OVer je OV-Chipkaart #6

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door ODRAIL »

Hmm, waarom krijg ik bij de RET en HTM wel keurig na een dag mijn reisinformatie over tram metro en bus?

Ik neem aan dat ze van hetzelfde datasysteem gebruikmaken als de anders (streek)vervoerders/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Geert »

Het systeem in de bus is in ieder geval niet hetzelfde. HTM en RET gebruiken Exploitatie Beheer Systeem (ik kan de oorsprnonkelijke productnaam niet zo snel vinden), Qbuzz en Connexxion gebruiken een ander (Duits) systeem, en Arriva en Veolia hebben weer andere systemen. Al die systemen verwerken zelf (deels) de chipkaarttransacties.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Toevallig iemand hier met inside-info over de nieuwe abonnementen van Connexxion?
De info op de site komt eigenlijk net op een ongelukkig moment: wil ik nog 'n "oud" sterabonnement dan moet ik dat uiterlijk op 8 december bestellen om het gelijk met m'n NS-abonnement te laten lopen, maar wellicht zijn de nieuwe varianten wel aantrekkelijker. (En aangezien m'n huidige abonnement precies loopt t/m de dag voor m'n kerstvakantie kan ik op zich wel iets langer wachten met het laten ingaan van zo'n nieuwe variant)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

Ik ken alleen de varianten voor SAN, Veluwe en Achterhoek-rivierenland. Nieuwe producten verschillen regio, niet alleen in prijs ook in vorm. Het is bovendien ook nog afhankelijk van hetgeen de opdrachtgever wil. Heb je 4 sterren of meer dan kun je de gok wel wagen en het nieuwe product nemen zo is mijn verwachting. Heb je 1 ster dan zijn de nieuwe producten duurder en is reizen op saldo al dan niet met korting goedkoper. Heb je 2 of 3 sterren dan moet je echt gaan gokken. Afhankelijk van de prijs van het nieuwe product en de afstand die je reist kan het nieuwe product voordeliger zijn, maar kan dat ook het sterabo of reizen op saldo zijn. Daarnaast bestaat nog de kans dat Utrecht met regionale sterabo's komt waardoor er feitelijk gezien niets veranderd.

Reden wijziging: Typo's van de telefoon gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door Freek op do 22 nov 2012, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Bee schreef:Mijn laatste pareltje voor de klantenservice van de NS.
Brief aan NS over de OV-Chippaaltjes op station Duivendrecht
Ze hebben de brief gelezen alsof de kaartautomaten op station Duivendrecht verkeerd staan en nu willen ze die gaan verplaatsen. Ook een oplossing op zich maar eigenlijk niet die ik had gehoopt (want zo kan ik na 31 december geen oversteekjes Duivendrecht meer doen zonder zwart te rijden :mrgreen: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

@Daniel Heb je wat aan m'n info of ben je er nog niet uit wat je gaat doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Het helpt wel iets, maar echt eruit ben ik ook nog niet... reizen op saldo met korting was in ieder geval duurder dan een sterabonnement in mijn geval, maar om ´t nog lastiger te maken is de kans aanwezig dat m´n ritten medio 2013 goedkoper worden doordat de route naar Busstation West in Utrecht iets korter is dan de huidige route.
In reisafstand zit ik rond de 4 km (3,6 om precies te zijn) wat voor een reis binnen 1 zone een behoorlijke afstand is en zodoende ook al wel in het voordeel van een sterabonnement werkt.

Maargoed, met korting ben ik van Altijd Korting uitgegaan dus daar heb ik tijdens reizen elders ook weer wat aan. Het NS-product OV-voordeel valt weer relatief duur uit doordat het niet met een jaartrajectkaart te combineren is en er geen jaarproduct bestaat (voor de bus wordt het daarmee wel vergelijkbaar, maar dan wordt het stuk per trein juist fors duurder)
Maar stel dat men nu met een regionaal kortingsproduct komt dan kan dat afhankelijk van de voorwaarden weer positief uitpakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

Ik zou er niet op rekenen dat er een regio Utrecht dalkorting komt. De bestaande regionale dalkortingen zijn verwerkt in de kilometerprijs zodat er kostenneutraliteit ontstaat. Nieuwe producten zijn vervangers van de sterproducten. Ik verwacht geen nieuwe regionale kortingsproducten.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door VIRM »

E-mailberichtje van DUO gehad: als je je studentenreisproduct vanaf 1 december 2012 wilt opzeggen, dan moet dat via zo'n leuk ophaalpunt...

