens alleen niet wat de "kaartnaam" is - of dat iets is wat je zelf mag instellen of dat het de label voor de kaart is.
Ik kwam er ook achter dat je als je een account aanmaakt het adres moet overeenkomen met adres op je OV chipkaart. Good luck als je als student 5x verhuisd ben...

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: za 13 okt 2012, 15:12
door Edwin
Niet kunnen uitchecken op Sloterdijk. Kwam op spoor 8 aan, de roltrap naar de stationshal en gelijk rechtsaf naar het nieuwe tram/busplatform. Kan ik wel nu gaan bijhouden hoelang die gemiste uitcheck blijft staan :)

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: za 13 okt 2012, 22:59
door fogeltje
Geert schreef:Gewoon elke dag even bij de automaat kijken en verder niet al te druk over maken. Je hebt toch op tijd opgezegd, is toch niet jouw schuld dat de verwerking door DUO en TLS dan zo lang duurt?
Zowel van DUO en TLS zou ik er niet van opkijken als ze de schuld toch bij de student weten te leggen en die weer een langdurige procedure moet opstarten om zijn gelijk te krijgen. Zorgen dat je alles gedocumenteerd hebt (wanneer opgezegd etc) en gewoon afwachten.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: za 13 okt 2012, 23:00
door Geert
Ik heb 1 dag na opzegging noodgedwongen gereisd op het studentenproduct omdat de automaat 'm er nog niet af kon halen, daar heb ik niets meer over gehoord. Heeft iemand al wel meegemaakt dat DUO hier moeilijk over deed?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 11:06
door marvinkok
Heeft bij mij ook een hele tijd geduurd. Heb denk ik wel 2 maanden met SOV gereisd zonder er ook maar iets van te horen. Had ook nooit een brief oid gekregen dat ik het bij een automaat moest laten blokkeren/verwijderen. Kwam er toevallig achter tijdens het werk toen ik mijn kaart voor het ophaalkastje in de bus hield...

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 08:58
door Ronald
Zojuist gebeurde weer precies waar ik al bang voor was: door een omleiding van de bus raakte de chipkaartapparatuur weer eens over de zeik...
Bij het uitchecken dus achtereenvolgens "probeer nogmaals", daarna "goede reis" en bij de laatste keer werd 0.83 afgeschreven. Dat wordt dus weer €4,00 declareren :roll:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 11:26
door Ennes
hauptbahnhof schreef:Hoe kan de HC dat nou zien?
Is gewoon lariekoek. Zolang je ingecheckt bent, kan het de HC geen moer schelen.

Ze kunnen niet van jou gaan verwachten dat je voor de tussentijd een tweede kaart aanschaft.

Het is altijd zo geweest dat je moet opzeggen en vervolgens moet ophalen om het van de kaart af te halen zeg maar.
Zolang je voor de Hc een geldige Check in heb staan is het goed, en heb je op dat moment een geldig VVB.

Echter nadat je je kaart stop zet, wordt (na verwerking door DUO/TLS) bij het inchecken je kaart geïnactiveerd, en vanaf dat moment heb je dus geen geldig VVB. Voor zover ik weet staat een geïnactiveerde kaart reizen op saldo verder niet in de weg.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 11:51
door hauptbahnhof
Juist, dat (het blokkeren van de studentenreisproducten) gebeurt in principe alleen nadat het bij een ophaalautomaat is gedeactiveerd.

De kaart zelf blijft gewoon actief. Alleen de studentenproducten zijn verleden tijd en moet er dus een ander product (NS-abo) of saldo worden geladen, anders zal het inchecken niet lukken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 15:43
door Edwin
Oja, moet ik wanneer ik mijn studentenreisproduct opzeg en "erafhaal" ook weer iets van de NS op mijn OVC zetten, omdat ik anders niet meer de NS kan reizen? (Saldo staat er nog op.)

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 15:44
door webguy
Ja, dat zal de automaat ook aangeven als je nog een keer probeert op te laden - je moet eerst een "Reizen op Saldo" product ophalen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 16:02
door Edwin
Bedankt, dit ga ik ergens opschrijven anders ga ik het vergeten :roll: .

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 18:07
door Chauf21
Dat automatisch 'reizen op saldo' van de NS laden kan overigens alleen bij NS-kaartautomaten, niet bij de gele kastjes die je in de tabakszaken en supermarkten kan vinden.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 18:44
door Klaasje
Als het goed is kan dat tegenwoordig ook bij die gele automaten omdat NS nu ook aan de NAL aangesloten is.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 19:44
door webguy
Als je het op het internet besteld kan dat vast, maar de NS automaat zet het er automatisch op als je oplaadt en het niet hebt. Die kan dus zonder vooraf te bestellen het laden, volgens mij kunnen die andere gele kastjes dat niet...

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 16 okt 2012, 21:15
door Freek
Is het overigens al zo dat de databases van TLS en DUO aan elkaar gekoppeld zijn? Het was namelijk zo dat deze niet automatisch aan elkaar gekoppeld waren. Dus het wel stopzetten en niet weghalen van SOV betekende dat je legaal reisde. Immers de HC en bus geven een correcte check in en DUO dacht dat je geen SOV meer had. Enige risico zat er in dat DUO handmatig bij TLS kon gaan opvragen of SOV inderdaad verwijderd is. Heb nooit gehoord dat de databases ondertussen wel aan elkaar zijn gekoppeld.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: do 18 okt 2012, 17:09
door Suus
De slagzin van de NS-medewerkers voor de OV-Chipkaart is: "U heeft hem al in uw portemonnee, doe er bij de NS ook wat mee". Ze hebben nu ook een nieuwe website: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart

Ik heb zelf besloten om eind dit jaar bij het vervallen van mijn SOV een nieuwe chipkaart aan te vragen, ik merk steeds vaker dat kaartlezers erg slecht op de kaart reageren terwijl andere reizigers er geen enkel probleem mee hebben :|

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: do 18 okt 2012, 17:40
door Geert
Krijg je niet een voordeelurenkaart als je je SOV opzegt? Of heb je dat aanbod al eens gebruikt?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: do 18 okt 2012, 17:44
door Suus
Ik was in de veronderstelling dat je wordt geacht dat op dezelfde kaart te zetten, maar dat is niet het geval?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: do 18 okt 2012, 17:48
door Tochjo
Nee; als je gebruikmaakt van het Uitgestudeerd-aanbod, krijg je een nieuwe OV-chipkaart toegestuurd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:19
door reisthijs
Omdat een voordeelurenabonnement gewoon niet op een bestaande kaart geladen kan worden.

(Typisch voorbeeld waarom je nooit iets moet veronderstellen bij de ov-chipkaart.)