Even een vraagje: kunnen ze dat ook bij een loket doen?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door hauptbahnhof »

Hoogstwaarschijnlijk niet. Bij GVB kon het niet dus neem aan dat geen enkele loket het kan.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door find_your_spot »

Alle NS kaartautomaten zijn ook ophaalpunten. Dat moet toch wel lukken?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Geert »

Ja hoor, dat kan. Dat kon een half jaar geleden ook al, gewoon kiezen voor 'ophalen producten' en de wijziging wordt dan verwerkt. Houd er wel rekening mee dat het soms wat extra tijd kost voordat de wijziging klaargezet is voor de ophaalautomaat.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door VIRM »

Maar een SOV kun je dus dan alleen in principe bij een automaat eraf knikkeren? -o- Lekker dan. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Dan haal je toch een loslopende NS-medewerker erbij?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Klaasje »

VIRM schreef:Maar een SOV kun je dus dan alleen in principe bij een automaat eraf knikkeren? -o- Lekker dan. :(
Klopt, erg onhandig wanneer je die apparaten niet goed kan lezen. Er is naar gevraagd of visueel beperkten ook bij een loket het product eraf mogen halen. Dat wordt niet toegestaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door webguy »

Wat overigens bezopen is, omdat baliemedewerkers weer wel saldo kunnen overzetten. Kunnen ze vast ook producten ophalen.
Je kan misschien ook het 0800 nummer bellen op de automaat, dan kunnen ze van afstand misschien de automaat bedienen. En anders wil ik je ook wel helpen, als het zo moet...
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door hauptbahnhof »

Niet alle producten zijn af te halen. Toen DUO de regie nam over het SRP, konden we het SRP wel zien op de kaart maar niet in het menu waar je wijzigingen aan producten (en dus verwijderen)kunt doen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

webguy schreef:En anders wil ik je ook wel helpen, als het zo moet...
Ik zou er eerst even de media bij halen. Want dit is natuurlijk te debiel voor woorden :Y
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door VIRM »

Naja, ik mag mijn geliefde SOV nog een poosje houden. Maar het is wel handig om te weten waar je aan toe bent (en of je dan iemand mee moet sleuren naar zo'n stomme automaat :P).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daantje »

Ik wilde vanavond een nieuw maandabonnement voor de bus kopen omdat m'n huidige 5 december verloopt. Toen zag ik einddatum 4 januari en bedacht ik me dat ik eind december/begin januari met vakantie ben dus dat het misschien handiger was om drie weekabonnementen te nemen, dat bleek twee weekabonnementen maar bij verder uitrekenen bleek het goedkoper te zijn om gewoon deze hele maand op saldo te reizen :shock: En het scheelt niet een paar euro ofzo maar echt 20 euro vergeleken met een maandavonnement (of 5-10 euro met twee weekabonnementen) dus echt wel de moeite om er goed naar te kijken. Op deze manier zijn losse maandabonnementen uiteindelijk niet eens zoveel duurder dan een jaarabonnement :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Stelde hier eerder al eens de vraag over de regionale abonnementen voor de provincie Utrecht. Toevallig trof ik vandaag een wijzigingsfoldertje in de bus aan waarin daar ook info over staat.
Het nieuwe abonnement wordt RegioVrij, geldig in de hele provincie Utrecht en is een variant op het sterabonnement. Alleen de prijs is nog even een vraagteken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

Dan zal de prijs rond de prijs2 tot 3 sterren liggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Er zouden wel verschillende geldigheidsgebieden komen stond er, dus neem aan dat er dan ook kleinere gebieden te kiezen zijn die voordeliger zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

De NS heeft tegenover de Volkskrant toegegeven dat het bij poortjes mogelijk twee keer achter elkaar in te checken. De NS dacht zelf dat het niet kon, dit naar aanleiding van een klacht in de rubriek OP=OP dat de tweede check-in zou worden geregistreerd als check-uit maar heeft onder grote druk van tientallen lezersbrieven toegegeven dat het inderdaad wel kan. Het probleem zal volgens de NS eind 2013 zijn opgelost als alle poortjes gesloten zijn.

De Volkskrant geeft de NS daarnaast een compliment voor de klantenservice, die bijna altijd tot compensatie overgaat van de gelede financiële schade.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door webguy »

Zag het intern ook voorbij komen. Alleen jammer dat ze er dus vanuitgaan dat mensen poortjes goed gebruiken. Als je incheckt bij een poortje maar er niet doorheen loopt kan alsnog hetzelfde gebeuren.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten